Nogen erfaringer med Docs vented earplugs ~
Fra : jakob

Dato : 05-04-08 23:32

Jeg har fået at vide at Docs Vented earplugs skulle gøre det nemmere at
trykudligne, og også give noget støjbeskyttelse så de var gode til
dykning når man har tinitus.

http://www.proplugs.com/scubadiving.shtml

Er der nogen her der har erfaringer med dem ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 06-04-08 16:34

hej,

"jakob" <none@none.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> dykning når man har tinitus.
> http://www.proplugs.com/scubadiving.shtml
> Er der nogen her der har erfaringer med dem ?

nej jeg har ingen erfaringer med det, men ved at kikke lidt på deres side
ser det ud som om at det er noget man stopper i øret så der ikke kommer vand
ind i øret, er dette korekt ?

hvis det er er det ikke den bedste iden, for hvis du blåker øret så der ikke
kommer vand i det, så har du 1 bar luft tryk på yder siden af trommehinden,
efter hånden som du dykker ned stiger trykket på inder siden af
trommehinden, hvilket betyder at, du får en ud af rettet øre squis, og det
kan du kun tryk udligne ved at putte luft eller vand tryk på yder siden af
øret, derfor lære man jo nettop også at man ikke må tage noget i øret når
man dykker.
endten har jeg misforstået deres produkt, eller også har de ikke en skid
forstand på hvad de snakker om og anbefaler en form for brug at produktet
som man ikke må gøre.

udover det så undret jeg mig lidt over at der står noget i stil med "65% af
alle dykker har problemer med ørene som holder dem fra at udøve deres sport,
oplysninger far DAN"

det lyder da som noget vrøvel i mine øre )
i den klub jeg er formand for med 100 medlemmer mindes jeg ikke at have hørt
om nogle der har haft problemer med ørene, som skyldes at der kom vand ind i
dem og som holdte dem fra at dykke.

men okay, lad os lige opfinde et problem og så sælge et produkt der kan
fjerne det, god foretning.

mvh Morten

Fra : jakob

Dato : 06-04-08 18:20

Morten Dall Darmer <morten@divedata.dk> wrote:

> endten har jeg misforstået deres produkt, eller også har de ikke en skid
> forstand på hvad de snakker om og anbefaler en form for brug at produktet
> som man ikke må gøre.

Sorry jeg tror du har misforstået produktet. Der er hul i midten af det
så det er muligt at udligne igennem dette. Det skulle bare gå
langsommere og derfor være nemmere.

Mit problem er tinitus og jeg er derfor interesseret i det da det også
skulle dæmpe lydtrykkket fra boblerne. Men det ville da være rigtigt
fint hvis det hjælper med at udligne også.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 06-04-08 23:50

> Sorry jeg tror du har misforstået produktet. Der er hul i midten af det
> så det er muligt at udligne igennem dette. Det skulle bare gå
> langsommere og derfor være nemmere.

okay

> Mit problem er tinitus og jeg er derfor interesseret i det da det også
> skulle dæmpe lydtrykkket fra boblerne.

okay jeg var ikke klar over at det kunne være et problem, med lyden fra
boblerne.

mvh Morten

Fra : JL

Dato : 07-04-08 05:21

On 6 Apr., 00:32, n...@none.invalid (jakob) wrote:
> Er der nogen her der har erfaringer med dem ?

Jeg bruger dem til koncerter osv. jeg har også tinitus men jeg tror
ikke problemet kommer fra lyden fra boblerne men derimod selve
trykudligningen, min tinnitus bliver nemlig også værre af at fridykke.
Jeg kan ikke se formålet med dem under vandet.

mvh
Jonas

Fra : jakob

Dato : 07-04-08 22:22

JL <jluttichau@gmail.com> wrote:

> [...]
> trykudligningen, min tinnitus bliver nemlig også værre af at fridykke.
> Jeg kan ikke se formålet med dem under vandet.

Ok men de skulle gøre det nemmere at trykudligne også så det kunne måske
være en fordel.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvad dine erfaringer er i
forhold til dykning og tinitus. Det har holdt mig tilbage men jeg vil
bare enormt gerne igang.

Venlig hilsen

Jakojb

Fra : Ole Dreyer

Dato : 08-04-08 03:35

On 7 Apr., 23:22, n...@none.invalid (jakob) wrote:

> [...]
>
> Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvad dine erfaringer er i
> forhold til dykning og tinitus. Det har holdt mig tilbage men jeg vil

hej Jakob,

Jeg har tinitus, en irriterende hyletone, efter mange års slid i
kocertsale.
Jeg opfatter dykningen som et fristed for hyletonen. Trykket giver en
stilhed i ørene, der er befriende, ja nærmest meditativ. Så jeg kan
kun anbefale dig at komme igang. Kender en del andre der har samme
oplvelse.
Problemer med trykudligning har ingen sammenhæng med "gammel" tinitus.
Men du skal selvfæølgelig passe på ikke at få en squeeze, da det kan
give en tinitus, pga trykket. Men alle kender til problemer med
trykudligning fra tid til anden, men der er masser af gode måder at
løse det på, så bare se at komme igang, og lad være med at bekymre dig
om det, mange af problemerne opstår psykisk.

God fornøjelse.

Ole

Fra : JL

Dato : 08-04-08 03:39

Hej,

On 7 Apr., 23:22, n...@none.invalid (jakob) wrote:
> Ok men de skulle gøre det nemmere at trykudligne også så det kunne måske
> være en fordel.

Tjah.. du kan prøve.. de koster kun 130 kr. og hvis de ikke gør en
forskel kan du jo altid bare bruge dem til koncerter :)

> Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvad dine erfaringer er i
> forhold til dykning og tinitus. Det har holdt mig tilbage men jeg vil
> bare enormt gerne igang.

Jeg synes det bliver værre ved kraftige trykudligninger dvs. jo mere
pres der er på trommehinden desto værre bliver støjen efterfølgende.
Mit problem er at jeg har lidt problemer med trykudligning nogle gange
og det gør jeg godt kan udsætte trommehinderne for lidt pres. Jeg har
også opgivet at fridykke fordi de hurtige trykskift ikke er godt for
mit øre. Men jeg dykker videre jeg er bare meget forsigtig i forhold
til trykudligning, langtsomt op og ned.
Men det er slet ikke at sammenligne med at sidde en hel aften med høj
musik, koncert eller 10 timer i en støjende flyver.

mvh
Jonas

Fra : Bock

Dato : 08-04-08 15:47

Hej,

Der findes denne type maske som holder ørene tøre og gør det nemt at
trykudligne:

http://www.istsports.com/product/product-View.asp?item=ME7&graphPos=/product/pic/ME7.JPG

Jeg tror du kan købe dem hos http://www.primotec.dk/dykkermasker.htm

mvh Lars

Fra : JL

Dato : 09-04-08 02:45

On 8 Apr., 16:47, Bock <lars.b...@sletdetteGMAIL.COM> wrote:
> Der findes denne type maske som holder ørene tøre og gør det nemt at
> trykudligne:

Hvordan gør det det nemt at trykudligne?

mvh
Jonas

Fra : Bock

Dato : 09-04-08 10:03

Den holder ørene tørre hvilket gør det nemmere at trykudligne.

Fra : JL

Dato : 09-04-08 04:41

On 9 Apr., 11:03, Bock <lars.b...@sletdetteGMAIL.COM> wrote:
> Den holder ørene tørre hvilket gør det nemmere at trykudligne.

Er det lettere at trykudligne når ørene er tørre?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 09-04-08 12:36

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Er det lettere at trykudligne når ørene er tørre?

Via de besøg jeg har haft i trykkammer, både frivillige og ufrivillige, vil
jeg sige _nej_

Jeg havde behov for at udligne hver 10 cm, i stedet for et par meter ad
gangen.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 09-04-08 19:53

hej alle,

> Der findes denne type maske som holder ørene tøre og gør det nemt at
> trykudligne:
>
> http://www.istsports.com/product/product-View.asp?item=ME7&graphPos=/product/pic/ME7.JPG

endnu et godt eksempel på det jeg kalder "fup" udstyr, udstyr som er
"opfundet" for at løse et problem der ikke findes hvis man fik den rigtige
træning.

der er ingen grund til at øret skal være tørt hvis man ikke har punkteret
trommehinde.
det er ikke letter at tryk udligne hvis øret er tørt.
iøvrit er det ikke svart at tryk udligne, jeg har aldrig mødt en der ikke
kunne lære det i min instruktør tid, der er mange metoder, og triks, hvis et
ikke virker på en så virker en anden metode sikkert.
og det bliver i øvrit letter og letter jo mere man gør det, både på grund af
teknik og fysologi.
dem man typisk møder der har svart ved det, har endten aldrig lært det
rigtig, eller dykker meget lidt.
men her har vi en maske, der vil sælges på at gøre noget letter som er så
let for de fleste dykker at de slet ikke tænker over det.
og hvad være er at den samtidig byder på nye problemer, hvordan skal den
feks bruges i koldt vand, det må jo være under huen, som sikkert er noget
bøvel, og så laver den en åbning der giver MEGET mere varme tab på hovedet,
da huen nu ikke slutter "tæt".
på grund af den måde de fleste ser ud omkring øret, vil jeg også tro at det
bliver ret svært at få disse "kopper" til at slutte helt tøt, og gør de ikke
det vil man ikke bære få vand i øret, men måske også tilbage i masken.

blandt dem jeg dykke med har vi et form for måto, når det kommer til udstyr.
"man skal ikke købe noget udstyr for at løse et problem, hvis det kan løses
med træning"

og det syntes jeg er en god grund tanke at holde i hovet, det er altid efter
min mening bedre at lære at døre tingne rigtig en bare købe noget mere
udstyr, der skulle kunne afhjælpe problemet, både fordi at intet udstyr kan
erstatte øvelse og erfaring og fordi, hver stykker ekstra udstyr som regel
bringer nogle problemer med sig.

--
mvh Morten
www.divedata.dk

Fra : jakob

Dato : 09-04-08 22:19

> [...]

> "man skal ikke købe noget udstyr for at løse et problem, hvis det kan løses

OK tak for jeres råd, men jeg synes de også bærer en del præg af at de
fleste blot ønsker at kritisere et produkt de ingen erfaringer har med.
Det er fint at være skeptisk, det mener jeg bestemt. Men man skal nok
være lidt varsom med at dømme noget ude man ikke selv har prøvet.

Det er lidt pudsigt at alle de negative udmeldinger omkring det her
produkt er fra personer der absolut ingen erfaringer har med det.

En del af udtalelserne bærer også præg af at man knap nok har kigget på
deres hjemmeside.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : JL

Dato : 09-04-08 16:01

Hej,

On 9 Apr., 23:18, n...@none.invalid (jakob) wrote:
> OK tak for jeres råd, men jeg synes de også bærer en del præg af at de
> fleste blot ønsker at kritisere et produkt de ingen erfaringer har med.

Mange af tingene kan man godt gennemskue ikke virker hvis man har den
fornødne forståelse hvordan mekanikken virker. F.eks. det her med at
man har lettere ved at trykudligne ved at have tørre ører, enhver der
har sat sig ind i hvordan øret virker vil forstå at det intet har med
vådt og tørt at gøre. Det der foregår udenfor trommehinden har ikke
nogen indflydelse på det eustatiske rør, hvorfor det er fup at påstå
at det letter trykudligningen. Der kan være gode grunde til at man vil
holde sine ører tørre men dette er bare ikke en af dem.

mvh
Jonas