Forbrug ved uskiftet bo
Fra : JyskBlondPige

Dato : 07-04-08 06:48

Hej gruppe

Hvis en person sidder i uskiftet bo og der kun er fælles børn, kan
vedkommende så bruge uhæmmet af midlerne?

I det konkrete eksempel snakker vi et par milioner.
Troede at man kun måtte bruge af "sin egen halvdel" og evt. af den andens
men kun til almindeligt forbrug (hvilket et par milioner over 10 år vel ikke
er)?

På forhånd tak

/JBP

Fra : K*N

Dato : 07-04-08 07:05

"JyskBlondPige" <hardwoman18FJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Troede at man kun måtte bruge af "sin egen halvdel" og evt. af den andens
> men kun til almindeligt forbrug (hvilket et par milioner over 10 år vel

Uden at kende reglerne er 2 milloner over 10 år da kun ca. 200.000 om året -
og det kan jeg da uden at være luxuriøs sagtens forbruge.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 07-04-08 07:50

"JyskBlondPige" <hardwoman18FJERN@hotmail.com> skrev

> [...]

> Troede at man kun måtte bruge af "sin egen halvdel" og evt. af den andens
> men kun til almindeligt forbrug (hvilket et par milioner over 10 år vel

Nej, den længslevende kan ikke bruge uhæmmet, men ud over egen halvdel har
længstlevende også arvet, sandsynligvis en tredjedel af afdødes bo.

Så det er dels et spørgsmål om "et par millioner" betyder at boet efter
afdøde er væsentligt formindsket.
Dels om det er misbrug.

Arveloven, (den dagældende)
§ 20. Såfremt en arving godtgør, at ægtefællen ved misbrug af sin rådighed
over boet væsentligt har formindsket dette eller har fremkaldt nærliggende
fare for en sådan formindskelse, eller at ægtefællen har forsømt sin
forsørgelsespligt over for arvingen, er ægtefællen pligtig at skifte med
denne.
Stk. 2. Som misbrug af rådighed over boet betragtes navnlig
urimeligt forbrug, tegning af en uforholdsmæssig høj livrente samt ydelse af
gaver eller andre begunstigelser, der står i misforhold til det uskiftede
bos formue.

mvh
Alex Christensen