/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Eberspächer Airtronic 4D
Fra : Lars Elmkjær


Dato : 05-04-08 19:49

Mit fyr er gået i udu... det er der muligvis mange der har prøvet før mig,
så derfor denne forespørgsel.

Det sidste vi "hørte" til det var en forfærdelig lugt og røg (lugtede af
brændte/smeltede ledninger) som kom op af kistebænken. Via fejl status
indikatoren i displayet er det fejl 009 - hvad det så end er. der er ingen
fejl på sikringer, pumpe, ledninger, diesel - men det ser ud til at der er
noget der er smeltet i udblæsningsenden, oven på nogle køleribber. Det er
svært at se pga. begrænset plads.

Ja, jeg ved jeg bare kan ringe til en teknikker, men jeg vil gerne reducere
udgiften så meget som muligt, så hvis der er nogen der har en ide om hvad
der ergalt eller hvor jeg selv kan finde mere viden, så hører jeg rigtig
gerne.

Fyret er fra 2004 og har ikke været brugt særlig meget. det har kørt mange
timer (50- 60) i de sidste 3 uger.

--
Mvh
Lars



 
 
Henrik Kolle Rasmuss~ (04-04-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 04-04-08 21:15

http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx
det står her på side 23
mvh Henrik Kolle


"Lars Elmkjær" <lean@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:47f7c991$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mit fyr er gået i udu... det er der muligvis mange der har prøvet før mig,
> så derfor denne forespørgsel.
>
> Det sidste vi "hørte" til det var en forfærdelig lugt og røg (lugtede af
> brændte/smeltede ledninger) som kom op af kistebænken. Via fejl status
> indikatoren i displayet er det fejl 009 - hvad det så end er. der er ingen
> fejl på sikringer, pumpe, ledninger, diesel - men det ser ud til at der er
> noget der er smeltet i udblæsningsenden, oven på nogle køleribber. Det er
> svært at se pga. begrænset plads.
>
> Ja, jeg ved jeg bare kan ringe til en teknikker, men jeg vil gerne
> reducere udgiften så meget som muligt, så hvis der er nogen der har en ide
> om hvad der ergalt eller hvor jeg selv kan finde mere viden, så hører jeg
> rigtig gerne.
>
> Fyret er fra 2004 og har ikke været brugt særlig meget. det har kørt mange
> timer (50- 60) i de sidste 3 uger.
>
> --
> Mvh
> Lars
>Hej Lars
http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx
http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2-D4_Feilsok_Rep_SV_02_2007.pdf
det står her på side 23
mvh Henrik Kolle



Lars Elmkjær (05-04-2008)
Kommentar
Fra : Lars Elmkjær


Dato : 05-04-08 21:36

>>Hej Lars
> http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx
> http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2-D4_Feilsok_Rep_SV_02_2007.pdf
> det står her på side 23
> mvh Henrik Kolle
>

Hej Henrik

Tak skal du ha - rigtig godt link og lige en side jeg kan bruge. Jeg synes
dog det er lidt svært at oversætte dette:
009 = Frånkoppling ADR - ADR-frånkoppling sker genom signalbyte från (+)
till (-) på kontakt S1, PIN 13 (D+) eller plussignalen på kontakt S1, PIN
14 (HA+).
Men noget tyder på en fejlstrøm.. muligvis er denne opstået efter "skaden"
er sket...
Jeg har udskrevet Pdf filen og vil gå det nøje igennem i morgen.
Mvh
Lars



Henrik Kolle Rasmuss~ (04-04-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~


Dato : 04-04-08 22:26


"Lars Elmkjær" <lean@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:47f7e2a8$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>Hej Lars
>> http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx
>> http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2-D4_Feilsok_Rep_SV_02_2007.pdf
>> det står her på side 23
>> mvh Henrik Kolle
>>
>
> Hej Henrik
>
> Tak skal du ha - rigtig godt link og lige en side jeg kan bruge. Jeg
> synes dog det er lidt svært at oversætte dette:
> 009 = Frånkoppling ADR - ADR-frånkoppling sker genom signalbyte från (+)
> till (-) på kontakt S1, PIN 13 (D+) eller plussignalen på kontakt S1, PIN
> 14 (HA+).
> Men noget tyder på en fejlstrøm.. muligvis er denne opstået efter "skaden"
> er sket...
> Jeg har udskrevet Pdf filen og vil gå det nøje igennem i morgen.
> Mvh
> Lars

Hej Lars
Jeg er desværre heller ikke nogen ørn til svensk, det lyder dog som om at
din varmer er blevet for varm af en eller anden grund, dette her måske så
laver din fejlstrøm??
måske andre i gruppen kan oversætte det svenske ?
Mvh Henrik Kolle

>
>
>



Bent Pedersen (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 06-04-08 10:46


"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47f7ee7f$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars Elmkjær" <lean@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:47f7e2a8$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>Hej Lars
>>> http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx
>>> http://www.termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2-D4_Feilsok_Rep_SV_02_2007.pdf
>>> det står her på side 23
>>> mvh Henrik Kolle
>>>
>>
>> Hej Henrik
>>
>> Tak skal du ha - rigtig godt link og lige en side jeg kan bruge. Jeg
>> synes dog det er lidt svært at oversætte dette:
>> 009 = Frånkoppling ADR - ADR-frånkoppling sker genom signalbyte från (+)
>> till (-) på kontakt S1, PIN 13 (D+) eller plussignalen på kontakt S1,
>> PIN 14 (HA+).
>> Men noget tyder på en fejlstrøm.. muligvis er denne opstået efter
>> "skaden" er sket...
>> Jeg har udskrevet Pdf filen og vil gå det nøje igennem i morgen.
>> Mvh
>> Lars
>
> Hej Lars
> Jeg er desværre heller ikke nogen ørn til svensk, det lyder dog som om at
> din varmer er blevet for varm af en eller anden grund, dette her måske så
> laver din fejlstrøm??
> måske andre i gruppen kan oversætte det svenske ?
> Mvh Henrik Kolle
>
>>
>>
>>
>
>

Hvis du er mere til engelsk er der også denne her.

http://www.eberspacher.com/files/pdfs/air_pdf/airtronicD2%2BD4_technical.pdf


mvh
bent



Harding E. Larsen (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-04-08 12:28

Hej Lars,

Prøv at spørge hos Kjøller.
Det kræver lidt mere udstyr at få et moderne fyrs kontrolbox
nulstillet.
Der kan også være andre problemer forbundet med installationen
som en fagmand har lettere ved at bedømme.

Mvh/Harding

Lars Elmkjær <lean@lite.dk> skrev:
>Mit fyr er gået i udu... det er der
>muligvis mange der har prøvet før mig,
>så derfor denne forespørgsel.
>
>Det sidste vi "hørte" til det var en
>forfærdelig lugt og røg (lugtede af
>brændte/smeltede ledninger) som kom
>op af kistebænken. Via fejl status
>indikatoren i displayet er det fejl
>009 - hvad det så end er. der er ingen
>fejl på sikringer, pumpe, ledninger,
>diesel - men det ser ud til at der er
>noget der er smeltet i
>udblæsningsenden, oven på nogle
>køleribber. Det er
>svært at se pga. begrænset plads.
>
>Ja, jeg ved jeg bare kan ringe til en
>teknikker, men jeg vil gerne reducere
>udgiften så meget som muligt, så hvis
>der er nogen der har en ide om hvad
>der ergalt eller hvor jeg selv kan
>finde mere viden, så hører jeg rigtig
>gerne.
>
>Fyret er fra 2004 og har ikke været
>brugt særlig meget. det har kørt mange
>timer (50- 60) i de sidste 3 uger.
>
>--
>Mvh
>Lars

--
Harding E. Larsen


Lars Elmkjær (06-04-2008)
Kommentar
Fra : Lars Elmkjær


Dato : 06-04-08 20:09

"Harding E. Larsen (slet 3O8XI)" <harding@3O8XIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12074816290.47138279824819@dtext.news.tele.dk...
> Hej Lars,
>
> Prøv at spørge hos Kjøller.
> Det kræver lidt mere udstyr at få et moderne fyrs kontrolbox
> nulstillet.
> Der kan også være andre problemer forbundet med installationen
> som en fagmand har lettere ved at bedømme.
>
> Mvh/Harding

Hej Harding m.fl
Tak for Jeres links og råd.
Jeg afmonterede i dag fyret og fandt det som var brændt af. Se her:
http://www.match38.dk/Sider%20til%20fordeling/Gallerie3.htm
Som I kan se på billederne er det i elektronik boksender er delvis
nedsmeltninger - både på ledning og i selve boksen.

Nu er det jo én ting at skifte denne boks - men det vigtigste er jo at finde
fejlen til at den smeltede....!!??

Er der nogen der evt. kender årsagen til at sådan en elektronik kassen
pludselig smelter....!!

Gad vist om fejlkoden er opstët efter sammensmeltning eller før?

