Hjortetaks
Fra : @ndersen

Dato : 17-07-01 13:39

Jeg har en Hjortetaks som er blevet lidt for stor, men jeg mener at have
læst et sted, at det ikke er godt at beskære en sådan. Kan det have sin
rigtighed, og hvis ikke, hvornår er det så bedst at beskære den.

Mvh
@ndersen

Fra : Niels Steg

Dato : 17-07-01 15:07

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sin
> rigtighed, og hvis ikke, hvornår er det så bedst at beskære den.

Dem der står lige udenfor min grund, bliver beskåret men jævne mellemrum
af DSB's maskiner, og vokser stadig..

Niels

Fra : @ndersen

Dato : 17-07-01 20:29

Niels Steg <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
> "@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

OK. Så får den saksen, og tak skal du ha'.

Mvh
@ndersen

Fra : Emil

Dato : 20-07-01 21:18

On Tue, 17 Jul 2001, @ndersen wrote:

>Jeg har en Hjortetaks som er blevet lidt for stor, men jeg mener at have
>læst et sted, at det ikke er godt at beskære en sådan. Kan det have sin
>rigtighed, og hvis ikke, hvornår er det så bedst at beskære den.

Er der tale om et hjortetak(træ) eller en anden skabning (taks)?
Jeg har gennem mange år (25) haft hjortetaktræet p.gr.a. det
lette løv og de uudsigeligt smukke efterårsfarver.

Den er svær at styre, og en beskæring kan være fatal
(ødelæggende) hvis træet er blot nogle få år gammelt.
Men taler vi om hjortetaktræet?

m.v.h. Emil

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-07-01 00:23

Emil <emilsen@image.dk> skrev

> Er der tale om et hjortetak(træ)

Jeg tror helt bestemt på at der er tale om et hjortetaktræ, som slet ikke
har noget med taks at gøre.

> Jeg har gennem mange år (25) haft hjortetaktræet p.gr.a. det
> lette løv og de uudsigeligt smukke efterårsfarver.

Ja, det _er_ smukt, også i blomstringstiden, men efterårsfarverne er nok det
vigtigste.

> Den er svær at styre, og en beskæring kan være fatal
> (ødelæggende) hvis træet er blot nogle få år gammelt.

Det har jeg ikke haft problemer med - det gror nærmest som ukrudt. Min gamle
mor skærer 3/4 af træet hvert år (det står i indkørslen og ville ellers
skrabe på bilen) og det bugner alligevel med disse helt specielle blomster
og nye skud.

> Men taler vi om hjortetaktræet?

Naturligvis. Jeg tror ikke pa at nogen vil tænke på taks i den forbindelse.

--
Allan

Fra : Emil

Dato : 21-07-01 19:59

On Sat, 21 Jul 2001, Allan Vebel wrote:

>Emil <emilsen@image.dk> skrev

>Det har jeg ikke haft problemer med - det gror nærmest som ukrudt. Min gamle
>mor skærer 3/4 af træet hvert år <snip>

OK, jeg mente at *skuddene* ikke må være for gamle når de
klippes. Klippes en ældre gren, kommer der ikke nye skud.

Men hvis uheldet er ude, kommer der hurtigt en ny plante fra et
rodskud i nærheden (1-12 meter). Det gør der faktisk under alle
omstændigheder.
*Så* er det ukrudt - eller en begyndende planteskole.

>Naturligvis. Jeg tror ikke pa at nogen vil tænke på taks i den forbindelse.

Der er bare så mange planter jeg ikke kender, og disse vil jeg
ikke "kloge" mig på. Tak for hjælpen.

m.v.h. Emil

Fra : @ndersen

Dato : 21-07-01 07:26

Emil <emilsen@image.dk> skrev i en
> On Tue, 17 Jul 2001, @ndersen wrote:

> Er der tale om et hjortetak(træ) eller en anden skabning (taks)?

Ja det er en hjortetak.

> Den er svær at styre, og en beskæring kan være fatal
> (ødelæggende) hvis træet er blot nogle få år gammelt.

Træet er 4 til 5 år gammelt.

Mvh
@ndersen

Fra : Emil

Dato : 21-07-01 19:59

On Sat, 21 Jul 2001, @ndersen wrote:

>Emil <emilsen@image.dk> skrev
>
>Træet er 4 til 5 år gammelt.

Det er mig der har udtrykt mig forkert. Jeg mente skuddene, ikke
træet. Klip kun af de nye skud.
Klipper du en bar gren, kommer der ikke nye skud.

Til gengæld vil du opdage, at der kommer nogle (ikke mange som
f.eks. ved syren) rodskud 1-12 meter fra træet.
Jeg har -uden held- forsøgt at flytte disse planter. Først efter
andet år er gået godt. De skal åbenbart lige have lavet et
ordentligt rodnet.

Der er også forsøgt med et pust Round-Up. Skuddet forsvandt godt
nok, men næste år stod det der igen og blærede sig triumferende.
Jeg var lidt spændt på, om det sammenhængende rodnet ville skade
de øvrige planter, men det var ikke tilfældet her.

m.v.h. Emil