Hvor mange km. om dagen?
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-07-01 14:24

Hej,

Når nu man skal køre sydpå gennem Europa, hvor langt skal man regne med at
man realistisk set kan køre på en dag uden at få siddesår og babykrop fordi
man ikke får noget føde ?

Er det overhovedet realistisk at man kan f.eks. kan køre til Paris på to
dage?

Hilsner,

Tony - XJ600S
(måske på vej sydpå i slutningen af august)

Fra : Jan Petersen

Dato : 17-07-01 15:16

> [...]
fordi
> man ikke får noget føde ?
>
> Er det overhovedet realistisk at man kan f.eks. kan køre til Paris på to

Det kan man da gøre på 1 dag - har selv kørt omkring 1000 på en dag på VFR

Mvh Jan Petersen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 17-07-01 15:21

"Jan Petersen" <jan_j_p@undermaaten.dk> wrote in message
> Det kan man da gøre på 1 dag - har selv kørt omkring 1000 på en dag på VFR

Men komfortabelt er det ikke, spesielt ikke hvais man skal kjøre over flere
dager. 5-700 burde dog ikke være det store problem, nesten uansett hvilken
MC man kjører på.

JS

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 20-07-01 10:28

> 5-700 burde dog ikke være det store problem, nesten uansett hvilken
> MC man kjører på.

Yep - Jeg har selv gjort 1100 km. uden overnatning, Jawa'en. Det tog
24,5 timer ad de østtyske/polske/tjekkiske landeveje. Afsted kl. 23.30
- Ankomst 0.00 Døgnet efter.

Realistisk er 1000 km. på motorvej, 600 på landevej...

Allan Rasmussen
Jawa 350/640 HayaBusaStyle...

Fra : Anders Winther

Dato : 17-07-01 15:32

"Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> wrote in message
> [...]
fordi
> man ikke får noget føde ?
>
> Er det overhovedet realistisk at man kan f.eks. kan køre til Paris på to

Jeg kørte til Hamborg på en dag..
Det er omkring 450 km..
Det skal lige siges at jeg havde mindre tømmermænd for førdagens udskejelser
og jeg kom ret sent ud af døren..
Hvis jeg var taget afsted kl. 8-9 stykker om morgenen kunne jeg nok have
noget dobbelt så langt..
Jeg holdt pause for hver optankning.. Det er ca. hver 200-230 km..
Jeg vil tro at jeg i snit kørte 140 km/t på de tyske motorveje.. Lidt
langsommere på de danske..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-07-01 15:51

hvorlangt...tjaa måske skal man huske at se det i perspektiv til hvorlangt
man kørte dagen før ....

vi kørte til frankrig gennem luxemborg fra lyngby i et stræk på
cbr1000f...det var første dagen og godt 1300km...næste dag føltes de 3-400
km lige så langt !.og gjorde ondt !...og måsen måtte vile i 2 dage...efter
vi ankom til campmoto !

vigtigts er hvad du klæder dig i inden under læderet.....det må ikke gnave
det mindste...et par lange underhylere er rigtig godt...dem med
sportssyninger altså. ellers er der lagt op til meget ømme områder ;-0

på xj600n var 800 km mere end rigeligt...men der var heller ingen kåbe og
sidde og ruske i vinden i 12 timer tager lidt på kræfterne....(regnen hele
turen gjorde det heller ikke bedre, men det ændrede sig ved passet mellem
østrig/italien)

når man nu har klaret at komem til syden....bryder jeg mig ikke om at køre
mere end MAX 300-400 km om dagen....gør man det på landevej tager det også
sin tid...men man får set mere....på motorvej...tager det ca 4 timer....så
kan man nå ind til campingpladsen slå telt op i ro og mag...nå hen i poolen
og svale af ..finde ud af hvor man kan få lidt føde....og så sidde og nyde
en kølig pils i aften solen...uden at have ondt i nakke, skuldere...

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Armand

Dato : 17-07-01 21:36

Lasse Lundberg <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en

> på xj600n var 800 km mere end rigeligt...men der var heller ingen kåbe
og
> sidde og ruske i vinden i 12 timer tager lidt på kræfterne

Igamle dage (før oliekrisen), var Holland et yndet weekendmål for træf:
Her, 100 km fra grænsen (der var kun tre bidder motorvej ned igennem
sønderjylland!), mødtes man så sent som efter fyraften og kørte så mod
træffet, som man følgende ankom til ved midnatstid.
Til historien hører at det var før at der sad kåber på hvilkensomhelst
motorcykel, og at 80 HK var noget en højtydende(!) Laverda eller Kawa
1000 havde
For mit vedkommende forgik det på en 48 hk's XS 500 dengang - Og ligeså
ofte var vi to mand på'en!!

Rutine er nok det største krav til føreren der planlægger længere stræk:
Ligesom at man kan sove et helt døgn efter forårets første tur på 50
km, vil den urutinerede, for hvem en tur tværs over DK er langtur,
trættes væsentligt mere af 7-800 km, end den der jævnligt er afsted!

I forhold til biler skal man på MC oftere ind og tanke - hemmeligheden
ved at få viklet de nødvendige km af hurtigst muligt er: Ikke at bruge
for meget tid på hver tankstation der besøges!
Regneeksempel:
2 timer på en optankning, hvorunder man har kørt 220 km, er et
gennemsnit på 110 km/t (= meget normalt!!).
Bruger man 25 minutter på pågældende tankstation, er den samlede
gennemsnitshastighed faldet ned på 90 km/t

--
Armand.

Fra : Ped

Dato : 17-07-01 17:15

Hej,

Der er en masse variabler i det regnestykke, f.eks.:
- vejret
- veje og trafik
- marchhastighed
- siddekomfort
- din egen krops tolerance overfor siddestillinger osv. osv.

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg holder pause for hver time - også i løbet af
den første del af turen - så er de sidste par hunderede kilometer sidst på
dagen ikke nær så seje som hvis jeg bare kører på indtil jeg bliver træt. De
små pauser er på blot 5-10 minutter til at strække ben og evt. en kop kaffe,
men et par gange i løbet af dagen må jeg have ½ time - 3 kvarter for at spise
og hvile lidt. For 14 dage siden kørte jeg hjem fra Venedig på 2 dage, ialt
knapt 1600 kilometer. Vejret var kanon og ikke en eneste bilkø, og jeg følte
mig bestemt ikke overtræt. Jeg har et par gange kørt 1000 km på en dag, og det
ved jeg er absolut maksimum for mig. Der er ca. 1200 km til Paris, og hvis det
var mig der skulle afsted ville jeg køre til Luxembourg den første dag, stille
teltet op på campingpladsen i Kockelscheuer sydvest for byen, og så tage ind og
spise på Place d'Armes... - og så tage det sidste stykke næste dag.

Rigtig god tur!

Jens L. Pedersen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 17-07-01 20:06

Ja der er nok ikke andet for end at forsøge og derved finde ud af, om det er
noget for mig at køre så langt i et stræk. Jeg synes ikke at det er
synderligt morsomt at køre på motorvej, så jeg vil nok forsøge at tage den
med ro derned og så i stedet køre ad autobahnen hjem i et stræk.

Tusind tak for input og svar!

Tony

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 17-07-01 18:12

Hej Tony.

Det kan du sagtens.

Jeg kørte til Le-mans (24-timers-tingen), på en dag. Vi kørte afsted om
eftermiddagen fra danmark så vi kunne give den fuld hane på autostradaen om
aftenen uden for mange irriterende bilister. Det kan dog ikke anbefales at
køre på den måde både af hensyn til benzin-økonomi og træthed. Derimod kørte
jeg til Trondhjem i Norge (1250 km) i adstadigt tempo (120-140) og var frisk
som en havørn ved ankomst.

Cyklen var en FJ1200, som er perfekt til den slags, jeg ved ikke med en
XJ600S, men den er sikkert heller ikke tosset.

/kenneth/R1

Fra : The Bear

Dato : 17-07-01 22:41

On 17-Jul-2001, "Tony Lorentzen" <tony@lorentzen.dk> wrote:

> Når nu man skal køre sydpå gennem Europa, hvor langt skal man regne med at
> man realistisk set kan køre på en dag uden at få siddesår og babykrop fordi
> man ikke får noget føde ?

Kommer jo lidt an på hvor man kører, på hvilket tidspunkt og på/i hvad.

> Er det overhovedet realistisk at man kan f.eks. kan køre til Paris på to dage?

Jeg har et par gange eller tre gjort det på et døgn - men godt nok i bil.

---

B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg

Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp

Fra : Pein

Dato : 17-07-01 23:15

Tony Lorentzen skrev ...
>Hej,
>
>Når nu man skal køre sydpå gennem Europa, hvor langt skal man regne med
>at man realistisk set kan køre på en dag uden at få siddesår og babykrop
>fordi man ikke får noget føde ?

Jeg har før fået at vide, at jeg kører nærmest urealistisk langt uden
brok, men sidst vi var på ferie, kørte vi (fuldt læsset TransAlp og konen
bagpå) det meste af vejen gennem Tyskland første dag, derefter 12 dage
rundt i bjergene (mest Dolomitterne plus lidt Schweiz og Østrig) med ca.
200 km. kørsel pr. dag, og hjemturen var 1350 km. i eet stræk på ca. 13
timer, og på intet tidspunkt blev jeg træt eller øm af at køre. Heller
ikke dagen efter vi var kommet hjem.
Min MC er desuden oftest mit daglige transportmiddel.

Men meget afhænger af sædet. Jeg blev engang øm på en Norgestur der
foregik på en helt ny XJ900, hvor sædebetrækket var anderledes end på de
Honda'er jeg ellers har haft.
Sædet må ikke være glat. Man bliver mindre øm hvis man sidder "fast" uden
at glide på sædet.

Mvh. Pein

Fra : mc-stup

Dato : 17-07-01 23:23

Tony Lorentzen skrev:

> [...]
> man ikke får noget føde ?
>
> Er det overhovedet realistisk at man kan f.eks. kan køre til Paris på to

Hej!

Som andre har indikeret, så afhænger den daglige strækning af rutine, men man
skal også passe på ikke at overdrive rutinen, så bliver det nemlig farligt.
Den værste og længste strækning jeg har lavet i eet hug var fra nord for
Bordeaux til vest for Lissabon. Cirka 1700 km på 16 timer. Det var edderm****
hårdt til måsen og protugisisk aftentrafik skal man ikke ønske sin værste
fjende (Lys? Hva' faen er det? Tærer det ikke på bilens batteri?! = Skal siges
på portugisisk...).
Næstværste var Geneve -> Sørup syd for Ålborg. Cirka 1600 km, men en
fremragende lørdag med maks 20 biler på een gang ved Frankfurt. Ankomst til
fest klokken 0200 -> fire pils -> undertegnede væltede som en skudt gris....
Nej, vælg 500 km som maks, men med mulighed for at forlænge lidt, hvis det går
godt. Faresignal: Du begynder at blinke nedefra og op som en høne. Stop og sov
enten for natten eller en halv times tid, hvis du/I skal nå 200 km mere, men
stop hellere, hvis blinkeriet fortsætter.
En Red Bull kan gøre underværker, men kun for at klare de sidste nødvendige
par hundrede km.
Følg kroppens signaler, sæt dig eventuelt på et stykke bomuld på sædet
(Modvirker svedvådt tøj) og ha' iøvrigt en god tur.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-07-01 14:47

"mc-stup" <mc-stup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En Red Bull kan gøre underværker, men kun for at klare de sidste
nødvendige
> par hundrede km.

Red Bull er gud. Hav altid en i tanktasken. Det er nu først når man er lidt
rutineret at søvn bliver et problem, i starten er det mest øm røv, skuldre
og nakke. Øm røv plejer at gå over dagen efter, men øm nakke og skuldre kan
gøre de næste dages kørsel RIGTIG anstrengende.

Jeg har kørt 900km i et stræk på Honda XR600. Det gør jeg ikke igen.

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-07-01 15:15

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Jeg har kørt 900km i et stræk på Honda XR600. Det gør jeg ikke igen.
Minner meg om da jeg som 16 årig kjørte omtrent samme distanse på en Yamaha
RS100. Det var sjovt de første 300 km

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-07-01 16:26

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9j45m0$lo1$1@sunsite.dk...

> Minner meg om da jeg som 16 årig kjørte omtrent samme distanse på en
Yamaha
> RS100. Det var sjovt de første 300 km

Jeg forstår dig.
Faktisk tror jeg den gut der skrev at "det afhænger meget af sædet" har ret.
Idag kan jeg godt finde på at køre en time eller halvanden på min DT125, men
jeg ville aldrig gøre det på XR'en, selvom XR'en nok kan holde en lidt
højere marchhastighed (vi snakker marginaler her). Og jeg ville da SLET ikke
køre mere end 20-30 km på KTM'en, og det endda kun for at komme på bane
eller i en grusgrav.

Derfor ærgrer det mig også at det er min bror der kører '98 GSX600F (som
aldrig kører mere end 200km), og mig der tourer rundt på en GS500, de to
cykler har markant forskellige sæder!

Men han vil ikke bytte...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 16:34

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
kan
> gøre de næste dages kørsel RIGTIG anstrengende.

