Hvem er god til at få en GL 650 i til at g~
Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 31-03-08 08:34

Og jo tættere på Esbjerg, jo bedre.

Ikke så besværlig i år som andre år.

Begynder at sætte ud ved fuld gas over ca. 7000 rpm.
Kan klare fuld gas indtil da.
Kan klare over 7000 rpm, hvis man går forsigtigt til den.

Jeg skal have fat på nogle nye tændrør. De er f....... besværlige at få fat
på, det er kun denne model der kører med dem (Radiodæmpede NGK rør).

mvh

Edvard Korsbæk

Fra : Studo

Dato : 31-03-08 09:12

den Mon, 31 Mar 2008 09:34:03 +0200, Edvard Korsbæk skrev:

> [...]
> indtil da.
> Kan klare over 7000 rpm, hvis man går forsigtigt til den.
Her har jeg desværre ikke et bud, selvom jeg benytter samme motor. Men at
tjekke benzintilførsel, og ladespænding var de to første ting jeg ville
tjekke.
> Jeg skal have fat på nogle nye tændrør. De er f....... besværlige at få
> fat på, det er kun denne model der kører med dem (Radiodæmpede NGK rør).

www.louis.de

Gå ind i Bike Datenbank, vælg din cykel, og du får hele to tændrør at
vælge mellem.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 31-03-08 10:44

Første gang jeg køber noget ved Louis.
Spændt på hvor hurtigt det kommer

Edvard

Fra : Studo

Dato : 31-03-08 09:15

den Mon, 31 Mar 2008 08:12:08 +0000, Studo skrev:

> Her har jeg desværre ikke et bud, selvom jeg benytter samme motor. Men
> at tjekke benzintilførsel, og ladespænding var de to første ting jeg
> ville tjekke.

Et rigtigt godt forum til disse cykler er:
http://choppercharles.com/cs/forums/

Fra : Grunnet

Dato : 31-03-08 17:32

"Edvard Korsbæk" <edvard@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal have fat på nogle nye tændrør. De er f....... besværlige at få
> fat på, det er kun denne model der kører med dem (Radiodæmpede NGK rør).

Har du prøvet at måle modstanden i dine tændrørshætter ??
Modstanden skal ligge omkring 5 kOhm og bør maks være. 10 kOhm.
Mange ældre GL/CX'ere får problemer med at tage de høje omdrejninger netop
fordi modstanden i tændrørshætterne er steget.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 01-04-08 07:08

Modstand i den ene hætte 0.8 ohm og 6 ohm i den anden.
Ingen dæmpning i hætterne, hvilket i fejlsøgningshenseende jo nok er
udmærket.
2 nye tændrør i først.
Derefter ud til Arne, og skille og rense kabuaratorer om nødvendigt.

mvh

Edvard Korsbæk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-08 19:01

Edvard Korsbæk skrev den 01 apr 2008 i
> [...]
> er udmærket.
> 2 nye tændrør i først.
> Derefter ud til Arne, og skille og rense kabuaratorer om

You´r welcome, desværre ingen nr.15 lige PT, men Red Beer lagerføres.

Fra : Per V. Misser

Dato : 31-03-08 17:49

Hej

> [...]
>
> Jeg skal have fat på nogle nye tændrør. De er f....... besværlige at få
> fat på, det er kun denne model der kører med dem (Radiodæmpede NGK rør).

Brug en af de 2 CX-klubbers tekniske konsulenter. Her ligger årelang
erfaring og venter på at blive udnyttet.
Idet GL er født med transistortænding er det ikke den klassiske
stator/tændingsdefekt med problemer over 7000RPM der er aktuel. Den fejl
hører CDI-tændingerne til.

Hvis tændingssystemet iøvrigt er i orden, eller bliver det med de nye
tændrør, er det sikkert de lidt aldrende karburatorer, og brændstofsystemet
iøvrigt der skal have opmærksomhed.
Det er iøvrigt ikke svært at finde tændrørene hos Honda forhandlere. Om de
er med radiodæmpning eller ej, har ikke betydning, det er blot et krav i USA
at de er dæmpede.

--
Perminator
CX500E82 med transistortænding.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 31-03-08 18:51

Edvard Korsbæk skrev den 31 mar 2008 i

> Og jo tættere på Esbjerg, jo bedre.
klip

Næ, men du ved hvor der står en MC-lift der ikke er i brug hver dag

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 31-03-08 20:06

Ja, den skal jo være i trim før 'Flyvefart'!
Hvor skal du hen i år?

Edvard

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-08 10:01

> Ja, den skal jo være i trim før 'Flyvefart'!
> Hvor skal du hen i år?

Uge 25 noget i retning af Normandiet med kammy, og ugerne 27-28
Tjekkiet med koneriet, yihaa.... =

Flyvefart falder sgi for tidligt for en "sur gammel mand"

Fra : Armand

Dato : 31-03-08 21:39

Edvard Korsbæk skrev:

> Begynder at sætte ud ved fuld gas over ca. 7000 rpm.
> Kan klare fuld gas indtil da.
> Kan klare over 7000 rpm, hvis man går forsigtigt til den.

Været på reservetank eller PRI fornyligt?

Prøv at tømme begge svømmerhusene for indhold og giv tankens indhold en
spritkur inden tilledning af nyt bensin til karbunaderne - Hvilket i
praksis gøres lettest á den modsatte rækkefølge!

--
Armand.
(med noget det snart ligner hans forårs-mantra)

Fra : Per V. Misser

Dato : 31-03-08 22:14

> [...]
>
> --
> Armand.
> (med noget det snart ligner hans forårs-mantra)

Ja - men her er dit mantra yderst relevant.
CX og GL(500/650) elsker at få tømt svømmerhus, og betragter karburatorsprit
som livets salt.
På trods af disse tiltag, kan en CX/GL der har stået stille i 14 dage være
svær at få i gang, hvilket er en kendt problematik.
Mange CX/GL kørere tager som jeg konsekvensen af dette, og skåner starter og
akkumulator, ved efter længere tids stilstand, at gennemføre dit mantra, for
derefter at fjerne højre sidedæksel, og starte op på et skud startgas i
indsugningen til luftfilteret. Den starter ganske blødt, og er ganske
startvillig herefter.
Efter en uges stilstand er startproblemet igen stigende, hvorefter man igen
kommer ud i overvejelserne om, hvornår startgas er betimelig.

Svært at forklare, hvorfor det forholder sig sådan, men ifølge erfarne CX/GL
folk må man leve med det.
Det må have noget at gøre med egenskaber ved karburatorerne, måske
sammenholdt med danske temperaturer, der vanskeliggør at etablere en
blanding i cylindrene, der lader sig antænde?

vh
--
Perminator

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 31-03-08 22:22

Nogen fortæller, at det er vakumgummierne der gør forskellen.
To nye får dem sædvanligvist til at starte ubesværet.

Edvard

Fra : Per V. Misser

Dato : 31-03-08 23:09

Hej Edvard !
> Nogen fortæller, at det er vakumgummierne der gør forskellen.
> To nye får dem sædvanligvist til at starte ubesværet.
>
> Edvard

Det lyder interessant. Har selv lige udskiftet de sammenvulkaniserede
gummi/alu manifolder mellem karb og cyl, idet de tidligere var omviklede med
tape. Karburatorerne er ikke rørt udover justering og synkronisering samt
nyt originalt luftfilter.
Det kunne sagtens være at karbs skulle skilles ad, renses og have skiftet
membraner næste vinter. Den har dvælet lidt i baghovedet i forvejen.
I alt hvad jeg har læst og hørt, har man bare umiddelbart anerkendt
symptomerne som jeg beskrev ovenfor, uden at kommentere, at der kunne være
noget at korrigere inde i karburatorerne.
vh
--
Perminator

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 06:20

On Mon, 31 Mar 2008 23:21:36 +0200, Edvard Korsbæk wrote:

> Nogen fortæller, at det er vakumgummierne der gør forskellen.
> To nye får dem sædvanligvist til at starte ubesværet.

Hvis at Du tænker i CV-membranerne, så er de ikke i drift ved start, hvor
gasspjældet er _lukket_.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 16:04

Orla Pedersen skrev:

> Hvis at Du tænker i CV-membranerne, så er de ikke i drift ved start, hvor
> gasspjældet er _lukket_.

Honda har i mange år haft en cut-off ventil der styres af en 25-øre stor
membranventil på siden!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 16:31

On Tue, 01 Apr 2008 17:04:29 +0200, Armand wrote:

> Honda har i mange år haft en cut-off ventil der styres af en 25-øre stor
> membranventil på siden!

Det er rigtigt, men på en CX/GL ? Faktisk bliver jeg i tvivl om menbraner
overhovedet. Den har da vist "klokke" cv ligesom SU, (snært stempel i
klokke til erstatning for membran).

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 16:39

Orla Pedersen skrev:

> Det er rigtigt, men på en CX/GL ? Faktisk bliver jeg i tvivl om menbraner
> overhovedet. Den har da vist "klokke" cv ligesom SU, (snært stempel i
> klokke til erstatning for membran).

Det var netop på dém at der var cut-off. :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 16:06

Edvard Korsbæk skrev:
> Nogen fortæller, at det er vakumgummierne der gør forskellen.
> To nye får dem sædvanligvist til at starte ubesværet.

Muligheden for vand i svømmerhuset foreligger stadig - Og det er ulige
billigere at starte med at tømme svømmerhusene, frem for at gøre det
efter(!) montage af de dyre cut-off membraner :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 16:36

On Tue, 01 Apr 2008 17:05:48 +0200, Armand wrote:

> efter(!) montage af de dyre cut-off membraner :-|

Hmmm... Defekte cut-off membraner bevirket "kun" manglende cut-off ved
påløb. Fjederen bringer systemet i ro ved tomgang. (Altså, der kan
selvfølgelig være andet galt med cut-off ventilen, meen......).

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-08 16:47

On Tue, 1 Apr 2008 17:36:24 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Hmmm... Defekte cut-off membraner bevirket "kun" manglende cut-off ved
> påløb.

P.. Falsk luft selvfølgelig

Jeg dukker mig.

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 16:47

Orla Pedersen skrev:

> Hmmm... Defekte cut-off membraner bevirket "kun" manglende cut-off ved
> påløb. Fjederen bringer systemet i ro ved tomgang. (Altså, der kan
> selvfølgelig være andet galt med cut-off ventilen, meen......).

Cut-off'en styres af vacuum og fjederen bestemmer hvor højt vacuum der
skal til (á påløbs-størrelse) - Utæt cut-off membran vil således være en
kilde til falsk luft, hvilket i praksis er falsk sug på karburatorens
hoved-fødeforbindelse i det øjeblik at cylinderen suger og karbunaden
netop skulle træde i funktion med friskt tilført bensin, hvilket jeg
godt kan få til at medføre startproblemer :-|

--
Armand.
(der dog bedst kender problemet som ujævn tomgang på firecylindrede

Fra : Grunnet

Dato : 01-04-08 06:13

"Per V. Misser" <dsl496239@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenholdt med danske temperaturer, der vanskeliggør at etablere en
> blanding i cylindrene, der lader sig antænde?

Dette er også et kendt problem på andre ældre Honda modeller.
Skulle efter det jeg har hørt skyldes, at de startadditiver benzinen er
tilsat er meget flygtige og på grund af karburatorernes udformning derfor
fordamper fra den benzin der er i svømmerhusene.
Derfor kommer startproblemerne i løbet af små 14 dage.

Fra : p.jarnbak

Dato : 31-03-08 16:48

> [...]
> sammenholdt med danske temperaturer, der vanskeliggør at etablere en
> blanding i cylindrene, der lader sig antænde?

Da jeg havde en cx650e løste jeg problemet ved at ændre benzinhanen
til manuel.Jeg monterede fjederen på den anden side af vakumstemplet.
Problemet er at der ikke er en prime position som på andre vakumhaner,
men en off position,som man ikke har brug for.
M.v.h. Palle.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 01-04-08 13:14

Min er lidt nemmere - Den har en uoriginal tankhane, der har on/off som
eneste muligheder...

edvard

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 16:00

Edvard Korsbæk skrev:
> Min er lidt nemmere - Den har en uoriginal tankhane, der har on/off som
> eneste muligheder...

Meget praktisk!
Brug den kreativt og spar dig for den to-ugers syge som CX'eren
tilsyneladende også lider af: Luk for bensine ét eller to kryds (du
finder selv hurtigt hvor det er bedst) ør du er hjemme og hav derved
delvist tømte svømmerhuse ved næste opstart, hvor du således kan
efterfylde med frisk bensin fra tanken før opstartsforsøg!

--
Armand.

Fra : Studo

Dato : 01-04-08 13:35

> [...]
> Problemet er at der ikke er en prime position som på andre vakumhaner,
> men en off position,som man ikke har brug for. M.v.h. Palle.

Min er netop med denne løsning. Har dog købt et rep. sæt til hanen, men
den ligger fint på hylden. Prime position?
Jeg har en åben, lukket og reserve... Er det åben du mener? eller har
andre haner en "prime" som overrider vakuumfukntionen?

Fra : Studo

Dato : 01-04-08 18:34

den Tue, 01 Apr 2008 15:14:08 +0200, p.jarnbak skrev:

> Andre haner har "prime" som derved kan fylde svømerhusene før start
> efter stilstand.Det er kun på honda jeg har set haner uden,men med en
> "lukket" position
> som man ikke har brug for.
> M.v.h. Palle
Se det gav god mening. De har nok bare taget højde for at membranen på et
tidspunkt ikke længere virker, og mange så ikke udskifter den... O.o
Eller også det at man kan få tømt karburatorerne på det sidste stykke.

Uanset hvad, giver jeg dig ret, det er en underlig løsning.