Hvor skal vi hen du?
Fra : Stefanie

Dato : 06-04-08 17:08

Hejsa :)
Vi er begyndt og overveje hvor vi vil hen på sommerferie, og kunne godt
bruge nogle gode ideer.
Vi er et ungt par som har tænkt os at køre på ferie i år vi har prøvet det
før) vi vil køre til Tyskland, leje en fed øse dernede og køre videre, men
hvor skal vi hen?
Frankrig vil vi ikke. Ellers er vi åben for forslag. Gerne noget varmt,
billigt (restauranter osv) og dejlige strande (ikke livsnødvendigt).

Alle forslag er velkomne, såvel lande, som desiderede hoteller, byer osv.

Venligst
Stefanie

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-04-08 17:33

Stefanie skrev:
> [...]
> billigt (restauranter osv) og dejlige strande (ikke livsnødvendigt).
>
> Alle forslag er velkomne, såvel lande, som desiderede hoteller, byer osv.

Jeg synes Kroatien lyder som et godt bud. Istrien har jo hvad du
efterlyser, men der er så også en del turister. Billigt? Tjow, generelt
er der jo ikke vild stor forskel på priserne i Europa for samme
produkter, men billigere er det. Vi valgte at køre en rundtur i landet,
men det var jo for at se den ret imponerende natur flere steder. Hvis I
gør det, så husk lige at køre OP langs Adriaterhavet. Så opnår man at
køre på indersiden af bjergene, hvilket min kone anså for en stor fordel

Ellers er der jo Slovenien, Slovakiet (ingen vand naturligvis) og evt.
Grækenland (det er vist bare ikke så almindeligt at køre i bil hertil.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Per

Dato : 07-04-08 07:04

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ellers er der jo Slovenien, Slovakiet (ingen vand naturligvis) og evt.
> Grækenland (det er vist bare ikke så almindeligt at køre i bil hertil.

Du må vist ikke køre en tysk udlejningsbil ind i mange af de lande du
nævner.

Bare til orientering.

Mvh Per

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-04-08 16:19

Per skrev:

> Du må vist ikke køre en tysk udlejningsbil ind i mange af de lande du
> nævner.
>
> Bare til orientering.

Ja, det aner jeg ikke noget om. Hvorfor ikke?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-04-08 16:40

Per skrev:

> Du må vist ikke køre en tysk udlejningsbil ind i mange af de lande du
> nævner.
I min fantasiløshed kan jeg kun forestille mig at det kan være et
skattespørgsmål som den tyske bil jo altså ikke må køres ind i Danmark;
men mig bekendt er bilskatten da ikke højere i nogle af de 3 lande end i
Tyskland, men det er måske her jeg tager fejl. Glæder mig til at du
sandsynliggør dit udsagn lidt

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-08 22:11

Søren Friberg skrev:

> [...]
> men mig bekendt er bilskatten da ikke højere i nogle af de 3 lande end i
> Tyskland, men det er måske her jeg tager fejl. Glæder mig til at du

Efter hvad jeg tidligere har fået at vide fra AVIS skyldes
restriktionerne, at der er for stor risiko for tyveri m.v. i visse lande
især i østeuropa. Det har ikke noget med skattespørgsmål at gøre.

Bilerne, som lejes af udlændinge, kan være på særlige skattemæssige
vilkår og må derfor kun lejes af folk fra andre lande.

Bjarne

Fra : michael

Dato : 08-04-08 00:39

Sakset fra www.avis.dk:

Kørsel over grænser
Af forsikringsmæssige hensyn er der restriktioner på visse biltyper og i
visse lande. Det er vigtigt, at du ved reservation oplyser os om dine
planer om at krydse landegrænser, og hvilke lande du forventer at
besøge. Det er ikke tilladt at køre ind i eller gennem følgende lande:
Albanien, Belarus, Bosnien, Bulgarien, Estland, Grækenland, Jugoslavien,
Kroatien,Letland, Litauen, Makadonien, Moldova, Polen, Rumanien,
Rusland, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyrkiet og Ungarn. Selvom bilen
returneres til Danmark må ingen Mercedes biler køres ind i Italien.

/michael

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-04-08 04:32

michael skrev:
> [...]
> Rusland, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Tyrkiet og Ungarn. Selvom bilen
> returneres til Danmark må ingen Mercedes biler køres ind i Italien.

Ja, det har jeg også set nu, men det undrer mig bare alligevel lidt. Så
vidt jeg ved har Grækenland Europas laveste kriminalitet tæt efterfuldt
af bl.a. Kroatien. Slovakiet forstår jeg måske bedre selvom jeg har
været der mange gange uden problemer, men har altså ikke lejet bil der.
Til gengæld anerkender jeg at det er næsten umuligt at køre bil i Athen
uden at opnå en hel del ridser

Tak for svar, så blev jeg igen klogere.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-08 08:19

Søren Friberg skrev:

> [...]
> været der mange gange uden problemer, men har altså ikke lejet bil der.
> Til gengæld anerkender jeg at det er næsten umuligt at køre bil i Athen

Vi havde også problemet engang, da vi kørte i AVIS-bil til Østrig, men
måtte køre i nogle venners bil for at tage over grænsen til Ungarn.