Tillægstip:

Få et par ørepropper á de gule fra apoteket ell. lign. i ørene
hjemmefra!
halvhøj march-hastighed og lange stræk vil give dig ringen for ørene et
par dag efter - Hvilket i sig selv er et tegn på hvor meget larm der
altid(!) er i en hjelm!!

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 22-07-01 10:38

On Wed, 18 Jul 2001 17:34:14 +0200, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

>Få et par ørepropper á de gule fra apoteket ell. lign. i ørene
>hjemmefra!

Ellers kan jeg varmt anbefale den slags ørepropper som er støbt til
øret. De koster godt nok lidt penge (ca. 800kr), men så sidder de også
godt uden at genere og trykke i øregangen.
Desuden er de hurtigere at sætte i, bliver ikke "slappe" når de har
været brugt nogle gange, og falder ikke ud når man tager hjelmen på
eller af.

--
..: Kåre Nejmann :.

Fra : modul

Dato : 18-07-01 13:28

Hej Tony!

Jeg kan vist lige nå at være med.....

Jeg er netop lige kommet hjem fra 1 måneds ophold i sydfrankrig hos familie.

Det var første gang jeg skulle så langt på mc (1900 km), så jeg besluttede
at tage det som det kom. Jeg havde telt med så jeg havde mulighed for at
finde en "grøn" plet at slå det op hvis noget skulle kikse.

Galt gik det aldrig. Jeg tog turen i et huk.

Søndag morgen kl. 0430 trillede jeg fra Nørrebro mod Fayence og 23 timer
senere arriverede jeg hos min familie.... - overhovedet ikke træt, tværtimod
havde jeg svært ved at falde i søvn. Jeg var helt "høj".

Det skal indrømmes at jeg var øm mellem skuldrene i ryggen, men nummeren
havde det fint!

Stort set det samme gentog sig da jeg skulle hjem igen.......

Rigtig god tur og husk at køre med overblik hele tiden!!

Morten / CB 500

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 19-07-01 23:45

Som nævnt er Red Bull godt, men har du drukket mere end 2, så kniber det med
at sove igen. Kørte i sidste weekend fra Cork i Irland (fredag kl.14.00) via
Fishguard-Harwich til Støvring (søndag 01.30) - dvs. ca. 2000 km, heraf godt
1000 km regnvejr m.v.
Havde drukket 4 Red Bull undervejs (2 i England da jeg opgav at finde B&B og
1 i Holland samt 1 i Tyskland). Faldt først i søvn henad klokken 4-5 stykker
søndag morgen til trods for at jeg kun havde fået 3½ times søvn fredag og
lørdag dels på en bænk i Harwich dels på båden til Holland.

Ellers er det sædekomforten, som sætter begrænsninger på strækningen pr. dag
og her er temperaturen en vigtig faktor. Jo varmere - jo mere øm i bagen.
Sådan er det.

Jeg kører sjældent mere en 1000-1200 km i et stræk, så siger kroppen stop -
men det bør ikke være rettesnor for hvornår andre bør sige stop.

mvh
Rolf Skovløkke

Fra : Ib Jensen

Dato : 20-07-01 07:30

"Rolf Skovløkke" <skovloekke@dmc-org.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører sjældent mere en 1000-1200 km i et stræk, så siger kroppen
stop -
> men det bør ikke være rettesnor for hvornår andre bør sige stop.

Det som afgør, hvor langt man kører på en dag, er vel i sidste ende, hvor
længe man føler sig frisk til at køre. Derfor kører jeg også hyppigt lange
stræk alene, da jeg så kan bestemme pauserne og ikke behøver at tage hensyn
til/lade mig presse af mine "medkørere". Selv forsøger jeg at holde pause
(5-15 min.) hver ca. 1½ time og så holde en lidt længere pause hver 4.-5.
time. Det er en god rytme for mig.

Mht. til spisning er min rytme: God morgenmad,. I løbet af dagen kaffe,
cola, chokolade og tilsvarende usundt. Alt andet sløver mig. Og når vi så
når aften: Ja så skamspises der og måske få man en enkelt "læsk" eller
t.

Mht. til strækning er der stor forskel på en god fransk motorvej, en
kø-befængt tysk motorvej og Irske såkaldte "landeveje", som nok endnu er
nogle af Europas ringeste, men under stærk forbedring. Så min maksimale
distance pr. dag svinger ca. fra 400 km til 1200 km.

Så min regel er: "Find din egen rytme og lad være at lade dig påvirke af
andres pralerier om, at de har kørt hjem fra Sydspanien i stræk og andre
tilsvarende røverhistorier".
Venlig hilsen Ib Jensen, Tilst.