On 12 Apr 2008 14:36:06 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:
Jeg vil kun kommentere enkelte af dine punkter, hvor jeg mener, at du
kommer for langt ud i den statistiske skovvandring. Jeg stopper
diskussionen med dette indlæg.
>[cut...]
>> men bagagehåndetringen i Kastrup har absolut også kunnet
>> præstere en "fejltransfer" eller to - eller helt at "glemme"
>> afsendelsen til efter hjemkomsten
>
>KLM har osse valgt en lille (men billig) ground handler i Kastrup. Så er
>der ikke så mange ressourcer at trække på når/hvis ting går galt, som
>f.eks. kort connection.
1. Min kommentar drejede sig om SGS (SAS fra Sverige over Kastrup til
Athen). Der var rigelig tid. Der var ingen "kendte problemer" den dag.
2. Behovet for "kort connection" i Kastrup er nok mindre for KLM, da
de føder Amsterdam fra både Billund og Kastrup (og behovet da først
opstår i Schipol), ligesom de har ruter til/fra Oslo, Bergen,
Stavanger, Trondheim, Kristianssand og Sandefjord samt Göteborg,
Linköping og Stockholm i Sverige. At futte fra ARN via CPH til AMS er
næppe den mest effektive måde at rejse på. Eller?
Prisforskellen til SAS er ringe (omkring 150 kr i de tilfælde, jeg
checkede), men den direkte forbindelse er mellem 2 og 3,5 timer
kortere i flyvetid (plus at kufferten ryger direkte til Schipol og
ikke først skal "omlæsses" i Kastrup gennem to handlingselskaber).
3. For Air France gælder stort set samme sag.
Det, der har slået mig, er, at SAS - efterhånden - også er ret
overflødig, når man skal længere ud i verden fra andre steder i
Norden, end Kastrup (i de tilfælde, hvor der overhovedet flyves
direkte fra Kastrup og slet ikke fra de andre nordiske "mini-hubs").
I Europa har SAS et rimeligt rutenet, men der har de næsten nul chance
for at tjene penge. Især ikke med den nuværende service, sammenlignet
med konkurrenterne (både fullservice, low-cost og bumb-class
carriers).
>> Nu kunne det være interessant at vide, hvad der var sket, hvis jeg var
>> fløjet med SAS til Paris og skulle videre med Air France. Ik'?
>
>Det afhænger af hvilken ground handler SAS har i CDG. Jeg husker det
>ikke. Flytrafik er en kompliceret affære med mange parametre.
Ahhh, nu skal man ikke gøre det værre, end det er. Enten er man
professionel eller også er man det ikke. Snøft, hulk og klage hjælper
heller ikke i for eksempel container-trafik eller software-udvikling.
>Men AFs valg af ground handler i Kastrup ville betyde at hvis situationen
>havde været omvendt, ja så var din kuffert sikkert ikke kommet med.
Aner det ikke, men det problem er heller ikke aktuelt.
Der er rigtigt, rigtigt mange steder, man ikke kan flyve direkte til
fra København, så en franskmand vil næppe først flyve til København
med SAS, for derefter at flyve til f.eks. Bangkok, medmindre der var
tale om en undtagelsessituation af de helt store.
Den modsatte vej er der rigtigt mange direkte forbindelser til de
store europæiske hubs udenom Kastrup.
>I Kastrup tilbyder SAS Ground Service som den eneste ground handler en
>såkaldt QTB (Quick Transfer Bagage) service. Det betyder at hvis
>cost/benefit er iorden, så kan man få bagagen med ved connections på helt
>ned til 20 min. Mindre kunne endda nås, men så når passageren det næppe
>
I hvert fald skal man være muy, muy heldig, super-VIP eller ekstremt
indflydelsesrig, hvis man vil klare den på 20 minutter i de store
lufthavne som Heathrow, Schipol, Frankfurt, Charles de Gaulle eller
Barajas.
Men det skyldes jo primært, at Kastrup heller ikke har (behov for)
helt de samme dimensioner, som de nævnte lufthavne. En regional
lufthavn med relativt begrænset trafik (under halvdelen af de nævnte)
slipper lidt lettere om ved det der med geografien.
Hvis du har prøvet væsentligt under 45 minutters overgang i Barajas
Terminal 4 med ankomst i nærheden af maksimum i "den høje ende" og
afrejse helt nede i "den lave ende", så ved du hvad jeg mener, selv om
jeg kun taler om turen gennem én, enkelt "pytte-lilla" terminal
>[cut...]
>> Jeg havde i hvert fald ikke fået god, varm aftensmad med øl og kaffe
>> på SAS' monkey class.
>
>Det afhænger af de nærmere omstændigheder. SAS er ikke så ringe som du
>antyder. Slet ikke når sammenligningen er KLM, selvom KLM har har
>forbedret sig markant det seneste år eller 2.
SAS serverer ikke engang vand til folket når man skal vente en ekstra
time i "cigarrøret" uden air-condition i Athen's lufthavn i 30 graders
varme, fordi der er gået kage i optællingen.
Derefter var det - også - umuligt at købe øller (de var løbet tør),
eller de få ting, der stod på menukortet (de var løbet tør). Man kunne
købe lunken kaffe og lunkent vand (men man kunne få en isklump eller
to) og sandkage, hvilket vi naturligvis alle glædede os usigeligt til.
Jeg kender ingen ruter i Europa, hvor SAS serverer noget som helst på
monkey class. Og jeg har oplevet, at de ikke engang kan servere, selv
hvis man vil betale. "Betale-menukortet" kan i praksis vise sig at
have mere med politikerløfter under en valgkamp at gøre, end reelle
tilbud. Ahem... rolig nu... eeen, to, tre... sukh! Smil.
At SAS heller ikke tager kontanter (i hvert fald ikke de gange, jeg
har fløjet på det seneste), gør absolut heller ikke serveringen
hurtigere på de europæiske ruter, hvor man skal betale for alt
>> SAS har meget få flyvninger, der involverer at SAS skal "omlade" en
>> kuffert fra et SAS fly til et SAS fly
>
>Lige dér har du en ringe indsigt. I Kastrup er op imod 80% af SAS´ bagage
>faktisk transfer bagage. Du glemmer at SAS har 3 main hubs (CPH, OSL og
>ARN) og der fragtes rigtig mange kunder mellem de 3. Endvidere fragter
>SAS rigtig mange kunder til de 3 hubs fra baltikum og nordeuropa.
Det gør SAS. Og det glemmer jeg ikke, men jeg mener nu, at du er lidt
optimistisk med dine tal. Jeg mener ikke, at 80 procent af SAS'
passagerer flyver gennem (!!!) Kastrup (eller gennem (!!!) Stockholm,
eller gennem (!!!) Oslo).
Det er muligt, at 80% af SAS bagagen fra/til OSL eller ARN til/fra
Kastrup er transfer bagage, men det er vel ikke ensbetydende med, at
80% af den samlede bagage, som SAS transporterer er transfer bagage.
Statistikkerne går på samlet bagagemængde for al SAS trafik - direkte
eller ej og inklusive hele rutenettet - så vidt jeg ved.
Venlig hilsen og smil