Sandtykkelse under terasse?
Fra : Morten Lindequist Kø~

Dato : 30-03-08 10:04

Hejsa!

Jeg har et nybygget hus, hvor entreprenøren efter byggeriet har klargjort et
lag sand på 4-5cm der hvor vores terasse skal anlægges. Imidlertid skal
stenene hæves yderligere 10cm+stentykkelsen, så der vil i alt komme til at
ligge ~15cm sand.
Er dette et problem så jeg skal udskifte det nederste lag med f.eks.
stabilgrus, eller kan det holde til alm. 'terassebelastning' bare man
komprimerer sandet ordentligt?

Mvh.
/Morten L. Køhler

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-08 16:04

On Sun, 30 Mar 2008 11:03:40 +0200, Morten Lindequist Køhler
<morten@sirians.com> wrote:

> [...]
>Er dette et problem så jeg skal udskifte det nederste lag med f.eks.
>stabilgrus, eller kan det holde til alm. 'terassebelastning' bare man

Hvis det kun er til almindelig terassebrug, uden tung trafik, så er det
fint bare at fylde 15 cm sand under fliserne, så længe det er
komprimeret ordentligt. Og i øvrigt bliver lukket godt i siderne, dvs.
jord op til flisekanten eller tilsvarende.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-03-08 16:12

"Morten Lindequist Køhler" <morten@sirians.com> skrev i en meddelelse

> Er dette et problem så jeg skal udskifte det nederste lag med f.eks.
> stabilgrus, eller kan det holde til alm. 'terassebelastning' bare man
> komprimerer sandet ordentligt?

Med ordentlig komprimeret sand er det ok, sålænge det kun er Weber´en, der
belaster belægningen. Ingen problem.

/Caspersen

Fra : Morten Lindequist Kø~

Dato : 30-03-08 18:17

Kanon, tak for begge Jeres svar.

Eftersom 2/2 peger på tykt sandlag, vil jeg spare gruset

Mvh.
/Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-03-08 18:38

On Sun, 30 Mar 2008 19:16:58 +0200, Morten Lindequist Køhler
<morten@sirians.com> wrote:

>Kanon, tak for begge Jeres svar.
>
>Eftersom 2/2 peger på tykt sandlag, vil jeg spare gruset

For lige at følge op:
Jeg lagde fliser hos mine forældre for 7-8 år siden, der var nogle
steder op mod 20 cm sand. Det blev kun komprimeret med en tung
cementtromle, ikke noget med vibrator.
De fliser ligger stadig nogenlunde.

At de kun ligger nogenlunde er bl.a fordi en muldvarp eller mosegris
fandt på at grave et par gange under fliserne, som derpå sank sammen. Og
at jeg i det yderste, hvor der er allermest sand, aldrig fik fyldt jord
på i kanten op til fliseniveau, så fliserne er gledet udad.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/