Varemærke
Fra : test

Dato : 05-04-08 21:13

Hej NG

Jeg har oprettet et domænenavn for 7 år siden, som et hobby projekt, men er
i dag ved at blive lidt mere seriøst.

Men nu kommer der et konkurrerende firma og siger at mit navn ligger for tæt
op af deres som de har varemærkebeskyttet, og hvis jeg ikke fjerner det vil
der blive en sag ud af det. (ja det er dem der er de store og mig der er den
lille)

Mit spørgsmål er så hvad kigger man efter når man skal vurdere om mit navn
er for tæt på deres?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-08 21:29

> [...]
> der er den lille)
>
> Mit spørgsmål er så hvad kigger man efter når man skal vurdere om mit navn

Det står der en del om på patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside. Der
kan du også kontrollere om det er korrekt at deres navn/dit navn er
varemærkeregistreret.

http://www.dkpto.dk/

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-04-08 21:32

Maria Frederiksen wrote:

> Der kan du også kontrollere om det er korrekt at deres navn/dit navn er
> varemærkeregistreret.

Hvis det er registreret, hvilket ikke er et krav.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten

Dato : 06-04-08 09:59

"test" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tæt op af deres som de har varemærkebeskyttet, og hvis jeg ikke fjerner
> det vil der blive en sag ud af det. (ja det er dem der er de store og mig

En varemærkebeskyttelse giver ikke automatisk ret til et givent domænenavn
(.dk domæner). Den slags behandles af

http://www.domaeneklager.dk/

...du kan skrive til det konkurrende firma at hvis de mener at de har en
"sag" så kan de klage der. HVIS de så rent faktisk har en sag (f.eks. ved at
du har legoklods.dk og firmaet er lego) så kan du gøre nul og niks (ja, du
kan godt bruge en masse penge på advokater men de er formentlig smidt ud af
vinduet).

Prøv at bladre lidt under "afgørelser" på ovennævnte side, så kan du nok se
om du selv har en god eller dårlig sag.

Carsten

Fra : test

Dato : 06-04-08 10:22

Det skal lige siges at mit domæne er oprettet dagen før de ansøger om
varemærke beskyttelse!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-04-08 10:55

> Det skal lige siges at mit domæne er oprettet dagen før de ansøger om
> varemærke beskyttelse!

Du opretholder retten til dit domæne ved enten at anvende det aktivt eller
registrere navnet og du skal nu bevise, at du har anvendt det i 7 år. Et
hvilende domæne er ikke nok. Brug f.eks. waybackmachine til at bevise dette.

Hvis du ikke er gået igang med at anvende domænet på det tidspunkt, hvor
modparten har fået sin varemærkebeskyttelse, så ser det måske ikke så godt
ud for dig.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-04-08 11:10

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> Hvis du ikke er gået igang med at anvende domænet på det tidspunkt,
> hvor modparten har fået sin varemærkebeskyttelse, så ser det måske

Det kommer vel an på hvor tæt domænenavnet ligger på pågældende
firmanavn. Som jeg har forstået på spørgsmålet, er de ikke identiske.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : test

Dato : 06-04-08 12:46

jeg er ikke meget for at offentliggør hverken deres eller mit navn her, men
vil prøve at forklare forskellen:

Deres navn: "aaaa bbbb"
Mit navn: "bbbb-cccc"

hvor aaaa er et ord
og bbbb et andet ord
og cccc et tredje ord

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 13:28

"test" <test@test.dk> skrev :

>jeg er ikke meget for at offentliggør hverken deres eller mit navn her, men
>vil prøve at forklare forskellen:

Om du så forklarer herfra og til helvede fryser til is, har folk jo
ikke mange chancher for at give dig et nogenlunde svar.

Hvis navnene figurerer som internetsider, er det imo fjollet, at du
ikke lader folk kende dem - hvad er eller nytten af siderne ?
--
Jan_stevns

Fra : test

Dato : 06-04-08 12:43

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> [...]
> modparten har fået sin varemærkebeskyttelse, så ser det måske ikke så godt

Jeg kan se på web.archive.org at de har registreret min side første gang 3
måneder efter oprettelse.
og de har været inde på siden mellem 3 og 14 gange pr. år efterfølegnde.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-04-08 18:16

"test" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal lige siges at mit domæne er oprettet dagen før de ansøger om
> varemærke beskyttelse!

