Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder med prof blitz
Fra : Nicolai

Dato : 06-04-08 01:52

Jeg har erhvervet mig en canon 580ex ii speedlite men kan kun finde ud af at
bruge den på P ;)

Jeg kunne jo egentligt godt tænke mig at bruge AV og selv bestemme blænden,
hvorefter kamera & blitz selv supplerer.

Hvad har jeg overset? Nogle gode råd? (jeg HAR læst manualen :)

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-04-08 07:14

Nicolai skrev:
> [...]
> hvorefter kamera & blitz selv supplerer.
>
> Hvad har jeg overset? Nogle gode råd? (jeg HAR læst manualen :)

Jeg har haft samme problem. Hvis du kører på Av vil kameraet beregne
lukkertiden som sædvanligt uden brug af blitz, og det bliver som regel
en meget lang lukkertid fordi der mangler lys.

Så enten kører jeg P og finder mig i de parametre der kommer ud af det.
Det giver tit helt OK resultater.

Eller også kører jeg på M hvor jeg sætter blænden til hvad der er
passende aht dybdeskarpheden og lukkertiden til et eller andet som
afbalancerer det naturlige lys med blitzlyset hvis det er relevant.

Derefter vil kameraet og blitzen forsøge at klare belysningen med en
passende blitzudladning, så godt som det er muligt. Det kan kræve et par
forsøg

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-04-08 12:24

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kunne jo egentligt godt tænke mig at bruge AV og selv bestemme
> blænden, hvorefter kamera & blitz selv supplerer.

Ofte er man bedre tjent med M sammen med flash-automatik

> Hvad har jeg overset? Nogle gode råd?

Prøv at se
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
og derefter
http://www.strobist.blogspot.com/
http://www.dg28.com/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-04-08 15:35

Nicolai skrev:
> [...]
> hvorefter kamera & blitz selv supplerer.
>
> Hvad har jeg overset? Nogle gode råd? (jeg HAR læst manualen :)

Mon ikke Canon har noget der sv t Nikons TTL og TTL BL, der fungerer i
auto/p/av/tv-sv eller hvad det nu kaldes samt i man og mon ikke det er
beskrevet i manualen - kan ikke forestille mig andet

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-04-08 16:09

Ole Larsen skrev:

> Mon ikke Canon har noget der sv t Nikons TTL og TTL BL, der fungerer i
> auto/p/av/tv-sv eller hvad det nu kaldes samt i man og mon ikke det er
> beskrevet i manualen - kan ikke forestille mig andet

E-TTL II Jeg ved ikke hvad det svarer til med Nikon-begreber, men
det handler vist om lysmåling og flashstyring og løser ikke problemet
med Av-mode på Canon.

Men jeg kom i tanke om at på et 40D er der en Custom Function der hedder
Flash sync speed in Av mode (C.Fn I-7 på 40D), som låser flash sync til
1/250 sec. Det ser ud til at løse lige præcis dette problem. Funktionen
findes ikke på 400D, men måske på andre lidt nyere modeller som 450D,
G9, 1D mk III osv...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-04-08 16:22

Kurt Kjær Jensen skrev:

> [...]
> 1/250 sec. Det ser ud til at løse lige præcis dette problem. Funktionen
> findes ikke på 400D, men måske på andre lidt nyere modeller som 450D,

På Nikon er TTL hvad ttl altid har været: Flashmåling gennem optikken
(though(?)the lens)under eksponeringen og TTLBL er en udvidelse, der
tager hensyn til baggrundsbelysningen. Begge fungerer i auto/p/av/tv-sv
eller hvad det nu kaldes samt i man, og, som nævnt, har jeg svært ved at
forestille mig at canon ikke har tilsvarende og at det ikke er omtalt i
manualen

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-04-08 16:53

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> E-TTL II Jeg ved ikke hvad det svarer til med Nikon-begreber, men det
> handler vist om lysmåling og flashstyring og løser ikke problemet med
> Av-mode på Canon.

Det er væsentligt at forstå hvad kameraets automatik arbejder på at opnå.

Ved program automatik vil den prøve at gøre noget "fornuftigt", hvilket vil
sige at lave flash fill-in ved at justere blænde og lukketid. Blænden
stilles inden for objektivets fysiske grænser, og lukketiden holdes mellem
sync. tiden (typisk omkring 1/200 sek - afhængig af model) og 1/60 sek.
Valget af 1/60 sek er (formodentlig) for at hindre for meget
bevægelsesuskarphed. Det betyder også, at hvis det eksisterende lys har lav
intensitet, vil kameraet opgive at lave fill-in.

