.Sådan lidt á la Life of Brian.
Fra : Patruljen

Dato : 01-04-08 16:42

Kan en ateist tabe troen? Det er faktisk sket for mig.

Da jeg startede denne hjemmeside, gik jeg ureflekteret ud fra, at
Jesus virkelig havde eksisteret engang. At man kunne skære de mest
usandsynlige lag i fortællingerne fra og dermed komme ind til en
historisk kerne. En fortælling om en klog mand, hvor historierne er
blevet lidt "pyntede" gennem århundrederne. Sådan lidt á la Life of
Brian.

Den historiske Jesus.
Problemet er bare, at efterhånden som man piller de forskellige lag
fra, bliver der intet tilbage. Andre steder på denne hjemmeside har vi
set, hvorledes historierne om hans fødsel af en jomfru i Betlehem,
hans stamtavle, hans dåb, hans tolv (sådan cirka) disciple, hans
korsfæstelse og genopstandelse er så selvmodsigende og rodede, at vi
straks kan se bort fra dem.

Mange af hans gode råd er almindeligheder, som har været kendt af
samtiden. For eksempel er Jesus berømt for Den Gyldne Regel, men
faktisk var "Den Gyldne Regel" allerede formuleret 500 år forinden af
Kung Fu Tse, der sagde: >>Det du ikke ønsker, at andre skal gøre mod
dig, skal du ikke gøre mod andre<<. Johannesevangeliet er berømt for
starten: >>I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var
Gud [...] Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som
er<<, men det er blot et ekko af, hvad Filon af Alexandria havde
skrevet 60 år forinden: >>Billedet af Gud er Ordet, ved hvilket hele
verden blev skabt<<.

De biografiske data er meget vage: Hvornår levede Jesus? Hvad dag har
Jesus fødselsdag? Hvad år døde han? Hvor gammel var han? Hvad hed hans
mor? Døde han før eller under påsken? Bibelen er ekstremt sparsom med
oplysninger om årstal, datoer og ugedage.

Værre bliver det, når vi kigger på de historiske kilder. Vi kunne
fylde et bibliotek med de jødiske, græske og romerske historikere, der
har beskrevet perioden, men ingen af dem nævner Jesus. Det er især
påfaldende med Josephus og Justus, der begge blev født i første
halvdel af første århundrede efter vor tidsregning. Josephus blev født
af præsteslægt i Jerusalem; Justus blev født ved Genesaret Sø. Begge
var jødiske historikere, begge skrev en krønike om jødernes historie
fra Moses og frem til Agrippa, begge skrev om optakten til krigen mod
romerne (66-70), og begge er fuldstændigt uvidende om, at Universets
Hersker skulle have gået rundt i landet for få år siden.

Men ikke kun Jesus er ukendt af historikerne. Hans disciple er også
ukendte. Ifølge Bibelen rejste apostlene Mellemøsten rundt og
grundlagde kirker. Paulus skulle have tilbragte sine sidste år i Rom,
hvor han >>prædikede om Guds rige og lærte dem om Herren Jesus Kristus,
med fuld frimodighed, uden hindring<< -- og katolikkerne påstår, Peter
var den første biskop i Rom -- altsammen uden at en eneste samtidig
historiker, forfatter eller digter har opdaget det.
Sjældent historisk foto af Universets Skaber i sit tømrerværksted.

Og ikke kun personerne er ukendte. Jesus skulle have levet i 30 år i
Nazaret, en by der ifølge Bibelen var stor nok til at have en
synagoge, men alligevel kendes byen ikke - hverken i Det Gamle
Testamente, i Talmud eller af nogen historiker. Der findes ganske vist
en Nazaret by i dag, men den er grundlagt senere. Jesus lever
simpelthen i en eventyrverden.

Det eneste bevis for Jesus' eksistens kommer altså fra bøgerne i Det
Nye Testamente. Som bekendt har vi kun afskrifters afskrift, men
alligevel er det tydeligt, at ikke bare er alle de afskrifter, vi har
i dag, skrevet på græsk, men de oprindelige bøger er skrevet af
grækere, der var ukendte med jødisk levevis. Selv Paulus, det eneste
øjenvidne vi har i Bibelen, citerer konstant fra græske udgaver af Det
Gamle Testamente. Dermed afslører han, at han ikke er fyldt med
Helligånden, og hvad værre er: At han lyver, når han påstår, han er
skriftklog farisæer. Eksempler her og her. Evangelierne gør heller
ikke nogen hemmelighed ud af, at de er skrevet længe efter, at tingene
skulle være sket: >>Derfor hedder den mark den dag i dag
Blodager<< (Matthæus 27,8) >>Og dette rygte er i omløb blandt jøderne
den dag i dag<< (Matthæus 28,15).

Men hvis de græske forfattere er upålidelige som vidner om, hvad der
var sket i Judæa for flere generationer siden, så er de til gengæld
førsteklasses vidner om, hvad de tidligste kristne tænkte og mente.
For eksempel var der mange kristne dengang, der ikke troede på Jesus
som en fysisk, historisk person, der var "kommet i kød".
Karpokratianere og andre gnostikere mente derimod, at Jesus kun var et
åndeligt væsen. Historien skrives som bekendt af sejrherrerne, og det
gælder i særlig grad for religionshistorie, så gnostikerne er siden da
blevet stemplede som kættere og bedragere. Men vi har stadig Bibelen
som vidne på, at der allerede inden Bibelen blev skrevet, fandtes
kristne, der ikke troede på, at Jesus havde eksisteret: >>For der er
gået mange bedragere ud i verden; det er dem, der ikke bekender, at
Jesus er Kristus, kommet i kød. [. . .]<< (2 Johannes 1,7, 2 Johannes
1,7: For der er gået mange bedragere ud i verden; det er dem, der ikke
bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød. Det er bedrageren og
Antikrist. se også 1 Johannes 4,1-3). 1 Johannes 4,1: Mine kære, tro
ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange
falske profeter ud i verden.
1 Johannes 4,2: Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som bekender,
at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud;
1 Johannes 4,3: men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af
Gud, og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er
allerede nu i verden.

Hvor kommer historierne om Jesus så fra? De kommer flere steder fra,
som fx:
Har Julemanden levet?

Profetier om Jesus. Store dele af historierne er tydeligvis opfundet
for at kunne påstå, at diverse profetier et blevet opfyldt.
Myter fra andre religioner. Middelhavsregionen er fyldt med
gudesønner, der dør og genopstår.
Fortællinger fra Det Gamle Testamente. De gamle profeter tjener som
typer på Jesus. Lad os kigge på Moses, Elias, Elisa og Josva.
Samtidige begivenheder. For eksempel har Josephus' historier
sommetider nogle besynderlige ligheder med historierne om Jesus. Det
gælder Den Gale Jesus, Barnemordet i Betlehem, kannibalen Maria og
Stjernen over Jerusalem
Har Jesus levet? Eller er Jesus bare en myte ligesom Jens Langkniv,
Robin Hood og Wilhelm Tell? Man kunne lige så godt spørge, om
Julemanden har levet. Det er muligt, at der engang i det 3-4
århundrede i Myra levede en rig mand, der gav alle sine penge til de
fattige. Men denne Nikolaos har haft meget lidt at gøre med den fede
mand i rødt tøj, der kører gennem luften med sine rensdyr hver
juleaften.

Har der eksisteret en Jesus? Ja, der har levet masser af Jesus'er. Har
der levet profeter, der fik lokket folkemasserne? Ja, dem var der
mange af. Har der levet en dommedagsprædikant ved navn Jesus? Ja, det
har der. Men ingen af disse historiske Jesus'er har mere til fælles
med Jesus-myten, end Nikolaos af Myra har med historien om Julemanden
og hans flyvende rensdyr.

Fra : Patruljen

Dato : 01-04-08 16:47

http://home9.inet.tele.dk/mha/Jesus-historisk.htm