Fejl i Bootcamp Assistant på "Leo
Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 00:59

Hvis man skal nyindrette en partition til Windows XP via Bootcamp
Assistant i "Leopard" kommer man ud for en kedelig overraskelse! Min ven
der er it-ingeniør havde som sagt prøvet at installere via "Assistenten"
på sin spritnye MacBook Pro.
Jeg havde ham i telefonen hvor han "ymsede" noget om "Diskfejl!"-Jeg
returnerer den MacBook Pro sagde han! Den er helt ny! Og så er der fejl på
disken!..vi fandt ud af noget VMWARE i stedet...

Men min nysgerrighed var vakt så jeg prøvede lige på min MacBook som var
nyformatteret og installeret med "Leopard" inklusive alle opdateringer.

Ganske rigtigt! Jeg lod "Assistenten" indrette 10 G harddisk. Den
"ymsede" at jeg skulle smide skiven i med XP og så lukkede den og fandt
helt selv ud af at starte op på den Windowspartition den lige selv havde
indrettet og formatteret med FAT32.
Installationen startede lovende op ..fortsatte indtil stedet hvor den skal
lukke og genstarte og hvor skiven stadig sidder i. Her skulle den vise en
tekst med "tryk en tast for at starte på CD , hvilket man afstår
fra,-hvorefter den skriver "..." og starter op og fortsætter install.

Her kommer den med den abrupte meddelelse:"Diskfejl!" og rokker sig ikke
ud af flækken!
Luk og genstart virker ikke! Vi ender med:"Diskfejl!"-På hans MacBook Pro
og på min MacBook! Og skal vi ikke også gætte på at det gælder alle jeres
maskiner med Leopard??))

Hvorfor har ingen af jer beskrevet det? Eller har jeg ikke set det?
her kommer løsningen og diagnosen:
Jeg konstaterer at det er Bootcamp Assistant som laver fejl i
formatteringen af FAT32 partitionen!

Man lader Windowsinstallationen køre indtil den når det punkt hvor man
udpeger partitionen til Windowsinstallationen. Her skulle man nøjes med at
pege og lade den være og køre videre. Men vi stopper her.
Man skal lade den udpegede Bootcamp-partition reformattere i FAT32 fra XP
installations-menuen! Bagefter finder den ikke partitionen når den skal
lukke og genstarte med skiven i efter første interval. Man er nødt til at
trykke "Alt" og vise den Windowspartitionen.
Men så er alt honky dory! Så virker det!

Når man starter XP op for første gang så lad mig anbefale at man ikke
roder på nettet med IE for at finde antivirus. Man kan nå at få en virus
under forsøget!
Gå i stedet ind i programmer og vælg "Apple opdatering."

Den vil installere Safari, QuickTime og iTunes. Så kan man surfe med
Safari efter antivirus. Det er mere sikkert.

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-04-08 09:34

On 2008-04-10 01:58:48 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> ven der er it-ingeniør havde som sagt prøvet at installere via
> "Assistenten" på sin spritnye MacBook Pro.

It ingenøren burde nok have læst manualen ...

I Appels officielle manual til Boot camp står der på side 13 at:

"Formatting the Windows Partition
Even though Boot Camp pre-formats the Windows partition, this partition
can’t be
used to boot the computer. You must reformat the new Windows partition
using the
Windows installer."

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-04-08 09:36

On 2008-04-10 01:58:48 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
>
> Den vil installere Safari, QuickTime og iTunes. Så kan man surfe med
> Safari efter antivirus. Det er mere sikkert.

Kan du dokumentere det?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 10:20

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Hvorfor har ingen af jer beskrevet det? Eller har jeg ikke set det?
> her kommer løsningen og diagnosen:

> Jeg konstaterer at det er Bootcamp Assistant som laver fejl i
> formatteringen af FAT32 partitionen!

Ja, sådan går det jo når man kører Boot Camp Assistant uden at ville
udskrive eller læse manualen - hvor der netop står at man skal bruge
Windows CD/DVD til at formattere den nye partition. Igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-04-08 10:29

--
Hilsen
Madsen

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-04-08 04:22

Lyrik skrev:

> Hvorfor har ingen af jer beskrevet det? Eller har jeg ikke set det?

http://groups.google.dk/group/dk.edb.mac/browse_thread/thread/39536d413226b697/6e3c6913d28a6457?hl=da&lnk=gst&q=spam%40arning.dk#6e3c6913d28a6457

Jeg ved ikke om linket knækker, men det er beskrevet flere gange som
andre også har gjort opmærksom på.

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 11:34

On Thu, 10 Apr 2008 10:33:32 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com>
wrote:

> [...]
> can’t be
> used to boot the computer. You must reformat the new Windows partition
Apples officielle op i røven!)
Det er sgu da for klamt at den siger "Så min dreng nu lægger du skiven i
og så kører det for dig, for så bagefter at opfinde en manual med side 13
der skal pudse den glorie de har mistet for længst!

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-04-08 11:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det er sgu da for klamt at den siger "Så min dreng nu lægger du skiven i
> og så kører det for dig, for så bagefter at opfinde en manual med side 13
> der skal pudse den glorie de har mistet for længst!

Bagefter? Apple gør da med blinkende lygter og selvlysende bogstaver
opmærksom på, at man skal skrive vejledningen ud. Der er en stor knap
til det på første side i Boot Camp Assistenten. Da den første Boot Camp
beta kom, skrev Apple det også på en lidt humoristisk måde. Efter
sætningen, hvor der stod, at man skulle skrive vejledningen ud, havde de
tilføjet noget i stil med: Tro os, du vil gerne have en vejledning på
papir, mens du installerer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-08 14:34

Lyrik skrev den 10-04-2008 12:34:

> [...]
> og så kører det for dig, for så bagefter at opfinde en manual med side
> 13 der skal pudse den glorie de har mistet for længst!

Skal vi skyde på at de magiske filer som skal til for at gøre en
partition _korrekt_ bootbar, er nogen som Microsoft ejer?

Bortset fra det - hvis programmet siger "udskriv manualen og følg den"
er det vel ikke urimeligt at den går ud fra at det er det man gør?

Jeg kan da godt forstå din indignerede harme over en sådan elendighed,
så måske skulle du bare opgive det der elendige Mac nowet og skifte til
en RIGTIG Windows PC. Der virker ting nemlig bare!

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 11:40

On Thu, 10 Apr 2008 11:20:11 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> Ja, sådan går det jo når man kører Boot Camp Assistant uden at ville
> udskrive eller læse manualen - hvor der netop står at man skal bruge
> Windows CD/DVD til at formattere den nye partition. Igen.
Hvorfor kunne det godt fungere på Tiger????? Det gjorde det nemlig! De
tager ingen forbehold i afviklingen af Boot Camp Assistant. De indretter
en partition, de formatterer den og så har de en obskur manual der
fortæller at det ikke virker og at det skulle brugeren "Har! Har! Bare
have vidst!"-"Den dumme bruger-Ih altså den dumme bruger!"

Det virkede under "Tiger" uden ekstraformattering! Hvorfor så ikke under
"Leopard" det nyere system? Tilbagegang i stedet for fremgang!?" Og
hvorfor lokker installatinen til bare aty klø på, når det ikke fungerer?

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 12:12

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> "Leopard" det nyere system? Tilbagegang i stedet for fremgang!?" Og
> hvorfor lokker installatinen til bare aty klø på, når det ikke fungerer?

Under Tiger formatterede jeg nu også partitionen, som det stod i
manualen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 11:51

wrote:

> [...]
> can’t be
> used to boot the computer. You must reformat the new Windows partition
Det vil sige at et af verdens førende it firmaer ikke er i stand til at
formattere en partition de selv har lavet i FAT32? Det er da inkompetance
i højeste potens. Det må de så have hjælp af, af "undermenneskefirmaet der
kun kan plagiere inovative Apple" -nemlig Microsoft. Det synes jeg lige
eventuelle nye Mac-brugere skal vide!

Så kan de med det samme få at vide at MS er meget mere kompetente til at
få hardwaren til at fungere i en MacBook!

Lyden på MacBook i "Leopard" er forsvindende lav! Så lav at man næppe kan
høre den i et lokale med flere tilstede!

Derimod booter man op i Windows så kan Microsofts .dll driver få lyden op
på et anseeligt højere niveau! Ja her kan "fumlerne" i Apple virkelig lære
noget!

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-08 12:12

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> i højeste potens. Det må de så have hjælp af, af "undermenneskefirmaet der
> kun kan plagiere inovative Apple" -nemlig Microsoft.

Jeg kan ikke udelukke at Microsoft har visse rettigheder til at
formattere FAT32 på en sådan måde, at den vil være bootbar i Windows.
Som de ikke vil give Apple og andre ret til at bruge ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-04-08 12:43

Lyrik - lyrik@heaven.dk on 10/04/08 12.50 wrote:

> [...]
> kun kan plagiere inovative Apple" -nemlig Microsoft. Det synes jeg lige

Erkend nu bare at du ikke mente det var nødvendigt at læse manulen. Og tør
så øjnene og kom ned på jorden igen...

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 13:19

On Thu, 10 Apr 2008 13:11:55 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke udelukke at Microsoft har visse rettigheder til at
> formattere FAT32 på en sådan måde, at den vil være bootbar i Windows.
> Som de ikke vil give Apple og andre ret til at bruge ...
Jeg kan heller ikke udelukke at de fumler i det.
Det fungerede i "Tiger."

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-08 12:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg kan heller ikke udelukke at de fumler i det.
> Det fungerede i "Tiger."

Det har jeg altså aldrig konstateret at det gjorde ... måske fordi jeg
plejer at læse manualen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 13:22

> Under Tiger formatterede jeg nu også partitionen, som det stod i
> manualen.
Jamen det gjorde jeg ikke! Fordelen ved Boot camp assistant herefter
kaldet "Assistenten" var at efter første sekvens, så startede den
AUTOMATISK op anden gang med skiven i, -og fortsatte installationen.
Når man formatterer under Windowsinstall, så starter den anden gang op i
"Leopard", hvilket forhindrer fuldførelsen af install. Det første er altså
smartere, men nu virker det ikke mere under "Leopard."

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-08 14:00

On Thu, 10 Apr 2008 10:36:05 +0200, J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com>
wrote:

> Kan du dokumentere det?
http://secunia.com/product/11/?task=statistics_2006

http://secunia.com/product/11/?task=statistics_2007

Og for lige at få det sidste:
http://secunia.com/product/11/?task=statistics_2008

http://secunia.com/product/17978/?task=statistics_2008

Da man får Safari gennem en Apple opdateringskanal slipper man for at
surfe med en højst sansynlig 2006 model af Windows XP Internet Explorer.

Håber at du er glad fordi jeg gider bruge tid på at arbejde for dig?

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech