Leopard, skærm-rotation & G4
Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 08:22

Jeg kører med Leopard & Leopard Server på såvel Intel-baserede maskiner
[MacBook og Leopard Server på MacMini] som på en gammel G4/867, nu med
en 1,6 GHz dobbeltprocesser.

På intel-maskinerne kan man gå ind i Skærm / Displays og få skærmens
indhold roteret 90°, 180° eller 270°, hvilket kan være praktisk når man
rent faktisk fysisk kan rotere sin på væggen ophængte Apple Cinema
skærm.

Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en
forklaring?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 05-04-08 09:43

On 2008-04-05 09:22:26 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> skærm.
>
> Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en

Gæt.. Kan det være grafikkortet der ikke understøtter dene facilitet?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-04-08 09:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> skærm.
>
> Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en

Ser din G4 Cinema-skærmen og den er korrekt angivet?

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 11:13

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ser din G4 Cinema-skærmen og den er korrekt angivet?

Den ser Cinema-skærmen, og den er korrekt angivet. Det er dog sådan at
skærmen under booting ikke fra starten opfattes korrekt; først ser vi
det normale skærmbillede på en meget lille skærm, en del af 23" skærmen,
først senere tages hele skærmen i anvendelse.

Jeg har ikke set tilsvarende reaktioner, og er skærmen ikke tilsluttet
ved boot [jeg har en IOGear i/o switch til bl.a. skærm] kan der slet
ikke vises noget. Helt anderledes end da jeg havde en VGA-skærm på
maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-04-08 11:28

> [...]

> ved boot [jeg har en IOGear i/o switch til bl.a. skærm] kan der slet
> ikke vises noget. Helt anderledes end da jeg havde en VGA-skærm på

Skudt fra hoften: Afprøv Screenspandoctor.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 12:31

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Skudt fra hoften: Afprøv Screenspandoctor.

Som ikke engang versiontracker kender til.

Google har dog tre hits, der dog ikke er til større hjælp:

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=screenspandoctor
&ie=UTF-8&oe=UTF-8>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-04-08 13:26

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som ikke engang versiontracker kender til.
>
> Google har dog tre hits, der dog ikke er til større hjælp:

> [...]

undskyld: screenspanningdoctor

http://www.macupdate.com/info.php/id/15401/screen-spanning-doctor
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 13:52

Per Rønne wrote:

> Som ikke engang versiontracker kender til.
>
> Google har dog tre hits, der dog ikke er til større hjælp:
>
> <http://www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=screenspandoctor
> &ie=UTF-8&oe=UTF-8>

Hm, jeg kender det heller ikke, men gad vide om din KVM rent faktisk
understøtter Apple cinema skærme + DVI? - Jeg har ligeledes en IOGear
KVM liggende, men den understøtter kun VGA......

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 14:02

> Hm, jeg kender det heller ikke, men gad vide om din KVM rent faktisk
> understøtter Apple cinema skærme + DVI? - Jeg har ligeledes en IOGear
> KVM liggende, men den understøtter kun VGA......

Jeg har to; en gammel der understøtte VGA og en ny der understøtter DVI.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 14:50

Per Rønne wrote:

> Jeg har to; en gammel der understøtte VGA og en ny der understøtter DVI.

OK, prøv følgende forsøg. Tag den med VGA og brug en DVI->VGA adapter
til skærmen og VGA->DVI til montering på din G4 - Evt. en VGA->ADC, så
du kan bruge ADC indgangen på 2MX kortet...

Jeg skulle på et tidspunkt afprøve en Philips 151B (15" TFT) sammen med
min HP skærm, og lånte en VGA(hun)->ADC adapter. Philips skærmen stod
faktisk både skarpere og reagerede væsentlig hurtigere ved opstart. -
Svjh. følger der en ADC adapter med Cinema skærmene...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 15:32

> OK, prøv følgende forsøg. Tag den med VGA og brug en DVI->VGA adapter
> til skærmen og VGA->DVI til montering på din G4 - Evt. en VGA->ADC, så
> du kan bruge ADC indgangen på 2MX kortet...

Jeg har forlængst prøvet noget sådant. G4eren har en VGA-udgang, og det
er naturligvis den der skal bruges til en VGA-skærm.

I øvrigt orker jeg ikke at bruge dage på at eksperimentere med noget
sådant; maskiner og skærme er sat fast op op en yderst fornuftig måde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 17:29

Per Rønne wrote:

> Jeg har forlængst prøvet noget sådant. G4eren har en VGA-udgang, og det
> er naturligvis den der skal bruges til en VGA-skærm.

OK, men det er min fornemmelse, at de VGA signaler, der også ligger i
ADC stikket på en 2MX er hurtigere og mere kompatible end i selve VGA
stikket, - derfor forslaget...

> I øvrigt orker jeg ikke at bruge dage på at eksperimentere med noget
> sådant; maskiner og skærme er sat fast op op en yderst fornuftig måde.

Klart. - Jeg håber også snart at få min viewsonic sat op, så jeg kan
bruge begge maskiner på den skærm. - Den er klart det bedste skærmvalg
under 6-7000kr.. - I øvrigt har jeg lige bestilt en tilsv. model blot i
en 22" version til mit andet setup...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 18:08

> [...]
> bruge begge maskiner på den skærm. - Den er klart det bedste skærmvalg
> under 6-7000kr.. - I øvrigt har jeg lige bestilt en tilsv. model blot i

Jeg har jo endda nu sat min 23" Apple Cinema skærm fast på væggen,
roterbart.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 21:28

Per Rønne wrote:
> Jeg har jo endda nu sat min 23" Apple Cinema skærm fast på væggen,
> roterbart.

Det kunne for såvidt også have været en løsning her, men desværre vil
skærmen så komme for langt væk fra min ideal afstand - rent synsmæssigt
- som er ca. 45-50 cm.

Iflg. ViewSonic, så er den her 28" fuldt pivot understøttet, dels af
software, dels også hardwaremæssigt, men jeg skal så have fat i en anden
fod til den - eller vægbeslag....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-08 06:17

> Det kunne for såvidt også have været en løsning her, men desværre vil
> skærmen så komme for langt væk fra min ideal afstand - rent synsmæssigt
> - som er ca. 45-50 cm.

For mig kommer skærmen så på en afstand af 30 cm, lidt i overkanten, men
alligevel.

Jeg bruger nemlig et gammelt vinkelskrivebord, hvor vinklens dybde ind
til væggen er på 52 cm - den er nemlig beregnet til skrivemaskinen.

Og så har jeg fået en ekstra plade på, som øger højden til normalt
skrivebordsniveau.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 13:33

Flemming Rubini wrote:

> Ser din G4 Cinema-skærmen og den er korrekt angivet?

Formentlig understøtter Pers grafikkort ikke pivot. Std. kortene på QS
867mhz er Nvidia GForce 2MX eller 4MX, og de understøtter netop ikke
pivot... (se mit svar direkte til per).

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 12:26

> [...]

> skærm.
>
> Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en

Grafikortet understøtter ikke hhv.

Core Image: Hardware Accelerated
Quartz Extreme: Supported
Rotation: Supported

prøv at se i System Profile hvad den siger under "Graphics / Display"

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 12:48

> Grafikortet understøtter ikke hhv.
>
> Core Image: Hardware Accelerated
> Quartz Extreme: Supported
> Rotation: Supported
>
> prøv at se i System Profile hvad den siger under "Graphics / Display"

På G4eren ser jeg følgende:

NVIDIA GeForce2 MX:

Chipset-model: GeForce2 MX
Type: Skærm
Bus: AGP
Kortplads: SLOT-1
VRAM (i alt): 32 MB
Producent: NVIDIA (0x10de)
Enheds-id: 0x0110
Revision-id: 0x00a1
ROM-revision: 1055
Skærm:
Cinema HD:
Skærmtype: LCD
Opløsning: 1920 x 1200
Dybde: 32 bit farver
Core Image: Software
Hovedskærm: Ja
Dublering: Fra
Online: Ja
Quartz Extreme: Understøttet
=

Og på MacBook'en:

Intel GMA 950:

Chipset-model: GMA 950
Type: Skærm
Bus: Indbygget
VRAM (i alt): 64 MB fælles systemhukommelse
Producent: Intel (0x8086)
Enheds-id: 0x27a2
Revision-id: 0x0003
Skærm:
Skærmstik:
Cinema HD:
Skærmtype: LCD
Opløsning: 1920 x 1200
Dybde: 32 bit farver
Core Image: Hardwareaccelereret
Hovedskærm: Ja
Dublering: Fra
Online: Ja
Quartz Extreme: Understøttet
Rotation: Understøttet

=

Og nu reinstallerer jeg så Leoparden på G4eren; der er i hvert fald
andre ting der ikke fungerer som de skal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 12:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Core Image: Software

der har du problemet

//thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 13:58

Thomas von Hassel wrote:

> der har du problemet

Nej! - Problemet er, aty det er et GForce 2MX kort, som ikke
understøtter pivot.

Og mht. at billedet først kommer fuldt efter et stykke tid, så er det
form. IOGear KVM boksen, der ikke understøtter Apple Cinema skærme.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 15:51

> Nej! - Problemet er, aty det er et GForce 2MX kort, som ikke
> understøtter pivot.

sludder ... skærmrotation bliver lavet med CoreImage og virker kun når
det er hardware accelereret ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 17:45

Thomas von Hassel wrote:

> sludder ... skærmrotation bliver lavet med CoreImage og virker kun når
> det er hardware accelereret ....

Thomas for h..... Hold nu op! GForce 2MX understøtter _IKKE_ pivot
funktion - uanset hvilken maskine, det sidder i - og det uanset, hvilket
styresystem, der bruges! - Desuden er alle GForce kortene fuldt
acceleret til brug på både G4 og de G5, der kan bruge alm. AGP kort.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 18:16

> [...]
> styresystem, der bruges! - Desuden er alle GForce kortene fuldt
> acceleret til brug på både G4 og de G5, der kan bruge alm. AGP kort.

jeg tror faktisk vi er enige .. vi kalder det bare noget forskelligt ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-08 08:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> styresystem, der bruges! - Desuden er alle GForce kortene fuldt
> acceleret til brug på både G4 og de G5, der kan bruge alm. AGP kort.

Nej de er ej mindste grafikkort der understøtter coreimage, corevideo, quartz
extreme 2D på OS X er Geforce 5200 og Radeon 9600 serien begge skal have 64B.

Mht rotation har Thomas også ret: pivot på 10.4 og opefter laves i
CoreImage.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-08 16:29

Thomas von Hassel skrev:

> der har du problemet

Tjah, linien

Rotation: Understøttet

står også kun ved den ene.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 13:18

Per Rønne wrote:
> [...]
> indhold roteret 90°, 180° eller 270°, hvilket kan være praktisk når man
> rent faktisk fysisk kan rotere sin på væggen ophængte Apple Cinema

Ja, det er en god og brgbar løsning til fx. opsætning af grafik, -
hvorved man fx. kan køre i +175% (svarer til en A3 på 24" skærm) og
derved lette opsætning...

> Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en
> forklaring?

Du har formentlig enten en NVidia GForce 2MX/32mb eller GForce 4MX/32mb
grafikkort i din QS G4. 867mhz kunne fås med hhv. 2MX/32mb eller
4MX/32mb som std. og med en 4MX/64 eller ATI Radeon 9000/32mb eller
Radeon 9000Pro/64mb eller 9000Pro/128mb.

NVidias 2MX og 4MX grafikkort understøtter _ikke_ skærm rotation / pivot
funktion, så det er højst sandsynlig derfor, du ikke kan bruge det på
din QS. - Jeg har et ATI Radeon 9600Pro i min egen QS dual 1,8ghz, og
her virker pivotfunktionen perfekt både på min HP LT1940P og min nye
ViewSonic 28"...

Hvis du alligevel har et ATI grafikkort ala Radeon 9000, 9000Pro, 9600,
9600Pro eller 7600Pro, bør du hente 'ATI Displays 4.5.7' og installere
den, og derefter igen køre Leopard 10.5.2 opdatering. Opdateringer kan
hentes her. - http://ati.amd.com/support/driver.html.

Der er ingen problemer med pivot på den nye GForce GT grafikkort til
Apple. - De understøtter alle pivot funktion.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 13:59

> Der er ingen problemer med pivot på den nye GForce GT grafikkort til
> Apple. - De understøtter alle pivot funktion.

Som du kan se i et andet indlæg i tråden, er der et NVIDIA GeForce2 MX
kort i maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 14:44

Per Rønne wrote:

> Som du kan se i et andet indlæg i tråden, er der et NVIDIA GeForce2 MX
> kort i maskinen.

Ja, og det er det 'mindste' std. kort på en QS 867mhz, og det
understøtytyer ikke pivot. Det var også derfor, jeg skiftede mine 2MX ud
med hhv. Radeon 9600Pro og 9000Pro. - Desværre kan de nye GForce kort jo
ikke bruges på G4....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 15:32

> [...]
> understøtytyer ikke pivot. Det var også derfor, jeg skiftede mine 2MX ud
> med hhv. Radeon 9600Pro og 9000Pro. - Desværre kan de nye GForce kort jo

Og der er heller ikke den fjerneste grund til at opdatere mere på min
gamle G4.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 17:39

Per Rønne wrote:

> Og der er heller ikke den fjerneste grund til at opdatere mere på min
> gamle G4.

Det skulle da så være, om du pludselig faldt over fx. et Radeon 9000Pro,
9600Pro eller et GForce 4MX til et par hundrede kroner, - så kan det
godt betale sig. - Alle tre har DVI...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 18:08

> Det skulle da så være, om du pludselig faldt over fx. et Radeon 9000Pro,
> 9600Pro eller et GForce 4MX til et par hundrede kroner, - så kan det
> godt betale sig. - Alle tre har DVI...

Der er faktisk i dag store problemer med den rent /fysiske/ plads på
maskinen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-04-08 21:37

Per Rønne wrote:

> Der er faktisk i dag store problemer med den rent /fysiske/ plads på
> maskinen.

Tja, den er jo - ligesom min QS - fyldt godt op med både det ene og det
andet. - Men både ATI Radeon 9600Pro og GForce 4MX er mindre end
GForce 2MX rent fysisk, og det selvom 9600Pro har aktiv blæserkøling. -
Faktisk har jeg for nyligt nu også monteret et M-Audio Delta 66 lydkort
i min QS, og det 'spiller' rigtig godt sammen. - Til gengæld har jeg så
pillet mit SCSI kort ud af den og 'nøjes' nu med at have SCSI på min G3,
- og det er jo også uden betydning, når det hele efterhånden kommer til
at køre i netværket...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-04-08 15:35

> [...]
> skærm.
>
> Men den valgmulighed findes ikke på G4eren. Er der nogen der har en

Grafikortet understøtter det ikke.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen