Anbefaling til køb af vinduer?
Fra : Morten

Dato : 01-04-08 09:22

Hej

Jeg skal have skiftet vinduerne i hytten ud, med nogen mere energivenlige.
Jeg er dog lidt på bar bund.

Jeg har hørt begrebet energiruder, termoruder, og i nogle kataloger kalder
de det lavenergiglas ...

Mit mål er bare at få de vinduer der er mest økonomiske (altså, isolere
bedst, dog uden at vinduerne bliver dyre så besparelsen forsvinder der)

Så har jeg f.eks. set i Jem og Fix kataloget at de har vinduer der ser
forholdsvis billige ud - men der står intet om, om det er lavenergi eller
andet ...

Input?

/Morten

Fra : Carsten

Dato : 01-04-08 10:07

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have skiftet vinduerne i hytten ud, med nogen mere energivenlige.

Skifte vinduerne - eller bare skifte glasset/ruden ? Jeg valgte det sidste
da mine vinduer faktisk var gode nok som de var (ikke råd eller noget i
træet - blot dårlige ruder).

> Jeg har hørt begrebet energiruder, termoruder, og i nogle kataloger kalder
> de det lavenergiglas ...

Same shit - different name. De fleste nye vinduer kommer idag med
lavenergi-glas. Lavenergien kommer ved at de ikke (ligesom gamle ruder)
bliver kolde på indersiden når det er koldt ude. De er altså bedre til at
holde kulden ude og varmen inde. Virkningen er størst på midten af ruden og
derfor skal man passe på ikke at falde for (alt for) små bondehus-vinduer
hvor selve ruden kun er f.eks. 20x20cm.

Carsten

Fra : Morten

Dato : 01-04-08 10:29

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> Skifte vinduerne - eller bare skifte glasset/ruden ? Jeg valgte det sidste
> da mine vinduer faktisk var gode nok som de var (ikke råd eller noget i
> træet - blot dårlige ruder).

Hele vinduet regner jeg med, da de er meget gamle, og halvdelen er i
forvejen blevet skiftet (med hele vinduer) inden jeg købte huset.

> [...]
> lavenergi-glas. Lavenergien kommer ved at de ikke (ligesom gamle ruder)
> bliver kolde på indersiden når det er koldt ude. De er altså bedre til at

Ok - men når der f.eks. i Jem og Fix, ikke står andet end at det er vinduer
... kan jeg så regne med at de er lige så "lavenergi" som hvis jeg køber
vinduer fra en annonce hvor det står? ....

Fra : Carsten

Dato : 01-04-08 10:38

> [...]
> .. kan jeg så regne med at de er lige så "lavenergi" som hvis jeg køber
> vinduer fra en annonce hvor det står? ....

Altså det kan jeg jo desværre ikke garantere, men det skulle være mærkeligt
andet - med mindre du køber fra et hengemt parti, måske flere år gammelt
parti. Der er sikkert andre der vil fraråde dig at købe vinduer i jem&fix,
men det har jeg nu ikke selv nogen erfaringer med.

Carsten

Fra : Preben Kaas

Dato : 01-04-08 18:14

On Tue, 1 Apr 2008 11:06:44 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

> [...]

>derfor skal man passe på ikke at falde for (alt for) små bondehus-vinduer

Ikke helt korrekt. Hvis man vælger bondehusvinduer med smalle
sprosser, så får man én stor energirude med pålimede sprosser.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-04-08 14:49

Hvis dine vinduer er rigtig gamle - altså enkeltlags glas i kernetræsrammer,
så er det mest økonomiske at beholde dem og give dem forsatsruder. Det giver
både den bedste varmeøkonomi, det maksimale lysindfald og den bedste
vedligeholdelses økonomi.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Preben Kaas

Dato : 01-04-08 18:26

On Tue, 1 Apr 2008 10:22:12 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Så har jeg f.eks. set i Jem og Fix kataloget at de har vinduer der ser
>forholdsvis billige ud - men der står intet om, om det er lavenergi eller
>andet ...

Her tror jeg du får hvad du betaler for. Altså med garanti ikke den
kvalitet, som du får gennem et anerkendt vinduesfirma.

Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg sidste efterår fik sat 13
vinduer (de fleste bondehusvinduer med smalle sprosser) og 2 døre
i vort hus.
De blev leveret fra KPK Vinduer til en samlet pris på kr. 81000,- +
montering.
Oveni en god service, topkvalitet og en super finish.
Alle vinduer er med lavenergiruder(og det kan mærkes på varmeforbrug)
og 4 vinduer med solafskærmende glas, som er ret dyre.

Håber du kan bruge dette til noget.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk

Fra : Anders Sørensen

Dato : 01-04-08 20:17

> [...]

>Så har jeg f.eks. set i Jem og Fix kataloget at de har vinduer der ser
>forholdsvis billige ud - men der står intet om, om det er lavenergi eller

Vi har fået skifte 6 vinduer hvor af de 2 var tagvinduer. Tagvinduerne
er naturligvis Velux, de er altså i en klasse for sig selv.

De 4 resterende er fra www.danske-vinduer.dk og er efter min
overbevisning af en glimrende kvalitet og de er flotte. De
overfladebehandler som de eneste med oliebaseret maling.
De 2 af vinduerne er træ/alu og ligner de gamle danebrogsvinduer,
bortset fra at de er lidt mere blanke.
Du kan beregne prisen på siden, og hvis du vil se nogle vinduer inden
køb, kan du besøge fabrikken i Sunds nord for Herning.

--
Mvh.
Anders Sørensen