Macbook Pro, Bootcamp
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-04-08 20:45

Hej

Min storesøster har gennem sit job købt en Macbook Pro og har nu spurgt
om jeg vil hjælpe med at starte den op...
Desværre har jeg en ide om at hun også gerne vil kunne booote i
Windows, så derfor vil jeg gerne vide hvordan det klares uden for meget
bøvl..
Jeg ved fra tidligere tråd her, at nogle af jer har erfaring i dette, så
jeg vil derfor gerne høre hvordan det bedst gribes an...

Venligst Henry

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-08 21:17

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> Jeg ved fra tidligere tråd her, at nogle af jer har erfaring i dette, så
> jeg vil derfor gerne høre hvordan det bedst gribes an...

hvad skal hun bruge i windows ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-08 09:24

Thomas von Hassel skrev:

> hvad skal hun bruge i windows ?

De programmer hun hele tiden har brugt under windows, men det var ikke
lige det spørgsmålet gik på...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 11:17

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> De programmer hun hele tiden har brugt under windows, men det var ikke
> lige det spørgsmålet gik på...

jo ... fordi hvis det er spil eller grafisk intensive progemmer (3g,
cad, photoshop) så kører man bootcamp.

Hvis det er word og regnskab så er det enten VMware eller Parallels ..

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-08 14:58

Thomas von Hassel skrev:

> jo ... fordi hvis det er spil eller grafisk intensive progemmer (3g,
> cad, photoshop) så kører man bootcamp.
>
> Hvis det er word og regnskab så er det enten VMware eller Parallels ..

Ahh got it, det handler om de "muskler" der skal til for at køre
programmerne...

Jeg ved hun ikke bruger tunge programmer som Photoshop.
Office bruger hun, men der vil jeg tro at jeg kan overbevise hende om at
hun skal prøve MS Office 2008 Mac.
Jeg mener hun bruger nogle programmer som de anvender internt på jobbet
som kun kan køre på på Windows.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 16:14

> [...]

> hun skal prøve MS Office 2008 Mac.
> Jeg mener hun bruger nogle programmer som de anvender internt på jobbet

det er langt mere "behageligt" at køre det under en virtuel maskine ...
det er sku bøvlet at genstarte hver gang man skal "skifte"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-08 16:20

Henry Lerche Madsen skrev:

> Ahh got it, det handler om de "muskler" der skal til for at køre
> programmerne...

Helt præcis grafikkortmuskler. Jeg mener ikke at der er nogen endnu der
har lavet så en virtuel maskine kan få adgang til 3D-grafik, og så er
mange spil RET kedelige.

Nogen der ved bedre? Direct3D?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 16:48

> Helt præcis grafikkortmuskler. Jeg mener ikke at der er nogen endnu der
> har lavet så en virtuel maskine kan få adgang til 3D-grafik, og så er
> mange spil RET kedelige.
>
> Nogen der ved bedre? Direct3D?

VMware er bedre end paralles .. du kan med nød og næppe spille på VMware
... men det er ikke fantastisk

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 17:22

> VMware er bedre end paralles .. du kan med nød og næppe spille på VMware
> .. men det er ikke fantastisk

Er der andre områder hvor VMWare er bedre end Parallels end lige spil -
som jeg personligt er totalt ligeglad med?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 18:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er der andre områder hvor VMWare er bedre end Parallels end lige spil -
> som jeg personligt er totalt ligeglad med?

jeg synes peronligt at det kører bedre ... udnytter ressourcerne bedre
end Parallels. Synes VMware arbejder bedre sammen med systemet så du
ikke føler at din maskine kører mega langsomt blot fordi du har en
virtuel windows kørende ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 19:52

> [...]
> end Parallels. Synes VMware arbejder bedre sammen med systemet så du
> ikke føler at din maskine kører mega langsomt blot fordi du har en

OK - ikke at jeg nu vil investere i VMWare, når nu jeg har købt
Parallels, og i øvrigt kun bruger den til ordbøger der mangler til Mac.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 05-04-08 20:49

> Helt præcis grafikkortmuskler. Jeg mener ikke at der er nogen endnu der
> har lavet så en virtuel maskine kan få adgang til 3D-grafik, og så er
> mange spil RET kedelige.
>
> Nogen der ved bedre? Direct3D?

"cross over games" er lavet så man kan spille windows spil uden at
installere windows

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-08 22:10

Den 05.04.2008 kl. 21:48 skrev Michael Holm <spam@toitsu.dk>:

> "cross over games" er lavet så man kan spille windows spil uden at
> installere windows
Har du prøvet den?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Michael Holm

Dato : 06-04-08 10:02

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Har du prøvet den?
Har lige læst om den for et par dage siden, har installeret, men har
ingen windows spil at prøve endnu - har lovet at teste hvordan
counterstrike kører for en anden :)

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 08:46

> [...]

> Jeg ved fra tidligere tråd her, at nogle af jer har erfaring i dette, så
> jeg vil derfor gerne høre hvordan det bedst gribes an...

