Råd om hæk ønskes
Fra : Fl. Jacobsen

Dato : 17-07-01 12:42

Vi har fået bygget et hus på en gammel sommerhusgrund. På denne grund er der
en oldtussegammel hæk, som er dels meget bred dels meget gammel med store
fede stammer hvoraf mange har en diameter på ca. 3-4 cm.
Hækken er høj nok, men ikke særlig pæn. Vi ønsker naturligvis en pæn og
harmonisk hæk.
Vi er ikke synderligt interesserede i at fjerne den således at vi blotlægger
hele haven. Derfor ønsker vi råd til hvad der skal/kan gøres og hvornår det
eventuelt skal gøres. Er der nogen der har et godt råd ?

Mvh
Flemming

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-07-01 13:40

Fl. Jacobsen <fjfj@get2net.dk> skrev

> en oldtussegammel hæk, som er dels meget
> bred dels meget gammel med store fede stammer
> hvoraf mange har en diameter på ca. 3-4 cm.

Du kunne godt have skrevet hvad din hæk er lavet af - så havde det været
lidt nemmere at give råd til hvad der kan gøres.

Jeg har med held beskåret en gammel bøgehæk, der faktisk var ved at blive
til små træer på 4 meter i højden og omkring 1,5 meter i bredden.

Stammerne blev skåret af i halvanden meters højde og alle sidegrene blev
skåret af, så der kun stod de nøgne stammer tilbage (januar måned). Da det
blev forår skød den et utal af skud fra stammen - og i løbet af sommeren var
hækken helt tæt.

> Vi er ikke synderligt interesserede i at fjerne den
> således at vi blotlægger hele haven.

Hvis din hæk er af liguster (eller andre buske) er det bedst at skære den
helt ned - så kommer der en meget flot hæk ud af det i løbet af sommeren.

Generelt skyder hækplanter af træer fra stammen og buske fra roden.
--
Allan

Fra : havesider.dk

Dato : 18-07-01 02:06

"Fl. Jacobsen" <fjfj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvornår det
> eventuelt skal gøres. Er der nogen der har et godt råd ?

Skær hveranden eller -tredie stamme ned til den højde du ønsker og
strip stammen for grene, eller skær dem langt tilbage, så har du
en pæn hæk i løbet af to til tre år.
Hvornår det skal gøres, afhænger af hvilken hæk det er.
mvh
Leif Johansen

--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk