Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Findes spejlrefleks med video?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 05-04-08 09:47

Jeg ved at det er imod de grundlæggende principper for spejlreflekskameraer,
men det kunne jo godt være at der alligevel var et af slagsen, hvor man
kunne optage video (med lyd).

Kan nogen alternativt give et bud på et godt kamera (Pris 5-10.000 kr) der
også kan optage video. Har pt. et Sony Cyber-shot DSC-H1, men det er ved at
blive ret ustabilt, så jeg leder efter noget andet. Jeg savner også meget
det med at man kan tage mange billeder hurtigt efter hinanden (som ved
spejlrefleks) og ikke mindst den eksterne blitz.

Lars

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-04-08 10:39

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote in message
> [...]
> meget det med at man kan tage mange billeder hurtigt efter hinanden (som
> ved spejlrefleks) og ikke mindst den eksterne blitz.

Nej der er ikke nogen spejlreflekskameraer, der kan optage video. Se her
http://www.luminous-landscape.com/essays/red-raw.shtml for en oversigt over
videoudviklingen i dag.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-08 10:46

"Lars Thomsen Nielsen" skrev i en meddelelse
> Jeg savner også meget
> det med at man kan tage mange billeder hurtigt efter hinanden (som ved
> spejlrefleks) og ikke mindst den eksterne blitz.

P/S kameraerne er blevet væsentlig hurtigere end for bare et par år
siden.

Jeg har et Canon G9 som supplement til mit DSLR - det er både rimelig
hurtig og har sko til ekstern flash.

Der er sikkert flere andre i samme klasse.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-04-08 00:00

> Jeg har et Canon G9 som supplement til mit DSLR - det er både rimelig
> hurtig og har sko til ekstern flash.

Jeg har overvejet det samme, da det ikke altid er lige praktisk at slæbe
rundt på 2,5kg DSLR udstyr i dametasken. Hvordan er dine erfaringer i
forhold til hvor tit du bruger DSLR i forhold til G9'eren? Er der reelt stor
forskel på billedekvaliteten (særligt hvis ekstern (bounce) flash anvendes)?
Her taler jeg om hverdagsbilleder til familie albummet.

Jeg tror godt man kunne blive glad for et G9 lignende P&S kamera med en
smart lille ekstern flash til (måske noget 430 agtigt, eller måske en ST-E2
til at trigge en ekstern flash). Men altså kun til brug for
hverdagsknipserier til det private fotoalbum.

Mvh.
Anja

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-08 13:52

"Anja Dunning-Krüger" skrev:
> Jeg har overvejet det samme, da det ikke altid er lige praktisk at
> slæbe rundt på 2,5kg DSLR udstyr i dametasken.

Bortset fra at jeg ikke bruger en dametaske, så er jeg enig

Til familie-ting, der putter jeg bare mit G9 i jakkelommen eller
rygsækken.

> Hvordan er dine erfaringer i forhold til hvor tit du bruger DSLR i
> forhold til G9'eren? Er der reelt stor forskel på billedekvaliteten
> (særligt hvis ekstern (bounce) flash anvendes)?

Jeg bruger normalt ikke ekstern flash.

Til familie-ting bruger jeg G9'eren da det er nemt at have med.

Til hobby-foto - mest natur motiver - bruger jeg et Sony Alpha 700
..dslr.

> Her taler jeg om hverdagsbilleder til familie albummet.

Under gode lysforhold er der ikke nogen større forskel i
billedkvaliteten.

> [...]
> en ST-E2 til at trigge en ekstern flash). Men altså kun til brug for
> hverdagsknipserier til det private fotoalbum.

Ja - men nu begynder du igen at ville slæbe en masse tilbehør med - og
så forvinder fordelen ved et G9, der kan puttes i en stor lomme

Jan

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 07-04-08 22:59

<..>

tak for svaret

> Ja - men nu begynder du igen at ville slæbe en masse tilbehør med - og så
> forvinder fordelen ved et G9, der kan puttes i en stor lomme

Ja, du har ret... Hvis behovet for flash er tilstede må jeg leve med den
indbyggede i lomme kameraet, eller skifte til DSLR. P&S kamerer er i dag så
gode at kvaliteten ofte kan være tilstrækkeligt så længe der er så meget lys
at der ikke skal bruges flash, altså udendørs om dagen, eller måske i godt
oplyste rum.

Mvh.
Anja

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-04-08 19:45

Lars Thomsen Nielsen <lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> Kan nogen alternativt give et bud på et godt kamera (Pris 5-10.000 kr) der
> også kan optage video.

Hva' med det her, har det ikke det meste af det du ønsker...
<http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/s/finepix_s100fs/index
..html>

Og så sætter jeg FUT til news:dk.fritid.foto.indkoeb - som er den
relavante gruppe til en indkøbssnak...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-04-08 22:06

> Hva' med det her, har det ikke det meste af det du ønsker...
> <http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/s/finepix_s100fs/index
> .html>

Jo, det ser ret spændende ud. Har kigget på en del anmeldelser af det og
ikke mindst set nogle videoer af det på YouTube. Jeg har fundet det i DK til
4998 kr.

Skal lige have det afklaret endeligt med konen...

> Og så sætter jeg FUT til news:dk.fritid.foto.indkoeb - som er den
> relavante gruppe til en indkøbssnak...

Ups, den gruppe havde jeg glemt var blevet oprettet. Jeg fortsætter dog ikke
tråden der, men betragter den som slut nu.

Tak for de mange svar, specielt til dig Niels.

Lars