Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Til D3 - D300 og for den sags skyld også C~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-04-08 12:32

Jeg leder efter lidt staldtips til, hvordan man hurtigt bliver dus med de
mange AF-punkter sådanne maskiner har, når man nu er vant til bare 11 fra
D200'eren, hvor jeg flytter mellem manuelt mellem dem, som jeg nu synes.

Hvordan fortrækker du din Autofokus? Gerne ved forslkellige motivtyper.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger - Der skal ha en manual med på arbejde i dag
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-04-08 13:05

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan fortrækker du din Autofokus? Gerne ved forslkellige motivtyper.

Har du skiftet til D3 ?

På Canon 1D(s) mkII har jeg begrænset muligheden for at vælge mellem 9
valgbare fokuspunkter, med 7 aktive nabopunkter relativt til det valgte. Det
er en lidt begrænset udgave af hvad mkIII'erne har.
Hurtig valg knappen vælger center-fokuspunkt.

Den opsætning har dog den ulempe at fokus-punktet er tvunget til at være
linket med spot-måling feltet. Det er også blevet lavet om og forbedret på
mkIII.

Du kan måske have glæde af
http://www.usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/2007/MARK%20III%20Suggested%20Settings%20121207/EOS1D_1DsMark_IIIoptimizingAFsettings_Final.pdf
http://www.eosdslr.com/pdf/EOS_Digital.pdf
selvom det er Canon specifikt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ab©

Dato : 03-04-08 13:37

> På Canon 1D(s) mkII har jeg begrænset muligheden for at vælge mellem 9
> valgbare fokuspunkter, med 7 aktive nabopunkter relativt til det valgte.
> Det er en lidt begrænset udgave af hvad mkIII'erne har....

Jeg kan ikke lade være med at tænke: Hvor vanskeligt / spændende /
udfordrende kan det dog være at stille skarpt på det man ønsker ? Med f.eks.
mit gamle bedagede Nikon stiller jeg skarpt på det ønskede - vupti - ja, og
så er det bare det ...

Kan heller ikke lade være med at undre mig over "underholdningsværdien", når
jeg ser f.eks. et 16 mm objektiv med AF

ab©

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-04-08 13:47

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> udfordrende kan det dog være at stille skarpt på det man ønsker ? Med
> f.eks. mit gamle bedagede Nikon stiller jeg skarpt på det ønskede -

Jeg antager du taler om manuel fokus.
Det har jeg intet imod - har brugt det i 25 år og gør det stadig jævnligt.
Søgeren på Canon 1Ds mkII og 1D mkII giver udemærket hjælp til det.

Men nu var det autofokus Jesper spurgte til, og derfor det var svarede på.

Et eksempel på hvornår det er rart at vælge fokuspunkt:
Når jeg fotograferer ridning, vælger jeg (typisk) et fokus-punkt således at
det er rytteren og gerne rytterens ansigt som kommer i fokus. Hvis man ikke
styrer fokuspunktet, men lader kameraet vælge, vil det typisk være hestens
hoved som kommer i fokus.
Og jeg kan ikke holde fokus, på en hest i gallop, lige så effektivt som mine
kameraers autofokus-system - men det er sikkert bare mine begrænsede evner.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-04-08 14:53

Hvor mange bruger fokuspunktet i midten - og så evt. blot flytter
kameraet til en af siderne?

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-04-08 13:55

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> Kan heller ikke lade være med at undre mig over "underholdningsværdien",
> når jeg ser f.eks. et 16 mm objektiv med AF

Det kan jo skyldes at du ikke har set på hvad dof egentlig er for
forskellige blænder og afstande på 16mm, se her
http://www.dofmaster.com/dofjs.html.
Mvh,
Hans

Fra : ab©

Dato : 03-04-08 14:39

> Det kan jo skyldes at du ikke har set på hvad dof egentlig er for
> forskellige blænder og afstande på 16mm, se her
> http://www.dofmaster.com/dofjs.html.

Jo, Hans - det er netop her "underholdningsværdien" kommer ind: En
indstilling på 2 m - bl. 8 giver med et 16 mm objektiv på f.eks. en 40D en
relativ dybdeskarphed på fra 0,92 m til uendeligt - og det kræver vel ikke
den store videnskab at ramme plet / stille ind her ?

ab©

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-04-08 15:27

> [...]
> relativ dybdeskarphed på fra 0,92 m til uendeligt - og det kræver vel ikke
> den store videnskab at ramme plet / stille ind her ?

Jeg var helt kalr over, hvad du mente med underholdningsværdi og havde også
gættet at du ville nævne f/8 eller højere. Hvis man tager et
landskabsbillede uden forgrund, ja så er det let nok, men det bliver som
regel også derefter. Mon ikke du også var klar over, hvad jeg mente? Men
skal forgrunden med i et landskabsbillede skal denne typisk være temmelig
tæt på og derfor skal der alligevel blændes godt ned og fokuseres
omhyggeligt, hvis man ønsker forgund og baggrund indenfor dof.

Ja, og f/2.8 og 1m giver dybdeskarphed fra 75cm til 148cm (på full frame)
for at tage et andet yderpunkt. Det er nemlig sådan, at hvis man fylder
søgeren med et givet objekt uanset brændvidde, så er dof stort set den samme
med en given blænde. Dvs. man skal alligevel tænke sig om.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 21:53

ab© wrote:

> [...]
> udfordrende kan det dog være at stille skarpt på det man ønsker ? Med
> f.eks. mit gamle bedagede Nikon stiller jeg skarpt på det ønskede -

Tjah forskellige mennesker, forskellige motiver forskellige teknikker.
Ideen med den avancerede Autofokus på et D3 og andre professionelle
kamerahuse er, at man får flere keepers i actionbilleder. Men for at få
glæde af det teknologiske fremskridt, skal man lige overvinde sin
teknologiforskrækkelse og favne forbedringerne.

> Kan heller ikke lade være med at undre mig over
> "underholdningsværdien", når jeg ser f.eks. et 16 mm objektiv med AF

Well, helt up close og på fuldt åben er der vel lidt muligheder for at lege
med DOF.
Der er vel også forskel på skarp og skarpest.
Jeg kan da se forskel i søgeren når jeg flytter fokus fra nær til fjern i
min stue på 17 mm (17-35/2,8)
Det er jo ikke alle, der fotograferer landskaber.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : ab©

Dato : 06-04-08 21:55

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Ideen med den avancerede Autofokus på et D3 og andre professionelle
> kamerahuse er, at man får flere . keepers i actionbilleder ...

Så er det jo, at man kan glædes over at være amatør og med de digitale er
der jo meget ofte mulighed for at gøre forsøget om - og ikke alle er jo
sportsfotografer

> Men for at få glæde af det teknologiske fremskridt,
> skal man lige overvinde sin teknologiforskrækkelse og favne
> forbedringerne.

Omvendt er der jo ingen grund til at gøre sig til slave af teknologien ...

> Well, helt up close og på fuldt åben er der vel lidt muligheder for at
> lege med DOF. ...

For mit vedkommende foregår dette ikke bedst med et vidvinkelobjektiv.

> [...]
> (17-35/2,8)
> Det er jo ikke alle, der fotograferer landskaber.

Nu er der jo ingen grund til at lade "hovedet blive hjemme i skuffen" og
forskellen mellem en skønnet afstandsindstilling og en helt eksakt
indstilling (hvad er for øvrigt dette i en 3D-verden), tror jeg ikke nogen
ville kunne skelne selv med et resultat blæst totalt op på en god skærm

ab©

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 21:43

Mogens Hansen wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Har du skiftet til D3 ?

Skiftet og skiftet Men jeg har da købt en og fået den leveret.

> [...]
>
> Den opsætning har dog den ulempe at fokus-punktet er tvunget til at
> være linket med spot-måling feltet. Det er også blevet lavet om og

Jeg kigger på det

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 03-04-08 13:25

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger - Der skal ha en manual med på arbejde i dag

Hej Jesper

Jeg flytter godtnok manuelt mellem alle punkterne på mit D3. Synes faktisk
ikke det er en stor ulempe, har vænnet mig til det Det er dog yderst
sjældent den sidder i center.

Bo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 15:18

Bo Hellum wrote:

> Hej Jesper
>
> Jeg flytter godtnok manuelt mellem alle punkterne på mit D3. Synes
> faktisk ikke det er en stor ulempe, har vænnet mig til det Det er
> dog yderst sjældent den sidder i center.

Jeg kan høre, at du er lige så konservatriv som jeg

Men har du så ikke også en snigende mistanke om, at du går glip af noget
fedt - Bare på grund af gammel vane?
Det virker stensikkert på den gammelkendte metode, men i så fald er de 51
AF-punkter faktisk lidt til besvær, fordi det tager lidt længere tid at
flytte det aktive felt over skærmen.
Jeg vil gerne kunne favne den nye teknologi uden at blvie skræmt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-04-08 21:59

Bo Hellum wrote:

> [...]
> faktisk ikke det er en stor ulempe, har vænnet mig til det Det er
> dog yderst sjældent den sidder i center.

Har du forsøgt dig med AutoISO?

Jeg har opdaget, at når man anvender autoiso, kan man hæve laveste tilladte
ISO-værdi ved at dreje på ISO-skalaen.

Altså hvis man har sat kameraet til AutoISO op til ISO 6400, så kan man få
den til at begrænse arbejdsområdet ved at stille ISOværdien, som om,
kameraet i´kørte uden AutoISO. DVS., at stille man ISO på 1000 og Kameraet
på AutoISO, vil kameraet ikke gå under ISO 1000, men afkorte lukkertiden
istedet.

Det har også den effekt, at skifter man til lukkertidsprioritering, mens man
har AutoISO slået til, kan lukkertiden ikke indstilles ti llavere end den
setting man har valg som lavest acceptable i AutoISO-funktionen.
Så skal man ind i menuen og slå AutoISO fra.

Bortset fra det, virker AutoISO som var det magi. - Dælme nemt, men jeg
synes det er lidt svært at gi slip på den kontrol

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 07-04-08 10:02

> [...]
>
> Bortset fra det, virker AutoISO som var det magi. - Dælme nemt, men jeg
> synes det er lidt svært at gi slip på den kontrol

Hej Jesper

Har ikke prøvet endnu, men vil da kigge på det når jeg kommer hjem. Har
desværre haft meget lidt tid til at sætte mig ned og studere de mange
features. Så det bliver brugt på samme måde som D2xs'eren indtil videre ;o(

Men mon ikke der snart bliver lidt tid til overs.

Jeg ved du er mest til faste objektiver, men du skulle overveje 14-24'eren.
Den er helt i top. Afventer stadig 24-70 tror sku ikke det bliver i år den
bliver leveret.

Hygge

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-04-08 12:10

Bo Hellum wrote:
> [...]
>>

> Jeg ved du er mest til faste objektiver, men du skulle overveje
> 14-24'eren. Den er helt i top. Afventer stadig 24-70 tror sku ikke

14-24/2,8'eren er på min ønskeseddel, men det har vist lange udsigter

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-04-08 14:22

> [...]
> D200'eren, hvor jeg flytter mellem manuelt mellem dem, som jeg nu synes.
>
> Hvordan fortrækker du din Autofokus? Gerne ved forslkellige motivtyper.

Jeg bruger stort set kun centerpunktet, men hvis ville bruge de andre så er
det let nok at skifte til et andet med hhv. fingerhjulet ved udløseren og
bag på kameraet. Jeg bruger derimod ikke at have alle punkter aktiveret. Jeg
havde en kort periode pga. råd fra Art Morris i hans user guide for 1D(s)
mkiii nabopunkter aktiveret. Det var et dårligt råd, synes jeg og fokus blev
klart bedre og mere præcis med kun centerpunktet i Ai Servo. Jeg har sat AF
til fast Ai servo sensitvity (altså hvor hurtigt, der reageres på om det AF
punkterne peger er i fokus eller ej), Desuden continous AF priority. Der er
givet nogle tilsvarende options på D3.

Jeg har ikke fokus låst til udløserknappen, kun lysmåling. Focus styres af
AF knappen på bagsiden af kameraet. Jeg fokuserer på hvor jeg vil have fokus
lagt og rekomponerer. Ved fugle så fokuserer jeg med center punktet på
fuglen og beskærer bagefter. Det er ofte udfordrende nok at holde
fokuspunktet på fuglen i sig selv til at jeg ikke vil udfordre mig selv med
valg af fokuspunkt for rekomponering. Men hvis jeg skød fugle hver dag, så
var det nok en anden sag. Ved landskaber eller andre stillestående ting,
incl. makro fokuserer jeg for at maksimere brugen af den dof jeg tilstræber.
Med live view kan jeg så let kontrollere om fokus er korrekt. Men med den
søger der findes på et full frame kamera kan man såmænd godt manuelt
fokusere i mange tilfælde, men det jo ligesom med lysmåling, hvor
automatikken nogle gange er mere besværlig at bruge end manuel indstilling.
Men det behøver jeg jo ikke fortælle dig

Men har du så bestilt den D3 eller vakler du mellem D3 og D300?

Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 13:42

Hans Kruse wrote:

> Men har du så bestilt den D3 eller vakler du mellem D3 og D300?

Jeg sidder faktisk lige nu med den billige udgave i skødet - Den uden
nullerne

Nu blir man ikke pludselig en meget bvedre fotograf af at have fået nyt
legetøj - tværtimod ....
Man skal lige lære lidt nyt. Nu er Nikon god til ikke at lave ret meget om
mellem modellerne, så man føler sig rimeligt hurtigt hjemme med en ny model.
Men de her mange fokusfelter virker næsten skræmmende.

Jeg husker tydeligt, dengang jeg valgte D70 over 20D. 20D'erens fancy system
(Dengang) med at lyse flere felter op med kanter der var i fokus, skræmte
mig faktisk så meget, at jeg blev sikker på, at det skulle være en D70. (Nu
var jeg så også ansporet af muligheden for en lysstærk 500 mm tele til
billige penge)

Nu sidder jeg lidt tilbage med samme følelse af manglende forståelse for den
vilde teknik.
Med D200'eren har jeg 11 fokusfelter, og jeg har haft en vane med at flytte
mellem dem, fordi det var nemt og gac mulighed for at komponere med AF-C.

Det kan jeg selvfølgelig også gøre med det nye kamera og bare reducere
antallet af aktive fokusfelter, men Så føler man jo, at man gir slip på
noget nyt og bedre.

Derfor spørgsmålet om, hvordan I lever med de mange fokusfelter og
avancerede systemer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-08 14:13

> Jeg sidder faktisk lige nu med den billige udgave i skødet - Den uden
> nullerne

Til lykke med det. Ikke for at grille dig, men jeg er da lidt nysgerrig
efter at vide, hvor du valgte 2 nuller ekstra altså om der var noget ud
over prisen.

> [...]
> mellem modellerne, så man føler sig rimeligt hurtigt hjemme med en ny
> model. Men de her mange fokusfelter virker næsten skræmmende.

Det er jo rigtigt. Jeg synes ikke tilvænningen mellem kameraer har været
noget problem. Den største ændring for mig var at gå til full frame og
begynde at se verden lidt anderledes pga. de ændrede brændvidder. Måske var
det kommet alligevel. Selv skift fra 5D til 1Ds mkiii var ret nem synes jeg,
selvom menystruktur og valgmuligheder er væsentligt anderledes og større.
Men man bør nok som det væsentligste revurdere alle de gamle vaner man har
tillagt sig. F.eks. omkring fokusering, lysmåling, dof, etc. afhængig det
nye kameras muligheder.

> [...]
> noget nyt og bedre.
>
> Derfor spørgsmålet om, hvordan I lever med de mange fokusfelter og

Jeg synes det var relevant spørgsmål du stillede og jeg har på tilsvarende
måde overvejet en hel del af min teknik baseret på det nye kamera. F.eks. er
detaljegengivelse så meget bedre at det, der gik med 5D ikke nødvendigvis
går med 1Ds mkiii, hvis man kigger ned i detaljerne. Det ses ikke på
sædvanlig webstørrelse billeder, men hvis man ønsker at kunne beskære hårdt
eller printe stort, så bliver det afsløret. Igen kan det selvfølgelig være
mere eller mindre relevant afhængig af hvilken slags billeder, der er tale
om.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 15:14

Hans Kruse wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Til lykke med det. Ikke for at grille dig, men jeg er da lidt
> nysgerrig efter at vide, hvor du valgte 2 nuller ekstra altså om
> der var noget ud over prisen.

Nu valgte jeg nullerne fra Det blev som spået en D3.
Jeg synes ikke, at D300 var revolution nok til at opgradere fra D200'eren,
og så var det jo oplagt at have både Crop og FF huse. Selvom D200 halter
lidt bagefter D300, når vi snakker ISO-støj , så er det stadig et fantastisk
kamera, når lyset er til rådighed. Når det ikke er, har jeg jo så taget
skridtet videre med D3'eren.

> [...]
> som det væsentligste revurdere alle de gamle vaner man har tillagt
> sig. F.eks. omkring fokusering, lysmåling, dof, etc. afhængig det nye

Det er netop det.
Specielt fordi jeg er lidt sær når det kommer til fotografi. Jeg lader mig
for let ryste af for mange valgmuligheder i nuet.
Det er hovedårsagen til, at jeg har fravalgt zooms i min objektivsamling.
Jeg har kun en enkelt, og den har et begrænset zoomområde (AF-S 17-35/2,8)
Af samme årsag står jeg lidt skræmt men alligevel parat overfor det nye
AF-system.
Alt det andet ser ud til at falde naturligt i hak for mig.

> [...]
> afsløret. Igen kan det selvfølgelig være mere eller mindre relevant
> afhængig af hvilken slags billeder, der er tale om.

Jeg kan forstå, at du bruger AF-S, centerfelt og rekomponerer i farten.
Det er skelsættende anderleds end min gamle metode med AF-C og komposition
ved at flytte det aktive AF-felt.

Er din metode ikke et udslag af 5D'erens meget sparsomt fordelte
fokusfelter i det enorme søgerfelt, og måske lidt fordi den er lidt usmidig
i at flytte det aktive felt? Ja nu skal jeg passe på, for jeg har kun prøvet
en 5D ganske kort, og jeg havde mas med at få det til at fungere,som jeg
gerne ville. Der er også den fordel ved centerfeltet på 5D'eren, at det er
mere følsomt end de andre. Men hånden på hjertet - Er det ikke en vane, der
er taget med over fra 5D'eren, hvor du nu pludseligt har et meget vildere og
kompliceret AF-System til rådighed i 1Ds Mk III'eren.

Personligt står jeg stadig undrende overfor, hvordan AF på D3'eren vælger
fokus, når den er sat på 51 felter, Af-S og alle felter aktive. Hvordan den
vælger objektet, og hvorfor, og hvordan jeg sikrer mig, at den vælger netop
det, jeg har tænkt mig?

Som sagt kan jeg sagtens sikre mig en metode, jeg er vant til, men der må jo
være nogle fordele ved de nye teknikker. Jeg har bare behov for en dybere
forståelse.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-08 16:51

> [...]
> lidt bagefter D300, når vi snakker ISO-støj , så er det stadig et
> fantastisk kamera, når lyset er til rådighed. Når det ikke er, har jeg jo

Ok, bare mig, der ikke læste ordentligt, hvad du skrev. Men stadig til
lykke.

> Det er netop det.
> Specielt fordi jeg er lidt sær når det kommer til fotografi. Jeg lader mig
> for let ryste af for mange valgmuligheder i nuet.

Ja, eller glemme nogen, hvis der er for meget at tænke på samtidig, specielt
hvis det skal gå lidt hurtigt. Det er vist meget menneskeligt.

> [...]
> AF-system.
> Alt det andet ser ud til at falde naturligt i hak for mig.

Jeg ville nødigt leve uden mine 3 zooms 16-35, 24-70 og 70-200 (som jeg
ganske vist stadig har i to versioner f/4 og f/2.8). Jeg bruger min 16-35
mere og mere. Sjovt at tænke på at for år tilbage brugte jeg ikke meget min
Sigma 15-30 på 10D og 20D fordi jeg syntes den var meget vidvinklet

> Jeg kan forstå, at du bruger AF-S, centerfelt og rekomponerer i farten.
> Det er skelsættende anderleds end min gamle metode med AF-C og komposition
> ved at flytte det aktive AF-felt.

Jeg bruger på en måde manuel fokus, idet fokus ikke er knyttet til
udløserknappen, så jeg fokuserer med AF kun, når det ønskes. F.eks. hvis der
er en gruppe fugle på afstand som ikke flytter sig væsentligt i forhold til
hinanden, så retter jeg center AF punkt mod den fugle, der skal danne
fokusplanet og så rekomponerer jeg og tager billedet uden yderligere
fokusering. I sådan en situation kan jeg tage et antal billeder uden at
fokusere igen overhovedet. Ved flyvende fugle eller andre bevægelige ting,
så er det kontinuerlig AF på centerpunktet uden rekomponering. Beskæring
bagefter klarer så det.

F.eks. http://www.pbase.com/hkruse/image/94600836/original er lavet ud fra
http://www.pbase.com/hkruse/image/95138900/original
og http://www.pbase.com/hkruse/image/94646403/original ud fra
http://www.pbase.com/hkruse/image/95138900/original

I det sidstnævnte tilfælde kunne jeg godt have brugt et andet fokuspunkt end
det midterste. I det første var jeg positioneret foran en indflyvning og da
gik det rigtigt stærkt, så positionering på et bestemt AF punkt of holde på
det var ikke muligt for mig, med midnre naturligvis jeg kunne vælge det før
hele indflyvning begyndte.

> [...]
> det ikke en vane, der er taget med over fra 5D'eren, hvor du nu pludseligt
> har et meget vildere og kompliceret AF-System til rådighed i 1Ds Mk

Det er bestemt en vane jeg har taget med over og som ikke er ordentligt
revurderet ved faktiske eksperimenter. Faktisk er 5D meget hurtigere at
vælge AF punkt med, da det kan gøres med joysticket. Selvom 1Ds mkiii også
har dette joystick og det kan bruges til menynavigering (hvad man ikke kan
på 5D!), så kan det ikke bruges til valg af AF punkt (ja man må undres....).
Jeg kan ikke afvise at jeg måske ændrer min vane her, men centerpunktet
fungerer ret godt for mig sammen med min fokusmetode, så jeg har ikke ændret
på det indtil nu. Du har også ret i, at 5D ikke har krydssensorer udenfor
midterpunktet (og et par nærvedliggende hjælpepunkter). 1Ds mkiii har en
masse krydssensorer (19 stk. high precision kryds sensorer, hvor 5D har 3
stk.), men kun centerpunktet er f/4 sensitivt, hvor de andre krydssensorer
kun er f/2.8 sensitive. For f/4 er det centerpunktet, der er highprecision
krydssensor og alle andre punkter ikke er krydssensorer. Ved f/5.6 er alle
AF punkter ikke krydssensorer. Ved f/8 er det kune centerpunktet, der er
aktivt og naturligvis ikke som krydssensor. Da min 300mm og 500mm begge er
f/4 er centerpunktet det mest præcise uden TC. Så man kan godt argumente for
at center punktet er det bedste at bruge. På 5D er centerpunktet ikke high
precision ved f/4 men dog en krydssensor. Det samme gælder ved f/5.6, så man
kunne tro at 5D var bedre ved f/5.6 end 1Ds mkiii, men det er ikke tilfældet
i de billeder jeg har taget, tværtimod er AF langt hurtigere og mere præcist
ved fuglebilleder.

> [...]
> fokus, når den er sat på 51 felter, Af-S og alle felter aktive. Hvordan
> den vælger objektet, og hvorfor, og hvordan jeg sikrer mig, at den vælger

Ja, det samme spørgsmål har jeg mht. 1Ds mkiii med alle fokuspunkter
aktiveret. Jeg skal nok tage en dag og tage billeder af flyvende fugle med
alle fokuspunkter aktiveret og så bare acceptere at det måske ikke lykkes
helt og at jeg måske misser nogle billeder, jeg gerne ville have haft.

> Som sagt kan jeg sagtens sikre mig en metode, jeg er vant til, men der må
> jo være nogle fordele ved de nye teknikker. Jeg har bare behov for en
> dybere forståelse.

Det er ret enig i, som du kan se. Det er bare min erfaring, at det er
særdeles svært at finde ud af, præcist hvordan de forskellige automatiske
features virker ved at læse sig til det. Jeg har ikke altid tålmodigheden
til at afprøve i praksis, hvordan det virker i detaljer, når jeg har en
metode, der virker. Men lad os høre, hvad du finder ud af.

Mvh,
Hans

Fra : Ole Condrup

Dato : 03-04-08 18:59

> [...]
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger - Der skal ha en manual med på arbejde i dag

Jeg har altid "cyklet" rundt mellem mine 45 punkter på 1D serien og
forventer at gøre det samme når jeg nu får 51 punkter :) - Men, det smarte
ved D3 er at den kan sættes op til forskellige måder at bruge punkterne på,
afhængigt af typen af objektiv. - Mere ved jeg dog ikke, da jeg ikke
modtager før næste uge.

Mvh Ole

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 13:53

Ole Condrup wrote:

> [...]
> punkterne på, afhængigt af typen af objektiv. - Mere ved jeg dog
> ikke, da jeg ikke modtager før næste uge.

Jamen tillykke med den lille ny på vej!

Det var dog lige godt fantastisk, som folk skifter system i øjeblikket.
Du er den fjerde, jeg har navn på, som skifter ud til fordel for Nikon D3
Det er faktisk en anseelig andel af de fotografer, jeg kender.

Må jeg spørge af nysgerrighed? Er det en hjemvenden til Nikon, eller er det
ansporet alene af D3'erens landvindinger?
Af de fire, jeg har hørt om, har de tre tilfælde været fordi, fotografen
tidligere skød med Nikon men valgte Canon, da det hele blev digitalt.
Altså en return to basis.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-04-08 20:59

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan fortrækker du din Autofokus? Gerne ved forslkellige motivtyper.

Nu har jeg ikke afprøvet så meget at jeg er stiv i D3´s fokus system, men
til sport er 21 dynamiske punkter, folus vælgeren på C og den miderste af
autofokus indstilning bag på huset(dynamisk valg af af-punkt)
Det holder/kører perfekt til sport!

Mvh Torben.
PS tak for synet at dine lækre billeder :0)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-04-08 13:46

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
> miderste af autofokus indstilning bag på huset(dynamisk valg af
> af-punkt) Det holder/kører perfekt til sport!

Mange tak, det var lidt en information jeg ledte efter. Det vil jeg tage med
ud til motorcyklerne, når jeg tar på banen igen.

> Mvh Torben.
> PS tak for synet at dine lækre billeder :0)

Velbekomme da
Lever 200/2,0en op til dine forventninger?
Billederne var praktisk taget uden sharping i PP.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-04-08 14:38

> Lever 200/2,0en op til dine forventninger?
> Billederne var praktisk taget uden sharping i PP.

Hej

Ja helt klart!....det ser rigtig lækkert ud, men valgte at købe en nikon
70-200 istedet, nu her.. men helt klart, bliver økonomien til det er det et
kæmpe ønske!
mvh torben

Fra : HKJ

Dato : 04-04-08 16:14

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> D200'eren, hvor jeg flytter mellem manuelt mellem dem, som jeg nu synes.

Måske var det en god ide at købe Thom Hogans D3 bog (Når den kommer).
Han forklarer tingene på en anden måde end Nikon, hvilket kan hjælpe en
hel del på forståelsen.

Men Nikons danske manual er nu også ret dårlig (Ihvertfald til D300),
prøv at læse forklaringen til indstilling a7, det er ikke nogen
vellykket oversættelse! (Wrap oversættes til indpakning og wraps til
omhyldes)