Ved blænde-prioriteret automatik (Av-mode) vil kameraet vedblive med at lave
fill-in, hvor det eksisterende lys og flashlyset balanceres.
Det betyder at man kan få meget lange eksponeringstider, hvilket kan give
nogle spændende effekter.

Man skal også huske på at lysintensiteten fra en flash falder med kvadradet
på afstanden fra flashen.
Det betyder i praksis at det er umuligt for en kamera-monteret flash at lyse
et område med meget forskellig afstand til kameraet jævnt op - f.eks. et
bord med gæster til tante Oda's fødselsdag.
Derfor kan det være ofte være hensigtsmæssigt at lave flash-lyset reflektere
fra et hvidt loft eller tage flashen af kameraet og eventuelt bruge flere
flash-enheder for at få en mere jævn fordeling.

Jeg syntes ofte man ender med at stille ISO, blænde og lukketid manuelt
(ofte ud fra det eksisterende lys) og bruger flash-automatik.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-04-08 19:23

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> fill-in, hvor det eksisterende lys og flashlyset balanceres.
> Det betyder at man kan få meget lange eksponeringstider, hvilket kan give

Jeg prøvede lige et testskud, og det ser ud til at kameraet laver en
fifty-fifty fordeling i Av mode (på 40D/580EX). Det vil sige at
lukkertiden stort set halveres når flashen tændes. Man kan over- og
undereksponere lidt og på den måde påvirke lukkertiden, men i dårligt
lys på Av er der ikke meget man kan gøre for at forkorte de meget lange
lukkertider, bortset fra den Custom Function som nævntes tidligere.

> [...]
> fra et hvidt loft eller tage flashen af kameraet og eventuelt bruge flere
> flash-enheder for at få en mere jævn fordeling.

Det er værd at tilføje at man får mærkelige farver hvis væggen ikke er
absolut hvid eller grå. Ved bounching mod loftet skal man også passe på
med at vinklen kan bliver for skarp, så lyset reflekteres for lodret ned
mod personerne og det kan give mørke øjenhuler og hageskygger. Jeg har
også med held drejet flashen til siden mod en lys væg for at få noget
lys ind fra siden, og det blev helt OK.

> Jeg syntes ofte man ender med at stille ISO, blænde og lukketid manuelt
> (ofte ud fra det eksisterende lys) og bruger flash-automatik.

Det er også det, som jeg er endt op med når der har været noget lys at
arbejde med. Det giver muligheden for at udnytte eksisterende lys, men
for mit vedkommende kræver det et par testskud at finde balancen Men
flash-styringen sørger under de fleste omstændigheder for en fornuftig
eksponering.

Jeg prøvede også lige den automatiske mode P men med over- og
undereksponering. Det styrer kameraet ved at ændre på blænden så længe
det er muligt. Billedet bliver stadigvæk korrekt belyst via flashen...

Det som man egentligt har brug for er to uafhængige indstillinger, først
blændeprioritering for at styre dybdeskarpheden og dernæst styring af
lysfordelingen mellem flash og baggrundslys...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-04-08 19:52

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg prøvede også lige den automatiske mode P men med over- og
> undereksponering. Det styrer kameraet ved at ændre på blænden så længe det
> er muligt. Billedet bliver stadigvæk korrekt belyst via flashen...

Du kompenserer det eksisterende lys, men hvis man bruger P og har ramt 1/60
sek og åben blænde, øger den ikke lukketiden og kompensationen har derfor
ingen betydning.
Når man trykker flash-eksponerings kompensation (højre knap i rækken ovenpå
huset, lige bag udløserknappen) kan man kompensere flashens bidrag.

> Det som man egentligt har brug for er to uafhængige indstillinger, først
> blændeprioritering for at styre dybdeskarpheden og dernæst styring af
> lysfordelingen mellem flash og baggrundslys...

Den forstod jeg ikke.
Man har 2 uafhængige eksponerings-kompensationer: eksisterende lys og flash
lys.
Når der ikke er nogen kompensation giver det netop fifty-fifty fordeling som
du sagde.

Artiklen
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
giver en god beskrivelse af det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-04-08 21:18

Mogens Hansen skrev:

> [...]
> lys.
> Når der ikke er nogen kompensation giver det netop fifty-fifty fordeling som

Det er bare problemet med at hvis man kører på mode M og justerer
blænden for at ændre på dybdeskarpheden så vil det også påvirke
blandingen af eksisterende lys og flashlys. Det skal så modkompenseret
ved at justere lukkertiden modsat. Men det er vist mest et spørgsmål om
at øve sig lidt

> Artiklen
> http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
> giver en god beskrivelse af det.

Tak, det er en god artikel, som det er godt at få genopfrisket.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 07-04-08 22:56

Du kan med en lille smule erfaring opnå forbavsende gode resultater når du
fotograferer med flash i et mindre rum, ved at anvende "M" indstillingen på
kameraet, og lade flash lyset reflektere på et loft (evt. en væg) som er
malet i lyse farver (gråt eller hvidt).

Flashen sætter du på fuld automatik, dvs ETTL ikonet er synligt i displayet
på flashen. Flashens zoom indstilling bør stå på "--" eller på 24mm, men
dette er ikke super vigtigt. Du retter flashen lodret opad, dvs. 180 grader,
og du trækker det lille hvide plastic kort op på flashen, så dette hvide
kort reflekterer en lille bitte smule lys direkte fremad. Hovedparten af
flash lyset ryger direkte op i loftet, så loftet bør have lyse farver for
bedste resultat. (Husk at putte det gennemsigtige vidvinkel panel ned i
flashen igen så det kun er plastic "visit kortet" der stikker op).

Du sætter kameraet på M, lukketiden til højeste sync hastighed (typisk 1/200
eller 1/250), og blænden sætter du til F2.8 eller F4.0 hvis der er 1 person
på billedet. Hvis der er 2-3 eller flere personer på billedet sætter du
blænden til F5.6 eller F8. ISO værdien skal stå på mindst ISO 400 eller
højere (så højt som du kan leve med i forhold til reduceret billedekvalitet
ved alt for høje ISO.) Typisk virker 400 rigtigt godt og 800 er ofte også
fint. Værdier herover kan give støj på billederne. Har du et nyere Canon
kamera, fx. 40D lader du blot ISO stå på auto. Lidt ældre kameraer har ingen
indstilling for auto iso.

Ideen er at flash lyset reflekterer på loftet hvilket giver et bløt dejligt
baggrunds lys. Dette giver dog sorte skygger i øjen hulerne, men disse
fyldes med direkte lys fra det lille plast kort som du trækker ud på
flashen.

Du kan vælge stort set hvilken som helst blænde og lukke tid så længe
flashen er indstillet på auto (dvs. ETTL ikon). Elektroniken anvender
avanceret lysmåling igennem objektivet til at oplyse billedet korrekt, og
580EX har masser af power sålænge rummet er rimeligt lille, fx. en typisk
stue i en lejlighed.

Formålet med at bruge kameraets højeste lukke hastighed for flash (1/200
eller 1/250) er at du dermed "nuker" rummets naturlige lys, som ofte har
mange forskellige farver og smadrer din hvidbalance. Det gør det også svært
at opnå korrekt forhold imellem naturligt lys og flash lys. Den fine
"balance" imellem baggrundsbelysning og direkte belysning styres med det
lille plast kort på flashens hoved, da det er lyset som reflekterer fra
loftet der danner "baggrunden" og lyset fra det lille plast stykke der
danner den direkte oplysning.

580EX serien har rigeligt med power til at anvende dette trick i de fleste
normale rum til beboelse, men det virker selvfølgelig ikke i store haller
osv. Du kan i mange tilfælde slippe afsted med ISO 200 og F5.6 eller endda
F8.0, så med ISO 400 eller 800 er der som regel masser af overskud, da 580EX
serien nærmest er et lomme kraftværk set i forhold til den flash der er
indbygget i kameraet.

Prøv dig lidt frem med forskellige vinkler på flash hovedet og forskellig
afstand til motivet. Men 180 grader og under max. 3-4 meter til motivet er
et godt sted at starte.

Du vil hurtigt opleve at automatisk flash nærmest er "magisk" og dine flash
fotos er altid korrekt belyst uanset hvordan du indstiller blænde og
lukketid.

Der er derfor ikke nogen god grund til ikke at anvende "M" indstillingen ved
flash fotografi, specielt ikke sålænge du er indendørs i et mindre rum og
holder dig til lavere værdier end F8.0 og langsommere lukketider end 1/250
og ISO større end eller lig 400. Forøvrigt gælder denne "regel" uanset om
flash hovedet peger fremad, opad, direkte bagud eller andre underlige
retninger.

Det er ret interessant at lege med!

Næste skridt er også at sætte flashen på Manual, og bruge nogen prøveskud og
kameraets histogram til at finde den korrekte flash indstilling. Ulempen er
dog at dette kun virker i en fast opstilling, fx. i et studie, eller under
kontrollerede forhold. Forholdet imellem "baggrundslys" og "direkte flash
lys" styrer du ved at køre det lille plast kort op og ned, og ved at "tilte"
hovedet på flashen.

Mvh.
Anja

Fra : ab©

Dato : 08-04-08 00:17

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev en hel del i en meddelelse

> .... Du retter flashen lodret opad, dvs. 180 grader ...

?

- Faldt for øvrigt "helt tilfældigt" over "Dunning-Kruger effect -
Wikipedia - phenomenon wherein people who have little knowledge think that
they know more than others who have much more knowledge ..."

Gad vide, hvordan nogen kan komme på en sådan an(j)alogi

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-04-08 07:58

ab© wrote:
> "Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev en hel del i en meddelelse

> ?

-lodret er den retning et lod peger. Altså nedad. Den retning blitzen
rettes er derfor 180 grader, med mindre du regner i radian eller gon.

Bo //

Fra : ab©

Dato : 08-04-08 08:46

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse
> -lodret er den retning et lod peger. Altså nedad. Den retning blitzen
> rettes er derfor 180 grader, med mindre du regner i radian eller gon.

En noget søgt forklaring - alene det faktum, at ingen formentlig efter denne
"opskrift" fotograferer ved 0 grader Teorien understøttes ikke af den
almindelige opfattelse og i blitzmanualer o.s.v. fremgår det klart, at 90
grader er direkte opad
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/NikonF5/Flash/SB800/tiltA.gif

Overordnet set er det slet ikke der, jeg ville hen med min anke, men jeg
studser meget over, at nogen kan finde på at lægge fotografering ind i så
faste rammer. F.eks. styres indstillingen af blænden vel ikke af, hvor mange
personer, der er med på et billede, men hvilken skarphedsdybde fotografen
ønsker o.s.v. LOL

ab©

Fra : Jansen

Dato : 08-04-08 10:38

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

(snip)
> [...]
> faste rammer. F.eks. styres indstillingen af blænden vel ikke af, hvor
> mange personer, der er med på et billede, men hvilken skarphedsdybde

Det har du vel ret i, men nu henvender Anja sig jo til en "nybegynder med
prof blitz"
og i så henseende leverer hun i mine øjne et rigtig godt indlæg tråden, med
mange små fif,
som vi formentlig godt kunne være mange nybegyndere der sætter pris på.
Jeg gør i hvert fald. Og i samme åndedrag tror jeg også at de absolut fleste
er i stand
til at abstrahere fra, at Anja valgte en eksemplificering frem for en
korrekt betegnelse i form
af dybdeskarphed.
Brugbare tommelfingerregler der kan bringe os nybegyndere to skridt videre
er der vel ret beset
ingen grund til at nedgøre. Slet ikke når de gives ud af venlighed.

Stødte i øvrigt selv på en pudsighed, men har i mellemtiden helt glemt
kilden:
ABsurdity -phenomenon wherein people who have a lot of knowledge think that
it's better to make fun of other peoples kind knowledge than to share their
own with the community ..."

Humor er en fed ting

Venlig hilsner Jansen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-04-08 21:29

<..>

> [...]
> faste rammer. F.eks. styres indstillingen af blænden vel ikke af, hvor
> mange personer, der er med på et billede, men hvilken skarphedsdybde

Jeg forsøger blot at beskrive en særlig foto teknik til en som er så meget
nybegynder at der er tvivl om hvordan blænden indstilles ved anvendelse af
flash. Sammenhængen imellem blænde og antallet af personer på billedet er
ikke mit påfund, jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har set det, men tror
at det godt kunne være på Philip Greenspuns hjemmeside (photo.net). Jeg
orker ikke at finde det frem. Det interesserer mig ikke synderligt om du
studser over at jeg lægger fotografering ind i så faste rammer som dette.

"Reglen" om F2.8 eller F4.0 til en person og F5.6 eller F8 til to personer
eller flere eller flere er forbavsende relevant til en nybegynder. Mange
amatører køber et fint dyrt DSLR kamera og et fint dyrt lysstærkt proff.
objektiv, fx. 30mm F1.4 fra Sigma. Derefter render de rundt indendørs og
fotograferer grupper af personer på "P" programmet. Kun et enkelt af
ansigterne bliver skarpe. Dette kan undgås ved at følge "reglen".

Hvis du antyder at jeg ikke har kendskab til dybdeskarphed som funktion af
blænden, brændvidden, sensorstørrelsen og afstanden til motivet så tager du
fejl. Jeg har faktisk kontaktet en kamera producent for at få DSLR
kameraerne til at inkludere en realtime depth of field calculator i
firmwaren, som virker analogt til funktionaliteten på
http://www.dofmaster.com/ men automatisk aflæser taco skiverne til zoom og
fokus samt valgt program på kameraet, således at man i kamera displayet kan
afllæse tilsvarende værdier som på http://www.dofmaster.com/ . Displayet
kunne fx vise Near limit 1.15 m Far limit 7.69 m Total 6.54 m In front
of subject 0.85 m (13%) Behind subject 5.69 m (87%). Tallene ændrer sig i
real time når du drejer på zoom, fokus eller blænde hjulene. Jeg foreslog
dem at supplere med info fra fokuspunkterne og lægge en "grå maske" ind oven
på live view billedet, så fotografen konkret kan se på live view billedet
hvor dybdeskarpheden ligger henne.

