overskridelse af tilbud på byggeri - hvem ~
Fra : Arne Jørgensen

Dato : 08-04-08 21:13

jeg har fået bygget et hus - hvor det oprindelige tilbud er steget med ca.
40 % - byggeriet er nu færdig og den sidste pris vi blev enige om var 1.3
million og nu kommer der en efter regning til div. på knap 100 000 kr. dvs.
der skal betales tæt på 1.4 million kr.

hæfter den bygge ansvarlige på nogen måde for den måde hvorpå han bruger
pengene ?

Mv.
Arne

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-08 21:36

Arne Jørgensen wrote:

> [...]
> 000 kr. dvs. der skal betales tæt på 1.4 million kr.
>
> hæfter den bygge ansvarlige på nogen måde for den måde hvorpå han bruger

Det kommer nok an på hvad der er aftalt undervejs, specielt om vendinger
som "til fuld og endelig afregning" indgår i revisioner af aftalen (hvor
du accepterede de første 300k i prisstigninger). Hvis dele af arbejdet er
udført efter regning, med prisoverslag eller med bristede forudsætninger
i tilbud med fast pris, er en (slut) ekstraregning på 100k ikke
nødvendigvis i strid med jeres aftale.

Med disse beløb på spil ville jeg selv smide lidt penge efter en advokat
med erfaring i byggesager...

--
Jesper Lund

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 08-04-08 21:49

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udført efter regning, med prisoverslag eller med bristede forudsætninger
> i tilbud med fast pris, er en (slut) ekstraregning på 100k ikke

vi har ikke som sådan noget på skrift , han har udfærdiget et tilbud til
banken sidste år i november
det oprindelige tilbud var på 800 så blev det til 1 mille også 6 uger før
det var formodet færdig kom der nej det bliver sgu 1.3 og nu er vi så oppe
på 1.4 million
han har jo udfærdiget et _ eller _ andet til banken som de har sagt ja til
til sammen med min kautionist

> Med disse beløb på spil ville jeg selv smide lidt penge efter en advokat
> med erfaring i byggesager...

jeg må se på det ...

** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 08-04-08 21:59

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

jesper prøv lige at se regningen her :

Der mangler regning for kloarkering (den er lige kommet, den er på
68337,50), regning fra smeden og den sidste regning til ham der bygger det !

hvad nu hvis jeg nægter at betale mere ind de 30 000 kr der er tilbage på
bygge krediten hvem hæfter så for udgifterne til smed og kloakering ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-08 22:02

Arne Jørgensen wrote:

> [...]
> så oppe på 1.4 million
> han har jo udfærdiget et _ eller _ andet til banken som de har sagt ja

Banken er ikke bygherre, så det er ikke banken som har accepteret disse
prisstigninger (hvis de er accepteret). Banken kan alene acceptere at
låne dig de ekstra basseører.

Men... tal med en advokat. Og husk en skriftlig aftale næste gang.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-08 22:13

Arne Jørgensen wrote:

> hvad nu hvis jeg nægter at betale mere ind de 30 000 kr der er tilbage
> på bygge krediten hvem hæfter så for udgifterne til smed og kloakering ?

Ultimativt en retssag, hvis sagen ikke kan forliges. Også her skal du
bruge en advokat, så jeg ville tage fat i "De Gule Sider" allerede nu
hvis jeg var i dine sko.

Ud fra dine beskriver (specielt: intet på skrift) lyder det som om at
arbejdet er udført "efter regning", eller muligvis "efter overslag".
I det første tilfælde ("efter regning") skal du betale hvad håndværkerne
forlanger, medmindre dette er urimeligt. Med overslag er der visse løse
grænser for hvor meget prisen kan stige, men det lyder også som om at der
har været bristede forudsætninger og løbende revisioner af aftalen. Med
mundtlige aftaler kan det være svært at afgøre.

Ikke at det hjælper dig nu, men det er umådeligt dumt at køre byggesager
i millionklassen uden skriftlige aftaler!

--
Jesper Lund