Antivirus
Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 07-04-08 22:44

Hej i gruppen

Som helt ny Mac-bruger skal jeg lige vænne mig til en lidt anden verden.

Og så tænker jeg på, hvad man skal gøre mht. antivirus-programmer. Bør man
have dem og hvad kan i givet fald anbefales. Jeg er vant til Norton fra
PC'eren.

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 01:01

Hejsa...

Kirsten og Hans Erik wrote:
> [...]
>
> Og så tænker jeg på, hvad man skal gøre mht. antivirus-programmer. Bør
> man have dem og hvad kan i givet fald anbefales. Jeg er vant til Norton

Indtil nu findes der ingen regulære Mac virus til OS X, men man kan i
visse tilfælde være uheldig at modtage en PC virus i en mail, som man
kan komme til at videresende til andre - både Mac og windows brugere.
Det vil ikke kunne skade en Mac, men sagtens lave masser af ballade på
en PC.

Så hvis du vil have et antivirusprogram, skal du sørge for at få et, der
er istand til at scanne dine mailboxe. - Og til Mac findes der pt. kun
tre, der kan det.

Norton Antivirus findes også til Mac OS X, men den nyeste ver. er endnu
ikke fuldt optimeret til at køre på Leopard. NAV fås sammen med hele
pakken 'Norton Internet Security' til Mac, men jeg vil meget kraftigt
fraråde at installere andet end selve Norton Antivirus, hvis du vælger
den. De andre dele i NIS er noget bras!

Et andet antivirusprogram - 'Avast!' - vel nok det bedste pt. på
markedet - er nu også kommet til Mac OS X i en fuld Leopard optimeret
udgave. Desværre er den ikke gratis for privatbrugere, som den jo er på
windows, men det er et fabelagtig godt program. Og hvis du bruger både
Mac og windows, har Alwit pt. et 'sampak' tilbud ved køb af både en Mac
og Windows version, så du får både Mac ver. og avast! Pro.

Og endelig er der jo så ClamXAV til OS X. Kører rimelig godt, - hvis man
vel at mærke deaktiverer den danske sprogpakke i programmet. Og modsat
NAV og Avast!, så er ClamXAV gratis. http://www.clamxav.com/

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-08 07:42

> [...]
> pakken 'Norton Internet Security' til Mac, men jeg vil meget kraftigt
> fraråde at installere andet end selve Norton Antivirus, hvis du vælger

Ikke mere.

Installeres Norton på en Mac vil programmet nemlig gå ind og opdatere
komponenterne, og er styresystemet MacOS X [i modsætning til det
klassiske system], så ændres de 'problematiske' komponenter automatisk -
de kan ganske simpelt ikke længere køre [og dermed ikke længere ødelægge
systemet] .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-04-08 11:26

Kirsten og Hans Erik <hanserik@kastbort.post9.tele.dk> wrote:

> [...]
> have dem og hvad kan i givet fald anbefales. Jeg er vant til Norton fra

Hej

Du skal IKKE installere noget overhovedet. Du får totalt ged i din Mac
og det er både spild af support kroner bagefter samt spild af penge for
programmet.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 11:47

> Hej
>
> Du skal IKKE installere noget overhovedet. Du får totalt ged i din Mac
> og det er både spild af support kroner bagefter samt spild af penge for
> programmet.

men det skader ikke noget at holde øjne og ører åbne og lade være med at
klikke og åbne alt man finder på nettet og får i sin indbakke. Faktum er
at der _findes_ huller i OS X og folk er ved at få øjnene op for at der
er folk som kan udnyttes ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-04-08 12:04

> [...]
> klikke og åbne alt man finder på nettet og får i sin indbakke. Faktum er
> at der _findes_ huller i OS X og folk er ved at få øjnene op for at der

Enig - lidt omtanke er jo altid godt.

Og har man så sin backup, så skal det da gå helt galt, hvis man mister
grebet om dyret............

Fra : Niels poulsen

Dato : 08-04-08 12:12

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Enig - lidt omtanke er jo altid godt.
>
> Og har man så sin backup, så skal det da gå helt galt, hvis man mister
> grebet om dyret............

Jeg tro et at Mac platformen var den eneste virus fri computer som
fantes skal, vi ikke værre enig om det !!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-04-08 12:12

On Tue, 08 Apr 2008 13:11:30 +0200, Niels poulsen <mac@com> wrote:

>Jeg tro et at Mac platformen var den eneste virus fri computer som
>fantes skal, vi ikke værre enig om det !!

Næh.. jeg føler mig mere sikker på min Linux boks

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-04-08 12:28

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Næh.. jeg føler mig mere sikker på min Linux boks

Husk da at det så mye omtalte sikkerhetshullet i MacOS var i et open
source bibliotek som ble benyttet av WebKit.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-08 12:22

Niels poulsen <mac@com> wrote:

> Jeg tro et at Mac platformen var den eneste virus fri computer som
> fantes skal, vi ikke værre enig om det !!

Det kommer lidt an på, hvad man mener. Mange bruger jo ordet virus om
alle skadelige programmer. I virkeligheden er der virus, trojanske
heste, orme og malware, som er en bred betegnelse for skadelige
programmer, der udnytter huller i systemet til at finde adgangskoder
eller gøre anden skade.
Som jeg husker, er der ikke lavet nogen virus til Mac OS X. Der
er lavet to trojanske heste for at demonstrere, at det kunne lade sig
gøre. Den ene var vist lidt af en mellemting og kunne også kaldes en
orm. Ingen af dem har været ude i det fri og har givet problemer. Det
blev kun lavet for at demonstrere muligheden. Jeg mener også, man har
lukket de huller, der blev udnyttet.
Derimod er der flere gange blevet påvist huller i Mac OS X og
programmer til Mac OS X, som kunne udnyttes til ondsindede angreb. Apple
prøver naturligvis at lappe disse huller, når de bliver opdaget. Derfor
kommer der med mellemrum sikkerhedsopdateringer, som man let kan
installere med Softwareopdatering. Nogle af disse huller har mildt sagt
været søgte. Der har været nogle, der pinedød skulle vise, at Mac OS X
ikke er ufejlbarligt. Andre har været mere reelle. Igen er udnyttelsen
af disse huller blot blevet vist som demonstration. Jeg har ikke hørt
om, at der har været epidemier, hvor adskillige computere med Mac OS X
er blevet ramt og har fået ødelagt data. Man må derfor fortsat sige, at
der kun er en minimal risiko for virus og andre skadelige programmer,
når man bruger Mac OS X. Vil man i det mindste sikre sig lidt, kan man
bruge det gratis antivirusprogram ClamXav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 12:40

> Derimod er der flere gange blevet påvist huller i Mac OS X og
> programmer til Mac OS X, som kunne udnyttes til ondsindede angreb.

nemlig. Der er f.eks. et par upatchede huller i webkit og i quicktime er
der også et par sårbarheder, såbarheder som kan udnyttes blot man får
lokket brugeren ind på en hjemmeside ....

/thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-04-08 12:50

> [...]
> der også et par sårbarheder, såbarheder som kan udnyttes blot man får
> lokket brugeren ind på en hjemmeside ....

Ja, man skal ikke lukke øynene for generell sikkerhetsproblematikk selv
om det ikke er påvist noen klassiske virus som automatisk installerer
seg og sprer seg videre til andre.

Apropos webkit - er ikke disse hullene patchet i nightly builds?

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 12:56

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> seg og sprer seg videre til andre.
>
> Apropos webkit - er ikke disse hullene patchet i nightly builds?

jo .. men hvormange alm. brugere kender du som kører med andet end deres
std. Safari ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 08-04-08 15:17

On Mon, 07 Apr 2008 23:44:19 +0200, Kirsten og Hans Erik
> [...]

> Og så tænker jeg på, hvad man skal gøre mht. antivirus-programmer. Bør
> man have dem og hvad kan i givet fald anbefales. Jeg er vant til Norton
Nej du bør ingenting have i den afdeling. Dem der snakker antivirus på mac
er verdensfjerne teoretikere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 15:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej du bør ingenting have i den afdeling. Dem der snakker antivirus på mac
> er verdensfjerne teoretikere.

Eller realister ...

/thomas