Hjælp - MacBook vil ikke starte
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-04-08 19:08

Hjælp - mine forældres MacBook vil ikke starte:

Den starter først fint nok op - der kommer et æble og den roterende
dims. Men efter et stykke tid (lidt varierende, synes jeg) kommer
startlyden, og den starter forfra!

Fejlen er opstået, efter at jeg forsøgte at sætte ny RAM i. Men nu har
jeg sat den gamle RAM i - samme resultat. Jeg havde kort forinden
opdateret til Leopard 10.5 og derefter med alle opdateringer via
softwareopdatering.

Jeg har forsøgt at starte fra dvd (Leopard 10.5), og det går fint. Jeg
har også repareret harddisken (ingen fejl) og forsøgt at reparere
disktilladelser - hvilket ikke går så godt: Den går i stå og kommer ikke
videre. Mærkeligt.

Jeg aner ikke, hvordan jeg kommer videre...

Enhver hjælp vil blive højt værdsat.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 06-04-08 20:16

On 2008-04-06 20:07:39 +0200, jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) said:

> [...]
> videre. Mærkeligt.
>
> Jeg aner ikke, hvordan jeg kommer videre...

Prøv, pil batteriet ud, tryk on off i 5-10 sec. i med batteriet og fyr
op under den..

Hilsen Henrik

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-04-08 20:26

Henrik Palshøj skrev:

> Prøv, pil batteriet ud, tryk on off i 5-10 sec. i med batteriet og fyr op
> under den..

Tak for rådet - men det hjalp desværre ikke... Der sker det samme: Den
starter først fint nok op - der kommer et æble og den roterende dims.
Men efter et stykke tid kommer startlyden, og den starter forfra.

PS: Jeg kan i øvrigt sige, at jeg HAR nulstillet parameterhukommelse
(også tre gange i træk).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-08 20:36

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> Men efter et stykke tid kommer startlyden, og den starter forfra.
>
> PS: Jeg kan i øvrigt sige, at jeg HAR nulstillet parameterhukommelse

kør en "arkiver og installer" .. dit system er nok baldret ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-08 20:34

Jesper Juellund Jensen skrev den 06-04-2008 20:07:
> Hjælp - mine forældres MacBook vil ikke starte:
>
> Den starter først fint nok op - der kommer et æble og den roterende
> dims. Men efter et stykke tid (lidt varierende, synes jeg) kommer
> startlyden, og den starter forfra!

Det kan være hvis den har rørt så meget rundt i filsystemet at det som
er indlæst tidligere i bootprocessen kan være forkert.

Prøv at holde "v" nede under opstart og lad dig hypnotisere af de
rullende beskeder :)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-04-08 20:45

> [...]

> har også repareret harddisken (ingen fejl) og forsøgt at reparere
> disktilladelser - hvilket ikke går så godt: Den går i stå og kommer ikke

Så ville jeg sige at det næste skridt må være at blanke disken (med
overskrivning med nuller) for at sikre at disken er rask.

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-04-08 20:49

On 2008-04-06 21:44:42 +0200, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Så ville jeg sige at det næste skridt må være at blanke disken (med
> overskrivning med nuller) for at sikre at disken er rask.

For ikke-systemadmins. Hvad betyder det i praksis?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 06-04-08 21:17

Den 06.04.2008 kl. 21:49 skrev Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com>:

> For ikke-systemadmins. Hvad betyder det i praksis?
0 overskrivning er som regel kun for folk med hemmeligheder der ikke må
kunne rekonstrueres. Men hvis du sættet leopardskiven i og booter op på
skiven så kommer du under starten af installationen af Leopard til en
skærm hvor der er værktøjer foroven i menuerne.
herfra kan man køre diskkontrol og reparation.

Man kan også formatere hele disken så alt slettes fra denne menu, hvilket
jeg lige har gjort på min MacBook. Alle systemer vokser, korrumperer og
bliver til spaghettiregelsystemer, hvor det eneste der er at gøre er at
blanke systemet og installere på en frisk. det lyder som om du er nået til
dette stade.

Åh den blev så frisk den lille MacBook efter at have fået en blank
install. Uheldigvis mistede jeg en vigtig hjemmevideo-men-det var det værd!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-04-08 22:54

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Åh den blev så frisk den lille MacBook efter at have fået en blank
> install. Uheldigvis mistede jeg en vigtig hjemmevideo-men-det var det værd!

Man kunne jo godt tage backup først. Formålet med at skrive nuller er at
tvinge disken til at skrive til alle blokke på disken. Kan den det uden
at alarmen går på SMART overvågningen, er det rimeligt sikkert at disken
er rask, så det er værd at fortsætte med en genindstallation.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-04-08 07:17

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Hjælp - mine forældres MacBook vil ikke starte:

Tusind tak for alle rådene! Det hjalp virkelig, og det er skønt med
denne gruppe i de situationer.

Jeg endte med at geninstallere systemet - uden at slette harddisken. Jeg
havde simpelthen ikke tid, for de skulle afsted allerede morgenen efter.
Jeg tror, at jeg næste gang vil forsøge at "blanke disken" og derefter
geninstallere.

--
Jesper Juellund Jensen