Bunddække plante, hvilken?
Fra : Gainsbourg

Dato : 07-04-08 23:56

Nu har jeg et par gange spurgt og fået virkelig gode råd her i gruppen, så
jeg prøver endnu engang

Jeg mangler en bunddækkeplante. Noget etårigt man kan købe som frø, der
kommer super hurtigt op og let kan konkurrere med ukrudtet. Noget i stil med
Honningurt, Hjulkrone eller Lupin - men bare lavt og bunddække agtigt. Helst
noget lidt pænt, meget gerne med en slags blomster.

Nogen bud?

På forhånd mange tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-08 08:34

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i stil med Honningurt, Hjulkrone eller Lupin - men bare lavt og
> bunddække agtigt. Helst noget lidt pænt, meget gerne med en slags

Græs er en fin bunddækkeplante
mvh/Preben

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-04-08 14:10

> Græs er en fin bunddækkeplante

Ja, udemærket ligesom Honningurt, Hjulkrone og Lupin som jeg nævner - men
jeg skal, som sagt, bruge en _lav_ bunddækkeplante og græs bliver jo ret
højt når det ikke bliver slået, hvilket dårligt lader sig gøre inde i bedet
mellem alle de andre planter. Desuden frembringer græs ikke nogen
nævneværdige blomster, hvilket også var een af de ting jeg efterspurgte...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-04-08 14:32

> [...]
> Desuden frembringer græs ikke nogen nævneværdige blomster,
> hvilket også var een af de ting jeg efterspurgte...

Vi har Vinca som bunddække. Den blomstrer p.t. med de yndigste små
blå blomster og så er den stedsegrøn.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-04-08 18:43

> Vi har Vinca som bunddække. Den blomstrer p.t. med de yndigste små blå
> blomster og så er den stedsegrøn.

Hmmja, jo. Jeg ved godt den går som bunddække, men her på matriklen bliver
den altså 30-40 cm høj, og så er det jo så som så med det lave i
"bunddække".

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-04-08 21:28

> Hmmja, jo. Jeg ved godt den går som bunddække, men her på
> matriklen bliver den altså 30-40 cm høj, og så er det jo så som
> så med det lave i "bunddække".
>
> Mvh Maria

Så høj er vores ikke. Jeg ved ikke, om der findes flere arter, men
vores er højst 20 cm.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-04-08 15:01

> Så høj er vores ikke. Jeg ved ikke, om der findes flere arter, men vores
> er højst 20 cm.

Vi har tidligere forsøgt Vinca som bunddække, men det har vi nu opgivet. Den
vokser simpelthen ukontrollabelt - som ukrudt og bliver ret høj. Den har
også invaderet naboens grund, men han er tilfreds dermed - vi har dog
forskellig opfattelse af havekultur!
Vi er selv på udkik efter bunddække, men stedsegrøn. Der er ikke mange
muligheder udover hasselurt og pachysandra, og vi vil gerne noget andet.
Vi har tidligere forsøgt de små jordbærarter, men de slugte næringen fra
vores
Nevada roser, sa de fik alskens dårligdomme og til sidst havnede på
bålpladsen - sammen med jordbærrene! Nu har vi købt noget fra Holland, men
vi tror, at det var en fejlleverance, og vi har faaet pengene tilbage. Men
selvfølgelig har ingen refunderet os vores arbejde med plantning og bøvlet
med at fjerne dem igen.
Men Hyperikon Calysinum er en udmærket bundplante, villig og ikke højere end
25 - 30 cm og så får den pæne blomster. Prøv den.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-08 15:02

On Tue, 8 Apr 2008 00:56:26 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>Honningurt, Hjulkrone eller Lupin - men bare lavt og bunddække agtigt. Helst
>noget lidt pænt, meget gerne med en slags blomster.

Lavt og etårigt: Jordkløver. Måske får den blomster, kan ikek huske det.
Lavt, flerårigt og med blomster: Hvidkløver. Og så dufter kløver dejligt
når den blomstrer
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lise Hansen

Dato : 08-04-08 15:07

Et-årigt, blomstrende, hurtigtvoksende bunddække, som skal sås på stedet.
Det må blive nasturtium, også kaldet blomsterkarse eller tallerkensmækkere.
Vælg den lave sort.
Hvis der er meget ukrudt i forvejen, skal du dog ikke regne med, at nogen
som helst bunddække-planter vil trives fint - og samtidig kvæle ukrudtet.

Hilsen
Lise

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-04-08 10:59

> [...]
> med Honningurt, Hjulkrone eller Lupin - men bare lavt og bunddække agtigt.
> Helst noget lidt pænt, meget gerne med en slags blomster.

Vi bruger skovjordbær.

Per