Flødestuvede kartofler
Fra : Inger D.

Dato : 03-04-08 07:42

Kan man forberede noget af retten dagen før, uden at kartoflerne bliver
brune og kedelige?

Inger D.

Fra : Padre

Dato : 03-04-08 07:44

Inger D. skrev:
> Kan man forberede noget af retten dagen før, uden at kartoflerne bliver
> brune og kedelige?

Ja. Faktisk bliver de bedre, de får mere smag.

--
padre

Fra : Inger D.

Dato : 03-04-08 09:12

> Ja. Faktisk bliver de bedre, de får mere smag.

Du skriver bare "Ja". Hvordan skal man gøre?

Fra : Padre

Dato : 03-04-08 09:15

Inger D. skrev:

> Du skriver bare "Ja". Hvordan skal man gøre?

Aha - du skrev "noget af retten" - det overså jeg jo.

Jeg går ud fra at du mener den ret, jeg kalder flødekartofler, dvs,
skivede kartofler bagt i fad med fløde.

Jeg laver bare retten, og dækker med sølvfolie, og stiller den i
køleskab når den er kølet ned. Når jeg skal bruge den, blander jeg en
smule vand i, så dne ikke tørrer ud, og stiller jeg den i ovnen ved en
120 grader, så den ikke varmes for hårdhændet op. Det tager noget tid at
varme den op.

--
padre

Fra : Inger D.

Dato : 03-04-08 09:32

> [...]
> grader, så den ikke varmes for hårdhændet op. Det tager noget tid at varme

Nåååå. Det lyder nemt. Tak for tippet

Fra : Inger D.

Dato : 06-04-08 19:23

> [...]
> så dne ikke tørrer ud, og stiller jeg den i ovnen ved en 120 grader, så
> den ikke varmes for hårdhændet op. Det tager noget tid at varme den op.

Det er en rigtig god og nem måde at lave flødekartofler på, så sådan vil jeg
gøre for fremtiden.
Tak for hjælpen.

Inger D.

Fra : uh

Dato : 05-04-08 00:03

"Padre" skrev i en meddelelse >

> Ja. Faktisk bliver de bedre, de får mere smag.
> padre

Hejsa. Du - eller en anden - har vel ikke en god opskrift på flødekartofler?
Da jeg forsøgte mig blev fløden lidt tynd. Den blev "fortyndet" med sødmælk
i forholdet 1:2.
mvh uh

Fra : Ralph

Dato : 05-04-08 00:21

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa. Du - eller en anden - har vel ikke en god opskrift på
> flødekartofler? Da jeg forsøgte mig blev fløden lidt tynd. Den blev
> "fortyndet" med sødmælk i forholdet 1:2.

Så hellere formindske mængden i stedet for at fortynde, jeg skærer
kartoflerne MEGET tyndt, lidt revet ost imellem hvert lag, peber og
muskatnød engang imellem, inden jeg så hælder piskefløde over sætter jeg
kartoflerne lidt under pres (jeg har en "stegeso" i klar glas hvor "bunden"
er lidt højere end "låget") jeg sætter så låget omvendt evt. fyldt med vand,
så det presser kartoflerne sammen, så kommer der fløde på, der er ikke plads
til så meget når kartoflerne er sammenpresset.

--
Ralph

Fra : uh

Dato : 05-04-08 11:29

"Ralph" skrev

> [...]
> fyldt med vand, så det presser kartoflerne sammen, så kommer der fløde på,
> der er ikke plads til så meget når kartoflerne er sammenpresset.

Jamen så siger jeg mange tak, det lyder godt og skal prøves. Hvis andre har
en god opskrift hvor man ikke bruger ren piskefløde vil jeg gerne have den
som alternativ - jeg skal passe på kalorierne og vil gerne kunne spise det
til hverdag af og til også - uden dårlig samvittighed .
mvh uh

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-08 13:54

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa. Du - eller en anden - har vel ikke en god opskrift på
> flødekartofler? Da jeg forsøgte mig blev fløden lidt tynd. Den blev
> "fortyndet" med sødmælk i forholdet 1:2.

Så er det ikke flødekartofler. Måske problemet ligger dér?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : uh

Dato : 05-04-08 14:53

"Jens Bruun" skrev i en meddelelse

> Så er det ikke flødekartofler. Måske problemet ligger dér?
>
> --
> -Jens B.

Det skal jeg ikke kunne sige, i opskriften kaldte man retten for
Flødekartofler. Der findes nok utallige eksempler på, at en ret (eller
andet) tager navn efter en af ingredienserne, uden at den derfor behøver
udelukkende at bestå af den ene faktor - tag fx. Flødeboller....ikk? Min
tanke var/er at man måske skulle jævne med lidt mel. Ren fløde smager godt,
men er ikke særlig sund, derfor min efterlysning.....
mvh uh

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-08 15:01

> Min tanke var/er at man måske skulle jævne med
> lidt mel.

Fy for pokker da. Flødestuvede kartofler skal *ikke* jævnes. Det er slet
ikke nødvendigt. Hvis dine flødestuvede kartofler skal jævnes, gør du noget
ravruskende galt. Hold dig til ren fløde, og sørg for, at der er nok fløde
til,at kartoflerne lige nøjagtig *ikke* er dækket. Så passer pengene, og du
får perfekte, flødestuvede kartofler.

> Ren fløde smager godt, men er ikke særlig sund, derfor min
> efterlysning.....

Hvis du ikke ønsker at benytte ren fløde, bør du helt afholde dig fra at
lave retter, der kræver ren fløde for at fungere. Du laver vel heller ikke
maynaise med olie og vand i forholdet 1:2, vel?

Spis i stedet lidt mindre flødestuvede kartofler, hvis du ønsker at holde
igen med kalorierne. Lad være med at gå på kompromis med råvarene. Det
kommer der *intet* godt ud af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : uh

Dato : 06-04-08 17:45

"Jens Bruun" skrev bl.a.

> [...]
> fløde til,at kartoflerne lige nøjagtig *ikke* er dækket. Så passer
> pengene, og du får perfekte, flødestuvede kartofler.

Nu er jeg jo netop ikke erfaren udi de flødestegte, har smagt dem tit, men
kun lavet dem en enkelt gang. De smagte godt, men var for våde, derfor min
efterlysning af en anden opskrift.

> Hvis du ikke ønsker at benytte ren fløde, bør du helt afholde dig fra at
> lave retter, der kræver ren fløde for at fungere. Du laver vel heller ikke
> maynaise med olie og vand i forholdet 1:2, vel?

Jeg bruger ofte ren fløde, vil også til at eksperimentere med såkaldt
dobbelt fløde, så jeg er ikke bange for fløde, men forbeholder mig retten
til at undersøge mulighederne. Jeg kan så forstå på dig at du ikke mener man
kan få denne ret til at fungere på anden måde end med ren fløde.
Sammenligningen med mayonnaise synes jeg slet ikke er brugbar i denne
sammenhæng.

> Spis i stedet lidt mindre flødestuvede kartofler, hvis du ønsker at holde
> igen med kalorierne. Lad være med at gå på kompromis med råvarene. Det
> kommer der *intet* godt ud af.

> -Jens B.

Jeg opfatter ikke min forespørgsel som tegn på at jeg går på kompromis med
råvarerne, men siger tak for din kommentar alligevel

mvh uh

Fra : Max

Dato : 06-04-08 18:20

Hej Jens

> Fy for pokker da. Flødestuvede kartofler skal *ikke* jævnes. Det er
> slet ikke nødvendigt. Hvis dine flødestuvede kartofler skal jævnes,
> gør du noget ravruskende galt. Hold dig til ren fløde, og sørg for,

Hvis du vil høre en joke fra virkeligheden, så oplevede jeg til en
julefrokost på et nyt hotel her i byen at der var hældt bernaise
sovs på de flødestuvede kartofler :(

--
Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 06-04-08 08:02

http://www.google.com/search?q=fl%C3%B8destuvede+kartofler&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7HPEA

Fra : uh

Dato : 06-04-08 17:46
Fra : Jens Bruun

Dato : 06-04-08 19:32

> Tak Ole, det ser interessant ud, ikke mindst denne:
>
> http://food4u.dk/opskrifter/2763/fl%F8destuvede+kartofler/

Det har så *intet* med flødestuvede kartofler at gøre, men derfor kan det jo
godt smage fint.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Padre

Dato : 07-04-08 17:42

uh skrev:

> Hejsa. Du - eller en anden - har vel ikke en god opskrift på flødekartofler?
> Da jeg forsøgte mig blev fløden lidt tynd. Den blev "fortyndet" med sødmælk
> i forholdet 1:2.

Tjah, det er nok fortyndingen, der er problemet

Du er selv i en anden post inde på, at man kunne jævne fløden, men
personligt ville jeg ikke anbefale det. Det kan godt være, at
konsistensen ville blive rigtig, men smagen må næsten pr. definition
komme til at lide under det.

Fløde smager godt, men det her med at det er usundt, er jeg altså uenig
i. Fløde er ikke usundt. Fedt er ikke usundt. En kost, som indeholder
for meget fedt, er usund. Hvis du er bekymret over at spise for fed mad,
og samtidig godt kan lide flødekartofler, ville jeg foreslå, at du
tilrettelagde din kostplan sådan at du 3 dage om ugen fx spiste salat
kun med lidt balsamico på og med noget godt brød til, sådan at du en
gang om ugen kunne spise fx flødekartofler.

Jeg lever i øvrigt ikke selv på den måde, dertil er jeg alt for madglad

Noget andet er så, at hvis du har skyllet kartoflerne grundigt under
skrælningen, kan det vaske stivelse ud af dem, og den manglende stivelse
kan medvirke til at retten bliver lidt tynd i det.

Selv skyller jeg kartoflerne så lidt som muligt under skrælningen.

--
padre

Fra : uh

Dato : 07-04-08 23:27

"Padre" skrev i en meddelelse >

> [...]
> kan medvirke til at retten bliver lidt tynd i det.
>
> Selv skyller jeg kartoflerne så lidt som muligt under skrælningen.

Se nu tror jeg minsandten at vi er inde på noget elementært min kære dr.
Watson :) .....kartoflerne blev vasket og skyllet endog meget grundigt - og
nu du siger det, kan jeg da godt se at det har været en del af problemet. Og
så har jeg da også lært igennem NG'en her, at man ikke skal bruge for stor
mængde væske (fløde), så mon ikke det lykkes næste gang, ellers
eksperimenterer jeg mig frem.

Mht. tilrettelægning af kost, så har jeg slet ikke behov for at spise
flødekartofler en gang om ugen. Jeg kan lide varieret kost, men forsøger at
lave den mindre fed, uden at det går ud over smagen.

Selvfølgelig er fedtet ikke usundt for mig, så længe det sidder på
grisen/koen/lammet osv., men jeg kan godt lide mad med fløde osv., kan bare
ikke tåle det, i de mængder der indgår i mange af mine yndlingsretter,
derfor min kvide. Hvorfor har jeg det ikke ligesådan med salat :(

Mvh uh

Fra : Max

Dato : 08-04-08 18:27

Hej uh

> yndlingsretter, derfor min kvide. Hvorfor har jeg det ikke ligesådan
> med salat :(

Fordi at det er fakta at kalorier smager bedre end vitaminer.

--
Mvh Max