Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe Lighroom 2.0 beta er her!
Fra : Michaelbs

Dato : 02-04-08 09:36

Fra : Michaelbs

Dato : 02-04-08 09:38

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:47f3458a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
>
> Hvad er nyt:
>
> http://www.computer-darkroom.com/lightroom_2_beta/lr-2-beta.htm
> +
>
> http://www.outbackphoto.com/... .../20080402_LR20Beta/index.html
>

> mvh Michaelbs

ups:
http://www.outbackphoto.com/CONTENT_2007_01/section_workflow_basics/20080402_LR20Beta/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-04-08 10:19

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
news:47f3458a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
>
> Hvad er nyt:
>
> http://www.computer-darkroom.com/lightroom_2_beta/lr-2-beta.htm
> +
>
> http://www.outbackphoto.com/... .../20080402_LR20Beta/index.html

Jeg har allerede leget lidt med de nye funktioner. Dodge og burn er rart at
have direkte i LR og undgå omvejen rundt om Photoshop. Output sharpening ved
eksport er godt, dog med kun lidt kontrol. Jeg ville gerne have haft
kontroller tilsvarende smart sharpen. De andre udvidelser har jeg ikke set
på endnu.
Mvh,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-08 10:27

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> eksport er godt, dog med kun lidt kontrol. Jeg ville gerne have haft
> kontroller tilsvarende smart sharpen. De andre udvidelser har jeg ikke set

Det fedeste må være Smart Collections ... for det var det eneste som
kunne få mig til at skifte til Aperture ... tak Adobe!

Du kan også gemme dine webgallerier.

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 02-04-08 17:09

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sharpening ved eksport er godt, dog med kun lidt kontrol. Jeg ville gerne
> have haft kontroller tilsvarende smart sharpen. De andre udvidelser har

Jeg sidder og leger med 64bit versionen, da jeg har vista 64bit. Jeg ved
ikke om det er derfor men: den virker hurtigere, meget hurtigere, men er
godt nok også hårdere ved både Ram og processorbelastning!

Er det kun hos mig, det er sådan?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-04-08 18:34

> Jeg sidder og leger med 64bit versionen, da jeg har vista 64bit. Jeg ved
> ikke om det er derfor men: den virker hurtigere, meget hurtigere, men er
> godt nok også hårdere ved både Ram og processorbelastning!

Det skulle den også gerne være som en 64bit applikation. Men det lyder godt.
Har du en idé om, hvor meget f.eks. 1:1 preview generering går?

> Er det kun hos mig, det er sådan?

Ja, jeg har ikke fået opgraderet endnu selvom jeg har ca. 1MB ram
installeret, som griner ad mig (da Windows ikke kan udnytte det).
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-04-08 18:45

Hans Kruse wrote:
> [...]
>>
> Ja, jeg har ikke fået opgraderet endnu selvom jeg har ca. 1MB ram
> installeret, som griner ad mig (da Windows ikke kan udnytte det).

1 MB ? mener du ikke 1 GB ? der er lige 1024 ganges forskel :)

Men hvorfor mener du den ikke kan udnytte det ? Har du mere end 3.5 GB
ram og bruger ikke 64 bit's windows ?

/Søren
www.Dykkeren.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-04-08 19:14

Søren Reinke wrote:

> 1 MB ? mener du ikke 1 GB ? der er lige 1024 ganges forskel :)

Jo, selvfølgelig.

> Men hvorfor mener du den ikke kan udnytte det ? Har du mere end 3.5 GB
> ram og bruger ikke 64 bit's windows ?

Jeg har 4GB ram installeret og 32 bit Windows XP Pro. Det er med henblik på
at opgradere til Vista 64 bit.
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-04-08 19:16

Hans Kruse wrote:

> Jo, selvfølgelig.

> Jeg har 4GB ram installeret og 32 bit Windows XP Pro. Det er med henblik på
> at opgradere til Vista 64 bit.

Det kan du roligt glæde dig til.

Ved godt mange tuder over UAC osv. Men tro mig efter lidt tid hvor man
vender sig til det, er det et TOTALT fedt OS at arbejde med.

Men folk kan bare ikke klare nye ting, så tuder de

Det kører super godt på min quad core med 4 GB ram, samt min 4 GB laptop
med duo core.

Hilsen
Søren Reinke
www.Dykkeren.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 02-04-08 20:05

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i meddelelsen
Hans Kruse wrote:

> [...]

Men folk kan bare ikke klare nye ting, så tuder de

Det kører super godt på min quad core med 4 GB ram, samt min 4 GB laptop

Jah rammen er blevet så billig nu, at jeg snart skal have 4 mere GB i.

mvh Michaelbs

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-08 17:47

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:47f3d901$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Ved godt mange tuder over UAC osv. Men tro mig efter lidt tid hvor man
> vender sig til det, er det et TOTALT fedt OS at arbejde med.
>
> Men folk kan bare ikke klare nye ting, så tuder de

Det kunne jo også godt være at folk tuder af andre grunde.
Jeg måtte forlade 64bitsudgaven fordi den ikke kunne køre VMwareserver samt
et par andre programmer, som jeg bare er afhængig af. Jeg kunne heller ikke
afvikle min Nikon Capture. Men jeg havde også oplevelsen af at de
programmer, der kørte problemfrit virkede rigtig godt.

vh
Jan

Fra : Michaelbs

Dato : 03-04-08 18:36

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> heller ikke afvikle min Nikon Capture. Men jeg havde også oplevelsen af at
> de programmer, der kørte problemfrit virkede rigtig godt.

Du har også problemer med din citatteknik, og det er i hvert fald ikke vista
64´s skyld.

Michaelbs

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-08 20:08

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:47f515a5$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Du har også problemer med din citatteknik, og det er i hvert fald ikke
> vista 64´s skyld.

Du må meget undskylde.

vh

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-04-08 19:39

> Jeg måtte forlade 64bitsudgaven fordi den ikke kunne køre VMwareserver

Sprang fra af samme grund. Men seneste version af VMWare Workstation kører
som en drøm på 64 bit Vista, så der er ikke længere nogen "acceptable grunde
" til ikke at gå 64 bit vejen. Så med Lightroom 64bit kan jeg ikke lige
komme i tanke om flere ting der "mangler" 64bit kompatibilitet.

Lad os begrave Windows XP 32 og Vista 32 og sige pænt "tak for alt".

Mvh
Anja

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-08 20:10

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke lige komme i tanke om flere ting der "mangler" 64bit kompatibilitet.
>
> Lad os begrave Windows XP 32 og Vista 32 og sige pænt "tak for alt".

Lyder dejligt. Da jeg lige har bestilt en 300 GB intern HD til min labtop er
det jo en helt fin lejlighed til at skifte OS. I øvrigt gik jeg tilbage til
32 bits Vista. Jeg er nemlig også en af dem, der synes at Vista UI er
lækker.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Per

Dato : 04-04-08 11:54

> 32 bits Vista. Jeg er nemlig også en af dem, der synes at Vista UI er
> lækker.

Det jeg ikke kan klare ved Vista er at den ofte kører på harddisken, også
mens man sidder og laver noget. Det er totalt skod. UAC kan man da slå fra
så man i det mindste slipper for dette. Men jeg syntes også den virker meget
langsommere til at kopiere filer i mannge situationer. Windows Mail virkede
heller ikke ordenligt og det samme med kalenderen.

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-04-08 23:27

Per wrote:

> Det jeg ikke kan klare ved Vista er at den ofte kører på harddisken, også

Dt gør den for at cache så meget som muligt, derfor tror folk også den
bruger mere ram, men reelt gør Vista bare det Linux længe har gjort,
Nnmlig udnytter alt ram. Samtidigt har det lavere prioritet så det
sløver ikke.

> mens man sidder og laver noget. Det er totalt skod. UAC kan man da slå fra
> så man i det mindste slipper for dette. Men jeg syntes også den virker meget

Så har du ikke forstået hvad UAC egentligt gør, men det er noget ret
simpelt kaldet SIKKERHED.

Hved at slå den fra er du med til at sprede virus, orme osv, f.eks.
ligesom den gamle kendte 'I love you letter' hvis der engang bliver
lavet en der kan udnytte Vista.

Jeg kører selvfølgelig med UAC slået til og jeg har endnu ikke oplevet
hvor den kommer på et ulogisk tidspunkt, eller hvor den generer.

Folk der mener den generer har fatte nul nix og en brik af IT sikkerhed.

> langsommere til at kopiere filer i mannge situationer. Windows Mail virkede
> heller ikke ordenligt og det samme med kalenderen.

Installer SP1 så er fil kopiering tip top.

Og hvad er dine problemer med Windows Mail og Kalenderen ?

/Søren

Fra : Michaelbs

Dato : 05-04-08 09:29

> langsommere til at kopiere filer i mannge situationer. Windows Mail
> virkede heller ikke ordenligt og det samme med kalenderen.

Installer SP1 så er fil kopiering tip top.

Hvis man bruger windows update, får man så automatisk SP1? (Vista 64bit)

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-04-08 10:49

Michaelbs wrote:

> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i meddelelsen

> Installer SP1 så er fil kopiering tip top.
>
> Hvis man bruger windows update, får man så automatisk SP1? (Vista 64bit)

Hvis du kører engelsk windows (mener også japansk og en til) så ja. Den
danske udgave er ikke helt færdig endnu.

/Søren

Fra : Per

Dato : 05-04-08 22:16

[...]

LoL, jeg forstår det skam fint, men den almindelige bruger vil ikke altid
forstå alt hvad den spørger om og så svarer de bare ja hver gang.

Og hvad er dine problemer med Windows Mail og Kalenderen ?

Windows mail virkede pludselig ikke længere. Jeg kunne modtage men ikke
sende mail længere. En googling afslørede at det var en udbredt fejl og man
var nødt til at "nulstille" Windows Mail og så manuelt importere alle sine
mails bagefter. Totalt skod. I kalenderen virkede reminderen ikke. Der kom
dog vist en fix til.

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-04-08 22:30

Per wrote:
> [...]
>
> LoL, jeg forstår det skam fint, men den almindelige bruger vil ikke altid
> forstå alt hvad den spørger om og så svarer de bare ja hver gang.

Kunne du venligst sørge for dit newsgroup program lavede indentation på
dine besvarelse ?

> [...]
> mails bagefter. Totalt skod. I kalenderen virkede reminderen ikke. Der kom

Ja okay, det er da seriøst irriterende :(

Bruger ikke selv Windows Mail, jeg bruger Thunderbird, men min far og
mor bruger Windows mail, og har heldigvis ikke endnu haft problemer, men
tak for advarslen, da jeg godt ved hvem der skal fikse den, hvis de
bliver ramt af den fejl :)

/Søren
www.Dykkeren.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-04-08 17:47

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse

> Det jeg ikke kan klare ved Vista er at den ofte kører på harddisken, også
> mens man sidder og laver noget. Det er totalt skod.

Det fatter jeg ikke. Så længe den er klar, når jeg har brug for HDadgang, er
jeg da ligeglad med at systemet udnytter ledig acces til HD (nej, jeg er
sådan set nærmest glad for at den gør det, når der er tid)

Fra : Michaelbs

Dato : 03-04-08 22:28

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> grunde " til ikke at gå 64 bit vejen. Så med Lightroom 64bit kan jeg
> ikke lige komme i tanke om flere ting der "mangler" 64bit kompatibilitet.

Hvad med Photoshop 64bit?
Det er det jeg mangler.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-08 22:48

> Hvad med Photoshop 64bit?
> Det er det jeg mangler.

Den er på vej:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=35479

....til windows.

Robert Piil

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 23:12

Robert Piil wrote:
> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in

> Den er på vej:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=35479
>

> ...til windows.

Endnu en situation hvor jeg er lykkelig for jeg kører Windows.

/Søren Reinke

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-04-08 06:23

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad med Photoshop 64bit?
> Det er det jeg mangler.

Hvorfor ?

Det skal nok komme, men i mellemtiden er her lidt overvejelser fra een af
udviklerne
http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/12/64_bitswhen.html
og lidt om multi-core CPU'er til Photoshop
http://blogs.adobe.com/jnack/2006/12/photoshop_and_multicore.html

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-08 14:38

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
> udviklerne
> http://blogs.adobe.com/scottbyer/2006/12/64_bitswhen.html
> og lidt om multi-core CPU'er til Photoshop

lidt mere kommentar:

<http://daringfireball.net/2008/04/64000_question>

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 04-04-08 20:20

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> message news:47f54be2$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> [8<8<8<]
>
> Hvorfor ?

Kan udnytte mere Ram?
Arbejder potentielt hurtigere?

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-04-08 12:34

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kan udnytte mere Ram?

Jeps.
Men hvor tit arbejder du med billeder i GB størrelse. Jeg har lavet 3
kollage-plakater som rundede 1GB (og det var tungt at arbejde med), men
ellers er det sjældent et billede runder 250MB.

> Arbejder potentielt hurtigere?

Kun som følge af udnyttelse af mere RAM og mindre disk, og kun hvis RAM er
en begrænsende faktor for ens arbejde..

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 06-04-08 13:31

> [...]
> kollage-plakater som rundede 1GB (og det var tungt at arbejde med), men
> ellers er det sjældent et billede runder 250MB.

Det gør jeg ikke, men diverse photoshopfiltre/actions er meget Ram-krævende
og jeg gør meget batch-processing. Jeg kan i hvert fald se på mit
"ram-potentiometer", at viseren går i bund ved disse photoshop manøvrer.
Det burde det måske i teorien ikke, men det gør det altså.

mvh Michaelbs

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 19:46

Jan Boegh wrote:
> [...]
> heller ikke afvikle min Nikon Capture. Men jeg havde også oplevelsen af
> at de programmer, der kørte problemfrit virkede rigtig godt.

Ja der fandtes/findes programmer der ikke magter 64 bit's OS'er men det
er ikke Vista's fejl at VMWare har været meget langsomme til at lave
programmer der kunne, det samme gælder Nikon. Det er ganske enkelt
sløsethed i stor stil.
Bare se en undersøgelse der viste at 28% af alle crashes i Vista
skyldtes elendige drivere fra NVIDIA !

/Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-04-08 20:18

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Jan Boegh wrote:
> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
> meddelelse news:47f3d901$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

Undskyld Michael - men når jeg besvarer Søren får jeg ikke quotet ham
rigtigt - og lige nu gider jeg ikke finde ud af hvorfor OE kokser (har ikke
fået mit normal fix lagt på).

Søren skrev:
- Citat -
[...]
-Citat slut -

Det er skam ikke fordi jeg hører til gruppen af MS bashere - jeg bryder mig
heller ikke om Mac, franske biler eller PalmOne - men i denne onde
verden er der ind imellem ting, som man helst skulle kunne, og da en ikke
ringe del af mit arbejde består i at evaluere SWprodukter er VM-server en
central del af min hverdag, som må prioriteres højere end et 64bits OS. Og
jeg er da helt enig i dine betragtninger over elendige leverandører. I
øvrigt havde min Delle labtop med NVIDIA ingen problemer med grafikkortet på
Vista 64.

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 20:24

Jan Boegh wrote:

> Det er skam ikke fordi jeg hører til gruppen af MS bashere - jeg bryder
> mig heller ikke om Mac, franske biler eller PalmOne - men i denne

Hehe på de punkter er vi helt enige,

> onde verden er der ind imellem ting, som man helst skulle kunne, og da
> en ikke ringe del af mit arbejde består i at evaluere SWprodukter er
> VM-server en central del af min hverdag, som må prioriteres højere end

Fair nok, men det er da godt VMWare har taget sig sammen nu, må de også
hellere med de nye hyper(et eller andet) teknologier Microsoft har sendt
på markedet til virtualisering.

Personligt anvender jeg Virtual PC dagligt på Vista 64 bit uden problemer.

> et 64bits OS. Og jeg er da helt enig i dine betragtninger over elendige
> leverandører. I øvrigt havde min Delle labtop med NVIDIA ingen problemer
> med grafikkortet på Vista 64.

Mit Vista Ultimate 64 Bit's maskine kører skam også fint med NVIDIA
drivere, men i starten at Vista tiden, var de godt nok elendige desværre.

/Søren

Fra : Michaelbs

Dato : 03-04-08 22:27

Fair nok, men det er da godt VMWare har taget sig sammen nu, må de også
hellere med de nye hyper(et eller andet) teknologier Microsoft har sendt
på markedet til virtualisering.

Hvad er VMWare?

mvh Michaelbs

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 23:09

Michaelbs wrote:

> [...]
>
> Fair nok, men det er da godt VMWare har taget sig sammen nu, må de også
> hellere med de nye hyper(et eller andet) teknologier Microsoft har sendt

Google.com eller en.wikipedia.org er din ven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vmware

/Søren Reinke

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-04-08 22:44

Søren Reinke wrote:

> Det kan du roligt glæde dig til.

Den værste tidssluger i Lightroom er 1:1 preview generering og jeg har
tillagt mig den vane at generere 1:1 previews efter import af billeder før
jeg sorterer. Når previews er genereret går det ganske hurtigt selv på min
E6600 (2,88Ghz). Men Photoshop og LR samtdig med en masse editeringer, så er
der brug for mere RAM og det er årsagen til at jeg vil opgradere til 64 bit.

> Ved godt mange tuder over UAC osv. Men tro mig efter lidt tid hvor man
> vender sig til det, er det et TOTALT fedt OS at arbejde med.
>
> Men folk kan bare ikke klare nye ting, så tuder de

Jeg har ikke noget imod ændringer, hvis det er noget, der gør maskinen
hurtigere at arbejde med.
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-04-08 07:23

Hans Kruse wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke noget imod ændringer, hvis det er noget, der gør maskinen

Rart at høre.

Det var skam heller ikke dig jeg tænkte på, men bare det tude kor der
hele tiden påstår at Vista er åååhhh så skrækkeligt at arbejde med.
Den flok har bare ikke prøvet det seriøst.

/Søren

Fra : Michaelbs

Dato : 02-04-08 20:04

> [...]
>>
> Det skulle den også gerne være som en 64bit applikation. Men det lyder
> godt. Har du en idé om, hvor meget f.eks. 1:1 preview generering går?

Nej, kun at det virker VÆSENTLIGT hurtigere.
Det er meget nyt endnu..har ikke haft tid til det store.
Nu skal jeg sætte mig ind i de nye develope features, men efter 5 minutters
eksperimenteren uden at sætte mig ind i det, virker det umidddelbart lamt.
Men som sagt. Kun 1. indtryk.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-04-08 22:29

> [...]
> Nu skal jeg sætte mig ind i de nye develope features, men efter 5
> minutters eksperimenteren uden at sætte mig ind i det, virker det

Mener du de nye dodge and burn features? Hvorfor lamt? Men du skal nok sætte
dig ind i det. Det er smart at man kan lave et antal dodge and burn
"sessions", hvor hver er markeret på billedet, når dodge and burn værktøjet
er aktiveret. Man kan så gå tilbage og editere hver editering. Grunden til
at jeg kalder det en "session" er, at man kan lave mange modificeringer, som
så bliver håndteret samlet, når man senere vil editere den. Jeg kan dog ikke
se, at man kan modificere feather og nogle af de andre parametre bagefter,
som påvirker maskning, men man kan se hvordan afmaskninger er foretaget ved
at holde musen of markøren for hver "dodge and burn session". Jeg mangler
dog kontrast, som en af parametrene.
Mvh,
Hans