Spørgsmål vedr. behandling af dødsbo
Fra : plj76@forum.dk

Dato : 03-04-08 07:28

Dødsbo fra første halvår 2007 der involverer en samlever samt to børn,
under bobehandling af en advokat der er udpeget af skifteretten
(samleveren har tidligere arbejdet som sekretær i advokatfirmaet).
Begravelsesomkostningerne har været afholdt af samleveren der
ligeledes har været begunstiget til en stor del af afdødes pension.

Efterfølgende har advokaten dog inkluderet begravelsesomkostningerne
som en omkostning i boet, dog uden at modregne begravelseshjælp
(hvilket samleveren vel har fået af kommunen).

Børnene har spurgt til forsikringsaftalelovens §104, hvorfor advokaten
har fremsendt en opgørelse der viser hvor meget samleveren skal
indbetale til boet (halvdelen af den begunstigede pension fratrukket
begravelsesomkostninger og midler i boet). Denne opgørelse er meget
kort (10 linjers overfladisk tekst) og det vides ikke hvad der står
bag de forskellige beløb, men advokaten har bedt om at få godkendt
opgørelsen samt det endelige beløb børnene får udbetalt.

1) Er det ikke en interessekonflikt at advokaten tager sagen når en af
parterne er en tidligere medarbejder?

2) Får man som udgangspunkt ikke udbetalt begravelseshjælp af
kommunen, og skal dette ikke medregnes?

3) Er det korrekt at det beløb der kan angribes i følge
forsikringsaftalelovens §104 skal fratrækkes midler i boet samt
begravelsesomkostninger?

4) Kan det passe at man skal godkende sådan en tynd opgørelse uden at
vide hvad der står bag, bør man ikke få en rigtig status ala
åbningsstatusen?

Hvis nogen har en ide om hvad det vil koste (samt om det vil være en
gode ide) at få en anden advokat til at gennemgå sagen, hører jeg også
meget gerne herom.

På forhånd tak.

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 14:46

plj76@forum.dk wrote:

> 2) Får man som udgangspunkt ikke udbetalt begravelseshjælp af
> kommunen, og skal dette ikke medregnes?

Jo, som udgangspunkt. Men har man formue, nedsættes beløbet. Og er
formuen blot oppe på 50.000 eller så (kender ikke de egentlige tal), så
bortfalder begravelseshjælpen helt.