Nu kan du så prøve at huske denne tråd og se om en sådan funktionalitet
skulle dukke op i næste generation af DSLR... Måske er jeg ikke helt så dum
som mange forsøger at gøre mig til.

Mvh
Anja

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-08 21:52

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message

> [...]
> maske" ind oven på live view billedet, så fotografen konkret kan se på
> live view billedet hvor dybdeskarpheden ligger henne.

Det er da en blændende god idé. Jeg har generelt ventet på at
kameraproducenter faktisk fandt ud af, at der er en forholdsvis kraftig
computer indbygget, som man kúnne udnytte til andet end lige de helt
klassiske fotofunktioner. Jeg ville bla. gerne have et live histogram bygget
ind i søgeren på mit dslr. Men problemet med forslag er nok bla. at der er
ganske svært at trænge igennem det panser, der ligger mellem salgs og
support og udviklingsfolkene. Det er dog rart at se at Adobe har skiftet
taktik på denne front med Lightroom.
Mvh,
Hans

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-04-08 22:03

> [...]
> trænge igennem det panser, der ligger mellem salgs og support og
> udviklingsfolkene. Det er dog rart at se at Adobe har skiftet taktik på

Spred blot ideen. Jo flere vi er der gør opmærksom på gode ideer, jo større
effekt.

Jeg håber at Olympus ideen omkring en sekundær CMOS sensor til live view,
realtime histogram, fase baseret autofokus under live view og video
optagelse bliver defacto standard på alle DSLR modeller. Der er helt enkelt
behov for en ekstra sensor i prisme huset ud over hoved sensoren i fokus
planet.

Så mangler vi bare en java platform så man selv kan udvikle softwaren. Men
så ville de eddermamende få svært ved at sælge de næste generationer af
kameraerne...

Mvh
Anja

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-04-08 22:54

> [...]

> behov for en ekstra sensor i prisme huset ud over hoved sensoren i fokus

Din idé er baseret på forældet tankegang, et DSLR kamera er en
sammenbygning af en analog og en digital konstruktion, det svarer til,
at man bygger en computer sammen med en skrivemaskine.

Det var iøvrigt sådan man byggede de første datamater, computerskærmen
kom først senere i udviklingen, men i dag er der ikke nogen der er i
tvivl om, at skærmen er det optimale til præsentation af computerens
digitale output.

Og derfor ville det også være meget bedre, hvis udviklingen af den
elektroniske view finder fik et gevaldigt "spark" fremad, så opløsningen
blev to-tre gange så god, og billedopdateringen blev 5-10 gange så
hurtig som den er nu.

Med en elektronisk view finder slipper vi af med rystelserne fra spejlet
og spaltelukkeren, og alle data er tilgænglige i søgeren.

Et kamera med elektronisk view finder vejer og fylder også mindre end et
kamera med optisk søger.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-08 23:58

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]

> kom først senere i udviklingen, men i dag er der ikke nogen der er i
> tvivl om, at skærmen er det optimale til præsentation af computerens

Ja, rigtigt nok, men analogien med dslr er nu lidt anstrengt.

> [...]
> og spaltelukkeren, og alle data er tilgænglige i søgeren.
>
> Et kamera med elektronisk view finder vejer og fylder også mindre end et

Det kan være rigtigt nok, men både AF systemet og elektronisk søger mangler
stadig en afløser for at opnå dette. Idéen som sådan er jo ikke svær at se.
Der er dog så vidt jeg har set ikke kommet noget seriøst bud på det.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-04-08 09:19

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> Ja, rigtigt nok, men analogien med dslr er nu lidt anstrengt.

Nej... analogien er ganske relevant, de første datamater var bygget
sammen med en stor elektrisk skrivemaskine, som udskrev output'et, og
der gik mange år førend matrixprinteren og skærmen blev udviklet.

Gier
<http://www.datamuseum.dk/site_dk/historie/lagermedier/Image22.jpg>

Og det første DSLR-kamera var et helt alm. analogt standard Nikon
SLR-kameraer, hvortil Kodak byggede et digitalt bagstykke.

Kodak DCS 100 M
http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-11.html

Og ret beset, så er et DSLR-kamera stadig en analog/mekanisk
konstruktion, der er sammenbygget med en digital del.

> [...]
> stadig en afløser for at opnå dette. Idéen som sådan er jo ikke svær at se.
> Der er dog så vidt jeg har set ikke kommet noget seriøst bud på det.

Hvis vi ser på den udvikling som computerskærmen har gennemgået, så er
der sket rigtig meget fra dengang da skærmen var et rundt 6" monocromt
CRT-rør, med en opdateringsfrekvens på under 20 gange i sekundtet.

Og der er faktisk allerede sket meget indenfor udviklingen af den
elektroniske weiv finder, det er også helt tydeligt, at alle de store
kameraproducenter har besluttet det er fremtidens søger.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-08 10:00

> Og ret beset, så er et DSLR-kamera stadig en analog/mekanisk
> konstruktion, der er sammenbygget med en digital del.

Jeg er ganske godt hjemme i historien of datamater, som det hed i sin tid.
Jeg har endda arbejdet med maskiner uden skærm (papertape og printer) og
endda en af de første bordcomputere med en linie, som skærm. Så alt det er
ikke kun teori for mig gennem de sidste godt 35 år Mennesker vil gerne
finde analogier og nogen er gode og andre mindre gode.

> [...]
> elektroniske weiv finder, det er også helt tydeligt, at alle de store
> kameraproducenter har besluttet det er fremtidens søger.

Det jeg har set er, at alt-i-et kameraer med stort zoom-område har EVF
(nødvendigvis) og skulle være et alternativ til et dslr. Men faktum er, at
der ikke findes et eneste eksempel på et forsøg på at bygge det, som du
argumenterer for, nemlig et kamera med stor sensor, udskiftelig optik og
uden det spejl og optisk søger, som du finder så gammeldags. Der er heller
ikke et eneste eksempel på et AF system i ikke-dslr kameraer, som kan
sammenlignes med AF på dslr kameraer. Hvad kameraproducenter har besluttet
inden bag de lukkede døre kan man mene om, hvad man vil, men en erstatning
af dslr konceptet med det du foreslår har efter min mening lange udsigter.
Dslr konceptet er ikke generelt og egner sig ikke til andet end still fotos
og der er det fremragende. Man kan naturligvis diskutere fremtiden for still
fotos og der er vedholdende diskussioner om, at pressefotos, som vi kender
det vil blive erstattet af HD video, hvorfra man tager de enkeltbilleder,
der skal præsenteres i medier, der ikke kræver den store opløsning.
Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-04-08 11:25

> [...]

> det vil blive erstattet af HD video, hvorfra man tager de enkeltbilleder,
> der skal præsenteres i medier, der ikke kræver den store opløsning.

Udviklingen går utroligt stærkt, den går faktiskt så stærkt, at hvis du
søger tilbage i gamle indlæg, så kan du finde masser af tråde fra
slutningen af 90'erne, hvor der var mange af denne gruppes brugere, der
hårdnakket påstod, at der mindst ville gå en 20-30 år førend de digitale
kameraer var lige så gode som de analoge, og at det ville ta' meget lang
tid førend at det digitale fotografi havde overtaget markedet.

I dag kan vi så konstatere, at at den digitale teknologi for længst har
overhalet den anloge, den er faktisk nået så langt, at mange billige
compact kameraere kan levere en bedre billedkvalitet end den der kan
opnås ved at scanne analoge film.

Og filmproducenterne er i fuld sving med at udface deres sortimenter af
analoge film, det er faktisk blevet vanskeligt eller umuligt at skaffe
en lang række filmtyper og materialer til mørkekammeret.

Det er iøvrigt lidt skævt, at når vi snakker om DSLR-kameraer, så
henviser du ret konsekvent til standarden i Canons og Nikons
topmodeller, som koster 20-30.000 kroner.

Flertallet bruger de mere jævne DSLR-modeller i prislejet 5-6.000
kroner, og hvis vi sammenligner dem med de bedste digicams, der har fast
zoomobjektiv og elektronisk wiev finder, så er forskellen faktisk ikke
særlig stor.

Den elektroniske wiev finder skal kun op på en 3-400.000 pixel, så vil
dens billede være meget mere detaljeret end det der dannes på en
matskive, og hvis skærmopdateringen kommer op over 100 x i sekundet, så
er den 4 gange så hurtig som det menneskelige øje, og det er ikke
usansynligt, at det kan nås inden for 2-3 år.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-04-08 13:34

> [...]
> er den 4 gange så hurtig som det menneskelige øje, og det er ikke
> usansynligt, at det kan nås inden for 2-3 år.

Ja, vi kan jo altid diskutere noget andet Men at diskutere dlsr
billedkvalitet ift. digicams synes jeg ikke er umagen værd. Du kan jo starte
en ny tråd om dette emne, hvis du synes det er interessant.
Mvh,
hans

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 08-04-08 22:02

Anja Dunning-Krüger skrev:
> [...]
> fra fokuspunkterne og lægge en "grå maske" ind oven på live view
> billedet, så fotografen konkret kan se på live view billedet hvor

OK, spændende. Jeg foreslog noget tilsvarende i en tråd sidste efterår
(?), fordi det er helt oplagt at lave når kameraet nu har kendskab til
alle nødvendige parametre.

Ideen med masken er nok sværere at implementere - kameraet har ikke et
fuldt 3D billede at arbejde med, kun en anslået focusafstand i
focuspunkterne. Men kameraet kunne måske snuppe et billede, beregne hvor
i billedet der ser ud til at være noget kontrast, og så sløre resten.

Kom der svar retur fra producenten ? Det lyder som en umulig opgave at
komme igennem med noget overfor en stor kameraproducent

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-04-08 22:16

> OK, spændende. Jeg foreslog noget tilsvarende i en tråd sidste efterår
> (?), fordi det er helt oplagt at lave når kameraet nu har kendskab til
> alle nødvendige parametre.

Vi har fået ideen uafhængigt, eller også er jeg ubevidst inspireret af din
ide da det kan være jeg har set dit indlæg den gang... Det kan også tænkes
at en helt tredie part har offentliggjort en lignende ide tidligere som vi
så begge to er inspireret af. Hvis man bruger lidt "energi" på at lege med
online depth of field calculator er ideen oplagt. Der findes iøvrigt
software til mobil telefoner med den angivne funktionalitet.

> [...]
> focuspunkterne. Men kameraet kunne måske snuppe et billede, beregne hvor i
> billedet der ser ud til at være noget kontrast, og så sløre resten.

Det ville kræve at fokus punkterne var spredt ud over hele framen, eller at
en lille motor kørte den sekundære CMOS sensor frem og tilbage for at
"emulere" samme effekt som anvendes til kontrast auto fokus. (eller det
ville kræve motor styret fokus ring i objektivet).

> Kom der svar retur fra producenten ? Det lyder som en umulig opgave at
> komme igennem med noget overfor en stor kameraproducent

De gjorde sig ikke engang ulejlighed med at svare på mailen. Da jeg havde
specificeret ideen på engelsk gætter jeg på at den er røget videre til en
eller anden form for ide bank et eller andet sted i organisationen. Her er
den højst sandsynligt blevet syltet i en ide database med så mange "gode
ideer" at de aldrig bliver gennemgået og taget stilling til.

Mvh.
Anja

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-04-08 12:31

ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

> Gad vide, hvordan nogen kan komme på en sådan an(j)alogi
>
> ab©

Hmm... det er da lidt morsomt, at der helt ud af blå luft kommer en
"Anja Dunning-Krüger", der tilsyneladne har mere tjek på fotografi end
alle de foto-newbies, som tror, at deres indkøb af et DSLR-kamera har
gjort, at de er blevet fotografer.

Men dem der har noget erfaring med UseNet kan jo godt gennemskue, at det
pågældne "fruentimmer" blot er et nick, og at det er valgt med omhu af
en person med en hvis portion humoristisk sans...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-04-08 18:01

> Men dem der har noget erfaring med UseNet kan jo godt gennemskue, at det
> pågældne "fruentimmer" blot er et nick, og at det er valgt med omhu af
> en person med en hvis portion humoristisk sans...

Ja, der er Jens Bruun, Ikke?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-04-08 18:36

Niels Riis Ebbesen skrev:

> "Anja Dunning-Krüger",

Når der nu kun findes en måske to personer i Danmark med det navn er det
da vovet at misbruge det.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-04-08 21:01

Der er åbenbart brug for korrektion... Der er en skala graveret ind i selve
flashen. Denne skal stå på 75 grader efter skalaen. Det var det jeg mente.
Den er derfor ikke helt lodret, da flash skoen har en vinkel på 15 grader
bygget ind i monterings beslaget på selve flash enheden.

Pudsigt som folk går op i detaljer; jeg synes selv at mit indlæg giver en
fin beskrivelse af at flashen skal pege "lodret op i loftet" og anser videre
debat om denne måde at formulere "at flashen skal pege lige opad" på som
ligegyldig. Jeg kan derfor ikke kommentere dette yderligere.

> - Faldt for øvrigt "helt tilfældigt" over "Dunning-Kruger effect -
> Wikipedia - phenomenon wherein people who have little knowledge think that
> they know more than others who have much more knowledge ..."