Gå ind i Hjælpeprogrammer [/Applications/Utilities] og åbn Boot Camp
assistent. Herigennem kan du også få udskrevet en manual til den
fortsatte installation af Windows XP eller Vista.

Grundlæggende laver programmet en ekstra partition til Windows.

Der er også muligheden for at køre Windows som virtuel maskine, gennem
et program som Parallels [der findes også andre]. Du kan downloade
programmet fra:

<http://www.parallels.com>

og prøve det i 30 dage uden at betale for det.

Parallels giver også mulighed for at boote fra den partition, som Boot
Camp har lavet. Dermed kan man både køre Windows fra MacOS X, og have
klippe-klistrings muligheder mellem de to miljøer, og boote direkte ind
i Windows.

Nøjes du med en partition på 32GiB kan du formattere den som FAT32,
hvorved MacOS X kan se den - den bliver mounted som særligt 'volume'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-08 09:32

Per Rønne skrev:

> Nøjes du med en partition på 32GiB kan du formattere den som FAT32,
> hvorved MacOS X kan se den - den bliver mounted som særligt 'volume'.

Okay, dvs. at hvis jeg laver to extra partitioner en FAT32
og en NFTS som jeg installerer Windows på så vil man kunne tilgå FAT32
partitionen fra både Win og OS X og på den måde bruge den som en slags
"Dueslag" mellem de to systemer ?

Fra : Jesper Arning

Dato : 05-04-08 10:08

On 2008-04-05 10:31:55 +0200, Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com> said:

> [...]
> og en NFTS som jeg installerer Windows på så vil man kunne tilgå FAT32
> partitionen fra både Win og OS X og på den måde bruge den som en slags

Installer Windows i NTFS, det giver et mere stabilt system. Derefter
installerer du Paragon NTFS på OSX, nu kan du frit skrive til/læse fra
OSX til Windows partitonen, og det fungerer rigtigt godt.

Husk at formatere den partition Boot Camp laver igen når selve windows
installationen går igang, ellers ender du om med at installere hele
systemet, bare for at opdage at windows ikke kan boote på drevet.

Til sidst vil jeg m e g e t anbefale VM Fusion, de seneste versioner
har i beta (men det fungerer godt) understøttet hardware acceleration
af grafikken i den virtuelle maskine, reelt betyder det at den
virtuelle maskine kører så godt at du ved almindeligt brug, selv med
video, knapt opdager at du ikke er bootet direkte op i windows.

Hvis du så får tilføjet ekstra ram til maskinen, f.eks. 4 GB og sætter
1.5 GB af til Windows i VM Fusion er vi tæt på at være der hvor den
virtuelle maskine kører lige så godt som var du bootet direkte op i
Windows.

og ... så placerer du din vindows i spaces .. hos mig ligger den i det
4. vindue .. Det er lidt imponerende at se DR online TV streame i
højeste kvalitet i spaces 4 og så taste ctrl+pil-venstre og være
tilbage i osx på et split sekund.

Jesper

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-08 14:30

Den 05.04.2008 kl. 10:31 skrev Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com>:

> [...]
> og en NFTS som jeg installerer Windows på så vil man kunne tilgå FAT32
> partitionen fra både Win og OS X og på den måde bruge den som en slags
Nej! Nej! Og atter nej! Du skal holde dine naller væk fra den plan! Ellers
bliver du storesøsters slave!!
En ven som ovenikøbet er it-ingeniør-tro det eller lad være-skulle prøve
at installere med bootcamp assistant. Selv med skrevne vejledninger
lykkedes det ham at gå i stå med en Windowsmeddelelse-Systemfejl! Han var
klar til at gå hen og returnere den MacBook Pro.
I telefonen lød han som en mand på bunden af håbløshedens brønd!
Jeg fik ham telefonisk ovenpå ved at guide ham til at downloade VMWARE
FUSION:
http://www.vmware.com/products/fusion/

...og på denne installere sin Windows. Jeg mødte en glad mand der
sagde:"Det var meget bedre!" Han var oppe igen!

Så kan man køre Windows på skrivebordet samtidig med at man kører Mac. Det
har stor herlighedsværdi.

Mac understøtter kun den Bootcamp-assistant foreslåede måde at installere
Windows på. 2 partitioner? Så har du en invaælid maskine der ikke kan
starte Windows op med mindre du er en særlig shaman i styresystemer og
formatteringer samt bootsektorer!!

Det du siger-gør det ikke! Så er du advaret!
Bootcamp-kun på Macs egen måde med FAT32, og kun hvis hun skal spille
gamle DirectX spil fra sin windowstid.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-04-08 11:04

> [...]

> Jeg ved fra tidligere tråd her, at nogle af jer har erfaring i dette, så
> jeg vil derfor gerne høre hvordan det bedst gribes an...

