Opstandelsen - en historisk kendsgerning?
Fra : Andreas Falck

Dato : 02-04-08 18:49

Opstandelsen - en historisk kendsgerning?
Gennem århundreder har filosofer forsøgt at bortforklare den herlige
beretning om Jesu opstandelse som usaglig. Årsagen er, at hvis opstandelsen
kan bortforklares, er der en god undskyldning for ikke at tro på Bibelen.

Men det er ikke blot en bibelsk beretning, at Jesus opstod påskemorgen.
Talrige ikke bibelske kilder har også beskrevet opstandelsen som en
kendsgerning, der ikke kan rokkes ved.

Sir William Ramsay, der brugte 15 år på at forsøge at underminere den
vidunderlige beretning, endte med at skrive, at Lukas var en første klasses
historiker, som skulle regnes for en af de største gennem tiderne. Og sådan
vil det gå for enhver, der er ærlig nok til at vedgå sandheden.
[ ... ]

Historiske beviser på Jesu
Foruden Bibelen er der mange dokumenter, der beretter om opstandelsen, bl.a.
år 115 eft.Kr. i Tacitus´ History of Rom Også i beretninger om kejser Nero
findes der omtalt en Kristus, der blev korsfæstet under Pontius Pilatus. Og
de fleste historikere fastslåt som en kendsgerning, at der levede en mand
ved navn Jesus imellem år 2 før Kr. til omkring år 33 eft. Kr.
Omkring år 112 eft. Kr. skrev en romersk guvernør i det, der nu er det
nordlige Tyrkiet, til kejser Trajan om de kristne i dette distrikt:

"Jeg har aldrig selv været nærværende ved retssager mod kristne, derfor ved
jeg ikke, i hvor høj grad de er skyldige eller ikke.." Han skriver
omfattende også om dem, der slap for en retssag ved at forbande Kristus. Som
det blev sagt, at oprigtige kristne ikke vil gøre. Det viser, at
kristendommen var velkendt indenfor Roms grænser de første 80 år efter Jesu
død.

Den jødiske historiker Josefus var som sagt skriver for de romerske
myndigheder i år 70 i vor tidsregning, hvor han fremkom med interessante
oplysninger om Kristus og om menigheden. Han bekræfter, at Johannes Døber
døde for Herodes´ hånd. Og at en "broder til Jesus, som kaldtes Kristus,
hvis navn var Jakob. blev overgivet til at stenes." (Josefus, Antiquities of
the Jews, Book XVIII, ch. V, side 20, Book XX, ch. IX, side 140)

Alt dette er fra kilder udenfor Bibelen, der fortæller det samme som
Bibelen. Josefus levede øjensynlig på Jesu tid, og indenfor 40 år var
beretningen om Jesu liv og død blevet så kendt, at denne jødiske skriver
meddelte en del af det, han vidste om Jesus.

Læs resten af artiklen her:
http://www.bibeltro.dk/index.php?ID=12

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-04-08 19:13

Andreas Falck wrote:
> [...]

> påskemorgen. Talrige ikke bibelske kilder har også beskrevet
> opstandelsen som en kendsgerning, der ikke kan rokkes ved.

Og nu vil du så præsentere os for nogen af de kilder, der kan bekræfte
Jesu opstandelse - jeg imødeser det med stor interesse.

> [...]
> klasses historiker, som skulle regnes for en af de største gennem
> tiderne. Og sådan vil det gå for enhver, der er ærlig nok til at

Hmmm, der var der ikke noget, der kunne bekræfte opstandelsen.

> [...]
> korsfæstet under Pontius Pilatus. Og de fleste historikere fastslåt
> som en kendsgerning, at der levede en mand ved navn Jesus imellem år

Heller ikke noget om opstandelsen der.

> [...]

> beretningen om Jesu liv og død blevet så kendt, at denne jødiske
> skriver meddelte en del af det, han vidste om Jesus.

Og stadig ikke en lyd om opstandelsen.

Hvornår kommer du med nogen kilder, der kan bekræfte, at opstandelsen er
en historisk kendsgerning?

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 02-04-08 19:25

Henrik Svendsen skrev:

> Hvornår kommer du med nogen kilder, der kan bekræfte, at opstandelsen er
> en historisk kendsgerning?

Det skjer den dagen djevelen må ut for å kjøpe snøfreser...

--
Livet går videre

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-04-08 19:30

Hans Petter Nenseth wrote:

> Det skjer den dagen djevelen må ut for å kjøpe snøfreser...

Lad os generalisere den udtalelse til: "den dag djævlen eksisterer"

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 02-04-08 22:48

Hans Petter Nenseth skrev:

> Det skjer den dagen djevelen må ut for å kjøpe snøfreser...

Selv om dette faktisk var morsomt sagt,
er det likevel et stort poeng at vi
dessverre er så infisert med meningsløse
kristne myter i vår kultur, vårt språk -
ja alle våre referanserammer -
at vi bør unngå dem om vi skal komme oss videre
i utviklingen mot fred og en høyere nivå i
menneskehetens historie.

Det første vi må gjøre er å nedkjempe statskirken,
ikke for å ramme troende (som bør få statsstøtte på
lik linje med marsvinklubber og hagegnom-interesse-
foreninger!) - men for å utvikle oss videre som
demokratiske opplyste samfunn.

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 07:44

"Pelle Birger Thomsen" <noen@noe.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> lik linje med marsvinklubber og hagegnom-interesse-
> foreninger!) - men for å utvikle oss videre som

så sandt, så sandt!!

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 07:42

"Hans Petter Nenseth" <hp@nenseth.no> skrev i meddelelsen

> Det skjer den dagen djevelen må ut for å kjøpe snøfreser...
>
> --
> Livet går videre

ja indtil videre - og sådan var det osse for jesus

Fra : Patruljen

Dato : 02-04-08 12:28

On 2 Apr., 20:13, "Henrik Svendsen" <HrSvend...@msn.com> wrote:

> [...]
>
> Og stadig ikke en lyd om opstandelsen.
>
> Hvornår kommer du med nogen kilder, der kan bekræfte, at opstandelsen er

;)

Nu får du nok afvide, at du lige skal sætte dig ind i det, du spørger
om - sikke noget fjol, tag lige og styr dine fordomme - sådan en
lyseslukker.
Vær dog lidt openminded, Hr. Svendsen. Se at blive deprogrammeret -
Selvfølgelig er det en historisk kendsgerning.

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 08:47

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og stadig ikke en lyd om opstandelsen.
>
> Hvornår kommer du med nogen kilder, der kan bekræfte, at opstandelsen er

;)

[...]

*******************

og tilmed får du det at vide på en uhøvisk facon

Fra : Alf-Erik Hallert

Dato : 03-04-08 12:22

In article <47f49689$1$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Bæ9" <du.er.d@for.dum> wrote:

> [...]

> Vær dog lidt openminded, Hr. Svendsen. Se at blive deprogrammeret -
> Selvfølgelig er det en historisk kendsgerning.

Du roter. Oppstandelsen er en kjennsgjerning i noen historier som du
blant annet kan finne i Bibelen.

Jeg er ellers en smule bekymret for at du er så 'openminded', at selv
det minste pust kan få deg til å virke helt blåst i hodet.

Hallert

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 03-04-08 12:45

Alf-Erik Hallert skrev:
> In article <47f49689$1$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> "Bæ9" <du.er.d@for.dum> wrote:

> Du roter. Oppstandelsen er en kjennsgjerning i noen historier som du
> blant annet kan finne i Bibelen.

Hva er dette for slags tullprat ?
Det virker som om folk ikke er kapable til selv de
enkleste logiske resonnementer.

Det er en kjennsgjerning at oppstandelsen er påstått
i bibelen, oppstandelsen i seg selv blir ingen kjennsgjerning
av at forvirrede kvasikristne kverulanter har lest om den i
eventyrsamlingene sine.

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 13:01

> [...]
> i bibelen, oppstandelsen i seg selv blir ingen kjennsgjerning
> av at forvirrede kvasikristne kverulanter har lest om den i

eventyrsamling - LOL

Fra : Vidal

Dato : 03-04-08 21:14

Bæ9 skrev:
> "Pelle Birger Thomsen" <noen@noe.no> skrev i meddelelsen

> eventyrsamling - LOL

Ja, det er den generelle norske betegnelse blandt
ateister. De ved ikke, hvad de taler om.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 22:03

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det er den generelle norske betegnelse blandt
> ateister. De ved ikke, hvad de taler om.

nix - de tror bare ikke på guder - eller ænder i matrostøj

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 03-04-08 23:01

Bæ9 skrev:

> nix - de tror bare ikke på guder - eller ænder i matrostøj

Det er en her som tror på begge deler...