Er det ikke et lidt pudsigt "sammentræf" at du registrere domænet netop
*dagen* før der indsendes en varemærkebeskyttelse?
Det kunne godt tolkes som om du har haft lidt inside-information, så du ikke
helt er i god tro

Fra : test

Dato : 06-04-08 18:23

enig, men nej. kende dem godt, men ikke indenfra kun udefra som alle andre.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-04-08 22:52

> enig, men nej. kende dem godt, men ikke indenfra kun udefra som alle
> andre.

Så lad mig formulere mig anderledes.
At du registrere domænet nøjagtig dagen før virksomheden indsender deres
varemærkeregistrereing, virker som om du vidste at der ville ske en
varemærkeregistrereing. Er din registrering af domænet sket med det formål
senere at sælge det til virksomheden, er det i strid med reglerne for
DK-domæner og så har du en dårlig sag. Den der med at kalde det et "hobby
projekt" er forsøgt før i nogen af de afgørelser klagenævnet for DK-domæner
har afsagt.

Det kan naturligvis være helt tilfældigt at du registrere et domæne lige
nøjagtig dagen før en virksomhed indsender deres varemærkeregistrering, men
sandsynligheden er vist ikke særlig stor

PS: Gider du ikke svare under det du svarer på, så er det lettere at holde
overblikket. Jeg har byttet rundt for dig i dette svar

Fra : test

Dato : 07-04-08 16:06

> [...]
> DK-domæner og så har du en dårlig sag. Den der med at kalde det et "hobby
> projekt" er forsøgt før i nogen af de afgørelser klagenævnet for

1. Jeg er ikke interesseret i at sælge mit domæne, da jeg bruger det aktivt.
2. Det var et hobby projekt, men er det ikke mere, nu er det en sund
forretning, dog ikke så stor som deres.

> Det kan naturligvis være helt tilfældigt at du registrere et domæne lige
> nøjagtig dagen før en virksomhed indsender deres varemærkeregistrering,
> men sandsynligheden er vist ikke særlig stor

Jeg kan jo ikke andet en sige at jeg ikke har haft kenskab til deres
registrering.
Underligt det lige sker med dags mellemrum, men det kan jeg vel ikke
straffes for.

> PS: Gider du ikke svare under det du svarer på, så er det lettere at holde
> overblikket. Jeg har byttet rundt for dig i dette svar

Er det sådan her du vil have det?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-04-08 16:11

> Jeg kan jo ikke andet en sige at jeg ikke har haft kenskab til deres
> registrering.
> Underligt det lige sker med dags mellemrum, men det kan jeg vel ikke
> straffes for.

Et helt utrolig sammenfald.
Nej, det kan du ikke "straffes for", men andre vil nok også studse over
sammenfaldet. Jeg tror godt du kan være forberedt på at klagenævnet for
DK-domæner også får den tanke og derfor kræver lidt ekstra argumenter fra
dig for at blive overbevist om at du ikke har været i ond tro.

> Er det sådan her du vil have det?

Nemlig, helt perfekt

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-04-08 13:23

test wrote:

> jeg er ikke meget for at offentliggør hverken deres eller mit navn her,
> men vil prøve at forklare forskellen:

Forståeligt, men så er en advokat en bedre ide end at gruppen skal lege
Jeopardy...

--
Jesper Lund

Fra : test

Dato : 06-04-08 18:21

Det er altid rart at se folk holder sig til emnet og ikke kommer med
tåbelige kommentar!

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-04-08 21:22

Maria Frederiksen wrote:

> Han skriver udtrykkeligt "som de har varemærkebeskyttet".

Det kan også ske ved at tage varemærket i brug.

--
Jesper Lund

Fra : test

Dato : 10-04-08 20:28

Jeg har nu fået hjælp at et patent og varemærke bureauet