Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom spørgsmål
Fra : Dan Andersen

Dato : 04-04-08 08:33

har lige installeret Lightroom fra Adobe. Har en masse billeder på en
ekstern HD (40Gb) opdelt i mapper og delvis i undermapper. Hvorledes får jeg
kategoriseret disse billeder?? Kan godt åbne hver og en mappe på HD og
importere, men det er godt nok bøvlet.. Er der ikke en måde hvorpå, jeg kan
få Lightroom til at genkende hele HD med mapperne og lave thumbnails??

Mvh. Dan Andersen

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-04-08 17:34

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan få Lightroom til at genkende hele HD med mapperne og lave thumbnails??

Jeg ved sgutte om det er den autoriserede metode, men jeg gjorde følgende:

Du vil importere alle fotos i en mappe med undermapper. Først skal du sørge
for at der er mindst ét billede i mappen. Alle andre må gerne være placeret
i undermapper.
Sætte LR i Library og så klikke på 'Import'. Vælg et enkelt billede fra den
øverste mappe i hierakiet og importer det. Når det er sket finder du mappen
i Lightrooms 'Folders' og højreklikker på den og vælger 'Synchronize'.
Herefter importerer du bare hele dynen og får alle ind i LR med bibeholdelse
af de eksisterende mapper. Det kan godt tage tid (jeg havde 15000 billeder,
da jeg gjorde det, så PCen fik lov til at stå at tygge på dem en nat - så
jeg aner ikke hvornår, den blev færdig).
Personligt gjorde jeg så det bagefter, at alle billeder blev omdøbt efter
dato- og tidsangivelsen i metadata . Det klarer LR også som en mis.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

vh
Jan

Fra : Dan Andersen

Dato : 06-04-08 19:54

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> vh
> Jan
>
>Allerførst - superflotte billeder, du har liggende..
hvis jeg læsr din brugsanvisning rigtigt, så skal jeg oprette en mappe på
HD´en hvori alle andremapper ligger i - og der skal blot ligge eet billede i
"øverste" mappe?
Det med metainfo er jo fint nk, men jeg vil nødig ændre billedernes navne -
men det kan vel også lade sig gøre?

A: Der er altså også et liv uden for nettet!
B: Såååeh - har du et link?

Ha... den var god!

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-04-08 08:33

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

>Allerførst - superflotte billeder, du har liggende..

Møij Tak!

> hvis jeg læsr din brugsanvisning rigtigt, så skal jeg oprette en mappe på
> HD´en hvori alle andremapper ligger i - og der skal blot ligge eet billede
> i "øverste" mappe?

Korrekt.

> Det med metainfo er jo fint nk, men jeg vil nødig ændre billedernes
> navne - men det kan vel også lade sig gøre?

Sagtens - det er sådan set det letteste. Så skal du bare importere og
bibeholde eksisterende filplacering.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-04-08 23:51

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message
> [...]
> kan få Lightroom til at genkende hele HD med mapperne og lave thumbnails??

Under import kan du vælge et folder niveau over alle de foldere, hvori du
har billeder og så click på choose, så importeres alle underfoldere.
Mvh,
Hans