Gelée de Sauternes
Fra : Cindy

Dato : 03-04-08 19:01

Da en afdeling af Super Best lukker nu i nærheden af hvor jeg bor, bliver
alle mulige varer solgt ud. Bla. var der et helt bord med ting til 5 kr.
stykket, hvor i blandt jeg tog et lille glas, som jeg troede var æblegele.
Nå men nu, hvor jeg er kommet hjem med det viser det sig, at det indeholder
Sauterne gele.

Hvad i alverden bruger man dog det til?

Det kunne da være sjovt at servere et eller andet kreativt, når man har fået
sådan et sært tilbehør hjem.

Cindy

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-04-08 19:56

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stykket, hvor i blandt jeg tog et lille glas, som jeg troede var æblegele.
> Nå men nu, hvor jeg er kommet hjem med det viser det sig, at det

F.eks til foie gras, gerne sammen med en balsamico-reduktion, et stykke
ristet brød og lidt grønt.

Anders

www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-08 21:04

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkritik.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks til foie gras, gerne sammen med en balsamico-reduktion, et
> stykke ristet brød og lidt grønt.

Apropos foie gras: Hvor fås denne gudespise i fersk og hel udgave
storkøbenhavn? Price-brødrene havde i går aftes gang i flere hele pakker, og
jeg blev (atter) mindet om, hvor meget jeg eeeelsker foie gras - og
allerhelst med et glas Chateau d'Yquem til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cindy

Dato : 04-04-08 20:48

skrev i en meddelelse

> [...]
> og jeg blev (atter) mindet om, hvor meget jeg eeeelsker foie gras - og
> allerhelst med et glas Chateau d'Yquem til.

Tak for jeres svar. Jamen jeg elsker skam også foie fras - men jeg har for
det meste spist det, når det blev bragt herop fra Bruxelles af en som kunne
lide små lette frokoster for 4-5 personer.

Der indgik også af og til små nylagte vagtelæg - ikke nogen fra dåser eller
glas- de skule serveres på et leje af brøndkarse og nydes med en lækker
hjemmerørt remoulade.

Cindy

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-04-08 19:54

> [...]
> og jeg blev (atter) mindet om, hvor meget jeg eeeelsker foie gras - og
> allerhelst med et glas Chateau d'Yquem til.

Rå, men frossen lever i foie gras format fås hos specialkøbmanden til knap
400 for en hel.

Anders

Fra : Misty

Dato : 06-04-08 07:39

On 5 Apr., 20:54, "Anders Halskov-Jensen" <and...@vinkritik.dk> wrote:

> Rå, men frossen lever i foie gras format fås hos specialkøbmanden til knap
> 400 for en hel.
>
> Anders

Metro har dem også i rå, men frossen tilstand... og så vidt jeg husker
en hel del billigere?!!

Jeg overvejer faktisk at prøve at opstarte mit lille økologiske gåse-
hold igen efter, at ræven var så venlig at snacke hele min lille flok
af håndtamme gæs, en kold vinter i 2001. De skulle have været
grundstammen i et avls-forsøg, hvor jeg skulle se hvor fed en lever de
kunne få uden at blive tvangsfodret. I memmeltiden kom der
fugleinfluenza og projektet blev sat i bero. Nu har dyrlægen sagt at
der er givet grønt lys igen for udendørs fuglehold ...så snart skal
der indkøbes små dunede gæslinger til håndmadning og pippen på
køkkenbordet, i det gamle marsvisebur under varmelampen... Nøj hvor er
de søde de små skravl!

Er der nogen af jer der har avlet gæs selv eller har set/smagt leveren
fra en ikke-tvangsfodret gås? Kan man få den fed nok? ...Og er der
nogen der evt. kunne tænke sig at aftage en økologisk gås eller to,
når der kommer gang i sagerne om et par år (De yngler først når de er
2 år gamle)?

Glædelige madhilsner

:) Misty - der i år skal på decideret mad & vin-sommerferie rundt i
Frankrig, Italien, Monaco og Tyskland... Namme nam!

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-04-08 17:32

[...]

Hej Misty.

Ja og nej. Jeg har haft løsgående gæs i naturlige omgivelser med sø og
adgang til blødt brød og græs ad libitum. Leveren var fin og dejlig, men
ikke decideret fed. Derudover er det jo en luksus at kunne slagte sine gæs
inden de bliver gamle og tørre i kødet. Gæs er traditionelt nogle magre
gespenster, men slagtet i tide, absolut lækre at sætte bisserne i.

Jeg vil gerne aftage gode gæs.

Margrete www.smagsuniverset.dk