et iMovie spørgsmål
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 15:44

Et af min digitale kameraer kan optage videofilm, de bliver lagret i
AVI-formatet, som også kan ses med QuickTime.

Jeg synes det kunne være sjovt, hvis jeg kunne klippe og redigere
filmene i iMovie, og jeg har førsøgt, men jeg kan ikke få iMovie til at
importere AVI-filmene, så mit spørgsmål er om der er nogen der har et
par gode fiduser til, hvad jeg skal gøre.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-08 15:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> importere AVI-filmene, så mit spørgsmål er om der er nogen der har et
> par gode fiduser til, hvad jeg skal gøre.

du bruger f.eks. VisualHub til at kovertere dem til noget iMovie kan
forstå

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 16:29

> du bruger f.eks. VisualHub til at kovertere dem til noget iMovie kan
> forstå

På Pure-Mac kan jeg se, at det er et shareware program, findes der et
freeware program der kan det samme...?

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-08 17:21

Den 03.04.2008 kl. 17:29 skrev Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>:

> PÃ¥ Pure-Mac kan jeg se, at det er et shareware program, findes der et
> freeware program der kan det samme...?
Nej men iSquint kan noget og er det du efterlyser, nemlig gratis.:
http://www.isquint.org/
Bedre og ligeledes gratis er FFMPEGX.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-08 18:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej men iSquint kan noget og er det du efterlyser, nemlig gratis.:
> http://www.isquint.org/
> Bedre og ligeledes gratis er FFMPEGX.

du er klar over at ffmpeg er indeni både VisualHUb, iSquint og ffmpegx ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-08 20:21

Den 03.04.2008 kl. 19:02 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> du er klar over at ffmpeg er indeni både VisualHUb, iSquint og ffmpegx ?
>
> /thomas
FFMPEGX indeholder andre ting. Blandt andet mencoder og mpeg2enc. Det er
et meget kraftigt værktøj som kan en masse.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-08 20:36

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> FFMPEGX indeholder andre ting. Blandt andet mencoder og mpeg2enc. Det er
> et meget kraftigt værktøj som kan en masse.

uden tvivl .. VisualHub har de samme grundkomponenter .. men jeg kan
godt li' VisualHub nemmer interface ... jeg behøver ikke nødvendigvis
vide hvad jeg laver ... bare det virker ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 21:09

> jeg behøver ikke nødvendigvis vide hvad jeg laver ... bare det virker ..

Sådan har jeg det også når jeg starter på noget nyt software, men
efterhånden som jeg får opbygget et fundament af viden omkring et
program, så må der gerne være nogle dybere lag, så jeg kan styre mere og
mere...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 21:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> FFMPEGX indeholder andre ting. Blandt andet mencoder og mpeg2enc. Det er
> et meget kraftigt værktøj som kan en masse.

Det er nok derfor, at det ikke er sådan lige at gå til...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 18:21

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nej men iSquint kan noget og er det du efterlyser, nemlig gratis.:

Så vidt jeg kan se, så kan iSquint ikke det jeg brug for, ret mig
venligst, hvis jeg tager fejl.

> http://www.isquint.org/
> Bedre og ligeledes gratis er FFMPEGX.

Jeg har hentet og prøvet FFMPEGX, men jeg er nok for dum, for jeg kan
ikke få den til at spille...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-04-08 18:35

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Så vidt jeg kan se, så kan iSquint ikke det jeg brug for, ret mig
> venligst, hvis jeg tager fejl.

korrekt .. den kan kun komprimere til ipod

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-08 21:10

Den 03.04.2008 kl. 19:20 skrev Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>:

> Så vidt jeg kan se, så kan iSquint ikke det jeg brug for, ret mig
> venligst, hvis jeg tager fejl.

> Jeg har hentet og prøvet FFMPEGX, men jeg er nok for dum, for jeg kan
> ikke få den til at spille...
Ruhig mein bruder. Jeg har lavet en installvideo til ffmpegx:
http://www.luen.dk/ffmpegx.mov

Det er et program der kan gøre en nervøs ved install. Men se hvor let det
går.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 22:39

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> http://www.luen.dk/ffmpegx.mov

Hvorfor vil mit QuickTime plug-in i Safari ikke vise denne video, jeg
ser kun den nederste del, hvor man kan starte og stoppe afspilningen, og
se hvor langt den er nået i afspilningen.

Jeg har også oplevet det med andre videoer, mit QuickTime plug-in er
version 7.4.1, det skulle være den nyeste.

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-08 22:56

Den 03.04.2008 kl. 23:38 skrev Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>:

> [...]
>
> Jeg har også oplevet det med andre videoer, mit QuickTime plug-in er
> version 7.4.1, det skulle være den nyeste.
Din Safari er defekt. Det må den være. Min spiller uden problemer. Det er
ganske ordinært H.264 mp4 og AAC lyd. Men nu har jeg lavet en mp4 som er
helt ordinær fgra før H.264:
http://www.luen.dk/ffmpegx.mp4

Hvis det var min Safari, så ville jeg afinstallere den med Appdelete for
at få alle afhængighederne med og så reinstallere. Man kan lade Appdelete
stå åben og lade afinstalleringen ligge i papirkurven. Skulle man så få en
ubændig længsel efter den gamle defekte Safari så kan Appdelete restaurere
den fra papirkurven. Men kun indtil man lukker Appdelete programmet.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-04-08 09:31

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Din Safari er defekt. Det må den være. Min spiller uden problemer.

Jeg tror ikke det er så simpelt, jeg har to forskellige maskiner der
begge kører MacOSX 10.4.11 med Safari 3.1 og QuickTime Plug-in 7.4.5 -
og jeg oplever det samme problem på begge maskiner.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-04-08 09:31

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> http://www.luen.dk/ffmpegx.mp4

Her kan du se et skærmdump, der viser hvordan det ser ud, når jeg
klikker på ovenstående link.
http://www.photo-gallery.dk/01_download/skaermdump.png

Apple har haft for travlt med udviklingen af MacOSX, og det har medført
nogle grimme kompatibilitetsfejl...

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-08 12:22

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Her kan du se et skærmdump, der viser hvordan det ser ud, når jeg
> klikker på ovenstående link.
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/skaermdump.png

Hej Niels - du skal åbne den kopierede URL i QuickTime, hvor du vælger:
Åbn URL: <http://www.luen.dk/ffmpegx.mp4>

Safari åbner ikke mpeg4, det gør QT & iPods m.fl.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-08 12:46

Den 04.04.2008 kl. 13:21 skrev Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk>:

> Hej Niels - du skal åbne den kopierede URL i QuickTime, hvor du vælger:
> Ã…bn URL: <http://www.luen.dk/ffmpegx.mp4>
>
> Safari åbner ikke mpeg4, det gør QT & iPods m.fl.
Hej Morten!

I min Safari åbnes begge dele uden problemer. Både mp4 og mov.

Når jeg kigger i "Default Apps", programmet som kan se hvad som åbner
hvad, ser jeg at både "mp4" og "mov"-"Extensions"- åbnes af QuickTime
Player.

Så hvis jeres ikke gør det så er der noget galt.))

Men det korte af det lange er, at jeg gerne vil vide om Niels har fået
install-vejledningen til ffmpegx? Ellers kan han bare sige hvilket format
han vil have den i så laver jeg det til ham.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-04-08 13:25

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Men det korte af det lange er, at jeg gerne vil vide om Niels har fået
> install-vejledningen til ffmpegx? Ellers kan han bare sige hvilket format
> han vil have den i så laver jeg det til ham.

Hej Jens

Mortens råd med at åbne din video fra QuickTime virkede fint, og jeg har
også fået installeret ffmpegx, og i aften vil jeg teste om det
konverterer bedre og/eller hurtiger end MPEG Streamclip.

Og så vil jeg nok lave en ny tråd ang. den manglende visning af
QuickTime film i Safari, det er nemlig et meget irriterende problem.

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-08 15:27

Den 04.04.2008 kl. 14:24 skrev Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net>:

> [...]
> også fået installeret ffmpegx, og i aften vil jeg teste om det
> konverterer bedre og/eller hurtiger end MPEG Streamclip.
Det gør den ikke. Men den kan noget andet. Så når man har brug for noget
andet så kommer den ind.

> Og så vil jeg nok lave en ny tråd ang. den manglende visning af
> QuickTime film i Safari, det er nemlig et meget irriterende problem.
I kan jo prøve at installere "Default Apps" og så sætte ekstensions til
QuckTime.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-08 16:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Hej Morten!

Hej igen

> I min Safari åbnes begge dele uden problemer. Både mp4 og mov.

Sikke en dygtig Safari du har, he, he

> [...]
> Player.
>
> Så hvis jeres ikke gør det så er der noget galt.))

Jeg tror nu ikke, der er noget galt - jeg tror snarere, at du har en
masse plug-ins, som vi andre dødelige ikke lige har overvejet at
installere, fordi vi måske ikke lige har brug for det til dagligt?

Sikke en masse "lige"-ord - tror du, det hjælper, nå, spøg til side -
eller Schwam d´rüber(eller hvordan det nu staves?), som tysklæreren
altid sagde

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-08 14:36

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/skaermdump.png
>
> Apple har haft for travlt med udviklingen af MacOSX, og det har medført

www.luen.dk mangler at få at vide hvilken MIME-type mp4 filendelsen
modsvarer. Du kan også selv fortælle din Safari at mp4 modsvarer en
QuickTime.

Din konklusion er forkert. Firefox gør det samme - det er kun IE der
gætter ud fra filendelsen, hvilket de har fået rigtigt meget stryg for
gennem tiden.

Fra : Jon

Dato : 03-04-08 18:15

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> MacSOUP/2.8.2 Da (unregistered)

Ahem....
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 17:56

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ahem....

Ja... der er 30 dages prøvetid, og jeg har faktisk ikke besluttet om jeg
kan vænne mig til MacSoups måde at gøre tingene på...

Fra : Jon

Dato : 03-04-08 19:34

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja... der er 30 dages prøvetid, og jeg har faktisk ikke besluttet om jeg
> kan vænne mig til MacSoups måde at gøre tingene på...

Da så. Lykke til med den!

Fra : Jesper

Dato : 03-04-08 18:20

> [...]

> importere AVI-filmene, så mit spørgsmål er om der er nogen der har et
> par gode fiduser til, hvad jeg skal gøre.

Installér Perian 1.1 http://perian.org ; så kan du importere AVI filmen
i iMovie
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 19:07

> Installér Perian 1.1 http://perian.org ; så kan du importere AVI filmen
> i iMovie

Hmm... så vidt jeg kan se, så ændrer den ikke på noget, men det kan
muligvis skyldes, at min iMovie er en ældre version.

Jeg fornemmer, at den eneste farbare vej nok er et program, der kan
konvertere AVI-filerne til nogle filer som iMovie kan importere, jeg har
dog ikke styr på hvilke fil-formater det skal være.

Fra : Jesper

Dato : 03-04-08 19:42

> [...]

> konvertere AVI-filerne til nogle filer som iMovie kan importere, jeg har
> dog ikke styr på hvilke fil-formater det skal være.

Kan du fortælle mig hvilket codec der ligger inde i AVI filerne?
Kan du se/eksportere AVI filerne i QT Pro ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 19:53

> Kan du fortælle mig hvilket codec der ligger inde i AVI filerne?

Hvor ser jeg det der codec...

> Kan du se/eksportere AVI filerne i QT Pro ?

Jeg har kun en alm QuickTime, og den kan sagtens vise AVI-filerne, jeg
har også prøvet med et program der hedder "DivX Doctor II" det kunne
konvertere fra AVI til MOV, men iMovie kan tilsyneladne ikke importere
MOV-filer.

PS: Det er en gammel version af iMovie jeg kører med, den fulgte med
MacOSX 10.2.x

Fra : Jesper

Dato : 03-04-08 20:04

> [...]

> MOV-filer.
>
> PS: Det er en gammel version af iMovie jeg kører med, den fulgte med

Hvis du taster Æble+I i filmen, så kan du se hvad det er for et codec.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 21:09

> Hvis du taster Æble+I i filmen, så kan du se hvad det er for et codec.

Jeg har fået løst det med importen, på www.pure-mac.com har jeg fundet
et lille freeware program der hedder MPEG_Streamclip_1.9.1.dmg, det kan
konvertere MOV filerne til DV-filer, og så kan de importeres til iMovie.

Og foreløbigt tak til alle, det var de forskellig bud på
konverteringsprogrammer, der satte mig på sporet.

Nu skal jeg så finde ud af, hvordan jeg klipper forskellige filmstumper
sammen i iMovie, så det er muligt, at jeg vender tilbage, hvis der er
noget jeg ikke ka' finde ud af...

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 04-04-08 08:59

In article
<1iety4a.fausj0y52gn0N%info@niels-ebbesen.net>info@niels-ebbesen.net
(Niels Riis Ebbesen) wrote:
> [...]

> at importere AVI-filmene, så mit spørgsmål er om der er nogen der har
> etpar gode fiduser til, hvad jeg skal gøre.

De AVI-film mit kamera laver kan jeg importere direkte i iMovie HD
(fra iLife 06'). Jeg trækker blot AVI-filen hen i iMovie, så
konvereres de til dv eller hvilket format man nu har valgt at arbejde
i.

Jeg kører Mac OS X Leopard, og kameraet er et Fujifilm FinePix.

--
- Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-04-08 09:43

Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thomasen@gmail.com> wrote:

> [...]
> i.
>
> Jeg kører Mac OS X Leopard, og kameraet er et Fujifilm FinePix.

Ja, men der er lige den forskel, at det er en tusse gammel version af
iMovie, som jeg kører med.

Jeg arbejder normalt med grafik og stilbilleder, og det er kun for sjov,
at jeg ville prøve at se om videoer fra et digicam kan bruges til noget
fornuftigt.

Og ind til vidre, så er problemet løst ved at jeg konverterer
AVI-filerne til DV-filer med MPEG Streamclip.