--
Livet går videre

Fra : Vidal

Dato : 04-04-08 09:21

Bæ9 skrev:

> nix - de tror bare ikke på guder - eller ænder i matrostøj

Det gør jeg heller ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bæ9

Dato : 04-04-08 09:29

> Det gør jeg heller ikke.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

du nøjes så med en gud og de ånder der følger med på sidelinien så du er
ikke rablende gal men lider kun af vrangforestillinger i middel grad

men sårn er der så meget - dronningen er jo osse kun dronning fordi vorherre
vil det........

Fra : Vidal

Dato : 04-04-08 10:59

Bæ9 skrev:

> men sårn er der så meget - dronningen er jo osse kun dronning fordi vorherre
> vil det........

Det var jeg ike klar over.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bæ9

Dato : 05-04-08 07:40

> Det var jeg ike klar over.
>
> --
> Venlig hilsen,
>
> Villy Dalsgaard

ja, det skriver hun da så vidt jeg ved når hun godkender en lov

- "af guds nåde"

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 03-04-08 23:36

Vidal skrev:

> Ja, det er den generelle norske betegnelse blandt
> ateister. De ved ikke, hvad de taler om.

Vel, nå er ikke jeg ateist,
men la nå endelig ikke det stoppe deg fra
å tro på hva du vil av fjollete ting...

Fra : Vidal

Dato : 04-04-08 09:21

Pelle Birger Thomsen skrev:

> Vel, nå er ikke jeg ateist,
> men la nå endelig ikke det stoppe deg fra
> å tro på hva du vil av fjollete ting...

Jeg ved ikke, hvad du er. Men der er jo andre
end dig, der bruger betegnelsen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Alf-Erik Hallert

Dato : 04-04-08 09:49

In article <h62dnSouusuZXmnaRVnzvQA@telenor.com>,
Pelle Birger Thomsen <noen@noe.no> wrote:

> Hva er dette for slags tullprat ?
> Det virker som om folk ikke er kapable til selv de
> enkleste logiske resonnementer.
>
> Det er en kjennsgjerning at oppstandelsen er påstått
> i bibelen,

Ja. Dette er helt korrekt. Det er også korrekt at det i Bibelen hevdes
at oppstandelsen er en kjennsgjerning. Matteus forteller at Maria og
Maria Magdalena møtte Jesus etter korsfestelsen. Dette er bevis godt nok
til å kunne slutte at Matteus beskriver en kjennsgjerning.

> oppstandelsen i seg selv blir ingen kjennsgjerning
> av at forvirrede kvasikristne kverulanter har lest om den i
> eventyrsamlingene sine.

Du roter - du også. Det finnes ingen oppstandelser i seg selv. (Hvor og
når skulle slike oppstandelser eventuelt ha funnet sted?) Ei heller
finnes det oppstandelser som oppstår av seg selv.

Hallert

Fra : Bæ9

Dato : 03-04-08 07:41

> Hvornår kommer du med nogen kilder, der kan bekræfte, at opstandelsen er
> en historisk kendsgerning?

Det håber vi da sandelig ikke at han gør!

Det arrige spektakel fortjener sku da ikke den respekt og verdensberømmelse
et sådanne bevis ville afstedkomme.

Fra : Shapescare

Dato : 05-04-08 11:30

On 5 Apr, 19:13, Jan BM <kun_forn...@sfjbb.net> wrote:

> Vi er alle født uten noen tro, det er de av oss som /begynner/
> å tro som får ta adekvate navn som beskriver deres status. At jeg kaller
> meg ateist, henger ene og alene sammen med det faktum at jeg har blitt
> pumpet ørene fulle av sludder.

Jeg er en av dem som ALDRI har trodd på guder. Guder har, helt fra jeg
var en neve stor, vært en absurd tanke,

Samtidig er jeg så gammel at jeg kan huske fra min barndom at jeg
måtte hykle tro på gud, for kristendom var synonymt med godhet, og
ateisme var synonymt med ondskap.

Og jeg ville så gjerne være en snill gutt ....

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-04-08 21:59

Andreas Falck wrote:
> Og
> de fleste historikere fastslåt som en kendsgerning, at der levede en mand
> ved navn Jesus imellem år 2 før Kr. til omkring år 33 eft. Kr.
[...]
> ... Han bekræfter, at Johannes Døber
> døde for Herodes´ hånd.

Og når vi nu ved at Herodes døde i år 4 BCE ?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-04-08 19:20

Peter Mogensen wrote:
> [...]
>
> Og når vi nu ved at Herodes døde i år 4 BCE ?

tavshed?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-08 06:49

Peter Mogensen skrev i 47f7c2d8$0$90269$14726298@news.sunsite.dk:

> tavshed?
Jeg har tidligere givet referance til "Skrift og Åbanbaring" hvor du kan
finde svar på dit spørgsmål.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-04-08 08:45

Andreas Falck wrote:

> Jeg har tidligere givet referance til "Skrift og Åbanbaring" hvor du kan
> finde svar på dit spørgsmål.

Det er åbenbart en forklaring i et sprog, så den ikke kan formuleres
her. Du har kun mumlet noget om at det drejede sig om hvorvidt Kvirinius
vra "statholder" og hvad det betød. Men han er jo helt ude af billedet
her, så jeg kan da på ingen måde forestille mig at hvad der end måtte
stå i "Skrift og Åbanbaring" har relevans for det du skriver ovenfor.

Jeg syntes ellers det er ganske ligetil. Du siger:
* Jesus levede mellem 2 fvt. og 33
* Johannes Døber blev slået ihjel af Herodes.
* Jesus blev døbt af Johannes døber (min tilføjelse, men jeg gætter på
du er enig.)

Plus fakta: Herodes døde i år 4 fvt.

Hvordan får du kronologien til at hænge sammen?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-08 08:49

Peter Mogensen skrev i 47f87f7e$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]
> Plus fakta: Herodes døde i år 4 fvt.
>
> Hvordan får du kronologien til at hænge sammen?

Mon der kun har levet mere end èn med navnet Herodet?

Og gjorde du dig den smule ulejlighed det er at kontrollere hvad der står om
disse to personer, ville du lynhurtigt opdage at der faktisk er tale om mere
end blot én Herodes.

Så enkelt og ligetil er den. Og det ville det kun have taget dig få
øjeblikke at konstatere.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-04-08 09:02

Andreas Falck wrote:
> Peter Mogensen skrev i 47f87f7e$0$90270$14726298@news.sunsite.dk:
>
> [ ... ]

> Mon der kun har levet mere end èn med navnet Herodet?

Nej, der har ganske rigtigt levet flere.

> [...]
> tale om mere end blot én Herodes.
>
> Så enkelt og ligetil er den. Og det ville det kun have taget dig få

Det var jeg skam godt klar over at der har.
Det som ville have fået det til kun at tage få øjeblikke at få klarlagt
at det var det du mente, var at du skrev det.

Du er inde i en sjov periode Andreas... hvor du kun antyder lidt om hvad
dine argumenter er, men nærmest gør alt for ikke at formulere dem
(selvom det kun tager dig ca. 55 tasteslag, når du gør det) - istedet
ønsker du tilsyneladende at folk skal rende spidsrod efter at få din
argumenter i alskens biblioteksliteratur.

Tænk hvis vi alle gjorde sådan... så ville debatten hurtigt ende i at
ingen vidste hvad vi snakkede om.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-04-08 09:21

Peter Mogensen skrev i 47f8835c$0$90273$14726298@news.sunsite.dk:

> Nej, der har ganske rigtigt levet flere.

Så dit "Plus fakta" viste sig altså slet ikke at have noget med fakta at
gøre i denne sammenhæng! - Ret interessant ikke, især når dette "Plus fakta"
skulle have været dokumentation på at den bibelske oplysning var ukorrekt og
selvmodsigende.

Det er jo altid en god ting at lave lidt research inden man fremsætter den
slags påstande og beskyldninger.

Et lynopslag på Wikipedia ville have givet dig dette:
http://da.wikipedia.org/wiki/Herodes

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 06-04-08 12:07

Andreas Falck wrote:

> [...]
> den slags påstande og beskyldninger.
>
> Et lynopslag på Wikipedia ville have givet dig dette:

ja ? og der står jo at konge Herodes døede år 4 fvt.
"Ifølge den jødiske historiker Josefus døde Herodes i år 4 f.Kr. og
riget blev delt i tetraker imellem de tre tilbageværende sønner Herodes
Arkhelaos, Herodes Antipas og Herodes Philip 2."

Mener du at Johannes blev dræbt af en af disse sønner ?
/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-04-08 08:30

Martin M. S. Pedersen skrev i 47f8aeac$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> Herodes Arkhelaos, Herodes Antipas og Herodes Philip 2."
>
> Mener du at Johannes blev dræbt af en af disse sønner ?

Hvis du ikke selv er i stand til at kunne læse og fatte, kan jeg næppe
hjælpe dig, din stakkel.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 06-04-08 12:10

Andreas Falck wrote:

> [...]
> den slags påstande og beskyldninger.
>
> Et lynopslag på Wikipedia ville have givet dig dette:

Men også:
http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_the_Innocents

"
Most modern biographers of Herod do not regard the massacre as an actual
historical event.[2] Many scholars portray this and other nativity
stories as creative hagiography rather than history.
"

samt
"
The Massacre of the Innocents is an episode of infanticide by Herod the
Great, that appears in the Gospel of Matthew (Matthew 2:16-18). It is
not mentioned in the other gospels, nor does it figure in the early
apocrypha, with the exception of the Protoevangelium of James 22.
"

Herod the Great !, altså ham, der døede 4 fvt.

/martin

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 06:57

Martin M. S. Pedersen wrote:

> [...]
> "
>
> Herod the Great !, altså ham, der døede 4 fvt.

Kom nu, Andreas. Du tager jo fejl.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 09:09

Martin M. S. Pedersen skrev i
47fefdbe$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Kom nu, Andreas. Du tager jo fejl.

Det er synd at du ikke formår at læse og forstå indholdet i en tekst.

Fra : Shapescare

Dato : 06-04-08 00:35

On Apr 6, 7:49 am, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.invalid> wrote:

> Jeg har tidligere givet referance til "Skrift og Åbanbaring" hvor du kan
> finde svar på dit spørgsmål.

Hvorfor kan du ikke bare kort referere hva "Skrift og Åbanbaring"
forteller om denne tilsynetelatende bibelske selvmotsigelse?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 03-04-08 07:36

Andreas Falck <dewnull@tiscali.invalid> declared in:
47f3c71c$0$90269$14726298@news.sunsite.dk :
> Opstandelsen - en historisk kendsgerning?

Nope.

Og jeg går ikke ud fra dette er noget for dig, Andreas?:
http://www.bloodline-themovie.com/

Spoiler:
Qrg re fryisbrytryvt era "Oynve Jvgpu Cebwrpg"-ntgvt svxgvba.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-08 10:24

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse

> Opstandelsen - en historisk kendsgerning?

Nej, og bliver det aldrig.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om den historiske Jesus, men opstandelsen må
du længere ud på landet med. Selv NT er tankevækkende "mudret" mht. Jesus'
genopstandelse, ganske som NT er "mudret" mht. Jesus' status som gud.

Under alle omstændigheder kan det - i sagens natur - aldrig fastslås som en
historisk kendsgerning, at Jesus genopstod fra de døde. Du gør dig selv og
din tro en bjørnetjeneste ved at påstå den slags.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Shapescare

Dato : 03-04-08 03:59

On Apr 3, 11:23 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Jeg er ikke et sekund i tvivl om den historiske Jesus,

Med tanke på hvor tynt og motstridende det historiske grunnlag for en
slik slutning er, og ikke minst med tanke på dety totale fravær av
samtidige skriftlige kilder, vil jeg langtfra konkludere med at det er
èn spesifikk historisk Jesus som danner grunnlaget for kristendommens
messiasmyte.

> men opstandelsen må
> du længere ud på landet med. Selv NT er tankevækkende "mudret" mht. Jesus'
> genopstandelse, ganske som NT er "mudret" mht. Jesus' status som gud.

Hvis du ser bort fra evangeliene, er NT "mudret", ikke mht. til
Messias' status som gud, men heller til Messias' status som historisk
person.

> Under alle omstændigheder kan det - i sagens natur - aldrig fastslås som en
> historisk kendsgerning, at Jesus genopstod fra de døde. Du gør dig selv og
> din tro en bjørnetjeneste ved at påstå den slags.

Hva mener du med "bjørnetjeneste"? Mener du den type hjelp Herren ga
Elisja i Andre Kongebok, kapittel 2?

"23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien,
kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom
deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da
snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom
det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 03-04-08 11:09

Shapescare wrote:

> [...]
> snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom
> det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

Man kan næsten ikke andet end holde af den slags opbyggelige historier
om den ædle gud.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 03-04-08 11:23

Henrik Svendsen skrev:
> Shapescare wrote:
>
> 24 Da
>
> Man kan næsten ikke andet end holde af den slags opbyggelige historier
> om den ædle gud.

Kjærlighetens gud elsker alle, også bjørnene.
Så der fikk dere den, slemme darwinister !!!

Fra : Jan BM

Dato : 05-04-08 18:14

Wed, 02 Apr 2008 23:47:45 +0200; Pelle Birger Thomsen, skrev:

> [...]
> at vi bør unngå dem om vi skal komme oss videre i utviklingen mot fred
> og en høyere nivå i menneskehetens historie.

Dette er så uendelig sant. Vi er alle som en smittet av vår kultur. Når
vi kritiserer praksisen med å omskjære og lemleste kvinner, som blant
annet gjøres i Somalia, så er det kulturen deres vi kritiserer. Denne
motbydelige praksis er det svært lett å kritisere, men for mange som
lever innenfor slike tradisjoner, så er det veldig vanskelig å se det fra
vårt ståsted.

Selv om den kristne kultur i Norge, ikke fortjener å sammenlignes med
slik uhyrlig atferd, så er det en mental-omskjæring som skjer med oss
alle når vi vokser opp i denne kultur. Våre hjerner er for alltid ødelagt
på dette plan, noe vi blant annet ser i den absurditet det er å måtte
kalle seg ateist. Hvorfor skal jeg måtte ha et ord som beskriver en ikke-
handling. Vi er alle født uten noen tro, det er de av oss som /begynner/
> [...]

> troende (som bør få statsstøtte på lik linje med marsvinklubber og
> hagegnom-interesse- foreninger!) - men for å utvikle oss videre som

NÃ¥ var *ikke* Hitler, Pol Pot eller Stalin interessert i hagegnomer, det
viser hva slik *manglende* interesse kan føre med seg - om noen fortjener
statsøtte så er det disse. ;)

J a n B e r g M i c h e l s e n

Fra : Jan BM

Dato : 05-04-08 22:13

Sat, 05 Apr 2008 10:30:21 -0700; Shapescare, skrev:

> [...]
> synonymt med ondskap.
>

> Og jeg ville så gjerne være en snill gutt ....

He he. Jeg lærte løgnens edle kunst av min kristne bestemor. Hun spurte
om jeg trodde på Jesus, noe jeg benektet. Hun falt sammen, gråt og
tenners gnidsel. Hun hylte og skrek og jeg fikk så dårlig samvittighet
over den sorg jeg brakte over henne at neste gang, så løy jeg og sa jeg
trodde på'n. Nå er'a dau og jeg kan snakke sant igjen.

J a n B e r g M i c h e l s e n

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 06-04-08 21:46

Andreas Falck wrote:
> [...]

> findes der omtalt en Kristus, der blev korsfæstet under Pontius Pilatus.

Nå. Der blev jo korsfæstet en del mennesker på den tid og Joshua, var et
ganske normalt navn.
Kan vi blive enige om at den bibelske Jesus ikke blev kaldet Kristus
eller Jesus i hans samtid ?

> [...]
> døde for Herodes´ hånd. Og at en "broder til Jesus, som kaldtes Kristus,
> hvis navn var Jakob. blev overgivet til at stenes."

I biblen mindes jeg intet om denne Jakob og jeg læste det meste af de
fire testamenter for to uger siden.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-04-08 07:27

Martin M. S. Pedersen skrev i 47f93692$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Kan vi blive enige om at den bibelske Jesus ikke blev kaldet Kristus
> eller Jesus i hans samtid ?