Man kan sagtens leje en AVIS-bil f.eks. i Kroatien, men man må bare ikke
leje den i Tyskland og køre til kroatien i den.

Det er bare så utroligt behageligt at komme frisk og udhvilet frem med
nattoget til Sydyskland og tage bilen derfra, hvor det også begynder at
blive mere interessant at køre. Det er jo de første 1000 km, som er
kedeligst.

vh

Bjarne

Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 08-04-08 08:45

DEt er da værd at undersøge forskellige udlejningsburueaer, om man må køre i
de nævnte lande. For jeg ville også foreslå Kroatien. Dét er bar dejli'! Vi
skal selv derned igen i år.

Men forstår jeg Stefanie ret i, at de skal køre til Tyskland for at leje en
bil og køre videre? Har i så ikke en bil i forvejen? Hvis i har, kan i så
ikke køre på ferie i den og så leje overnatninger undervejs? I Kroatien er
der mange, der lejer ferieboliger ud. Man kan sagtens finde nogle fra dag
til dag.

Hilsen Allan

P.S. Da vi var i Kroatien sidste år, var der omkring 30 grader. Mens vandet
væltede ned herhjemme...

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-04-08 15:49

Tina & Allan Fosborg skrev:
> [...]
>
> Hilsen Allan
>
> P.S. Da vi var i Kroatien sidste år, var der omkring 30 grader. Mens vandet

Ja, vi har et par gange valgt camping og kommer man væk fra tyskerne -
det er jo reelt det det drejer sig om i Europa, hvis det skal være både
billigt og fremfor alt lidt lokalt - ja så er det lidt sydligere
Kroatien jo helt vildt. Omkring Split kan der f.eks. findes en del
næsten uberørte huller helt ude ved havet, som jeg kunne forestille mig
er rigtig godt for et ung par Og jeg synes jo Kroatere er meget
hjælpsomme. Hvor meget man så vil køre mod Bosnien kan man måske nok
diskutere.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : michael

Dato : 08-04-08 15:36

Bjarne wrote:

> [...]
>
> Man kan sagtens leje en AVIS-bil f.eks. i Kroatien, men man må bare ikke
> leje den i Tyskland og køre til kroatien i den.

Jeg tror det har noget at gøre med, at det er voldsomt meget dyrere for
udlejningsselskaberne at forsikre deres biler, hvis det også skal dække
Østeuropa - især Wild East som Hviderusland, Rusland, Ukraine og Moldova.

Og behovet for at leje ud til den slags ture er nok begrænset. Men det
ville nok være rart hvis forsikringsselskaberne tog deres liste over
lande op til overvejelse. Der er sket meget de seneste år.

/michael

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-04-08 15:53

michael skrev:

> Og behovet for at leje ud til den slags ture er nok begrænset. Men det
> ville nok være rart hvis forsikringsselskaberne tog deres liste over
> lande op til overvejelse. Der er sket meget de seneste år.

Jo, det er nok rigtigt, men vi legede en bil i Athen forholdsvis billigt
.. Den første nat blev den ellers nye bil ridset. Det undrede mig så at
AVIS var ligeglade. Den var selvfølgelig helt forsikret og det vil jeg
anbefale der. Jeg synes nu ikke Kroatien er problematisk at køre i.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-04-08 15:54

Søren Friberg skrev:

> [...]
> AVIS var ligeglade. Den var selvfølgelig helt forsikret og det vil jeg
> anbefale der. Jeg synes nu ikke Kroatien er problematisk at køre i.

Vi legede nu ikke med den men lejede den

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : michael

Dato : 08-04-08 16:16

Søren Friberg wrote:

> [...]
> AVIS var ligeglade. Den var selvfølgelig helt forsikret og det vil jeg
> anbefale der. Jeg synes nu ikke Kroatien er problematisk at køre i.

Nu er det så ikke ridser og den slags, jeg tænker på. Men mere at tyveri
af biler desværre stadig er ret udbredt i nogle dele af Østeuropa, når
man kører i en forholdsvis ny bil, som det som ofte er med
udlejningsbiler. Og den bliver altså ikke bare stjålet for at blive
brugt til at køre en lille tur i, men nærmere for at blive "eksporteret"
længere østpå eller til Afrika.

/michael

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-08 07:13

Stefanie skrev:
> [...]
> billigt (restauranter osv) og dejlige strande (ikke livsnødvendigt).
>
> Alle forslag er velkomne, såvel lande, som desiderede hoteller, byer osv.

Mit forslag er at tage nattog til München med kupe på første sal med
udsigt til stjernerne og hjemmefra bestille bil hos AVIS, hvor nøglen
hentes på selve Hauptbahnhof.
Derefter kør mod Italien og find selv oplevelserne eller medbring en
rejseguide, blot ikke fra Politiken.
Stop efter grænsen, nyd at være i Italien og få en god is.
Toscana er ikke noget ringe mål at styre efter.
Hvis det skal være billigt, så hold jer fra de mest turistede steder/bydele.
Hvis i vil have dejlige strande uden alt for mange mennesker, så skal i
køre meget langt mod syd.

vh

Bjarne