Knække tagplade med vilje !
Fra : Olsen

Dato : 01-04-08 07:57

Jeg har en stak gamle tagplader fra ombygning som jeg ønsker at halvere på
tværs af bølgerne.

Desværre er de med asbest så jeg vil ikke skære i dem.

Findes der en smart måde at knække dem på?
De skal efterfølgende blot stikkes i jorden så resultatet behøver ikke at
blive pænt.

\Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-08 08:23

On Tue, 1 Apr 2008 08:56:43 +0200, Olsen wrote:

> [...]
>
> Findes der en smart måde at knække dem på?
> De skal efterfølgende blot stikkes i jorden så resultatet behøver ikke at

Klip og bræk stumper af med en kraftig knivtang
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Søren

Dato : 01-04-08 10:00

"Olsen" <keyboarddk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der en smart måde at knække dem på?
> De skal efterfølgende blot stikkes i jorden så resultatet behøver ikke at

Hej

Det er ulovligt at genbruge asbestholdigt materiale.
http://www.at.dk/sw14293.asp

Skynd der afsted til kommunens affaldsplads.

Søren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 01-04-08 10:26

> Hej
>
> Det er ulovligt at genbruge asbestholdigt materiale.
> http://www.at.dk/sw14293.asp
>
> Skynd der afsted til kommunens affaldsplads.
>
> Søren

De lilla bleer fra arbejdstilsynet har hittet på den geniale ide at man ikke
må aflevere asbestholdigt affald på gensbrugspladser. Man skal pakke det ind
efter nogle nærmere definerede regler, og lade en vognmand afhente det og
køre det direkte til en deponiplads.. Og alt det skal man selvfølgelig
betale en formue for..

Så det eneste rigtige svar er jo ganske rigtigt at genbruge pladerne...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Carsten

Dato : 01-04-08 12:22

"Keld Nygaard" <nejtak@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og køre det direkte til en deponiplads.. Og alt det skal man selvfølgelig

En formue = en masse penge man ikke har ...

Så galt er det dog ikke for aflevering af asbest... (i hvert fald for mit
område). Se dette:

http://netaction.renosyd.dk//resources/files//file00227.pdf

Jeg ved ikke hvad en vognmand skal have for at køre det men aflevering er
ca. 700,- pr. ton

Carsten

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-08 12:55

On Tue, 1 Apr 2008 13:21:40 +0200, Carsten wrote:

> "Keld Nygaard" <nejtak@spam.dk> skrev i en meddelelse
>
> En formue = en masse penge man ikke har ...

I betrængte situationer plejer jeg at bruge af mellemkontoen. Det er den
med de penge der er imellem de penge jeg allerede har brugt og dem jeg ikke
har tjent endnu.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Søren

Dato : 04-04-08 00:01

> [...]
> selvfølgelig betale en formue for..
>
> Så det eneste rigtige svar er jo ganske rigtigt at genbruge pladerne...

Du er en klaphat!

Det er kun eternitplader, der er knækket, skåret i eller på anden måde
ødelagt, der skal pakkes ind.

Jeg er enig med dig i, at der er opstået en hvis form for hysteri vedrørende
forskellige materialers farlighed.
På den anden side kan jeg ikke acceptere at du tilsidesætter den gængse
viden om at asbest er farligt, og sammenligner min gamle tysklærer med dem
inde i arbejdstilsynet.

Der er sikket ufarligt at arbejde kortvarigt med asbestholdigt meteriale,
men hvis du tør løbe risikoen, så klø bare på!

Hvis du placerer eternitpladen i et kar med vand, kan du måske skære den
over med en vinkelsliber uden at det 'farlige' støv hvirvles rundt.

Held og lykke!

Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-08 05:07

On Apr 1, 11:25 am, "Keld Nygaard" <nej...@spam.dk> wrote:

> [...]
> efter nogle nærmere definerede regler, og lade en vognmand afhente det og
> køre det direkte til en deponiplads.. Og alt det skal man selvfølgelig

Så tror pokker folk smider dem rundt omkring på rastepladserne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-04-08 14:55

Det vil ikke være hensigtsmæssigt at skære, slibe, brække, skrue i eller
knække af pladerne, hvis du da ellers sætter pris på livet og ønsker at
beholde det i mere end nogle få år.

Aflever dem på din genbrugsstation - mange steder er det faktisk gratis.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Keld Nygaard

Dato : 01-04-08 15:06

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil ikke være hensigtsmæssigt at skære, slibe, brække, skrue i eller
> knække af pladerne, hvis du da ellers sætter pris på livet og ønsker at
> beholde det i mere end nogle få år.

Så er det vist heller ikke værre

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-04-08 15:22

> Så er det vist heller ikke værre

Tjae, jeg er så nok den af os to, der har set flest mennesker dø af
asbestrelateret lungecancer og jeg kan afsløre at - jo, det er faktisk ret
slemt.

En del af dem der dør af det, har netop været gør-det-selv familiefædre i
40'erne der nu er døde fra koner og små børn fordi de 10 år tidligere selv
pillede deres gamle asbesttag ned eller tilskar og genbrugte gamle
asbestplader til udhuse og den slags, fordi de ikke vidste bedre og var
nyetablerede og gerne ville spare nogle penge ved at gøre det selv.

Det var så typisk noget folk gjorde tilbage i 80'erne og starten af 90'erne,
hvor de ikke vidste bedre. At nogen, den dag idag hvor alle ved hvor farligt
det er, så alligevel gør det, er virkelig en illustration af det faktum, at
det meste af den lovgivning vi har, er for at beskytte folk mod deres egen
tåbelighed.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Olsen

Dato : 01-04-08 16:29

Ups, ringer straks til min genbrug og aftaler aflevering.
Tak for diverse indlæg.
\Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-08 19:27

> [...]
> 40'erne der nu er døde fra koner og små børn fordi de 10 år tidligere selv

Overtro trives åbenbart i bedste velgående.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-04-08 23:07

Preben Riis Sørensen wrote:

> Overtro trives åbenbart i bedste velgående.

Asbestose har ikke noget med overtro at gøre. Det er en rigtig grim lidelse.

Erik Ginnerskov

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-04-08 22:27

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Asbestose har ikke noget med overtro at gøre. Det er en rigtig grim
lidelse.

Det får du da ikke af, bare at pille nogle plader ned uden at bearbejde dem.
Hvis det var så farligt, ville verdens befolkning være blevet udslettet i
den periode hvor der var asbest i bilernes bremsebelægninger.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-04-08 02:20

> Overtro trives åbenbart i bedste velgående.

Ja, åbenbart...

Fra : Holst

Dato : 01-04-08 15:18

Gainsbourg wrote:

> Det vil ikke være hensigtsmæssigt at skære, slibe, brække, skrue i eller
> knække af pladerne, hvis du da ellers sætter pris på livet og ønsker at
> beholde det i mere end nogle få år.

Var det så slemt, så var vi nok alle døde nu.

Fra : Steen Jensen

Dato : 01-04-08 16:43

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Var det så slemt, så var vi nok alle døde nu.

Ja, jeg har det da helt fint i mine lunger, selv om jeg har skåret tagplader
og skiftet tag for mine forældre ( for 12 år siden ).

Så jeg vil bare skære løs hvis jeg skulle bruge/skifte en tagplade, bare
husk en god støvmaske.

Mvh. Steen

Fra : Per H

Dato : 01-04-08 17:22

On Tue, 1 Apr 2008 15:54:53 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:

>Det vil ikke være hensigtsmæssigt at skære, slibe, brække, skrue i eller
>knække af pladerne, hvis du da ellers sætter pris på livet og ønsker at
>beholde det i mere end nogle få år.

Du har alså hørt for mange skrækhistorier, hva med alle de tømrer der
har skåret i tusindevis af plader? jeg kender ingen der er blevet syge
af det. Men hos DSB kan de sikkkert få aspestose bare de hører ordet.

>Aflever dem på din genbrugsstation - mange steder er det faktisk gratis.
Ja jeg kender ingen steder hvor de ikke tager imod dem. De skal
hverken pakkes ind eller noget.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Per H

Dato : 01-04-08 17:17

On Tue, 1 Apr 2008 08:56:43 +0200, "Olsen" <keyboarddk@hotmail.com>
skrev:

>Jeg har en stak gamle tagplader fra ombygning som jeg ønsker at halvere på
>tværs af bølgerne.
>
>Desværre er de med asbest så jeg vil ikke skære i dem.
>
>Findes der en smart måde at knække dem på?

Nej
med en stor vinkelsliber. Tag en maske på, og sørg for at vinden,
blæser støvet væk fra dig, Sådan gjorde vi de første 10 år jeg var på
byggepladser. Man må vist ikke mere, men sårn er der så meget,
Du skal ikke æde det.!

Ps. jeg har det stadig fint, her 30 år senere

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Anders Majland

Dato : 02-04-08 18:20

> Du skal ikke æde det.!

Er det ikke ufarligt at spise ? - det passerer da vist bare lige igennem.
Det er i lungerne det er noget rigtigt skidt ...