Endnu et ID af en gammel amerikansk film
Fra : Holst

Dato : 01-04-08 19:12

Nu vil jeg også se, om nogen kan ID en gammel film, jeg engang så.

En lille pige, 10-12 år gammel, mister sin mor, og til begravelsen
dukker hendes ukendte far (eller onkel) op. Da pigen ikke har nogen
slægtninge i den lille landsby, bliver hun derfor sendt med denne
ukendte far/onkel.

Faderen (eller onklen) rejser rundt som sælger, og han tager så pigen på
slæb med sig rundt. Han sælger bøger, men han er i virkeligheden ikke
andet end en fidusmager og gennemskues hurtigt af datteren/niecen. De to
udgør så et team, der lystigt snyder sig til penge på deres tur gennem
landet.

Jeg så filmen nok i starten af 80'erne enten på DR eller SVT1 eller
SVT2, sikkert en sen aftentime. Jeg var dybt fascineret af filmen,
selvom jeg kun var 13 eller så dengang, og jeg har egentlig lige siden
gerne villet se den.

Filmen er med sikkerhed amerikansk, og den foregår i amerikansk bondeland.

Den er sikkert meget gammel, måske oldgammel, idet jeg er ret overbevist
om, at den var i sort/hvid.

En ting, som måske er forkert, er, at pigen og manden spilles af
far/datter i virkeligheden. Jeg synes også at erindre pigens rigtige
navn, men IMDb er ikke til nogen hjælp, når jeg taster det ind. Øv.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-04-08 19:53

Holst skrev bl.a.:

> En ting, som måske er forkert, er, at pigen og manden spilles af
> far/datter i virkeligheden. Jeg synes også at erindre pigens rigtige
> navn, men IMDb er ikke til nogen hjælp, når jeg taster det ind. Øv.

Det kan vist kun være Peter Bogdanovich "Paper Moon".

--
Herluf :·)

Fra : Holst

Dato : 01-04-08 20:01

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det kan vist kun være Peter Bogdanovich "Paper Moon".

Jeg tror sørme, du har ret. Især når man tænker på, at jeg mente, at
pigen hed Tammy O'Neil i virkeligheden. Her kunne IMDb altså godt have
hjulpet mig og sat lighedstegn mellem Tammy O'Neil og Tatum O'Neil, men
så nemt skulle det åbenbart ikke være for mig.

Og jeg kan se, at filmen også er mindst 15 år yngre end jeg havde troet.

Og med 8.0 ud af 10, så er jeg vist ikke den eneste, der synes, det er
en god film. Den må jeg vist se at finde på dvd.

Tusind tak for svaret. Den har jeg gerne villet gense i tyve år eller
så. Den og Picnic at Hanging Rock.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-04-08 01:24

hej!

Holst wrote:
> Tusind tak for svaret. Den har jeg gerne villet gense i tyve år eller
> så. Den og Picnic at Hanging Rock.

Du _kunne_ lige give http://www.imdb.com/title/tt0101635/ en chance nu du er
igang. Lidt samme stemning, men nok mere familieorienteret.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Holst

Dato : 02-04-08 07:24

Kim Voss Schrader wrote:

> Du _kunne_ lige give http://www.imdb.com/title/tt0101635/ en chance nu du er
> igang. Lidt samme stemning, men nok mere familieorienteret.

Den så jeg engang, og det var da en sød lille familiefilm. Men det er
bestemt ikke en film, som har brændt sig ind i hjernen på mig, som Paper
Moon gjorde.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-04-08 06:17

Holst skrev:

> Jeg tror sørme, du har ret. Især når man tænker på, at jeg
> mente, at pigen hed Tammy O'Neil i virkeligheden. [...]

Ja, det er en herlig film. På et tidspunkt tager "onkel-far"
en dum blondine med på deres videre færd. Hun skulle
ustandselig af og tisse. Addie siger noget i retning af:
"du må have en blære som en peanut".

--
Herluf :·)

Fra : Holst

Dato : 02-04-08 07:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ja, det er en herlig film. På et tidspunkt tager "onkel-far"
> en dum blondine med på deres videre færd. Hun skulle
> ustandselig af og tisse. Addie siger noget i retning af:
> "du må have en blære som en peanut".

Ja, jeg erindre, at hun var en meget vaks ung dame.

Men nu har jeg bestilt den, så jeg glæder mig nu rigtig meget til at se
den en af de nærmeste dage

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-04-08 18:27

Holst wrote:
> [...]
>
> Faderen (eller onklen) rejser rundt som sælger, og han tager så pigen
> på slæb med sig rundt. Han sælger bøger, men han er i virkeligheden

Så vidt jeg husker sælger han ikke bøger som sådan, han prakker alle mulige
mennesker bibler på, kigger døds annoncer for at se hvor han kan finde et
nemt offer.

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 20:41

Petersen_Michael wrote:

> Så vidt jeg husker sælger han ikke bøger som sådan, han prakker alle mulige
> mennesker bibler på, kigger døds annoncer for at se hvor han kan finde et
> nemt offer.

Ja, det fremgår også af synopsis for filmen, der kan læses i diverse
steder. Min undskyldning for at huske forkert er, at det er 25 år siden
jeg har set filmen.