Det er muligt at du finder dette morsomt, men det er altså mit navn sådan
som det fremgår af min vielses attest. Jeg har selvfølgelig hørt om dette
sammenfald tidligere, og faktisk finder jeg det aldeles morsomt i denne
sammenhæng i forbindelse med denne tråd... LOL

Hvorfor googler du mig egentlig? Jeg tror ikke på at du fandt det "helt
tilfældigt". Du må jo have fundet mit indlæg så relevant at du er blevet
nysgerrig efter hvad jeg mon er for en. Det kan du jo bare spørge om i
gruppen hvis du er interesseret. Så kan det være jeg svarer hvis jeg skulle
have lyst.

> Gad vide, hvordan nogen kan komme på en sådan an(j)alogi

Jeg deler ikke din opfattelse af at der er noget galt med min besvarelse af
indlægget, heller ikke selv om jeg fejlagtigt omtaler 75 grader
indstillingen på skalaen som 180 grader.

Mvh.
Anja

Fra : ab©

Dato : 08-04-08 23:02

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev bl.a. i en meddelelse

> ... Denne skal stå på 75 grader efter skalaen. Det var det jeg mente. Den
> er derfor ikke helt lodret, da flash skoen har en vinkel på 15 grader
> bygget ind i monterings beslaget på selve flash enheden.

Altså trods alt alligevel "helt lodret" (75 + 15) ?

> Pudsigt som folk går op i detaljer ...

Selv om jeg ikke betragter mig selv som "folk" er det formentlig mit
svarindlæg, du henviser til ?

> Hvorfor googler du mig egentlig? Jeg tror ikke på ..../ ... Det
> kan du jo bare spørge om i gruppen hvis du er interesseret. Så kan det
> være jeg svarer hvis jeg skulle have lyst.

Af ren og skær forundring over, hvad der dog hidtil kan have opholdt dig /
en ny i gruppen (og velkommen til da), skulle jeg jo have sammenhængen
belyst yderligere . Skulle også lige se, om jeg kunne få min
intuitionsteori
(stavefejl altså ikke akademiker - sikkert pædagog) bekræftet.

> Jeg deler ikke din opfattelse af at der er noget galt med min besvarelse
> af indlægget, heller ikke selv om jeg fejlagtigt omtaler 75 grader
> indstillingen på skalaen som 180 grader.

OK / nej, dette fremgår jo med al ønskelig tydelighed

ab©

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 08-04-08 18:23

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> på kameraet, og lade flash lyset reflektere på et loft (evt. en væg) som
> er malet i lyse farver (gråt eller hvidt).

Super godt indlæg. Nu har jeg godt nok ikke selv noget DSLR endnu, men jeg
har mistanke om at min kone pønser på at forære mig et EOS 400D i
fødselsdagsgave om et par måneder

Så kunne jeg jo godt få brug for nogle af disse fif.

Mvh.

Michael Lund Milo

Fra : Nicolai

Dato : 08-04-08 22:28

> [...]
> et nyere Canon kamera, fx. 40D lader du blot ISO stå på auto. Lidt ældre
> kameraer har ingen indstilling for auto iso.

Tak for den lange smørre. Jeg må hellere igang med at lege!

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-08 18:50

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> blænden, hvorefter kamera & blitz selv supplerer.
>
> Hvad har jeg overset? Nogle gode råd? (jeg HAR læst manualen :)

Et ret så væsentlig forskel på P og de kreative programmer er, at i program
P forsøger flashen at oplyse hele billedet korrekt. Hvis du fx taget et
portrætfoto i P vil personen måske blive overbelyst, fordi flashen forsøger
at belyse baggrunden bedst muligt.

Omvendt er det så sådan, at i fx Av, så vil flashen forsøge at belyse
forgrunden/personen korrekt, uden så megen hensyn til baggrunden/hele
billedfladen.

Hvis du bruger M og sætter blænde og lukker til et eller andet rimeligt, fx
1/160 og f/4, så vil du se, at en person fx 2 meter fra kameraet vil blive
belyst stort set ens, uanset lukketiden. Det smarte er jo så, at du med
lukketiden kan ændre belysningen af baggrunden. hvis du fx sætter lukktiden
til 1/400 (med hurtigsync på flashen) vil baggrunden blive mørkere, hvis du
sætter lukketiden til 1/60, vil den blive lysere.
På den måde bliver du pludselig herrer over ´nat og dag´ - du bestemmer selv
hvor meget lys du vil have på person og på baggrund.

Hilsen Palle

Fra : Nicolai

Dato : 10-04-08 20:54

Tak for alle input.

Lidt leg og lidt forsøg gav fede resultater på M - egentlig for nice at have
fuld kontrol.

Tak folkens! :)