Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom 1:1 preview?
Fra : Per

Dato : 03-04-08 20:24

Jeg har læst nogle rendere 1:1 previews, men hvad bruges de til? Jeg har
prøvet at rendere dem efter import, men jeg kunne ikke se at det kørte
hurtigere. Bruges de ikke kun under "Library"?

Jeg syntes at det er hurtigere at se 100% previews under Develop.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-04-08 20:44

Per wrote:
> [...]
> hurtigere. Bruges de ikke kun under "Library"?
>
> Jeg syntes at det er hurtigere at se 100% previews under Develop.

Hvad importere du i Lightroom - 2.6 MB JPG eller 21 MB RAW ? Har du en
1.8 GHz single core eller en 3 GHz quad-core med 4 GB RAM og dual SATA i
RAID ?

Jeg kan godt selv se i 1:1 meget hurtigt, men efter lidt tid bliver de
sidste detaljer "lagt" på - typisk lidt noisereduktion og sparpening.

Jørn

Fra : Per

Dato : 04-04-08 11:47

> Hvad importere du i Lightroom - 2.6 MB JPG eller 21 MB RAW ? Har du en 1.8
> GHz single core eller en 3 GHz quad-core med 4 GB RAM og dual SATA i RAID
> ?

Jeg importerer 12-15MB RAW fra 5D.
Jeg har en 2.13GHz Core2Duo og 4GB RAM
Arbejdsdisken er 2x 150GB diske i RAID0

> Jeg kan godt selv se i 1:1 meget hurtigt, men efter lidt tid bliver de
> sidste detaljer "lagt" på - typisk lidt noisereduktion og sparpening.

Ja den er jeg med på, men sådan gør den uanset om jeg har renderet previews
i forvejen eller ej og jeg syntes det er hurtigere under Develop. Det er
åbenbart ikke samme preview den bruger?

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-04-08 17:17

Per wrote:

> Jeg importerer 12-15MB RAW fra 5D.
> Jeg har en 2.13GHz Core2Duo og 4GB RAM
> Arbejdsdisken er 2x 150GB diske i RAID0

Jamen - hardwaren mangler jo ikke noget

> Ja den er jeg med på, men sådan gør den uanset om jeg har renderet previews
> i forvejen eller ej og jeg syntes det er hurtigere under Develop. Det er
> åbenbart ikke samme preview den bruger?

Du kan bede LR om at generere 100% previews ved import - så kan du nå en
kop kaffe. Default værdien er vist 1400x1000 - men den kan du altså
ændre. Jeg har ikke selv prøvet det - men dine harddiske vil sikkert
mærke presset. Om preview går hurtigere i develop eller ej - det han jeg
ikke lagt mærke til.

Jørn

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-08 10:46

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message
> Jeg har læst nogle rendere 1:1 previews, men hvad bruges de til? Jeg har
> prøvet at rendere dem efter import, men jeg kunne ikke se at det kørte
> hurtigere. Bruges de ikke kun under "Library"?

1:1 previews bruges til at zoome in på. Hvis de ikke er genereret vil du se
en meddelelse om at preview genereres ellers at preview læses.
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 04-04-08 11:48

> 1:1 previews bruges til at zoome in på. Hvis de ikke er genereret vil du
> se en meddelelse om at preview genereres ellers at preview læses.
> Mvh,
> Hans

Ja, men den gang jeg prøvede at rendere previews syntes jeg ikke den blev
hurtigere til at vise 100% under Develop.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-08 13:57

> Ja, men den gang jeg prøvede at rendere previews syntes jeg ikke den blev
> hurtigere til at vise 100% under Develop.
Hos mig er det meget hurtigere, men husk at 1:1 previews er nødvendige, hvis
du zoomer ind til 1:1 eller mere i enten library eller develop (det er
selvfølgelig samme preview, der benyttes begge steder). De mindre previews
hjælper kun til det du ser i thumbnails og i enkeltbilledfremvisning uden
zoom.
Mvh,
Hans