Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier til Flash.
Fra : Bjarne

Dato : 02-04-08 07:44

Jeg har nogle 2100mAH som jeg anvender til min 580ex II, men jeg har
brug for nogle flere batterier, hvad er det højeste man kan komme i
opladelige batterier og nu tænker jeg på mAH?

mvh
Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-04-08 14:49

Bjarne <vesterport@gmail.com> wrote:

> Jeg har nogle 2100mAH som jeg anvender til min 580ex II, men jeg har
> brug for nogle flere batterier, hvad er det højeste man kan komme i
> opladelige batterier og nu tænker jeg på mAH?

Hvis din blitz anvender AA-batterier, så er 2700 mAh det bedste du p.t.
kan købe, og dem kan du roligt bruge i din blitz.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Bjarne

Dato : 02-04-08 07:55

Hvad er der af krav til ladere? Nogle forhandlere påstår jo at man
skal bruge deres egne mærker, men er det en salgstale?

Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-04-08 15:26

Bjarne <vesterport@gmail.com> wrote:

> - men er det en salgstale?

Både ja og nej, en gammel lader der der bygget til at oplade 1400 mAh
celler på 14 timer, den vil jo være 28 timer om at oplade nogle celler
på 2700 mAh, og hvis den har en timer, der automatisk slår fra efter 14
timer, så skal man jo lade af to omgange.

Men alle gode ladere måler på cellerne under opladningen, så de bliver
opladet korrekt, og sådanne ladere kan bruges til alle typer og
kapasiteter.

Fra : Bo Andersen

Dato : 02-04-08 16:19

> [...]
>brug for nogle flere batterier, hvad er det højeste man kan komme i
>opladelige batterier og nu tænker jeg på mAH?

Hmm, hvor tit bruger du din flash ?
Min problem er nemlig selvafladning, af Ni-NH batterierne.
Jeg har et sæt i flashen, og et ekstra ved siden af, og når dem i flashen
skal skiftes er der ikke meget 'juice' tilbage på dem.
Derfor anvender jeg de 'nye' Ni-MH der har meget ringe selvafladning,
men på bekostning af mAh. De er på 2100mAh.
Uniross kalder den 'Hybrio' Pansasonic kalder dem 'Infinium'

Jeg har også investeret i en god lader, der styrer ladeprocessen for
hver batteri enkeltvis, og selv slår fra når det er ladet helt op.

I _min_ verden findes der Panasonic og Sanyo til mit udstyr, og
Uniross + div. noname til knægtes legetøj.

-Bo Andersen-

Fra : HKJ

Dato : 02-04-08 16:20

Bjarne wrote:
> Jeg har nogle 2100mAH som jeg anvender til min 580ex II, men jeg har
> brug for nogle flere batterier, hvad er det højeste man kan komme i
> opladelige batterier og nu tænker jeg på mAH?

Det er ikke nødvendigvis en fordel at købe batterier med højest kapacitet.
Hvis du ikke bruger din flash hver uge, så prøv at kigge på
langtidsholdbare opladelige, der kan flashen godt ligge flere måneder,
uden at batterierne skal lades igen.

Fra : ab©

Dato : 02-04-08 18:27

Vi er også nogle "fattigrøve" der stort set er lige glade med, hvad der står
på etiketten (og hvem har kendskab til hvor indholdet kommer fra ?) - sidst
jeg købte var det syd for grænsen: 8 stk. 2950 mAH for under en hund - det
giver måske noget ekstra "motion" som følge af oftere skift - for hvem gider
kontrollere, om kapaciteten holder, men jeg har endnu ikke været ud for, at
nogen er faldet ud, når bare batterierne bliver brugt hårdt.

Så må jeg efter bedste evne forsøge at lade være med at ligge under for de
reklamer, det forsøger at bilde os ind, at dyrt er lig med godt

ab©

Fra : Ole Pedersen

Dato : 02-04-08 21:25

Hvis man ikke gider ligge under for reklamerne, kan man kigge i det sidste
nummer af tænk, hvor der blev testet batterier, både engangs og
genopladelige.

