Har i gode fif til kommende mac bruger
Fra : Per

Dato : 05-04-08 11:55

Jeg vil skifte min pc ud med en imac primært pga. sikkerheden og
stabiliteten ved mac's styresystem. Men jeg er helt grøn i mac verdenen, så
hvor kan jeg lære lidt mere om mac f.eks. omkring dens muligheder,
operativsystem og sikkerhed ?

Hvor udover i denne gruppe er der mulighed for diskution, hjælp og sparring
omkring mac ?

Er de 1590 kr. som en 3 års applecare support koster givet godt ud, når jeg
i pc verdenen er en ret kompetent og teknisk vidende bruger ?

Hvilke produkter vil I anbefale mht.
-tekstbehandling og regneark
-antivirus og firewall
-samtidig afvikling af osx og windows xp (og er det nok med 2gb memory)

Er der specifikke ting der er gode at vide mht. sikkerhed når man anvender
onlinebank på mac ?

Kan man oprette flere brugerlogins på en mac hvor de underliggende
opsætninger, filer og mapper er utilgængelige for alle andre end netop det
pågældende brugerlogin.

Hilsen Per

Fra : Per

Dato : 05-04-08 12:10

Er det forøvrigt ikke en væsentlig sikkerhedsrisiko at køre xp på mac, hvis
xp har adgang til filerne under osx.

Hvordan minimerer man i givet fald denne risiko ?

Hilsen Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 12:13

Per <per.fjerndette.mailbox@gmail.com> wrote:

> Er de 1590 kr. som en 3 års applecare support koster givet godt ud, når jeg
> i pc verdenen er en ret kompetent og teknisk vidende bruger ?

applecare giver dig først og fremmest 3 års garanti .. dog ikke hvis du
f.eks. selv hælder vand i din maskine. Køb evt. en allrisk forsikring
istedet.

> Hvilke produkter vil I anbefale mht.
> -tekstbehandling og regneark

Apple laver en ganske udemærket pakke de kalder iWork .. som indeholder
overnstånde plus Keynote som slår powerpoint med flere længder ..

>-antivirus og firewall

firewall er indbygget, antivirus behøver du ikke i øjeblikket.

> -samtidig afvikling af osx og windows xp (og er det nok med 2gb memory)

Nej, få 4 GB hvis den maskine du har kig på kan trække det.

> Kan man oprette flere brugerlogins på en mac hvor de underliggende
> opsætninger, filer og mapper er utilgængelige for alle andre end netop det
> pågældende brugerlogin.

ja

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-08 23:40

> Nej, få 4 GB hvis den maskine du har kig på kan trække det.

Og køb det uoriginalt, og monter det selv. Det koster for tiden ikke
mere end omkring kr. 600,- for RAM i bedste kvalitet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 05-04-08 12:29

Per <per.fjerndette.mailbox@gmail.com> wrote:

> Hvilke produkter vil I anbefale mht.
> -tekstbehandling og regneark

Dersom du behøver 100% kompatibilitet med Office på Windows, er nok
fortsatt MS Office for Mac (i 2004- eller 2008-utgave) det sikreste -
særlig for Excel-brukere, tror jeg. Men det har skjedd svært mye med
OpenOffice i det siste, og det finnes mange alternativer som i større
eller mindre grad er kompatible. I tillegg tilbyr noen av alternativene
innen tekstbehandling på bedre funksjonalitet f.eks. innenfor
ikke-latinske skrivesystemer (arabisk, kinesisk, m.m.) eller andre
funksjoner. Noen tips:

Nisus Writer (sjekkk med Erik her på gruppen). Vet ikke om det finnes
tilsvarende regneark - det er ikke mitt bord.
Mellel (egnet for akademisk skrivning, særlig høyre-til-venstre-språk)
iWork fra Apple - anbefalet av andre her. Jeg har kun brukt Keynote
(presentasjon) og synes det er glitrende godt.

> -antivirus og firewall

P.t. bør det ikke være nødvendig med antivrus, og det er innebygget en
helt OK firewall.

> -samtidig afvikling af osx og windows xp (og er det nok med 2gb memory)

Parallels eller VMworks. Mest mulig RAM er bra.

> Er der specifikke ting der er gode at vide mht. sikkerhed når man anvender
> onlinebank på mac ?

Der er det tydeligvis spesifikke danske forhold som jeg ikke kjenner
til, så der får danskerne svare.

> Kan man oprette flere brugerlogins på en mac hvor de underliggende
> opsætninger, filer og mapper er utilgængelige for alle andre end netop det
> pågældende brugerlogin.

Ja, det kan man - og de kan kjøre samtidig med hurtig bytte mellom konti
uten å måtte logge ut av den konto man forlater. I tillegg er det som
standard et område på disken som heter "Delt", som er - ja - delt.

Administrator har tilgang til alle konti, hvorfor man bør opprette en
admin som ikke er den samme som brukerkonto, i alle fall dersom man er
flere brukere på samme maskin. Skal man installere noe, vil man bare bli
spurt om admin-nanv og passord når det trengs.

Se også: <http://www.apple.com/dk/support/switch101>
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 13:17

Per <per.fjerndette.mailbox@gmail.com> wrote:

> Hvor udover i denne gruppe er der mulighed for diskution, hjælp og sparring
> omkring mac ?

<http://www.macbruger.dk>

Landets største mac-brugerforening med 500-600 medlemmer [antallet er
naturligvis størst lige før der skal betales kontingent].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 05-04-08 15:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://www.macbruger.dk>
>
> Landets største mac-brugerforening med 500-600 medlemmer [antallet er
> naturligvis størst lige før der skal betales kontingent].

Hej Per,

Hvis du som kommende Macbruger har mulighed, og kunne få lyst til at se,
og føle fornemmelsen ved at være en Mac, kan jeg varmt anbefale/invitere
dig til at møde op på MacBrugers kommende arrangement MacSnak på tirsdag
den 8. april kl. 19.00 i Valby Kulturhus se www.macbruger.dk -her
vil du kunne få et godt indblik i dine fremtidige muligheder og ønsker.

Der er yderligere flere forums på nettet bl.a. www.macnyt.dk og
www.mediamac.dk samt www.macSiden.dk jeg kunne nævne flere der er
også hjælp at hente på www.æbletræet.dk.

Ang. Applecare er det et temperamentsspørsmål, jeg ville vælge dette
-eller en fona xtra forsikring hvis jeg købte hos Fona.

Tekstbehandling/regneark kan du bruge NeoOffice som er open source og
gratis, eller købe Microsoft Office pakke med Word,Exell,PowerPoint,
eller AppleWorks (Bliver ikke udviklet mere)

Antivirus er der ikke mange som bruger, og firewall er indbygget i OSX.

Netbank bruger jeg flittigt, uden at have problemer, blot du tænker dig
om.

Ja man kan have flere brugerlogin, og du kan sætte børnesikring på
nettet m.m.

Bedste hilsner
Karen Seiersen
Kaserer i MacBruger

--
Venligst slet GIRAF i mailadr. ved svar

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-08 16:35

Per skrev:
> [...]
> stabiliteten ved mac's styresystem. Men jeg er helt grøn i mac verdenen, så
> hvor kan jeg lære lidt mere om mac f.eks. omkring dens muligheder,

Prøv at springe ud i det. Det er ikke så svært.

Jeg har en ældre iMac stående som ungerne er meget glade for til
Pixeline og Oline og mere af samme skuffe. Det er en begrænset konto,
så chancen for at de kvadrer noget er absolut minimal. Det har jeg
været særdeles tilfreds med. Kan 3-4-5 årige børn lære at bruge det,
kan du nok også :)

Hovedtingen du skal overveje set fra min side, er om du skal have en
stationære eller en bærbar. En MacBook Pro kan godt erstatte en
stationær med mindre man har meget store behov.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 17:31

> [...]
> stationære eller en bærbar. En MacBook Pro kan godt erstatte en
> stationær med mindre man har meget store behov.

Især hvis man samtidig anskaffer sig en dock-station, en passende stor
skærm ekstern skærm og eksternt tastatur og mus/trackball.

Det gør jeg, og det er ikke engang en MacBook *Pro* ...

<http://www.bookendzdocks.com/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-04-08 11:16

Per <per.fjerndette.mailbox@gmail.com> wrote:

> Er der specifikke ting der er gode at vide mht. sikkerhed når man anvender
> onlinebank på mac ?

Tidl. var der mange homebanking løsninger som _ikke_ virkede med OS X.
Efterhånden er det blevet meget bedre, men om _alle_ bankers homebanking
virker med OS X ved jeg ikke. Men med Windows XP virtualiseret på Mac'en
er det jo ikke så stort et problem som tidl. tider hvor OS X var eneste
OS mulighed på Mac'en.

> Kan man oprette flere brugerlogins på en mac hvor de underliggende
> opsætninger, filer og mapper er utilgængelige for alle andre end netop det
> pågældende brugerlogin.

Ja, med sin Unix opbygning er OS X født som flerbruger system. Det
virker rigtig godt. Her i huset har vi en iMac hvor hele familen på fem
har hver deres login. Det betyder bl.a. at arbejdsrelaterede filer er i
sikkerhed for ungernes "roden rundt". Vi bruger også meget at man kan
være flere brugere logget på samtidigt. Når min kone igennem dagen går
til og fra arbejdet på iMac'en kan ungerne godt lige logge ind og spille
et spil eller to uden at deres mors filer skal gemmes og programmer skal
lukkes ned.

--
Mvh Martin