Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sport ved dårlig belysning
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-08 23:00

Hej i gruppen

Hvordan er muligt for professionelle fotografer at tage billeder fra en
fodboldkamp på et stadion om aftenen?
Jeg har prøvet med blænde 3.5 og 120mm og kan ikke komme under 1/10 sekund
med ISO400, ellers bliver billedet for mørkt. Og 1/10 er jo ubrugeligt til
sport. Jeg skal ned på 1/500 sekund i hvert fald. Og det er uden blitz.
Er deres optik så meget mere lysfølsomt? (f2.8 lyder da ikke meget bedre end
f3.5).
Måske er det ISO-tallet der gør forskellen? ISO 1600 eller 3200 er jo noget
bedre end 400.
Eller hvad skal der til?

Jeg har testet med et Canon S5is.

Mvh Martin

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 04-04-08 23:07

On Fri, 4 Apr 2008 23:59:41 +0200, Martin F. Nygaard wrote:

> [...]
> f3.5).
> Måske er det ISO-tallet der gør forskellen? ISO 1600 eller 3200 er jo noget

Et hurtigt slag på tasken vil være blænde f2.8, iso 1600 og 1/400 sek.

Kunst lyset på de forskellige stadions kan godt være meget forskelligt i
styrke og generelt har de store stadions også det bedste lys. Du vil
opleve at på de små steder vil du selv med belysning ikke kunne tage
billeder med en acceptabel lukketid om aftenen.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-04-08 06:39

Martin F. Nygaard skrev:
> [...]
> f3.5).
> Måske er det ISO-tallet der gør forskellen? ISO 1600 eller 3200 er jo noget

Der er et pænt hop fra f/3.5 til f/2.8 - omkring 2/3 blænde. Det giver
en tilsvarende faktor på lukkertiden.

Jeg har taget en del indendørs håndboldbilleder, hvor lysforholdene
muligvis er sammenlignelige. Til de bruger jeg faste optikker på blænde
f/1.8 eller f/2.0. Jeg kører med 50mm, 85mm og senest 135mm. Det kan
lade sig gøre med de begrænsede afstande der findes på en håndboldbane.
Kombineret med ISO 1600 kan man få lukkertider på 1/800 til 1/1200 sek.
Desuden selvfølgelig RAW format med forsigtig RAW-konvertering så
støjniveauet holdes nede.

Ovenstående fungerer lige præcis OK på en Canon EOS 40D, se eventuelt
<http://kkjen.dk/>. Professionelle fotografer bruger f.eks. Canon 1D mk
III, som kører ISO 3200 uden alt for store problemner. Det giver adgang
til f/2.8 og et større udvalg af teler og zooms.

Det gælder i øvrigt både for håndbold og fodbold at professionelle
fotografer fotograferer professionelle kampe, hvor der er penge og
prestige og tilskuere, og dermed er der også meget bedre lys. Jeg har
mest fotograferet 1. div kampe, og de har sjældent adgang til at spille
i de bedste haller, så der er en afgørende forskel på lysmængden.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen