|
| Kørelys Fra : Anders Majland |
Dato : 29-03-08 23:42 |
|
Jeg har længe øffet over det ringe lys - nu har jeg gjort lidt ved det.
Bilka havde tilbud på nogle 12Volt LED spots til 100,- De er med 3x1Watt og
har en spredning på 15grader.
På xtz'en kunne de mosles i hullerne i kåben.
Der ligger en historie og billeder her: http://majland.org/blog/?p=27
De giver et fint lys til at blive set, men ikke noget af betydning til at se
med. Dvs lyset falder på området før nærlyset - lidt ligesom korrekt
justerede tågelygter på en bil.
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
| |
Jesper.Scheel.Bech@g~ (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~ |
Dato : 29-03-08 18:10 |
|
On Mar 29, 11:42 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@address.invalid>
wrote:
> Jeg har længe øffet over det ringe lys - nu har jeg gjort lidt ved det..
> Bilka havde tilbud på nogle 12Volt LED spots til 100,- De er med 3x1Watt og
> har en spredning på 15grader.
>
> På xtz'en kunne de mosles i hullerne i kåben.
>
> Der ligger en historie og billeder her: http://majland.org/blog/?p=27
>
> De giver et fint lys til at blive set, men ikke noget af betydning til at se
> med. Dvs lyset falder på området før nærlyset - lidt ligesom korrekt
> justerede tågelygter på en bil.
>
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk
Fin side - nød også varmeregnskabebet som gav lidt inspiration!
| |
Anders Majland (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-03-08 20:02 |
|
> Fin side - nød også varmeregnskabebet som gav lidt inspiration!
Takker
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 [91Mm]
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993 [41Mm]
| |
CL (30-03-2008)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 30-03-08 06:27 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> skrev i en meddelelse news:47eec5d4$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har længe øffet over det ringe lys - nu har jeg gjort lidt ved det.
> Bilka havde tilbud på nogle 12Volt LED spots til 100,- De er med 3x1Watt og
> har en spredning på 15grader.
>
> På xtz'en kunne de mosles i hullerne i kåben.
>
> Der ligger en historie og billeder her: http://majland.org/blog/?p=27
>
> De giver et fint lys til at blive set, men ikke noget af betydning til at se
> med. Dvs lyset falder på området før nærlyset - lidt ligesom korrekt
> justerede tågelygter på en bil.
>
>
Fikst
Ang. lys( fra linket) sådan en XT bruger standart 5" parabol
så det må være muligt at finde nogen fra feks BMW
de fås også med DE linser.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Anders Majland (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-03-08 20:05 |
|
> Ang. lys( fra linket) sådan en XT bruger standart 5" parabol
> så det må være muligt at finde nogen fra feks BMW
> de fås også med DE linser.
Der var egenligt en rigtig god ide - jeg havde bare fået det indtryk at
lamper ikke var standard - altså at der er stor forskel i beslag osv ...
Men der skal da undersøges nærmere...
Men næste step for bedre lys bliver at ersatte de søvnige bilux med en H4
halogen med bilux fatning. Har købt 2 i biltema men skal lige have fat i
nogle stik så jeg ikke skal klippe i det originale ledningsnet.
/A
| |
Ole (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-03-08 20:28 |
|
Anders Majland wrote:
> Jeg har længe øffet over det ringe lys - nu har jeg gjort lidt ved det.
> Bilka havde tilbud på nogle 12Volt LED spots til 100,- De er med 3x1Watt
> og har en spredning på 15grader.
>
> På xtz'en kunne de mosles i hullerne i kåben.
>
> Der ligger en historie og billeder her: http://majland.org/blog/?p=27
>
> De giver et fint lys til at blive set, men ikke noget af betydning til
> at se med. Dvs lyset falder på området før nærlyset - lidt ligesom
> korrekt justerede tågelygter på en bil.
>
For pokker da... tænk hvis du kom til at blænde
nogle bilister.
Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/
| |
Anders Majland (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-03-08 21:21 |
|
> For pokker da... tænk hvis du kom til at blænde
> nogle bilister.
Nu ved jeg ikke lige hvordan ovenstående er ment og hvor meget ironi eller
sarkasme der er puttet i ..
Kører jeg landevej i bilen begynder modkørende ofte at blinke af mig på mere
end 500meters afstand. Mit lys kan umuligt blænde på den afstand men
åbenbart er der lys nok til at de finder det generende - og jeg blænder da
også ned øjeblikkeligt når en modkørende blinker til mig.
På XTZ'en med bilux lygterne er det ligefør jeg slet ikke behøver at blænde
ned. Jeg gør det da normalt men det sker jo nogen gange at jeg ikke lige er
opmærksom på at nefa'erne er på på "lang" (Der er så ringe lys at jeg ofte
forsøger at blænde op selvom jeg har fjernlyset tændt). Men når jeg glemmer
fjernlyset har jeg ikke været ude for at nogen har blinker af mig på mere
end 100meters afstand - konklusion. Der er ikke ret meget lys - heller ikke
i fjernlyset.
I dagtimerne tror jeg ikke på at LED's kan genere nogen - medmindre de
sidder lige foran og stirrer direkte i dem. Så jeg regner med at køre med
dem som kørelys sammen med positionslys. Det giver et lidt afvigende
lysbillede som jeg håber er mere synligt end de originale lygter. I
Lygtetændingstiden skal der selvfølgelig føres nærlys og blændes ned for
extralygter som tågelygter / fjernlys ved møde med modkørende.
Hvis jeg var ligeglad med om jeg blændede nogen monterede jeg da bare 2x50W
xenon istedet for de almindelige pærer - men det kan mig bekendt ikke gøres
lovligt på en motorcykel i Danmark. http://www.hid50.com/ Hella har nogle
små 35w xenon kørelys og tågelygter som også næsten ville kunne mosles i
kåben http://www.rallylights.com/hella/Micro_DE.asp
Mine LED's er selvfølgelig heller ikke lovlige - men som extralygter kan de
jo slukkes... Det vil knibe hvis jeg erstattede de lovpligtige lygter med
alternativer.
Btw har jeg også gode erfaringer med en at køre med en frankofil gul H4 pære
på XT600Z'en - Det giver også et afvigende lysbillede og derved lidt ekstra
opmærksomhed. Den er dog brændt ud efter 50000km og pt sidder der en alm
hvid - Den skifter jeg nok igen til en gul eller finder på noget andet ...
| |
KentBM (03-04-2008)
| Kommentar Fra : KentBM |
Dato : 03-04-08 15:16 |
|
Anders Majland wrote:
> Kører jeg landevej i bilen begynder modkørende ofte at blinke af mig på
> mere end 500meters afstand. Mit lys kan umuligt blænde på den afstand
> men åbenbart er der lys nok til at de finder det generende - og jeg
> blænder da også ned øjeblikkeligt når en modkørende blinker til mig.
Hvorfor?
Det er da alt for farligt, at du skal køre 500m med kort lys i mørke
bare fordi den modkørende ikke har lært ikke at se direkte ind i dit
lys. Hvis hans lange lys ikke genere dig når du ellers ser korrekt ind
mod højre side (i din kørselsretning), så er det den modkørendes problem.
Hvis du rammer en fodgænger i højre side fordi, du har blændet for
hurtigt ned og derfor kører for hurtigt i forhold til forholdene med
kort lys, så er det dit ansvar. Du kan ikke skyde skylden på den modkørende.
Den modkørende må i stedet for sørge for at tilpasse farten efter
forholdene (sætte farten ned), hvis han mener sig ude af stand til at se
noget.
--
Kent
| |
"J.C.Kløve" (03-04-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 03-04-08 18:11 |
|
KentBM skrev:
> Anders Majland wrote:
>> Kører jeg landevej i bilen begynder modkørende ofte at blinke af mig
>> på mere end 500meters afstand. Mit lys kan umuligt blænde på den
>> afstand men åbenbart er der lys nok til at de finder det generende -
>> og jeg blænder da også ned øjeblikkeligt når en modkørende blinker til
>> mig.
> Hvorfor?
Fordi han er en hensynsfuld og sikker bilist.
>
> Det er da alt for farligt, at du skal køre 500m med kort lys i mørke
> bare fordi den modkørende ikke har lært ikke at se direkte ind i dit
> lys. Hvis hans lange lys ikke genere dig når du ellers ser korrekt ind
> mod højre side (i din kørselsretning), så er det den modkørendes problem.
>
> Hvis du rammer en fodgænger i højre side fordi, du har blændet for
> hurtigt ned og derfor kører for hurtigt i forhold til forholdene med
> kort lys, så er det dit ansvar. Du kan ikke skyde skylden på den
> modkørende.
>
> Den modkørende må i stedet for sørge for at tilpasse farten efter
> forholdene (sætte farten ned), hvis han mener sig ude af stand til at se
> noget.
>
Du er til gengæld en "farlig" mand i trafikken!
"Mig først - mig først - mig først" er det jeg læser ud af din kommentar.
Hvis en medkørende følger sig generet af dit lys, går der absolut intet
af dig, ved at udvise fornødent hensyn (og i den forbindelse afpasse din
egen hastighed efter de aktuelle forhold) og blænde ned i god tid.
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Anders Majland (03-04-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 03-04-08 19:31 |
|
> Hvorfor?
>
> Det er da alt for farligt, at du skal køre 500m med kort lys i mørke bare
> fordi den modkørende ikke har lært ikke at se direkte ind i dit lys. Hvis
> hans lange lys ikke generer dig når du ellers ser korrekt ind mod højre
> side (i din kørselsretning), så er det den modkørendes problem.
Fordi ellers skal jeg se på hans blinkeri de næste 500meter og så er det
næsten med garanti at jeg får den modkørendes fjernlys i hovedet de sidste
hundrede meter inden vi mødes ...
Og jeg kan trods alt se væsenligt mere med eget og modkørendes nærlys end
hvis jeg bliver blændet af hans fjernlys ...
Så hellere blænde ned og holde blodtrykket i ro ....
> Hvis du rammer en fodgænger i højre side fordi, du har blændet for hurtigt
> ned og derfor kører for hurtigt i forhold til forholdene med kort lys, så
> er det dit ansvar. Du kan ikke skyde skylden på den modkørende.
Selvfølgelig skal jeg sørge for at tilpasse egen fart efter forhold og
lygteføring.
| |
Niels Stoltze (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Niels Stoltze |
Dato : 30-03-08 23:18 |
|
"Anders Majland" skrev...
> Der ligger en historie og billeder her: http://majland.org/blog/?p=27
På din side er der en historie omkring benzinmåler, og her har du følgende
spørgsmål:
"BTW Nogen der ved hvor nøjagtig standerne er på en benzinstation ?"
Jeg ved at målerne bliver kontrolleret af uafhængige firmaer, og da benzinen
måles med 2 decimaler, så kontrolleres de vel også med 2 decimaler.. (Mit
gæt)
Men er der nogen her der kender noget til det...?
/Stoltze
| |
Anders Majland (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 30-03-08 23:35 |
|
Krydspostet bil/mc
> Jeg ved at målerne bliver kontrolleret af uafhængige firmaer, og da
> benzinen måles med 2 decimaler, så kontrolleres de vel også med 2
> decimaler.. (Mit gæt)
Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg har
ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til nøjagtheden.
| |
Matthias H Matthies~ (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthies~ |
Dato : 31-03-08 04:20 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> skrev i meddelelsen
news:47f01588$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Krydspostet bil/mc
>
>> Jeg ved at målerne bliver kontrolleret af uafhængige firmaer, og da
>> benzinen måles med 2 decimaler, så kontrolleres de vel også med 2
>> decimaler.. (Mit gæt)
>
> Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg har
> ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til
> nøjagtheden.
Jeg kender en, så udfører disse målinger. Og såvidt jeg husker han har
fortalt, så foretages der flere målinger, hvor der tankes flere forskellige
mængder fra 5 liter og, igen så vidt jeg husker, op til 40 liter.
Nøjagtigheden er plus minus en ½%
Målinger foretages af Force instituttet.
Hilsen Matthias
| |
Mureren (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 31-03-08 07:10 |
|
> Jeg kender en, så udfører disse målinger. Og såvidt jeg husker han har
> fortalt, så foretages der flere målinger, hvor der tankes flere
> forskellige mængder fra 5 liter og, igen så vidt jeg husker, op til 40
> liter.
> Nøjagtigheden er plus minus en ½%
> Målinger foretages af Force instituttet.
>
> Hilsen Matthias
Nemlig, kravet til nøjagtigheden er +/- 5 promille, dvs. 10 promille i alt.
Mvh.
Mureren
| |
Andreas M. Hansen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 31-03-08 05:54 |
|
> Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg har
> ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til
> nøjagtheden.
Ja man kan jo godt blive lidt mistænksom sommetider - jeg har en gang
præsteret at køre min hedengangne Berlingo som iflg. data havde en 55ltr's
tank ind på en Shell station og fylde 57 l på - og jeg kørte som sagt bilen
derind for egen kraft....
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Michael Dahlberg (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 31-03-08 08:55 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47f06e51$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg
>> har ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til
>> nøjagtheden.
>
> Ja man kan jo godt blive lidt mistænksom sommetider - jeg har en gang
> præsteret at køre min hedengangne Berlingo som iflg. data havde en
> 55ltr's tank ind på en Shell station og fylde 57 l på - og jeg kørte
> som sagt bilen derind for egen kraft....
>
Dette er helt normalt.
Bilfabrikkerne opgiver hvad tanken er beregnet til at rumme, med rimelig
hensyntagen til at brændstof der er koldt fra en jordtank, skal kunne
udvide sig når bilen står i solskin i Sydspanien.
Tanken kan normalt rumme 2-3 liter mere end den er beregnet til.
Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det ca.
med det den er beregnet til.
mvh
Michael D.
| |
Torben Scheel (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-03-08 10:18 |
|
Michael Dahlberg wrote:
> Tanken kan normalt rumme 2-3 liter mere end den er beregnet til.
> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det ca.
> med det den er beregnet til.
De betragtninger kan ikke rigtigt bruges i d.f.m.
--
vh
Torben
| |
Anders Majland (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 31-03-08 13:07 |
|
>> Tanken kan normalt rumme 2-3 liter mere end den er beregnet til.
>> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det ca.
>> med det den er beregnet til.
>
> De betragtninger kan ikke rigtigt bruges i d.f.m.
De kan du tro de kan. For et par uger siden havde jeg tanket helt til kanten
umiddelbart inden jeg køre på færgen. Den havde kun lige lagt fra land inden
jeg blev kaldt ned på dækket. En matros brød sig ikke om at mc'en pissede
benzin udover det hele ....
Vægtfylde ved
15 grader 0,755 http://www.q8.dk/productservice-pdf/BlyfriBenzin.pdf
20 grader 0,66 http://da.wikipedia.org/wiki/Densitet
Det er en forskel på hele 14% og så er benzinen fra en jordtank vel kun ca
7grader
(lyder for meget - nogle der har bedre kilder ? )
Eller at der i en 26liter tank kun må tankes 23liter for at have plads til
at det udvider sig.
| |
Torben Scheel (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-03-08 14:02 |
|
Anders Majland wrote:
>>> Tanken kan normalt rumme 2-3 liter mere end den er beregnet til.
>>> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det
>>> ca. med det den er beregnet til.
>>
>> De betragtninger kan ikke rigtigt bruges i d.f.m.
>
> De kan du tro de kan. For et par uger siden havde jeg tanket helt til
> kanten umiddelbart inden jeg køre på færgen. Den havde kun lige lagt fra
> land inden jeg blev kaldt ned på dækket. En matros brød sig ikke om at
> mc'en pissede benzin udover det hele ....
Jeg savner så en angivelse af hvor dybt hanen skal stikkes i tanken,
hvis det skal sikre at den ikke løber. Det var s'mænd bare det jeg mente
- og blot for at gøre opmærksom på krydspostningen.
> Vægtfylde ved
> 15 grader 0,755 http://www.q8.dk/productservice-pdf/BlyfriBenzin.pdf
> 20 grader 0,66 http://da.wikipedia.org/wiki/Densitet
>
> Det er en forskel på hele 14% og så er benzinen fra en jordtank vel kun
> ca 7grader
> (lyder for meget - nogle der har bedre kilder ? )
> Eller at der i en 26liter tank kun må tankes 23liter for at have plads
> til at det udvider sig.
>
Jojo det er vi enige om.
--
vh
Torben
| |
Bo Nielsen (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 02-04-08 23:43 |
|
> Jeg savner så en angivelse af hvor dybt hanen skal stikkes i tanken, hvis
> det skal sikre at den ikke løber. Det var s'mænd bare det jeg mente - og
> blot for at gøre opmærksom på krydspostningen.
I alle mine instr.bøger har der været angivet, at man ikke må tanke så der
står benzin op i studsen
ScooterBo
| |
Søren Blom (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Søren Blom |
Dato : 31-03-08 14:41 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev
>> Tanken kan normalt rumme 2-3 liter mere end den er beregnet til.
>> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det ca.
>> med det den er beregnet til.
Faktisk kan en benzintank rumme en hel del mere end man kan tanke da der
skal være plads til dampene fra benzinen uden at lortet eksplodere, uden at
jeg vil lægge hoved på blokken, så mener jeg at have hørt at en tank kan
rumme 20 % mere end man kan tanke, pga. sikkerhed.
Kan godt undersøge det nærmere, da burde ikke være så svært at finde svar
på, selvom vi ikke selv laver tankene her på fabrikken.
--
Venlig Hilsen
Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke
| |
Morten Trab (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 31-03-08 17:21 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det ca.
> med det den er beregnet til.
Skulle jeg følge det råd på min VW, så skulle jeg kun tanke ca. 45-50
liter på en tom 70 liters tank ;)
Den har en latterlig form på en Transporter Syncro fra '88, nærmest
formet som en nyre, og de sidste ca. 20 liter tager temmeligt lang tid
at få ned i tanken, uden at det skummer over :)
Mvh. Morten
| |
Fly Christensen (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 31-03-08 17:31 |
|
Morten Trab wrote:
> Michael Dahlberg skrev:
>> Stop tankningen når tankanlægget første gang slår fra, så passer det
>> ca. med det den er beregnet til.
>
> Skulle jeg følge det råd på min VW, så skulle jeg kun tanke ca. 45-50
> liter på en tom 70 liters tank ;)
>
> Den har en latterlig form på en Transporter Syncro fra '88, nærmest
> formet som en nyre, og de sidste ca. 20 liter tager temmeligt lang tid
> at få ned i tanken, uden at det skummer over :)
På vores Carina E skulle tankspudsen sidde omvendt. Det vil sige, at man
ikke bare kunne hænge den ind i tanke, men den skulle drejes 180 grader,
ellers slå den konstant fra.
Fly
| |
Morten Trab (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Morten Trab |
Dato : 31-03-08 17:55 |
|
Fly Christensen skrev:
> På vores Carina E skulle tankspudsen sidde omvendt. Det vil sige, at man
> ikke bare kunne hænge den ind i tanke, men den skulle drejes 180 grader,
> ellers slå den konstant fra.
Det trick kan jeg ikke bruge på min, slangen fra hullet går næsten
lodret ned og drejer så knap 90 grader og ind i tanken...
Håndtaget fra tankstanderen kan kun vende på en måde...
Mvh. Morten
| |
Anders Majland (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 31-03-08 09:01 |
|
> Ja man kan jo godt blive lidt mistænksom sommetider - jeg har en gang
> præsteret at køre min hedengangne Berlingo som iflg. data havde en 55ltr's
> tank ind på en Shell station og fylde 57 l på - og jeg kørte som sagt
> bilen derind for egen kraft....
Min super tenere har ifølge yamaha 26liters tank hvoraf 5 liter er i
reserve. Der kan jeg tanke omkring 25liter når jeg skifter til reserve og
maks er 27.84 liter. Og afhængigt at vind og vejr og højre hånd går den
mellem 15 og 20km/l - Dvs en usikkerhed på hvor langt jeg når en tankfuld på
omkring 125km (før reserve) Det gør en forskel om rækkevidden er 375km eller
500km.
Og det er jo ren spildtid at stå og tanke og tidsforskellen på at tanke 20
eller 25 liter er lille.
Både i den nuværende og den forrige bil har jeg en elektronisk benzinmåler -
det bliver man afhængig af. I snit har vi tanket 59liter på C5'en og dne har
vist officielt en 66liter tank. En enkelt gang har jeg tanket 65liter og
mange gange mellem 63 og 64.
Så på st'en har jeg noget (købt) hjemmefusk: http://majland.org/blog/?p=21
| |
sidse (02-04-2008)
| Kommentar Fra : sidse |
Dato : 02-04-08 20:45 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@address.invalid> wrote in message
news:47f09a60$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
l>
> Så på st'en har jeg noget (købt) hjemmefusk: http://majland.org/blog/?p=21
Anders, vil du ikke fortælle lidt mere om den der flowmåler?
Har læst det du har skrevet påbloggen, men har lidt svært ved det tyske på
det link du henviser til
Henrik
| |
Anders Majland (02-04-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 02-04-08 21:56 |
|
Jeg har beholdt begge grupper - men sat reply to til mc gruppen. Måske
nogen med en ældre bil også kunne finde på at montere en - jeg har overvejet
at montere en på havetraktoren sidst jeg kørte tør i den gale ende af
matriklen (i forhold til garagen og benzindunken)
>> Så på st'en har jeg noget (købt) hjemmefusk:
>> http://majland.org/blog/?p=21
>
> Anders, vil du ikke fortælle lidt mere om den der flowmåler?
> Har læst det du har skrevet påbloggen, men har lidt svært ved det tyske på
> det link du henviser til
Jo da
Engang i 90'er var der en tysker (Dr. Claus Possberg aka Possi) der fik en
god ide - han ville have en brændstof forbrugsmåler på sin mc så han havde
styr på hvor meget han brugte. Med en stor rejsetank (43liter dengang) er
det svært at vurdere hvormeget der er tilbage - og specielt når man køre på
løst underlag hvor forbruget kan bliver meget højere end på asfalt.
Ikke noget han skulle bruge til en tur til den lokale cafe men meget nyttigt
hvis man skal langt omkring hvor der måske er langt mellem tankene - og han
har været langt omkring bare se
http://www.possi.de/fernreisen/fernreisen.html - en kan ikke undgå at blive
en smule misundelig.
Så han fandt en flowmåler hos http://conrad.de (der har meget elektronik,
legetøj og også billig porto til Danmark så lad være med at kigge) og så den
næsten geniale ide at bruge en cykelcomputer til tælle forbruget og ikke
mindst at vise det. Så på http://www.possi.de/spritmesser/spritmesser.html
har vist en lille konstriktion der tager pulserne fra flowmåleren, renser
dem med en optokopler/filter og igennem en tællekreds så cykelcomputeren får
nogle "passende" pulser. Altså et antal der gør at man med de
indstillingsmuligheder der er kan få det til at passe at den tæller liter
istedet for km. For mig sætter jeg hjulomkredsen til ca 545.
Den flowmåler som possi brugte er imellemtiden udgået og jeg købte så i 2000
en anden. Min plan var så at lave noget selv hvor jeg også brugte en reed
kontakt ved hjulet til at måle distancen. En af ulemperne ved cykelcomputer
løsningen er at den jo angiver det aktuelle forbrug i l/timen - men en
ekstra føler og en microprocer var det jo ligetil at regne om i km/l eller
l/100km. Men så langt kom jeg ikke.
Istedet købte jeg elektronikken færdig fra ES
http://www.enduro-stammtisch.de/aktiv/spritmesser.htm og også deres stryring
til varmehåndtag.
Btw er den oring der er i flowmåleren ikke god til benzin - dem holder ikke
til i længden og o-ringe der duer fåes også hos ES
Spørg igen hvis der er mere at forklare
| |
Ukendt (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-08 14:44 |
|
> Ja man kan jo godt blive lidt mistænksom sommetider - jeg har en gang
> præsteret at køre min hedengangne Berlingo som iflg. data havde en
> 55ltr's tank ind på en Shell station og fylde 57 l på - og jeg kørte
> som sagt bilen derind for egen kraft....
Har prøvet det samme, bare 54 liter, men det var uden at "jeg er ved at løbe
tør" lampen var begyndt at lyse. Det skal nævnes at den normalt lyser i
meget god tid på sådan en Berlingobil...
Det var på Jet tanken på Herlev Hovedgade (ved Citroenforhandleren) Ved ikke
om det er den slags der er med til at financiere den billigere literpris ?
Jeg har også oplevet tilsvarende andre steder, men dette var den værste...
Per.
| |
Klaus G. (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 31-03-08 17:10 |
|
>> Jeg ved at målerne bliver kontrolleret af uafhængige firmaer, og da
>> benzinen måles med 2 decimaler, så kontrolleres de vel også med 2
>> decimaler.. (Mit gæt)
>
> Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg har
> ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til
> nøjagtheden.
Jeg har engang set sådan en test blive udført. Han havde en stor
glaskoble(lignede glas ihvertfald) som så munder ud i et langt tyndt rør, så
han meget præcist kan aflæse hvor meget han har hældt i den kolbe. Så jeg
tror da nok at de måler godt nok, hvorvidt det bliver dokumenteret osv. ja
det aner jeg ikke noget om.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Mureren (31-03-2008)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 31-03-08 18:44 |
|
>> Jeg har engang hørt at der kontrolmåles ved at tanke 5liter - men jeg har
>> ikke nogen dokumentation. Og jeg kender heller ikke kravet til
>> nøjagtheden.
> Jeg har engang set sådan en test blive udført. Han havde en stor
> glaskoble(lignede glas ihvertfald) som så munder ud i et langt tyndt rør,
> så han meget præcist kan aflæse hvor meget han har hældt i den kolbe. Så
> jeg tror da nok at de måler godt nok, hvorvidt det bliver dokumenteret
> osv. ja det aner jeg ikke noget om.
Det bliver skam dokumenteret, og dokumentationen skal kunne forevises de
stedlige tilsynsmyndigheder på forlangende. I øvrigt er det mindst lige så
ofte www.doms.dk der verificerer standerne som Force. Næste gang i er
tilstede på en benzin-station, så kig på standerhovedet (hvor displayet er).
Der er med stor sandsynlighed sat et klistermærke på standerhovedet, der
viser hvornår næste verifikation af standeren skal finde sted.
Den "kolbe" du omtaler (jeg tror de hedder målekar, men er ikke helt
sikker)...den er rigtig nok meget præcis, og den koster KASSEN!
Min tidligere chef købte engang nogen brugte, fordi vi skulle bruge dem til
justering af standere når de havde været til renovering. Jeg mener at kunne
huske at han gav mindst 20.000 for een! Det er også derfor de er pakket ind
i trækasser, halm og andet stødabsorberende materiale, de er for dyre at
smadre.
Mvh.
Mureren
| |
|
|