Det er vigtigt at man køber en lader, der kan skelne mellem de NiCd og NiMh
batterier, da de 2 typer ikke skal lades ens!

mvh
Ole

Fra : HKJ

Dato : 02-04-08 21:29

Ole Pedersen wrote:
> Hvis man ikke gider ligge under for reklamerne, kan man kigge i det sidste
> nummer af tænk, hvor der blev testet batterier, både engangs og
> genopladelige.

Deres test er helt ok hvis man bare fylder strøm på og bruger det igen
indefor 14 dage.

MEN de glemte bare at tage hensyn til at eneloop er langtidsholdbare og
at det giver en del andre muligheder.
En test kunne have været at lade batterierne op og lade dem ligge en
måned, hvilken har så mest strøm (eneloop ville vinde)?

Fra : Torben Andresen

Dato : 02-04-08 22:57

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in message
> [...]
> En test kunne have været at lade batterierne op og lade dem ligge en
> måned, hvilken har så mest strøm (eneloop ville vinde)?

Der er en interessant tråd på canoneos.dk om eneloop batterier fra Sanyo:

http://www.canoneos.dk/forum_listindlaeg.aspx?topicid=11386

/Torben

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 03-04-08 00:13

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En test kunne have været at lade batterierne op og lade dem ligge en
> måned, hvilken har så mest strøm (eneloop ville vinde)?

Det troer jeg også du har ret i, der er en test som er foretaget af en
privatperson, og han måtte reviderer sin test efter nogle måneder, den er
her.
http://www.stefanv.com/electronics/sanyo_eneloop.html

Jeg har selv lige anskaffet nogle Sanyo Eneloop, og lavede en lille
uvidenskabelig test, jeg ladede de nye helt op og ligeledes et sæt af anden
fabrikat, som kun er på 2100 mAh (Sanyo er på 2000 mAh) derefter tog jeg
nogle billeder med kontinuerlig optagelse for at se hvornår blitzen ikke
kunne følge med, og det var Sanyo der holdt længst før der kom sorte
optagelser, det var efter 8 billeder mod 6 på de andre, men der var færre
sorte billeder med Sanyo før de virkede igen.
Forøvrigt advarer Batteribyen.dk, hvor jeg købte mine, mod at man belaster
blitzen med Eneloopbatterierne, da blitzen kan blive overophedet og gå i
stykker, på mit spørgamål om man der var nogle specielle mærke, der er
udsat, mente han det var Canon, jeg bruger Nikon, men det kan måske skyldes
udbredelsen af hvor mange der er af de foskellige mærker.

Mvh
Freddy.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-04-08 06:36

"Freddy Nielsen" <pixx-fn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Forøvrigt advarer Batteribyen.dk, hvor jeg købte mine, mod at man belaster
> blitzen med Eneloopbatterierne, da blitzen kan blive overophedet og gå i
> stykker,

Hej

Ja, det er rigtigt, da de genopladelige batterier kom på markedet, blev der
advaret i mod brugen i mange brugsanvisninger.
Forskellen til alm. batterier er at der er et "tykkere rør" (billedligt
talt) ud af batteriet så der kan komme meget mere strøm ud på kortere tid. I
starten var problemet at meget elektronik var designet til at køre med "et
tyndt rør", og derfor kunne det brænde af med de nye genopladelige
batterier.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 03-04-08 10:22

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> I starten var problemet at meget elektronik var designet til at køre med
> "et tyndt rør", og derfor kunne det brænde af med de nye genopladelige

Hvis jeg husker rigtig, så var årsagen til overophedning, at batterierne
afsatte mere varme på grund af den hurtige blitz-affyrring.

Mvh
Freddy

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 10:46

Freddy Nielsen <pixx-fn@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> udsat, mente han det var Canon, jeg bruger Nikon, men det kan måske skyldes
> udbredelsen af hvor mange der er af de foskellige mærker.

Det er vist noget forældet sludder fra dengang de genopladelige
batterier var en forholdsvis ny ting, jeg har tre forskellige Metz
mecablitz, og i deres manueller står der, at man kun kan opnå den
hurtigste blitz-rækkefølge, hvis man anvende genopladelige Ni-Mh
batterier.

Og den til den største af mine Metz mecablitz kan man købe en extern
Ni-Mh powerpac, og så kan blitz-rækkefølgen komme op på 4-6 skud i
sekundet.

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 03-04-08 12:18

> [...]
>
> Og den til den største af mine Metz mecablitz kan man købe en extern
> Ni-Mh powerpac, og så kan blitz-rækkefølgen komme op på 4-6 skud i

Nu har man tilsyneladende fjernet oplysningen på Batteribyen.dk hjemmeside,
men det var ikke Ni-Mh i almindelighed man specielt gældende for eneloop,
som man havde erfaring med.

Mvh
Freddy.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-04-08 11:51

" ab©"
> [...]
>
> Så må jeg efter bedste evne forsøge at lade være med at ligge under for de reklamer, det
> forsøger at bilde os ind, at dyrt er lig med godt

Yups, fattigrøv eller ej, ingen grund til at betale for
lyserøde kaniner, når det er batterier man har brug
for - Tilgengæld har jeg spenderet lidt mere på en
Annsmann 12 stk AA (eller er det 16stk), den er
ihvertfald praktisk, de påstår sågar den er intelligent,
uhm tjae, der er noget disko agtigt over den når den
blinker på alle lamperne.. -max-

Fra : Claus Smith

Dato : 03-04-08 08:04

Jeg har nu i et par år gjort brug af de genopladelige fra Harald Nyborg og
de har til dato ikke svigtet mig.

Har uden problemer kunnet have dem liggende i min SB-600 i op til flere uger
hvor der stadig var rigeligt med power når den igen skulle bruges.

Claus

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 03-04-08 10:28

"Claus Smith" <claus@claussmith.noSPam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har uden problemer kunnet have dem liggende i min SB-600 i op til flere
> uger hvor der stadig var rigeligt med power når den igen skulle bruges.

Jeg bruger selv SB-600, men på et tidspunkt var der gået måske nogle
måneder, hvor jer ikke havde brugt den, og da var batterierne flade,
fordelen med bl.a eneloop, er at de kan ligge op til 1 år uden at tabe ret
meget af kapasiteten, i den test jeg henviser til var "tommelfingerreglen"
at almindelig opladelig batteri taber ca 1% om ugen et eneloop ca 1% om
måneden.

Mvh
Freddy

Fra : bubu

Dato : 03-04-08 01:50

On 2 Apr., 15:44, Bjarne <vesterp...@gmail.com> wrote:
> [...]
> brug for nogle flere batterier, hvad er det højeste man kan komme i
> opladelige batterier og nu tænker jeg på mAH?

Gå ind på forbrugerbladet TÆNK batteritest af batterier du vil der se
at genopladelige kan anbefales som bedste og billigste

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-04-08 09:21

bubu <mail.bjarne@gmail.com> wrote:

> Gå ind på forbrugerbladet TÆNK batteritest af batterier du vil der se
> at genopladelige kan anbefales som bedste og billigste

Badvr... den pågældne test er ikke seriøs, for den baseret på en fransk
test, den franske test omfatter nogle batteri-fabrikater der ikke
sælges i Danmark, de er så pilet ud af testen, men i Danmark sælges der
til gengæld andre batteri-fabrikater, som så ikke er med i testen.

Og TÆNK's test er også mangelfuld, da der slet ikke er testet for
selvafladning, holdbarhed og slidstyrke, det er jo tre meget vigtige
parametre.

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 03-04-08 10:36

> Og TÆNK's test er også mangelfuld, da der slet ikke er testet for
> selvafladning, holdbarhed og slidstyrke, det er jo tre meget vigtige
> [...]

Den opfattelse har jeg også, og for batterier til blitz brug, har jeg fået
at vide, der er det den indre modstand i batterier der skal være så lille
som muligt, hvis de skal lade hutigt op.
Forøvrigt undre jeg mig nogle gange når jeg har læst test fra Tænk, og måske
har haft lidt kendskab til de pågældnede ting, over det de er kommet frem
til.

vh
Freddy

Fra : Bjarne

Dato : 03-04-08 04:08

Nå, men om ikke andet har jeg bestilt 8 stk Eneloop batterier med
oplader. Det forslår mit forbrug.

Super indlæg I er kommet med, tak for det.

vh
Bjarne