Polske håndværkere
Fra : Thomas TM

Dato : 05-04-08 20:20

Hej NG

Håber det er den rigtige gruppe og at I kan hjælpe mig.

Vi har en flok polske håndværkere rendende i vores ejendom
(ejerlejligheder), som er ansat af et dansk firma der har hyret dem gennem
et polsk firma til at renovere de lejligheder det danske firma ejer.

De polske håndværkere er egentlig ganske flinke og vi har da også hjulpet
dem med at de ikke skulle sove nede i en kælder mere ved at klage til
kommunen, så nu har de i stedet en lejlighed de kan overnatte i.

De polske håndværkere siger så, at da de er ansat af et polsk firma, så er
det ok de går til polsk løn. Desuden arbejder de fra kl. 7 morgen til kl.
21, undtagen søndag, hvor de har fri sidst på eftermiddagen.
De skal dog godt nok ikke give noget for at bo i den lejlighed de får
stillet til rådighed, men de skal være parate til at flytte så snart den
bliver lejet ud.

De fortalte om at andre i deres sjak i en anden by sov op til 14 mand i en
lejlighed...

Til sidst så fortalte de også om at de havde hørt om at det var muligt at
arbejde 1 år i DK og kun skulle betale 8 % i skat - synes jeg ikke at have
hørt om?

Spørgsmålet er så om det er efter reglerne og hvis ikke, er det så noget man
bør gør noget ved? De virker jo egentlig glade nok for at arbejde samt de
får tjent nogle penge de kan tage med hjem. Hvis man forsøger at hjælpe dem,
risikerer man jo omvendt at de bliver fyret og derved ikke tjener nogle
penge.

Mvh
Thomas

Fra : Joeb

Dato : 05-04-08 20:58

"Thomas TM" <tm@noget.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> de får tjent nogle penge de kan tage med hjem. Hvis man forsøger at hjælpe
> dem, risikerer man jo omvendt at de bliver fyret og derved ikke tjener

Det er drøn ulovligt i henhold til østaftalen.
Du kan hjælpe dem ved at henvende dig til den nærmeste fagforening (TIB
eller 3F) SKAT er også interesseret, mens politiet nok "ikke har tid".

Mvh. JL

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-08 22:00

Thomas TM skrev den 05-04-2008 21:20:

> [...]
>
> Til sidst så fortalte de også om at de havde hørt om at det var muligt
> at arbejde 1 år i DK og kun skulle betale 8 % i skat - synes jeg ikke at

Boligforholdene og ansættelseskonstruktionen ved jeg ikke om overskrider
nogen regler.

men den med 8%-beskatning.....tja, det er vist bare polakkernes måde at
sige at de er omfattet af Ligningsloven §9a, som giver 629 kroner pr.
dag i fradrag.

På årsbasis (20 arbejdsdage pr. måned) 145.560. (de første 5400
kroner betaler man selv)
De 629 kroner gives dog pr. opholdsdag, så beløbet kunne sagtens være
højere.

Læs lidt mere om Ligningslovens §9a på www.carben.dk/carsten/LL9A.pdf

Derudover gives også befordringsfradrag til og fra hjemlandet.
Her gælder de almindelige befordringsfradrags-satser.

Hvor en almindelig lønmodtager/skatteborger har en månedsfradrag på ca.
4000 kroner; så kommer man med LL §9a snildt op på 14000 kroner pr. måned.

Indlægget og nævnte fil er naturligvis min private mening og har intet
med min arbejdsgiver at gøre!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk