Hvordan "afliver" jeg et pilehegn?
Fra : Jan

Dato : 30-03-08 14:43

Jeg har en skrænt på ca. 4 gange 30 meter, som igennem nogle år desværre har
fået lov til at gro til med diverse buske og krat. Det drejer sig primært om
pil (pilebuske). Nogle af dem med ret store "stammer" for neden. Jeg vil ha'
buskadset væk - og istedet ha' skrænten "beklædt" med vedbend/efeu.

Der er ikke andet for at jeg må starte fra en ende af - og beskære/save alt
skidtet væk, men hvordan kommer jeg af (læs: afliver) jeg pilen så den ikke
kommer igen (den vil jo bare skyde igen)? Det skulle gerne være sådan at
vedbend/efeu med tiden "tar over", og får magten over skrænten, hvis I
forstår ...

Glæder mig til nogle gode råd fra jer - mvh Jan

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-03-08 15:38

"Jan" <jan@have.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle gerne være sådan at vedbend/efeu med tiden "tar over", og får
> magten over skrænten, hvis I forstår ...

Du kan pensle stubbene med koncentreret Roundup umiddelbart efter de er
savet over.
mvh/Preben

Fra : Jan

Dato : 30-03-08 16:12

"Preben Andersen" skrev:
> Du kan pensle stubbene med koncentreret Roundup umiddelbart efter de er
> savet over.

Hej Preben - tak for rådet!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-08 15:40

Jan wrote:
> [...]
> over", og får magten over skrænten, hvis I forstår ...
>
> Glæder mig til nogle gode råd fra jer - mvh Jan

hvad er din tidshorisont? Hvis du har en vækstsæson har jeg måske et
bud.....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jan

Dato : 30-03-08 16:17

"Carsten Finn Rasmussen" skrev:
> hvad er din tidshorisont? Hvis du har en vækstsæson har jeg måske et
> bud.....

Hej Carsten. Jamen, det er ikke noget hastværk. Jeg vil "fælde skidtet"
inden sommeren er ovre. Hvis der er et optimalt tidspunkt for platning af
vedbend-stiklinger, så hører jeg gerne om det. Selve plantningen af
vedbend/efeu er et særskilt projekt jeg p.t. ikke har styr over hvordan skal
klares (f.eks. om hvordan jeg skaffer/masseproducerer stiklingerne).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-08 22:18

> [...]
skal
> klares (f.eks. om hvordan jeg skaffer/masseproducerer stiklingerne).

Hent dem ved en 'producent' = en der har haft Vedbend i et par år. Velkommen
til at hente her i Esbjerg.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 31-03-08 09:44

Jan wrote:

> Hej Carsten. Jamen, det er ikke noget hastværk. Jeg vil "fælde
> skidtet" inden sommeren er ovre. Hvis der er et optimalt tidspunkt
> for platning af vedbend-stiklinger, så hører jeg gerne om det.

Ok, her er hvad jeg ville prøve:
Vent til pilen har sat blade midt/sidst i april. Fjern al vegetation i
jordhøjde og gør som Jan siger. Pensl alle snitflader med ufortyndet
roundup. Dette skal ske umiddelbart efter klipning (vi snakker
minutter!!! ). Dæk hele området med sort plastic og 5 cm bark/træflis. Lad
det ligge sådan til næste forår.

Ideen bag:
Når planten har erkendt at den har etableret et bladfang, vil den reagere
voldsomt ved pludseligt at miste dette. Den vil forsøge at begrænse skaden
ved at suge al saften tilbage i roden, og hermed giften. Dette sker i løbet
af minutter, derfor hastværket med giften.
Den sorte plastic vil forhindre al nytilvækst og dermed nye kræfter til den
svækkede rod. Flisen er kun for et syns skyld og kan jo genbruges når du
skal plante til næste år.

PS! Hold øje med at pilen ikke skyder uden for plasticen. Der skal ikke
meget grønt til at holde liv i en rod...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-08 18:39

On Sun, 30 Mar 2008 16:40:20 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>hvad er din tidshorisont? Hvis du har en vækstsæson har jeg måske et
>bud.....

Lad høre
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-08 03:15

On Mar 30, 5:16 pm, "Jan" <j...@have.dk> wrote:

> [...]
> vedbend/efeu er et særskilt projekt jeg p.t. ikke har styr over hvordan skal
> klares (f.eks. om hvordan jeg skaffer/masseproducerer stiklingerne).

Dem kan du selv plante, de klipper vist bare midt mellem 2 blade og
planter et blad ad gange.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Jan

Dato : 31-03-08 17:31

"Christian B. Andresen" skrev:
> Dem kan du selv plante, de klipper vist bare midt mellem 2 blade og
> planter et blad ad gange.

Hej, det er meget meget pænt af dig, at tilbyde det, men jeg bor på Fyn, så
jeg prøver at finde en løsning tættere på.

Fra : Armand

Dato : 31-03-08 21:59

Christian B. Andresen skrev:

> Dem kan du selv plante, de klipper vist bare midt mellem 2 blade og
> planter et blad ad gange.

Jup!
De er ikke sådan at slå ihjel - Men det gælder også når du engang bliver
træt af dem =

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 31-03-08 21:59

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-08 05:06

On Mar 31, 6:31 pm, "Jan" <j...@have.dk> wrote:

> Hej, det er meget meget pænt af dig, at tilbyde det, men jeg bor på Fyn, så
> jeg prøver at finde en løsning tættere på.

Det var nu meningen at du selv skulle gøre det