Fritureolie ?
Fra : Harry Lund

Dato : 03-04-08 17:30

Kære NG,
Jeg køber en frituregryde. Derom ingen tvivl.
Men så siger min datter jeg bliver for fed. !!
Spørgsmål..... Findes der en fritureolie der er skånsom ved helbredet ????
Du ved uden alt det der som man ikke få!
Eller er jeg bare lost ?
Venligst
Harry

Fra : Ralph

Dato : 03-04-08 17:49

"Harry Lund" <hcnl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Eller er jeg bare lost ?

Beklager, du ER bare lost, medmindre du lader være med at bruge gryden.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-04-08 18:43

> [...]
> Spørgsmål..... Findes der en fritureolie der er skånsom ved
> helbredet ???? Du ved uden alt det der som man ikke få!

Jeg går ud fra, at du godt er klar over at friturestegt mad ikke er
sundt overhovedet. Hvis du ikke kan undvære det så er tidselolie
noget af det bedste, da det indeholder flest af de enkeltumættede
fedtsyrer, som er mindre skadelige for helbredet.

Du kan læse om Oli-fit-tidselolie på dette link.:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1738/sprog=1/grp=6/menu=9/

Desværre er det vist også temmelig dyrt i forhold til andre
fritureolier.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-08 19:20

Tove Krieger skrev:

> Hvis du ikke kan undvære det så er tidselolie noget af det
> bedste, da det indeholder flest af de enkeltumættede fedt-
> syrer, som er mindre skadelige for helbredet.

Nu skriver du 'tidselolie' ovenfor, mens du nævner 'oli-fit-tidselolie'
nedenunder.

Ren tidselolie (fra Farve-Tidsel, Cardamus tinctorius), som den oftest
sælges, består af ca. 77% flerumættede fedtsyrer, og er helt og aldeles
uegnet som fritureolie.

> Du kan læse om Oli-fit-tidselolie på dette link.:

Det kan man osse her:

· http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1286

Man kan næppe påstå at 12% enkeltumættede fedtsyrer er et »højt indhold
af enkeltumættede fedtsyrer«. Naturdrogeriet vrøvler videre på

· http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm?id=4863&sprog=1&grp=12&menu=1

hvor de skriver at olien har et »højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer
(op til 75%)«. Der er noget de har misforstået - og fejlskrevet. Det er,
som tidligere nævnt, flerumættede fedtsyrer der karakteriserer tidselolie,
og der er al mulig grund til at advare mod brug af tidselolie som friture-
olie. Jeg ville snarere vælge en olie som fx jordnøddeolie, der med et
indhold på op mod 45% enkeltumættede fedtsyrer er langt mere resistent
mod varme:

· http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0859

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : fix

Dato : 03-04-08 20:27

Fra : fix

Dato : 03-04-08 20:30

> [...]
> olie. Jeg ville snarere vælge en olie som fx jordnøddeolie, der med et
> indhold på op mod 45% enkeltumættede fedtsyrer er langt mere resistent

og det er da helt fint, at olien ikke har så sundhedsmæssigt slemme
egenskaber.

- men datteren har stadig ret!
de fedende egenskaber er de samme, uanset indholdet af diverse fedtsyrer.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-08 21:12

Fix skrev:

> - men datteren har stadig ret!
> de fedende egenskaber er de samme, uanset indholdet af diverse
> fedtsyrer.

Jeg ønskede udelukkende at påpege at tidselolie er et ualmindeligt
dårligt valg til fritureolie, da den har et meget højt indhold af
flerumættede fedtsyrer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-04-08 21:26

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg ønskede udelukkende at påpege at tidselolie er et ualmindeligt
> dårligt valg til fritureolie, da den har et meget højt indhold af
> flerumættede fedtsyrer.

Hvilket betyder at der udvikles de farlige transfedtsyrer ved høj
varmepåvirkning. Der skal dog meget varme til i længere tid, så man kan
godt friturestege i en olie med flerumættede fedtsyrer, hvis man gør det
kort og kassere olien. Personligt ville jeg dog ikke chance den, men
vælge en olie, der er beregnet til formålet.

Det er ofte, at jeg støder på div. helseforretninger, hvor man påstår et
eller andet, som faktisk er/kan være direkte sundhedsskadeligt.

For ikke så lang tid siden var jeg vidne til at en kunde blev anbefalet
at tage så meget som 2gram ( 2000mg ) c-vitamin om dagen i en
helseforretning. Bortset fra, at der ikke er videnskabeligt belæg for at
c-vitamin skulle kunne hindre forkølelse, så kan kroppen faktisk kun
optage små 200mg om dagen. Resten udskilles gennem nyrene, hvor det
risikere at være årsag til dannelse af nyresten. Ydermere vil man
risikere at få skørbuglign. symptomer, hvis man stopper med at tage
meget c-vitamin efter lang tids overforbrug. Jeg håber at mennesker, som
giver en sådan "rådgivning" faktisk ikke er klar over ovenstående
forhold, men man kunne ønske sig, at de satte sig lidt mere ind i det,
de sælger.

Mvh christian

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-04-08 21:28

> [...]
> snarere vælge en olie som fx jordnøddeolie, der med et indhold på
> op mod 45% enkeltumættede fedtsyrer er langt mere resistent mod

Jeg bøjer mig i støvet

Så er jeg også blevet fejlinformeret, men var egentlig godt klar
over at ren tidselolie ikke egner sig til friture, derfor skrev jeg
om den anden nedenunder.

Du er jo en ekspert i den slags ting, så jeg tror på hvad du
skriver.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-08 22:56

Tove Krieger skrev:

> Så er jeg også blevet fejlinformeret, men var egentlig godt klar
> over at ren tidselolie ikke egner sig til friture, derfor skrev
> jeg om den anden nedenunder.

Jeg kigger lige på [¹] igen. Man skal holde tungen lige i munden når
man læser siden. Der er åbenbart to forskellige oli-fit-olier:

· Oli-fit tidselolie
· Oli-fit stege- og fritureolie

Der er ingen tvivl om at tidselolien er uegnet til stegning og friture,
men siden indeholder ingen informationer om hvilken olie, eller hvilke
olier, Oli-fit stege- og fritureolie indeholder. Det kunne være lidt
interessant at vide hvilken olie det er der er »lugt- og smagsneutral,
og [indeholder op til] 75% enkeltumættede fedtsyrer«.

Den olie du har [brugt], er det 'Distelöl' eller 'Brat- und Fritier-Öl'?
Og er der evt. varedeklaration på?

Jeg synes ikke at jeg kan finde producenten på nettet, til gengæld fik
jeg et interessant resultat da jeg bare søgte på 'olie' i Fødevare-
databasen. Der findes nemlig

· 1090 Safflowerolie (højt linolsyreindhold)   9 : 13 : 78   [²]
· 1091 Safflowerolie (højt oliesyreindhold)   6 : 79 : 15   [³]

Kan det tænkes at [1090] (som bør være identisk med tidselolie [1286])
er 'Distelöl', mens [1091] er 'Brat- und Fritier-Öl'?

> Du er jo en ekspert i den slags ting, så [...]

At der er to varianter af tidselolie - med meget forskellige fedtsyre-
profiler - er helt nyt for mig, så kald mig lige ekspert igen.

Mvh,
Klaus

[¹] http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm?id=4863&sprog=1&grp=12&menu=1
[²] http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1090
[³] http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=1091
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-08 10:54

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en
meddelelse news:ft3jq6$mns$1@zdani.szn.dk

> Den olie du har [brugt], er det 'Distelöl' eller 'Brat- und
> Fritier-Öl'? Og er der evt. varedeklaration på?

Nu spø'r du nok om mere end jeg kan svare på. Den olie jeg brugte
var noget jeg fik af min ældste datter, den var vist købt i
Tyskland, men jeg kan ikke huske hvad varedeklarationen sagde. Jeg
har ikke friturestegt noget i langt over et år, fordi min mand fik 3
ballonudvidelser, så jeg derfor efterfølgende bruger meget lidt
fedtstof i maden, men jeg kan da huske at den indeholdt flest af de
"gode" fedtsyrer.

> At der er to varianter af tidselolie - med meget forskellige
> fedtsyre- profiler - er helt nyt for mig, så kald mig lige
> ekspert igen.

Jeg synes, at du altid giver gode svar. Jeg har da rettet mig efter
flere af dem, deraf "udnævnelsen" til ekspert.

Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 05:06

Harry Lund ytrede sig i <47f505fa$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>Spørgsmål..... Findes der en fritureolie der er skånsom ved helbredet ????
>Du ved uden alt det der som man ikke få!

Du er kun lost hvis det friturestegte mad er er en primær fødekilde.

Hvis du kun bruger det nogle få gange om måneden så glem alt om farerne
ved transfedtsyre, det er den primære daglige kost som har den største
betydning for dit helbred.

Hvis du allerede er overvægtig og er i farezonen for en af diabetes
formerne, så drop alt frityrestegt mad, indtil du har fået styr på
vægten og har ændret dine kostvaner og livstil (motioner) til noget
fornufting (endelig ikke fanatisk, det stresser og er også skadeligt
*g*).

Du kunne også overveje at friturestege i wok, og så snart det er færdigt
lægger du maden på et sugende klæde, hvor du vender det nogle gange, så
det meste af olien er fjernet. Metoden giver faktisk nogle meget
velsmagenden pommesfrites (de bør have 2-3 gange i wokken, med tørring i
mellem, da de "sveder" vand).

Det er mere problematisk hvis det du laver i frituren er paneret, da
både rasp og mel har en lidt for god sugeevne. Jeg bruger det kun selv
når jeg smørsteger ting på panden (steger sjældent i andet end smør, på
grund af smagen, kun når der skal bruges mere varme end smør kan klare
bruger jeg olie, og da er det enten vindruekerneolie eller sesamolie, da
de er ret smagsneutrale og holder til høj varme uden at udvikle
transfedtsyrer).

Opdrag også din datter lidt:
Bed hende om at finde dokumentation for sine påstande, og bed hende også
om at finde al kritikken af den dokumentation hun har fundet. Derefter
skal hun selv lave sine konklussioner og levere dem på skrift til dig,
sammen med alle de kilder hun ar brugt.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Ralph

Dato : 04-04-08 18:34

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> Det er mere problematisk hvis det du laver i frituren er paneret, da
> både rasp og mel har en lidt for god sugeevne. Jeg bruger det kun selv

HØRT, jeg synes at tingene skal laves fra bunden hvis det ikke tager for
lang tid, så jeg ville ikke købe færdige indbagte rejer, næh nej Fars er
garanteret sundere og bedre.
Så jeg lavede en bignet?dej dyppede rejerne i dejen og ned i gryden med dem
et minuts tid, vi spiste og de smagte MEGET bedre end de sædvanlige
fabriksrejer.
En times tid senere var olie blevet kold og jeg siede den tilbage i flasken,
der manglede næsten ½ liter.............

--
Ralph

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-08 11:30

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:
>Jeg synes, at du altid giver gode svar. Jeg har da rettet mig efter
>flere af dem, deraf "udnævnelsen" til ekspert.

Åhhh, men der findes jo ikke eksperter, kun smagsdommere - nåeh, det
passer jo egentlig meget godt til en mad og drikkekonference ))

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-04-08 13:02

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Åhhh, men der findes jo ikke eksperter, kun smagsdommere - nåeh,
> det passer jo egentlig meget godt til en mad og drikkekonference
> ))

Jamen, det gør det da.