Kawasaki ZX 9R Ninja
Fra : Niels Jørgensen

Dato : 30-03-08 22:17

Hej alle.
Er der nogen herinde som har erfaring med Kawasaki ZX 9R Ninja.
Jeg har tænkt mig at købe en ældre maskine fra omkring 1995, men kender ikke
model ret godt.
Er der noget som jeg skal være specielt obs. på med den model?

mvh nijo100

Fra : Armand

Dato : 31-03-08 00:07

Niels Jørgensen skrev:
> [...]
> model ret godt.
> Er der noget som jeg skal være specielt obs. på med den model?

Blot lige en lille Kawa900-introduktion:

I starten var Z1, der tidligt blev omdøbt til Z900:
<http://www.moto-station.com/ttesimages/motos_anciennes/Kawasaki_Z900_stpz>
Som sidenhen udviklede sig til den langlivede Z1000 .

Sidenhen kom der en GPZ900R, der også ses benævnt ZX900(A) jvf.
stelnummeret:
<http://i20.ebayimg.com/01/m/000/8e/10/b200_24.JPG>
Dén er blandt Kawasakis første vandkølede 16-ventilede og rimeligt
højtydende for sin tid, men også temmelig tung.
Herhjemme solgtes modellen som den oprindelige "A2" og senere som "A7"
med bl.a. moderniseret dækdimension.

Efter GPZ'en fremkom den første egentlige ZX'er: ZX900"B" (igen i.h.t.
stelnummeret) omkring 1994:
<http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=26367593&tabNumber=2&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=13100&makeModelVariant1.modelDescription=zx9&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&minFirstRegistrationDate=1994-01-01&maxFirstRegistrationDate=1997-12-31&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1>
hvis motor i grunden er en opboret GPX/ZXR750.
B'eren var forrygende hurtig: Godt og vel 10 km hurtigere end ZX10 (som
havde videreført GPZ900R-motoren); men i forhold til sine omgivelser (á
den samtidigt lancerede Honda CBR900) var den stadig temmelig tung!
Modellen solgtes gennem tiden i flere upgrade's á op til "B4" omkring
1997 - Og hér starter balladen: Den sidste B-model fik et ganske
anderledes design, som går videre i den næste ZX9-serie: C'erne som er
en radikal anderledes model:

ZX9"C" <http://img.adoosimg.com/d1263f988ef2c6bba419f5811749-3-3.jpg>
Er en ganske anderledes motorcykel, med nyudviklet motor, andet stel og
frem for alt komkurrencedygtig hvad angår vægt!
Efter den første model går Kawasaki væk fra at nummerere
opgraderingerne, hvorved at de efterfølgende årgange bliver benævnt: E
(årg.2000) og F (årg.2002) hvorefter at festen slutter i 2004, hvor
ZX10R overtager pladsen.

Du taler om en B'er, hvorom du jvf. ovennævnte bør erkende at det er
lidt af en færge, vægtmæssigt (30 kr tungere end den CBR900 din kammerat
køber senere på sæsonen) og af samme grund blev den aldrig den store
salgssucces, hvilket igen bør afspejles i prisen (i forhold til CBR900)
Hvis du ender helt ude i en 98'er skal du, som også nævnt, være
opmærksom på om det er den tunge B4 eller den lette C-model du står
overfor: Bogstaverne fremstår tydeligt i stelnummeret á f.eks.
ZX900B40000000000 eller ZX900C00000000. Endvidere er B'en let
genkendelig på at motoren har knastkæde-tunnelen (og dermed
knastkædestrammeren) mellem de to midterste cylindre, hvor C'eren har
samme på højre side af motoren!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-03-08 08:20

> [...]
> ikke model ret godt.
> Er der noget som jeg skal være specielt obs. på med den model?

jeg har modellen nyere, dvs C-modellen fra 1998. Den kører fandme godt.
Jeg hat dog en kammerat der i vinters har repareret to motorer fra
B-modellen, dvs den model du kigger på.
Toppakningen var røget på begge to og kompressionen var elendig. Jeg ved
ikke om han bare har været uheldig med begge motorer, men få evt motoren
kompressionstjekket inden du køber! Det tager ikke lang tid, tanken skal
bare af og tændrørene ud, sig til så kan jeg skaffe dig hvor meget
kompression der ksal være, det har min ven liggende. Det kan spare dig for
mange penge.

Men ellers, som Armand er inde på, er det en tung cykel. C-modellen er
omkring 20kg lettere, så hvis du har midlerne skulle du måske kigge på
modellen nyere.

Et godt forum for zx9r kan findes her:

http://www.zx-9r.net/phpBB2/index.php , det kræver login med oprettelse af
dette er gratis. De kan nok komme med flere ting du bør tjekke.

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Anders Houmark

Dato : 31-03-08 10:01

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Men ellers, som Armand er inde på, er det en tung cykel. C-modellen er
> omkring 20kg lettere, så hvis du har midlerne skulle du måske kigge på
> modellen nyere.

Det er faktisk 32 kg(!).. Jeg synes det er helt vildt at smide SÅ mange kg
vinteren over, som maskinen jo gjorde fra 97 til 98 ..

Jeg så en tråd på motorcykelgalleri om netop zx9r B modellen, og folk
skriver, at man skal være opmærksom på toppakningen som skulle gå ved
40000km.

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 31-03-08 21:44

Anders Houmark skrev:
> [...]
>
> Jeg så en tråd på motorcykelgalleri om netop zx9r B modellen, og folk
> skriver, at man skal være opmærksom på toppakningen som skulle gå ved

Historierne minder mig om at jeg faktisk også kender et tilfælde af
blæst toppakning på sådan en B'er - Forøvrigt erfaret midt på en lang
hastig motorvejs-afkørsel á kølevædske på bagdækket =

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-08 09:31

> Historierne minder mig om at jeg faktisk også kender et tilfælde af blæst
> toppakning på sådan en B'er - Forøvrigt erfaret midt på en lang hastig
> motorvejs-afkørsel á kølevædske på bagdækket =

ooh det håber jeg aldrig sker på min (C'er, 1998).. kan godt lide at cruise
med 200km/t når man kører gennem Tyskland :)

mvh anders

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 31-03-08 12:12

> Er der nogen herinde som har erfaring med Kawasaki ZX 9R Ninja.

Jep,masser..(-:

> Jeg har tænkt mig at købe en ældre maskine fra omkring 1995, men kender
> ikke model ret godt.
> Er der noget som jeg skal være specielt obs. på med den model?

Som andre også skriver.
Køb hellere en 98er.
Den er ikke særlig meget dyrere,men meget bedre.
Du burde kunne finde en fin 98er for omkring 85000. Om ikke andet så
importer en fra Tyskland.Der er kæmpe udvalg og billige mcer nok.
B modellerne har både knastaksel problemer og toppakning ligeså.
C modellen jeg havde kørte 70000 km uden problemer og vel at mærke med hanen
i bund(næsten..(-:) hele tiden.

Held og lykke
Mvh
Rasmus H Husky 610 nightriderstyle(uden krumtap P.T)

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 31-03-08 22:02

Hej alle.
I er bare brand gode, 1000 tak for info, det er jo lige sådan noget jeg kan
bruge.
Nu kikker jeg ikke mere efter den model men går efter 98 C model.

Jeg er jer dybt taknemlige

MVH Niels på fyn

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 15:50

Niels Jørgensen skrev:
> Hej alle.
> I er bare brand gode

Jup! D.F.M. rules!

> 1000 tak for info, det er jo lige sådan noget jeg kan
> bruge.

You're welcome!
Jeg har ellers fået endnu en hint i dag:
En af mine kolleger har haft sådan en 9B'er og nysgerrigheden drev mig
til at høre på det det toppakningen: Hán havde fået skiftet sin kort
efter at have købt Kawa'en brugt - Om det er med medkøbt skade eller
sket ud fra hans måde at køre den nyerhvervede model på er svært at
sige, men fakta er at toppakningen tilsyneladende er en medkøbt risiko
Godt at Anders fik bragt dét på banen!

> Nu kikker jeg ikke mere efter den model men går efter 98 C model.

Skal det med vold og magt være en Kawa?
Når du gik efter en 95'er gik jeg ud fra at det var ud fra økonomisk
vinkel og der må være noget af et spring mellem en B'er og en C'er -
Dels p.g.a. aldersforskellen og dels p.g.a. den større popularitet!?

En tidlig Honda CBR900 må kunne fåes billigere end en ZX9C'er, og når nu
du alligevel kiggede efter en 95'er hvorfor så ikke sådan en?

Fastholder du 9c'eren fra '98, så vær endelig opmærksom på ikke at du
får prakket dig en sent indregistreret 9B på (á stelnummeret og
knastkædestrammerens placering) :-|

--
Armand.