Grundværdi i Ullerød/Hillerød?
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 09-04-08 06:03

I TV-Avisen og TV2-Nyhederne i mandags var der en sag med en grundejer i
Hillerød, som ejer noget jord, der skal bruges til at udvikle bydelen
Ullerød i udkanten af Hillerød. Grundejeren havde gennem nogle private, med
forstand på den slags, fået vurderet sine grunde til at have en værdi på
knap 30 mill.kr., mens Hillerød kommune kun ville betale ca. 2,9 mill.kr.
for grundene og nu er ved at ekspropiere grundene til
byfornyelse/byudvikling.

Jeg forstår problemet således, at kommunen endnu ikke har lavet en
lokalplan for området, der indeholder byfornyelsen/byudviklingen. Så længe
en sådan lokalplan ikke er lavet, vil grundene kun have en lav værdi, mens
efter lokalplanens ikræfttræden vil grundene få en langt højere værdi, da
det er de potentielle byggemuligheder der er afgørende for en grunds værdi
(ikke sandt?).

Er det lovligt at Hillerød Kommune forsøger at erhverve nogle grunde "for
en slik", samtidigt med at man er vidende om, at man snart vil lave en
lokalplan, der øger grundenes værdi med en faktor ca. 10?

Vil det mon overhovedet være muligt for Hillerød kommune at erhverve
grundene gennem eksprooiation, så længe der ikke er udfærdiget en
lokalplan, der foreskriver at grundene skal benyttes til
byfornyelse/byudvikling?

/michael

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : K*N

Dato : 09-04-08 06:17

De pågældende grunde er så 'heldige' at være beliggende så tæt på Hillerød
at de er blevet en del af byområdet.
Det betyder at deres handelsværdi er som byggegrunde - og ikke som det
landbrugsland som det oprindeligt er.
Det kan vel ikke være rimeligt, at grundejerne skal score den gevinst blot
fordi de var heldige at have deres jord på den rette side af Hillerød - i så
fald kan dem, som bor øst for Hillerød vel kræve det samme selvom der endnu
kke er planlagt et nybyggerområde lige der.
Jeg ved ikke om den pris de får ved eksproprieringen er fair heller ej - men
det hverken er elle skal være et lotteri, hvor man har sin grund. Derfor er
en erstatning svarende til værdien som anvendt til det oprindelige formål
vel den korrekte værdisætning.

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-08 08:26

> [...]
> Derfor er en erstatning svarende til værdien som anvendt til det
> oprindelige formål vel den korrekte værdisætning.

Helt ujuridisk så har hun en pointe i at hun jo ikke kan købe en anden gård
med samme kvaliteter i nordsjælland for den pris de vil betale hende...

Ligeom med stigninger på alm huse er der jo ikke nogen gevindst før man skal
ud af markedet ... Hvad den rigtige pris er for hendes jord ved jeg ikke,
men mon ikke det er et sted mellem hendes krav og kommunens diktat.

/A

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-04-08 16:27

"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> skrev:

> Helt ujuridisk så har hun en pointe i at hun jo ikke kan købe en
> anden gård med samme kvaliteter i nordsjælland for den pris de vil
> betale hende...

Og dette er der ingen tvivl om at hun skal kunne. Dette følger af
Grundloven der forudsætter at der gives fuldstændig kompensation.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-08 08:00

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er de potentielle byggemuligheder der er afgørende for en grunds værdi

Prøv at google efter forventningsværdi. Der kommer fx en del referater af
politiske behandlinger.
Det er ikke uspeget, i en lægmands ord...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-04-08 16:22

> [...]

> grunde "for en slik", samtidigt med at man er vidende om, at man
> snart vil lave en lokalplan, der øger grundenes værdi med en

Ekspropriation er muligt i henhold til Grundlovens §79 men det
forudsætter at almenvellet kræver det. En byudvikling kan muligvis
falde ind under dette. Men, og det er vigtigt, ekspropriationen kan
udelukkende ske mod fuldstændig erstatning, og det kan det nok blive
lidt svært at argumentere for, hvis kommunen får en fortjeneste på
salget af grundene efterfølgende.

Men i det hele taget bliver ekspropriationsmuligheden misbrugt af
kommunerne fordi de aldrig er blevet stoppet. Da jeg havde undervisning
i jura på universitetet gav juraprofessoren klart udtryk for, at §73 i
Grundloven skulle tolkes indskrænkende - dvs. at der udelukkende kan
ske ekspropriation, hvor det man ønsker at bruge området under ingen
omdstændigheder kan placeres andre steder.

Det betyder at der eksempelvis ikke kan eksproprieres til fordel for
offentlige institutioner, virksomheder mv.

Det er sket en del gange at en kommune har eksproprieret private grunde
til fordel for private virksomheder, hvor de private virksomheder har
forsøgt at købe grundene uden held, hvorefter de har kontaktet til
kommunen der hjælper til ved at ekspropriere. Dette har vi senest set
et forsøg på i Haderslev.

--
Morten http://miljokemi.dk