Jeg hører rigtig gerne om der er nogen der har erfaring/viden om dette :)

Mvh
Lars



Harding E. Larsen (07-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-04-08 08:06

Hej Lars,

Ud fra billederne alene skal man nok være forsigtig med at
stille den endelige fejlbeskrivelse.
Rent umiddelbart ser det ud til at fejlen/varmen ikke er kommet
fra den underliggende motor; men at fejlen er opstået i selve
elektronikboksen nærmere bestemt i stikboksen som ledningerne
går ind i.
Nu er det umuligt at se ud af billederne om der inde i boksen på
printkortet er en komponent som er gået i stykker og dermed er
den direkte årsag til varmeudviklingen; men rent umiddelbart ser
det ud som om at der har været mest varmt ved stikket der hvor
de tykke ledninger brun og rød er tilsluttet og at det er den
røde, der sikkert er + ledningen som forsyner hele varmeren med
strøm, der er mest medtaget.
Når varmeren starter vil der gå en ret høj strøm gennem denne
ledning og stikbenet i tilslutningsdåsen. Den største del af
strømmen vil gå til gløderøret som bruger typisk 8 - 10 amp.
opvarmes stikbenet/ledningen her kraftigt, f.eks. på grund af en
dårlig forbindelse vil plasten brænde og måske vil der kunne
dannes en kortslutning til en stelforbindelse. først når
sikringen på 20 amp. går, vil næringen til opvarmningen standse
og branden stoppe hvis ikke der er fornødent materiale og næring
til at den vil fortsætte.

Det vil nok være tilrådeligt at lade et firma som har den
fornødne indsigt, materialer og måleudstyr se på varmeren,
således at den igen kan blive tip,top i stedet for at du "nøjes"
med at skifte elektronikboksen alene og så håbe at fejlårsagen
er væk. Brændkammeret trænger sikkert også til rengøring m.m.

Mvh/Harding

Lars Elmkjær <lean@lite.dk> skrev:
>"Harding E. Larsen (slet 3O8XI)"
><harding@3O8XIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12074816290.47138279824819@dtext.
>news.tele.dk...
>> Hej Lars,
>>
>> Prøv at spørge hos Kjøller.
>> Det kræver lidt mere udstyr at få et
>>moderne fyrs kontrolbox
>> nulstillet.
>> Der kan også være andre problemer
>>forbundet med installationen
>> som en fagmand har lettere ved at bedømme.
>>
>> Mvh/Harding
>
>Hej Harding m.fl
>Tak for Jeres links og råd.
>Jeg afmonterede i dag fyret og fandt
>det som var brændt af. Se her:
>http://www.match38.dk/Sider%20til%20fo
>rdeling/Gallerie3.htm
>Som I kan se på billederne er det i
>elektronik boksender er delvis
>nedsmeltninger - både på ledning og i
>selve boksen.
>
>Nu er det jo én ting at skifte denne
>boks - men det vigtigste er jo at finde
>fejlen til at den smeltede....!!??
>
>Er der nogen der evt. kender årsagen
>til at sådan en elektronik kassen
>pludselig smelter....!!
>
>Gad vist om fejlkoden er opstët efter
>sammensmeltning eller før?
>
>Jeg hører rigtig gerne om der er nogen
>der har erfaring/viden om dette :)
>
>Mvh
>Lars



Lars Elmkjær (07-04-2008)
Kommentar
Fra : Lars Elmkjær


Dato : 07-04-08 16:23

"Harding E. Larsen (slet XACA2)" <harding@XACA2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12075523270.14588585481383@dtext.news.tele.dk...
> Hej Lars,
>
> Ud fra billederne alene skal man nok være forsigtig med at
> stille den endelige fejlbeskrivelse.
> Rent umiddelbart ser det ud til at fejlen/varmen ikke er kommet
> fra den underliggende motor; men at fejlen er opstået i selve
> elektronikboksen nærmere bestemt i stikboksen som ledningerne
> går ind i.
> Nu er det umuligt at se ud af billederne om der inde i boksen på
> printkortet er en komponent som er gået i stykker og dermed er
> den direkte årsag til varmeudviklingen; men rent umiddelbart ser
> det ud som om at der har været mest varmt ved stikket der hvor
> de tykke ledninger brun og rød er tilsluttet og at det er den
> røde, der sikkert er + ledningen som forsyner hele varmeren med
> strøm, der er mest medtaget.
> Når varmeren starter vil der gå en ret høj strøm gennem denne
> ledning og stikbenet i tilslutningsdåsen. Den største del af
> strømmen vil gå til gløderøret som bruger typisk 8 - 10 amp.
> opvarmes stikbenet/ledningen her kraftigt, f.eks. på grund af en
> dårlig forbindelse vil plasten brænde og måske vil der kunne
> dannes en kortslutning til en stelforbindelse. først når
> sikringen på 20 amp. går, vil næringen til opvarmningen standse
> og branden stoppe hvis ikke der er fornødent materiale og næring
> til at den vil fortsætte.
>
> Det vil nok være tilrådeligt at lade et firma som har den
> fornødne indsigt, materialer og måleudstyr se på varmeren,
> således at den igen kan blive tip,top i stedet for at du "nøjes"
> med at skifte elektronikboksen alene og så håbe at fejlårsagen
> er væk. Brændkammeret trænger sikkert også til rengøring m.m.
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Tak for et godt og uddybende svar - omstændigheder taget i betragtning.
Ja, det er fejlkilden der er den væsentlige i denne her sammenhæng - ingen
tvivl om det. Det kunne have været gået galt.
De sejlere der var ombord da det skete, havde sat lidt ekstra strøm på,
forskellige steder - bla. samme klemmer på batt. hvor fyret fik sin strøm
til gløderørert - det kan muligvis være det.
Det viser sig at gløderør + el boksen koster ca. 3500 og jeg kan købe et
helt nyt fyr i Padborg (ikke Padborg Marine) til 7500 incl. moms. så det kan
godt være at det er det mest rigtige at gøre...
Men for p.... da - fyret er kun 3 sæsoner gammelt...!!!

Jeg tror du har ganske ret med ledninger og hvor der har været varmest. det
er ledningen fra batt. den røde og brune der er mest medtaget, og det er i
den side smeltningen er værst, så det er sandsynligt at det er strømmen til
gløderøret der har leveret kraften bag kortslutningen.

Kjøller vil gerne undersøge varmeren og pumpen, da den måske kan være
årsag - og de har kun set en så ødelagt elektronik 1 gang før..!!!

Mvh
Lars



Harding E. Larsen (08-04-2008)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-04-08 08:42

Hej Lars,

At andre forbrugere har trukket lidt strøm fra samme batteri er
ikke årsagen til nedsmeltningen.
Er det ikke en komponentfejl i boxen så er sandsynligheden nok
mest at det er en dårlig forbindelse i stikboxen.
Så vidt jeg kan se ud af billederne er plasten i stikboxen
smeltet og har dryppet ned på den underliggende motor, det er
det smeltede sorte område der har samme runding som motoren.

Ja prisen i Padborg er noget lavere. Køber du dernede så vil du
have mange "billige" reservedele fra det gamle fyr, til det nye
fyr.

Alternativet er at lade Kjøller undersøge fyret, måske kunne det
være en fabrikationsfejl og det dermed kunne komme dig til
fordel.
Det hænder at fabrikanter af ledningsharness forsømmer sig mod
at kontrollere sit klemmeværktøj, både det store check og det
daglige. Normalt har man en GO- NO-GO gage som man kontrollerer
værktøjet med hver dag inden produktionen begynder. Forsømmer
man dette, kan det uheldige ske at at værktøjet enten er blevet
slidt eller forurenet og det medfører enten under- eller
overklemning af samlingen. Underklemning tillader fugtighed i at
trænge ind imellem ledningens kordiller og selve benet som vil
korrodere. Det medfører en delvis afbrydelse og kan forårsage
opvarmning af stedet.
Bliver samlingen overklemt bliver stikbenet krystalinsk/sprødt
og vil, som følge af vibrationer på et tidspunkt knække. Det
sker som regel over tid hvorfor det opstående mindre tværsnit
vil opvarmes. I den sidste fase vil der nærmest dannes en
svejseflamme og det giver en markant høj temperatur der hurtigt
kan medføre brand.
Har man på stedet tilstrækkeligt med luft blæsende hen over
stedet kan der opstå en opvarmning fra "svejsestedet" som kan
strække sig op til en meter væk. Det er en brandfarlig
situation.

Mvh/Harding

Lars Elmkjær <lean@lite.dk> skrev:
>Hej Harding
>
>Tak for et godt og uddybende svar -
>omstændigheder taget i betragtning.
>Ja, det er fejlkilden der er den
>væsentlige i denne her sammenhæng - ingen
>tvivl om det. Det kunne have været gået galt.
>De sejlere der var ombord da det
>skete, havde sat lidt ekstra strøm på,
>forskellige steder - bla. samme
>klemmer på batt. hvor fyret fik sin strøm
>til gløderørert - det kan muligvis være det.
>Det viser sig at gløderør + el boksen
>koster ca. 3500 og jeg kan købe et
>helt nyt fyr i Padborg (ikke Padborg
>Marine) til 7500 incl. moms. så det kan
>godt være at det er det mest rigtige at gøre...
>Men for p.... da - fyret er kun 3
>sæsoner gammelt...!!!
>
>Jeg tror du har ganske ret med
>ledninger og hvor der har været
>varmest. det
>er ledningen fra batt. den røde og
>brune der er mest medtaget, og det er i
>den side smeltningen er værst, så det
>er sandsynligt at det er strømmen til
>gløderøret der har leveret kraften bag
>kortslutningen.
>
>Kjøller vil gerne undersøge varmeren
>og pumpen, da den måske kan være
>årsag - og de har kun set en så
>ødelagt elektronik 1 gang før..!!!
>
>Mvh
>Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste