Mit hus er for lille
Fra : Anton

Dato : 03-04-08 05:36

Hej
Vi købte vores nuværende hus for 8 år siden.
I forbindelse med noget ombygning målte jeg selv huset til at være lidt
mindre end det der er opgivet i bbr.
Senere fik vi fat i en arkitekt til hjælp med noget tilbygning, han målte
huset op og fandt at huset var minimum 5% mindre end opgivet.
Hvad gør vi egentlig nu?

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-04-08 06:07

On Thu, 3 Apr 2008 06:36:07 +0200, "Anton" <antonGiraf@jaste.dk>
wrote:

>Hej
>Vi købte vores nuværende hus for 8 år siden.
>I forbindelse med noget ombygning målte jeg selv huset til at være lidt
>mindre end det der er opgivet i bbr.
Emnet har været vend et par gange før i denne gruppe, har du kigget
tilbage i gruppen ?
Hvordan har du målt "hvert rum for sig og lagt tallene sammen" eller
"husets udvendige mål danner grundlag for arealberegningen" ?

>Senere fik vi fat i en arkitekt til hjælp med noget tilbygning, han målte
>huset op og fandt at huset var minimum 5% mindre end opgivet.
5% af 60m2 er ikke særligt meget, hvorimod 5% af 600m2 er til at føle
på. Hvor mange kvadratmeter er i spil her ?

>Hvad gør vi egentlig nu?
Hvis i har kunne leve fint med det i 8 år, hvorfor så ikke fortsætte,
det har jo i praksis tilsyneladende virket fint indtil du så nogle tal
på et stykke papir.

Hvad vil i selv gerne opnå, "ændre BBR og betale mindre i
ejendomsskat", "Passende afslag i købspris", erstatning ?

/Hans

Fra : Anton

Dato : 03-04-08 08:16

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvordan har du målt "hvert rum for sig og lagt tallene sammen" eller
> "husets udvendige mål danner grundlag for arealberegningen" ?

På daværende tidspunkt, med manglende kendskab til hvordan man beregnede
bestilte jeg beton til et gulv udfra et anslået gulvareal.
Anslået udfra at grundarealet var opgivet til 126 m2, bestilte jeg til
halvdelen, altså 64 m2.
Det skal retfærdigvis siges at jeg tændte for tænkehatten inden betonen kom,
og målte ud til de cirka 40 og lavede om i bestillingen til beton kanonen.

Senere har jeg så fundet den rigtige metode (udvendige mål).

> 5% af 60m2 er ikke særligt meget, hvorimod 5% af 600m2 er til at føle
> på. Hvor mange kvadratmeter er i spil her ?

200 m2

> Hvis i har kunne leve fint med det i 8 år, hvorfor så ikke fortsætte,
> det har jo i praksis tilsyneladende virket fint indtil du så nogle tal
> på et stykke papir.

Det jo rigtigt, men tal på et stykke papir kan også være trælse.
Normalt er jeg ikke krakiler, eller det der ligner.

> Hvad vil i selv gerne opnå, "ændre BBR og betale mindre i
> ejendomsskat", "Passende afslag i købspris", erstatning ?

I første omgang ændre BBR (da den alligevel skal ændres i forbindelse med
tilbygning).
Flere ting i huset har været skjult/fortiet/forløjet af sælger.
Det har vi ikke gjort noget ved, udover at rette op på det for egen regning.
Et eller andet sted satte det her bare toppen på.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 08:30

Anton wrote:

> I første omgang ændre BBR (da den alligevel skal ændres i forbindelse med
> tilbygning).
> Flere ting i huset har været skjult/fortiet/forløjet af sælger.

Nu er der mange mennesker, der ikke ved bedre og måske tror, at det er
den skinbarlige sandhed, de fortæller.

Og sølle 5 % ud af 200 kvm er ikke alverdens. Det er sølle 10 kvm.

Ja, selvfølgelig har det da også lidt betydning. Du har jo kun et hus på
190 kvm.

Men er huset fuldstændigt kvadratisk, vil et hus på 200 kvm have en
sidelængde på 14,14 meter. Er huset kun på 190 kvm og stadig kvadratisk,
vil sidelængden såmænd stadig være 13,78 meter. Det er såmænd ikke meget
mere end længden af et A4-ark, der er forskellen.

Selvfølgelig burde det være bedre, men i virkeligheden er det jo meget
lidt ved siden af.

> Det har vi ikke gjort noget ved, udover at rette op på det for egen regning.
> Et eller andet sted satte det her bare toppen på.

Nu kan jeg jo ikke udtale mig om de andre ting, men netop ved husets
størrelse er der efter al sandsynlighed tale om noget, hvor sælger
hverken har skjult noget, fortiet noget eller forløjet noget.

Hvis huset virker til at være 200 kvm, så er det jo de færreste
mennesker, der går ud med millimetermålet og måler huset op. Og du har
jo også selv boet i huset i 8 år, førend det er gået op for dig, at det
ikke er 200 kvm.

Fra : Holm

Dato : 03-04-08 08:50

Holst wrote:
> Og sølle 5 % ud af 200 kvm er ikke alverdens. Det er sølle 10 kvm.

Det er da et børneværelse

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 08:56

Holm wrote:

> Det er da et børneværelse

Ingen tvivl om det. Det er jo sandsynligvis bare ikke et reelt
børneværelse, der mangler, men derimod en strimmel hele vejen rundt om
huset.

Og når alt kommer til alt, så var der jo de børneværelser i huset, som
Anton forventede at få, da han købte huset.

Fra : Holm

Dato : 03-04-08 09:03

Holst wrote:

> [...]
>
> Og når alt kommer til alt, så var der jo de børneværelser i huset, som
> Anton forventede at få, da han købte huset.

Jovist - det var nu også blot en spøg

--
s s h o l m (at) g m a i l . c o m

Fra : Anton

Dato : 03-04-08 09:51

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er der mange mennesker, der ikke ved bedre og måske tror, at det er den
> skinbarlige sandhed, de fortæller.

Det er rigtigt, men her er det åbenlyst løgn som kun havde til hensigt at
komme af med huset.
Eks. Vandledning til udhus har sælge, direkte adspurgt, lagt i frostfri
dybde. Det første forår, hvor jeg vil lufte græsplæne, ødelægger jeg så
ledningen.
Hvis jeg nu havde vidst det istedet!
Eks. Vi spurgte om der er myrer. Overhovedet ikke var svaret (de havde boet
der i 10 år). Men det var der! Efteromlægning af terassen forsvandt de til
alt held.
Og sådan er der bare mange småting.

> [...]
> størrelse er der efter al sandsynlighed tale om noget, hvor sælger hverken
> har skjult noget, fortiet noget eller forløjet noget.

Det har du nok ret i.

> [...]
> der går ud med millimetermålet og måler huset op. Og du har jo også selv
> boet i huset i 8 år, førend det er gået op for dig, at det ikke er 200

Og derfor mit spørgsmål om hvad jeg gør.
Hvis vi sælger huset en dag, kan det jo være det er en rigtig krakiler der
køber det.
Jeg tror ikke der noget at komme efter ved sælger, og det er heller ikke
vores formål.
Men, stadig, betale ejendomsskat af noget man ikke har, det er jo træls.
Betalt for noget man ikke har fået er jo også træls.
Hvis jeg kender mig selv ret er det også kun hvis det er et ordentligt beløb
der er tale om for at jeg gør noget ved det.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-08 13:18

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der mange mennesker, der ikke ved bedre og måske tror, at det er den
> skinbarlige sandhed, de fortæller.
>
> Og sølle 5 % ud af 200 kvm er ikke alverdens. Det er sølle 10 kvm.

Men når så Anton engang skal sælge sit hus, så får det stor betydning.
Prisen er jo baseret på en m2 pris, udfra stand, beliggenhed osv. Prisen
bliver altså tæt på 5% lavere end hvis han havde haft de 10 m2 mere.
Anton er såmænd nok også glad for sit hus, men hvorfor skulle han forære
150.000 kr væk?
Tommy

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 13:25

TBJ wrote:

> [...]
> bliver altså tæt på 5% lavere end hvis han havde haft de 10 m2 mere.
> Anton er såmænd nok også glad for sit hus, men hvorfor skulle han forære

Det er jo en gang vrøvl. Er huset 15.000.000 kr. værd, så kan han jo få
15.000.000 kr. for det, hvad enten huset er 190 kvm eller 200 kvm.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-08 13:31

> Det er jo en gang vrøvl. Er huset 15.000.000 kr. værd, så kan han jo få
> 15.000.000 kr. for det, hvad enten huset er 190 kvm eller 200 kvm.

Sikke et pænt sprog du har. Kunne du ikke bruge det fremfor det dy benytter
her?
Du udtaler dig tilsyneladende om noget du ikke har viden om. Når en
ejendomsmægler finder prisen på et hus, kan du være 100% sikker på at m2
tallet er et af dem der bliver indtastet på lommeregneren!
Tommy

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 13:40

TBJ wrote:

> Du udtaler dig tilsyneladende om noget du ikke har viden om. Når en
> ejendomsmægler finder prisen på et hus, kan du være 100% sikker på at m2
> tallet er et af dem der bliver indtastet på lommeregneren!

Så kan du jo bare sige til ejendomsmægleren, at han skal lade som huset
er 200 kvm, når han bestemmer prisen.

Er huset det værd, så får Anton også det for det. Der er jo så mange
flere ting i forbindelse med et huskøb, der vejer tungere end det
præcise kvadratmeterantal.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-08 14:53

> [...]
>
> Er huset det værd, så får Anton også det for det. Der er jo så mange flere
> ting i forbindelse med et huskøb, der vejer tungere end det præcise

Jeg tror ikke vi kommer det nærmere. Jeg syntes det er usagligt, det du
skriver. M2 antal har direkte indflydelse på prisen. Ring til enhver mægler
og spørg.
Tommy

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-04-08 20:20

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> writes:

> Jeg tror ikke vi kommer det nærmere. Jeg syntes det er usagligt, det
> du skriver. M2 antal har direkte indflydelse på prisen. Ring til
> enhver mægler og spørg.

De gange jeg har købt hus, har det godtnok været den størrelse jeg
kunne se, der har været den afgørende parameter for mig. Alle ved
(eller burde i det mindste vide) at det der står i BBR kun ved
festlige lejligheder er i overensstemmelse med virkeligheden.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-08 13:39

Holst skrev:

> Det er jo en gang vrøvl.

Nej, det er ej.

> Er huset 15.000.000 kr. værd, så kan han jo få
> 15.000.000 kr. for det, hvad enten huset er 190 kvm eller 200 kvm.

Han kan få 150'000 kr mere for det hvis det er 10 m2 større.

Jeg er selv blevet svindlet på lignende måde, og det kostede os
dengang (1979) - på grund af lidt held - "kun" 5'000 kr. hvilket
udgjorde ca. 1 % af salgsprisen, men ca. 75 % af min månedsløn
før skat.

Problemet var at vi købte et hus på 136 m2, men blev nødt til at
sælge det som et hus på 112 m2 fordi et rum havde for lille
loftshøjde og derfor aldrig var blevet godkendt som beboelse -
hvilket vi var blevet bildt ind. Køber dykkede prisen 50'000 da
han fik det at vide (vi opdagede det først midt i
handelsforløbet). Vi fik ham trinvis hevet op til slutprisen som
var 5'000 under hvad vi havde forlangt i første omgang.

PS. Jeg kom til at sende det som et mailsvar til dig. Det var en
fejl.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 03-04-08 13:49

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> handelsforløbet). Vi fik ham trinvis hevet op til slutprisen som
> var 5'000 under hvad vi havde forlangt i første omgang.

En køber vil naturligvis bruge ethvert argument for at presse prisen,
hvis han kan. Og derfor bør oplysningerne i salgsopstillingen
naturligvis også være korrekte, så disse ikke kan bruges i den henseende.

Men for langt de fleste købere vil det ikke være det præcise
kvadratmeterantal, som har betydning. Det er beliggenhed, indretning,
stand og lignende.

Og huset, Anton købte, ville han jo nok have lige så meget, hvad enten
der stod 190 kvm eller 200 kvm på salgsopstillingen.

Kvadratmeterantallet er vel nærmest noget, man kun bruger, når man søger
efter huse på boligsiderne. Og de fleste søger vel hus med plus/minus
20-30 kvm i forhold til det, de forventer at ville have.

> PS. Jeg kom til at sende det som et mailsvar til dig. Det var en
> fejl.

Den er desværre ikke nået frem.

Fra : Bjarne

Dato : 03-04-08 19:48

Holst skrev:

> [...]
> efter huse på boligsiderne. Og de fleste søger vel hus med plus/minus
> 20-30 kvm i forhold til det, de forventer at ville have.

De fleste sammenligner prisen med hvad de får for pengene. Herunder
antallet af kvadratmeter. Indretning, udsigt, vejtrafik osv. tæller
naturligvis også med.
Alt andet lige vil man finde flere købere, som er villige til at betale
en højere pris for et større hus end for et mindre hus.

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-04-08 00:34

Hans Kjaergaard wrote:

> 5% af 60m2 er ikke særligt meget, hvorimod 5% af 600m2 er til at føle
> på. Hvor mange kvadratmeter er i spil her ?

Det er da lige omvendt!

Hvis man gør sig parat til at flytte ind i en bolig (som ejer eller
lejer) med en forventning om at den er på 60 m2, og der så mangler 3 m2,
så kan man da netop rende ind i alvorlige indretningsproblemer, mens det
ikke er tilfældet hvis en bolig viser sig at være på kun 570 m3 og ikke
de 600 m3 man havde antaget.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-04-08 09:27

On Sat, 12 Apr 2008 01:33:38 +0200, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>lejer) med en forventning om at den er på 60 m2, og der så mangler 3 m2,
>så kan man da netop rende ind i alvorlige indretningsproblemer,
Nu er antallet af kvadratmeter ifbm. hus salg/køb jo et udtryk for
udvendige m2 og ikke et udtryk for antal m2 der er udnyttebare, så dit
argument holder ikke.

/Hans