Plæneklipper med elstart: Batteri?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-04-08 07:43

Hej med jer!

Jeg har arvet en 8-10 år gammel Ginge rotorklipper med elstart.
Da jeg fik den ville den ikke starte, men efter skift af tændrør kører den
rigtig fint - hvis jeg starter den med håndtrækket. For batteriet er helt
fladt Tilsluttet til bilens batteri virker elstarteren dog fint

Det er et lille genopladeligt 12V-blybatteri (Yuasa NP2.8-12 = 12V 2,8 Ah),
som overhovedet ikke reagerer, hvis jeg sætter det til min
bilbatterioplader. Der er ingen udslag overhovedet. Er det fordi batteriet
er klappet sammen (det er vel ligeså gammelt som plæneklipperen vil jeg
tro), eller bruger jeg den forkerte lader? Jeg vil jo gerne se om jeg kan
vække det inden jeg udskifter det.

Og forresten: Bliver batteriet opladet når det sidder i sådan en
plæneklipper? Har aldrig haft en med elstart...

--
Hilsen Jakob

Fra : OK

Dato : 08-04-08 08:15

Jeg købte en med elstart for ca 5 år siden. Jeg ladede den op da jeg fik
den, og har ikke gjort det siden; det tolker jeg som om den selv lader på
batteriet.

Hvis dit batteri er et standard bly (ikke vedligeholdelsesfrit), skal du
checke om der er syre nok på.
Syren skal lige dække pladerne inden i. Efterfyld med demineraliseret vand
efter behov.

mvh Ole

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-04-08 08:20

Tak for dit hurtige svar

> Jeg købte en med elstart for ca 5 år siden. Jeg ladede den op da jeg fik
> den, og har ikke gjort det siden; det tolker jeg som om den selv lader på
> batteriet.

Ja, det regnede jeg da også med at den gør - ville bare være sikker.

> Hvis dit batteri er et standard bly (ikke vedligeholdelsesfrit), skal du
> checke om der er syre nok på.

Det er helt lukket, så jeg kan ikke checke andet en at måle på det. Hmm...

--
Hilsen Jakob

Fra : Carsten

Dato : 08-04-08 09:57

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er klappet sammen (det er vel ligeså gammelt som plæneklipperen vil jeg
> tro), eller bruger jeg den forkerte lader? Jeg vil jo gerne se om jeg kan

Sandsynligvis er det faldet sammen efter lang tids stilstand (og uden
regelmæssig ladning). Et nyt batteri i den størrelse koster ikke altverden
(120-170 kr)

Carsten

Fra : Armand

Dato : 08-04-08 21:50

Carsten skrev:
> [...]
>
> Sandsynligvis er det faldet sammen efter lang tids stilstand (og uden
> regelmæssig ladning). Et nyt batteri i den størrelse koster ikke altverden

- - - - Og er i grunden en almindelig sliddel :-|

--
Armand.