Glas der kan skifte fase
Fra : Jim Bob

Dato : 01-04-08 18:54

Har indrettet hjemmebio i stuen, og fruen vil ikke
acceptere mørklægningsgardiner. Har hørt om glas
der ved hjælp af strøm kan "skifte fase" således
at lyset ikke trænger igennem. Skulle ikke være
helt billigt, men ganske effektivt. Hvor finder
man dem?

På forhånd tak,
JB

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-04-08 01:19

Hej!

Jim Bob wrote:
> [...]
> "skifte fase" således at lyset ikke trænger igennem. Skulle ikke være
> helt billigt, men ganske effektivt. Hvor finder man dem?

Det er nok LCD-paneler med kun eet felt. Sidder også i taget på Mercedes
limosiner hvis man vil betale for det.

Men hvorfor ikke købe et 100% lystæt gardin i valgfri farve? Det skal jeg have
til min egen 100" hjemmebiograf :) Se bare her:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Gardinstof1.jpg

Alle disse er 100% lystætte.

Ulempen er så, at det koster 200,- pr. kvadratmeter i min lokale biks (Botex i
Helsingør), så mit vinduesparti i stuen (4x2m) koster ca. 4000,- ialt incl.
syning. Men det sparer jo en for at have et alm. gardin og derefter et
mørklægningsgardin af en art gemt væk. Prisen bliver sikkert også mindst den
samme alligevel.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jim Bob

Dato : 04-04-08 06:40

Kim Voss Schrader skrev:
> [...]
> gardin og derefter et mørklægningsgardin af en art gemt væk. Prisen
> bliver sikkert også mindst den samme alligevel.

Nixen, det er rent faktisk glas. Man bruger dem
som almindelige vinduesglas, men de kan som sagt
lukke lys ude hvis man sætter strøm på dem. En
bekendt har oplyst mig at han har fået et tilbud
på 50K for glas til hans stue (ekskl. montering).

Biffen er i stuen, og vi har sådan nogle fiine
gennemsigtige hvide rullegardiner i hele hytten -
fruen synes det er noget så romantisk .......

Bor iøvrigt også i Helsingør. Hvis man nu kunne
gemme et andet rullegardin bag de romantiske
hvide, så ville det måske virke. Det ville kræve
at kassen eller rullen med mørklægningsgardinet
var meget kompakt..

//JB

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-04-08 11:22

Hej!

Jim Bob wrote:
> [...]
> vinduesglas, men de kan som sagt lukke lys ude hvis man sætter strøm på
> dem. En bekendt har oplyst mig at han har fået et tilbud på 50K for glas

Ja, men jeg mener, at der er flydende krystaller indvolveret. Ergo er
der to lag glas med krystallerne imellem og så et polariseringsfilter på
glasset. Det er faktisk et ret interessant emne. Slå selv LCD op på
Google hvis du vil vide mere (jeg er ikke ekspert på området:)).

> Biffen er i stuen, og vi har sådan nogle fiine gennemsigtige hvide
> rullegardiner i hele hytten - fruen synes det er noget så romantisk .......

Hehe :) Jamen det er da også fint nok. Men jeg vælger et "all-in-one"
gardin til den tid.

> Bor iøvrigt også i Helsingør. Hvis man nu kunne gemme et andet
> rullegardin bag de romantiske hvide, så ville det måske virke. Det ville
> kræve at kassen eller rullen med mørklægningsgardinet var meget kompakt..

Om ikke andet kan man jo også få hvide mørklægnings rullegardiner. Ikea
har et udvalg, men de er ikke specielt slidstærke. Til gengæld er de
billige

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-04-08 15:45

Jim Bob wrote:

> Biffen er i stuen, og vi har sådan nogle fiine
> gennemsigtige hvide rullegardiner i hele hytten -
> fruen synes det er noget så romantisk .......

Hvorfor er det lige fruen har veto ret der?

Så skift hende dog ud *GG*
--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Der nyder livet uden en samboende kæreste.