Den nemmeste, som Jesper Arning også anbefaler, er WM Fusion.
Ingen ekstra partitions, nem opsætning, ingen genstarter.
Jeg bruger den, som Jesper, med spaces.
ctrl1= Mac OS, ctrl2=WinXP

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are the ones who do.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-08 15:37

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Den nemmeste, som Jesper Arning også anbefaler, er WM Fusion.
> Ingen ekstra partitions, nem opsætning, ingen genstarter.
> [...]

Bare ærgeligt at man skal overbevise folk om at de allerede skal have
pengepungen op af lommen når de har købt en Macbook Pro der i forvejen
er en dyr maskine.
Er Bootcamp virkelig så dårlig, er altså træls at Apple så overhovedet
reklamere med det som en af fordelene ved at købe Mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 16:00

> [...]

> Er Bootcamp virkelig så dårlig, er altså træls at Apple så overhovedet
> reklamere med det som en af fordelene ved at købe Mac.

BootCamp er på ingen måde dårligt, den giver bare ikke i sig selv
mulighed for at køre Windows /samtidig/ med at man kører MacOS X, men i
hvert fald Parallels understøtter brugen af BootCamps parition til
opstart af Windows, så de kan køre samtidig, og så man kan udveksle
information mellem de to systemer, som klippe-klistring.

Med BootCamp får du mulighed for at boote din Mac ind i Windows, og så
fungerer Mac'en bare som en ganske almindelig PC. Efter installation af
Windows XP eller Vista skal du dog huske at stikke din Leopard DVD ind i
DVD-drevet, så Windows kan få installeret nødvendige drivere til
eksempelvis at benytte det indbyggede kamera.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-04-08 21:42

Per Rønne skrev:

> [...]
> DVD-drevet, så Windows kan få installeret nødvendige drivere til
> eksempelvis at benytte det indbyggede kamera.

Okay, jeg finder lige ud af hvad behovet er og hvordan hun havde tænkt
sig at bruge sin Mac.

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-08 22:15

Den 05.04.2008 kl. 22:41 skrev Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com>:

> Okay, jeg finder lige ud af hvad behovet er og hvordan hun havde tænkt
> sig at bruge sin Mac.
Du kan se en demo af "Leopard" system som kører VMWARE FUSION. 2 videoer
kører samtidig. 1 i Leopard og en i Windows XP. Samtidig optages den video
du ser. Det hele i realtime.:
http://www.luen.dk/xp_or_mac.mov

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-08 16:27

Henry Lerche Madsen skrev:
> Er Bootcamp virkelig så dårlig, er altså træls at Apple så overhovedet
> reklamere med det som en af fordelene ved at købe Mac.

Jeg er helt sikker på at den eneste grund til at BootCamp overhovedet er
en del af Leoparden er fordi det lykkedes for ivrige hackere at knække
bootmekanismen og lægge Windows ind.

Der gik 14 dage fra det lykkedes til BootCamp blev frigivet som beta.
Mon ikke de to begivenheder er koblede?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 18:41

> [...]

> Bare ærgeligt at man skal overbevise folk om at de allerede skal have
> pengepungen op af lommen når de har købt en Macbook Pro der i forvejen

Du skal også have penge op af lommen for en Windows licens ... og så
koster VMware ikke så meget i forhold ..

> Er Bootcamp virkelig så dårlig, er altså træls at Apple så overhovedet
> reklamere med det som en af fordelene ved at købe Mac.

Nej, det er bare ikke så fixt hvis du skal skifte tit. Jeg kender flere
der kører bootcamp på deres mac og aldrig skifter til OS X ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-08 19:52

> Du skal også have penge op af lommen for en Windows licens

Findes der virkelig folk der ikke har en XP CD ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-04-08 20:10

Per Rønne skrev:

> Findes der virkelig folk der ikke har en XP CD ?

Det kan jeg love dig for der gør. Desuden er der rigtigt mange XP
licenser der ikke kan flyttes til en ny maskine.

Du er blevet for vant til institutionslicenser.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-04-08 20:29

> Det kan jeg love dig for der gør. Desuden er der rigtigt mange XP
> licenser der ikke kan flyttes til en ny maskine.

nemlig .. alle OEM licenser er låst til den maskine de er født med ..

/thomas

Fra : jakob

Dato : 05-04-08 22:54

> nemlig .. alle OEM licenser er låst til den maskine de er født med ..

Problemet er vel ikke så stort. Man kan vel bare købe en ny OEM version
og lægge den ind. Noget med 700 kr...

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-04-08 08:07

Per Rønne skrev:

> Findes der virkelig folk der ikke har en XP CD ?

Der er mange der har en XP CD, det har jeg også, men det hjælper jo ikke
på licensen ....

Tror for øvrigt at hun bestilte XP sammen med maskinen...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-08 10:22

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Der er mange der har en XP CD, det har jeg også, men det hjælper jo ikke
> på licensen ....

Ja, jeg er jo vant til skolelicenser .... og den XP Home jeg fik med min
Medion desktop var da vist helle ikke en OEM.

> Tror for øvrigt at hun bestilte XP sammen med maskinen...

Jamen, så er der jo /slet/ ingen problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk