Fortrydelsesret i forhold til håndværkeraf~
Fra : Kim Therkelsen

Dato : 09-04-08 20:35

Hej,
Jeg er havnet i en ubehagelig situation, hvor jeg har indhentet tilbud fra
to håndværkere, hvor jeg først i sidste øjeblik fik meddelt den ene, at det
ikke blev ham, der skulle udføre arbejdet.
Som et plaster på såret har jeg tilbudt ham at betale for den tid han har
brugt på at udfærdige tilbuddet og komme forbi og kigge på tingene. Det er
han åbenbart ikke tilfreds med, og har nu sendt mig en opkrævning på en hel
masse timer, han skulle have brugt på at lave tilbudet på trods af, at det
kun tog ham 10 minutter, og oven i det 37 timer fordi han skriver, at han
havde "holdt sin kalender ledig".

Manden skriver på sin opkrævning en kort usammenhængende forklaring om, at
opkrævningen skulle være lavet "efter samtale" med hans advokat.

Hvordan er jeg stillet i den her situation? Jeg har desværre på et tidspunkt
via email skrevet til ham, at jeg gerne vil have ham til at lave noget af
det, og hvornår han kan gå igang. Der gik et stykke tids inden jeg fik svar
og vi fik aldrig en færdig aftale i hus. I sidste øjeblik sprang jeg fra.

Jeg kan godt se, at jeg har begået en fejl, men havde jeg vidst, at han
ville gå sådan til ekstremer, havde jeg da sagtens kunnet lade ham løse
noget af opgaven. Hellere det end at skulle betale ham for spildt
arbejdstid, hvilket jeg ikke på noget tidspunkt er blevet oplyst noget om.
Samtidig er det timeantal han har skrevet på regningen helt hen i vejret i
forhold til det, vi havde snakket om.

Skal jeg kontakte min advokat? Eller kan jeg nøjes med at betale ham for
udfærdigelse af tilbudet og kørselstid, som jeg havde lovet ham, og så bare
undlade at betale resten?

Mvh.
Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-04-08 20:58

Kim Therkelsen wrote:

> [...]
>
> Manden skriver på sin opkrævning en kort usammenhængende forklaring om,
> at opkrævningen skulle være lavet "efter samtale" med hans advokat.
[klip]
> Skal jeg kontakte min advokat? Eller kan jeg nøjes med at betale ham for
> udfærdigelse af tilbudet og kørselstid, som jeg havde lovet ham, og så
> bare undlade at betale resten?

Et tilbud skal accepteres af dig inden acceptfristen for at der
foreligger en bindende aftale om udførelse af arbejdet. Der er
selvfølgelig altid høfligt at vende tilbage med et "nej", men hvis du
ikke gør det, er der i sagens natur stadig ingen aftale.

Sagt med andre ord: du var sådan set ikke forpligtet til at betale ham
noget som helst, og derfor kan han selvfølgelig ikke forlange mere end
det beløb som du har tilbudt (som reelt er en "gave" til ham).

--
Jesper Lund

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 09-04-08 21:13

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> [...]
> noget som helst, og derfor kan han selvfølgelig ikke forlange mere end
> det beløb som du har tilbudt (som reelt er en "gave" til ham).

Ok, tak for det. Problemet er, at jeg i en email skrev til ham, at vi gerne
ville have ham til at lave noget af det, og hvornår han kunne gå igang - den
email svarede han aldrig på, men ringede tilbage til mig nogle dage senere,
hvor jeg gjorde ham opmærksom på, at det ikke var sikkert, at vi ville have
ham til at lave arbejdet alligevel. Jeg fortryder det, men havde faktisk
glemt, at jeg mere eller mindre havde lovet ham arbejdet via email. Han
havde vist heller ikke selv set emailen, men kommer nu her bagefter og vil
bruge den imod mig.
Hvordan er man stillet mht. at fortryde en aftale med en håndværker?

Det der generer mig mest er, at han uden videre sender en regning for en hel
masse timer, som han øjensynligt skulle have haft afsat til mit projekt,
uden på forhånd at have gjort mig opmærksom på det. Jeg havde hellere set,
at han gjort mig opmærksom på det (under forudsætning af, at han virkeligt
ikke havde andet at lave), og så havde han da fået lov til at udføre en del
af arbejdet, da det sagtens kunne være delt i to.

Mvh.
Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-08 12:26

> Ok, tak for det. Problemet er, at jeg i en email skrev til ham, at vi
> gerne ville have ham til at lave noget af det, og hvornår han kunne gå
> igang

Må vi se formuleringen i den email ?
Den er vel sendt efter at du fik tilbudet.

Er tilbudet delt op så der ikke kan være tvivl om prisen på den enkelte
ydelser ?
Står der i tilbudet noget om at prisen gælder ved købt af alle ydelser ?

Har i på noget tidspunkt mundligt snakket om hvornår arbejdet skulle
foretages - udover at du spurgte til hvornår han kunne

> Hvordan er man stillet mht. at fortryde en aftale med en håndværker?

Prøv igen at fortæller hvad i har aftalt.
At du har fået et tilbud og i har snakket om han måske skulle lave noget af
det er ikke nødvendigvis en aftale. En aftale må som minimum indeholde en
beskrivelse af hvad der præcist skal laves, hvornår og om det er til fast
pris, ifølge tilbud eller efter timer...

Fra : Kim Therkelsen

Dato : 10-04-08 19:05

"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> wrote in message

> [...]
> en beskrivelse af hvad der præcist skal laves, hvornår og om det er til
> fast pris, ifølge tilbud eller efter timer...

Nu er det vist normalt ikke nogen god ide at offentliggøre sådan nogle ting,
men du kan læse emailkorrespondencen her:
http://therkelsen.info/temp/maler_email_korrespondence1.pdf
http://therkelsen.info/temp/maler_email_korrespondence2.pdf

Der har så været et par telefonsamtaler, hvor vi ikke er helt enige om
forståelsen af, hvad der er blevet sagt.
Sådan her har forløbet været:
1. D. 15 marts kommer maleren forbi og kigger på nogle af de rum, vi måske
vil have ham til at male. Han beder om at få kvadratmeterantallene at vide,
som vi selv regner ud og sender via email til ham om aftenen.
2. D. 18 marts svarer han tilbage. Han har lagt de tal sammen, vi har sendt
til ham og ganget det med 175 kr/m2 + moms.
3. Vi kan ikke få fat på maleren (han er åbenbart på ferie) og d. 23 marts
skriver jeg til ham, at vi gerne vil have ham til at male nogle af rummene,
men at vi skal finde ud af, hvornår han skal igang (læs selv den uheldige
formulering i emailen), og at rummene ikke er klar til at blive malet endnu.
4. D. 26 marts ringer han til mig, hvor jeg fortæller ham, at vi måske
alligevel ikke have ham til at lave det og at tømrerne endnu ikke var
færdige og at det var uvist hvornår de blev det (de er ikke færdige endnu).
5. Lørdag skriver jeg en email til ham om, at vi desværre har valgt en anden
maler.
6. Samme dag (to timer senere) skriver han tilbage, at han havde regnet med
at skulle lave opgaven, at han er stærkt utilfreds m.m.
7. Jeg forklarer, at jeg havde sagt til ham, at det måske ikke blev ham over
telefonen om onsdagen, men at jeg gerne vil dække de omkostninger der har
været i forbindelse med tilbudsgivningen.
8. Vi får så en email fra ham mandag aften, hvor han har spekuleret lidt
over tingene og skriver, at han havde afsat tid til os.
9. Vi hører nu ikke mere fra ham før d. 7/4, hvor der kommer en opkrævning
på en masse arbejde, han ikke har udført og hele 10 timers arbejde +
kørselspenge til at udregne tilbuddet (der som nævnt ikke har taget ret lang
tid).

Jeg har rigeligt af arbejde, han kunne have udført, hvilket han var klar
over. Havde han kontaktet mig og sagt, at han ikke havde noget at lave og
var nødsaget til at skrive en regning til os, havde vi da bedt ham om at
komme og udføre noget af arbejdet. Det virker meget bevidst, at han bare
lader tiden gå uden at advare os om, at han ville opkræve penge for den tid,
han ifølge ham selv skulle have afsat til vores projekt.

Mvh.
Kim

Fra : K*N

Dato : 11-04-08 05:37

"Kim Therkelsen" <kim_t26@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> noget af det, og hvornår han kan gå igang. Der gik et stykke tids inden
> jeg fik svar og vi fik aldrig en færdig aftale i hus. I sidste øjeblik

Her har du jo indgået en aftale med håndværkeren - og så er det vel rimeligt
at han skal have sin betaling.

Han kan jo ikke leve af ataler som brydes i sidste sekund - det giver ham jo
ingen muligheder for at dsiponere til anden side.

Knud