Navnene Jesus og Kristus er oversatte navne. Men vi kan da godt blive enige
om at de latiniserede og græske udgaver af navnene ikke var dem der blev
brugt i Jerusalem på Jesu tid.

> I biblen mindes jeg intet om denne Jakob og jeg læste det meste af de
> fire testamenter for to uger siden.

Bibelen består af andet end de fire evangelier. Josefus er en af de kilder
der bekræfter og giver suplerende oplysninger om nogle af de bibelske
personer.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 06:56

Andreas Falck wrote:

> Bibelen består af andet end de fire evangelier. Josefus er en af de
> kilder der bekræfter og giver suplerende oplysninger om nogle af de
> bibelske personer.

Stadigvæk mindes jeg intet i _bibelen_ om denne Jakob ?!

/Martin

Fra : Vidal

Dato : 11-04-08 09:05

Martin M. S. Pedersen skrev:

> Stadigvæk mindes jeg intet i _bibelen_ om denne Jakob ?!

Gal 1:13

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 09:11

Vidal skrev i 47ff1bbf$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Gal 1:13

Mon ikke det er Gal 1, 19 du tænker på!

Fra : Vidal

Dato : 11-04-08 10:19

Andreas Falck skrev:

> Mon ikke det er Gal 1, 19 du tænker på!

Naturligvis.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 08:38

Martin M. S. Pedersen skrev i
47fefd8d$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Stadigvæk mindes jeg intet i _bibelen_ om denne Jakob ?!

Du kunne jo f.eks. læse lidt i "Kompendium til nytestamentlig isagogik" af
Peter V. Legarth (ISBN 1398-7763) p. 73-75.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 21:58

Andreas Falck wrote:
> Martin M. S. Pedersen skrev i
> 47fefd8d$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du kunne jo f.eks. læse lidt i "Kompendium til nytestamentlig isagogik"
> af Peter V. Legarth (ISBN 1398-7763) p. 73-75.

Tak. Det vil jeg gøre.

/Martin

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 11-04-08 07:00

Martin M. S. Pedersen wrote:

> Nå. Der blev jo korsfæstet en del mennesker på den tid og Joshua, var et
> ganske normalt navn.

Andreas, du ignorede ovenstående argument, så her er det igen.

"Der blev jo korsfæstet en del mennesker på den tid og Joshua, var et
ganske normalt navn.
"

Mvh
Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 08:40

Martin M. S. Pedersen skrev i
47fefe98$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Andreas, du ignorede ovenstående argument, så her er det igen.
>
> "Der blev jo korsfæstet en del mennesker på den tid og Joshua, var et
> ganske normalt navn.
> "

Hvor mange med tilnavnet Kristus (ja, jeg ved godt det er den græske udgave
af navnet) blev korsfæstet under Pontius Pilatus, der har givet anledning
til de omtaler der er refereret til?

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-04-08 17:21

Andreas Falck wrote:
> [...]
> udgave af navnet) blev korsfæstet under Pontius Pilatus, der har givet
> anledning til de omtaler der er refereret til?

Jeg giver op. Hvor mange?

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-08 19:54

Martin Andersen skrev i 47ff9009$0$90271$14726298@news.sunsite.dk:

[ ... ]

> Jeg giver op. Hvor mange?

Prøv at læse tilbage i tråden.

Den slags *er* faktisk tilladt.

Fra : Pelle Birger Thomsen

Dato : 12-04-08 00:14

Fra : Jan BM

Dato : 06-04-08 22:05

Sun, 06 Apr 2008 22:37:08 +0200; Jon Tore Lie, skrev:

> Huttetu.
> Dette er jo ett overgrep mot deg!
> Det er kanskje mer vanlig enn vi er klar over?

Nå var hun bestemor og ikke mor, en mor som opptrådde slik ville nok vært
langt kraftigere kost.

Jeg tror de fleste tilfeller er langt mer subtile. Jeg tror mange barn
vil oppfatte foreldrenes frykt for at barna ikke skal dele deres tro,
hvordan de takler denne forventningen er nok svært variert.

J a n B e r g M i c h e l s e n