Hjælp - striber på nymalet loft.
Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 08:05

Jeg har malet gipsloftet i stuen, og resultatet er rædselsfuldt.
I den rigtige vinkel, set mod lysinfald, ses tydelige striber efter
malerullen.
Kan det være fordi enkelte "strøg" er rullet i modsat retning af flertallet?
I givet fald; hvilken retning er så den rigtige? At trække rullen mod
lysretningen?
Malingen er en kvalitets vægmaling, Lady fra Jotun.

Erik Nielsen - Odense

Fra : "

Dato : 30-03-08 10:29

"Erik M. Nielsen" <admin på hobby-forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lysretningen?
> Malingen er en kvalitets vægmaling, Lady fra Jotun.

det er det man kalder helligdage...for lidt maling og for hurtigt lavet ,
kender selv til probemet,-men der er kun en vej at gøre det nemmest
stopgrunder, isogrunder, og så male et par gange med den rigtige maling.

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-08 11:33

"<-fish->" <fisk@NOspam.nu> skrev i en meddelelse

> det er det man kalder helligdage...for lidt maling og for hurtigt lavet
> , kender selv til probemet,-men der er kun en vej at gøre det nemmest
> stopgrunder, isogrunder, og så male et par gange med den rigtige maling.

Loftet er ca. 50 m2
Vi har brugt 9 liter maling, dækevne 8-10 m2 på liter.

Fra : "

Dato : 30-03-08 13:20

> "<-fish->" <fisk@NOspam.nu> skrev i en meddelelse

> Loftet er ca. 50 m2
> Vi har brugt 9 liter maling, dækevne 8-10 m2 på liter.

har du brugt stopgrunder og ISO grunder før du malede, jeg fandt ud af det
er det eneste der virkede på vores træloft, så det blev hvidt og forblev
hvidt...

Fra : S. Poulsen

Dato : 30-03-08 12:55

"Erik M. Nielsen" <admin på hobby-forum.dk> skrev i en meddelelse
> Malingen er en kvalitets vægmaling, Lady fra Jotun.

Hvem har defineret det som "kvalitets-maling" :)

Jeg har aldrig oplevet tilsvarende problemer og har ikke taget
hensyn til rulleretning på nogen måde.

Det kan vel indsnævres til nogle få muligheder :

Dårlig rulle/maling.

Urengjort/fedtet underlag.

Dårlig påføring (pårulning).

Eftersom det formodes først at være kommet efter den netop
oversåede maling kan evt. tidligere fejl vel udelukkes.

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-03-08 13:17

> [...]
> lysretningen?
> Malingen er en kvalitets vægmaling, Lady fra Jotun.

Underlaget suger for meget, så malingen når ikke at lægge sig. Problemet
opstår når det foregående strøg overfladetørrer inden du kommer næste gang.

Det skal primes før maling, så sugeevnen nedsættes.

- Martin

Fra : John V.

Dato : 31-03-08 07:07

> [...]
> lysretningen?
> Malingen er en kvalitets vægmaling, Lady fra Jotun.

Først du skriver ikke noget om hvordan bunden er fra starten, er der
ensartet sugning, det kan nemlig ses under visse lysforhold.
Med "moderne" malinger burde det ikke have den store betydning hvilken
retning du ruller i, det havde det den gang alle skulle have "hvidtet"
lofterne, der hvidtede man væk fra lyset.
Normalt regner man med 2 gange maling, særligt hvis der er extreme
lysindfald, rækkeevne på 8-10m2 er normalt overdrevet, regn med 5-8 m2 pr.
gang.
Sørg altid for at arbejdet går så hurtigt at der males vådt i vådt.
Brug altid en kvalitetsrulle - de er temmeligt meget dyrere.
Tryk aldrig rullen flad, da den så ikke kan indeholde ret meget maling og
arbejdet bliver uensartet, du får heller ikke ondt i nakken så.
Rul i samme retning i sidste gang og over det hele, så den måde rullen
lægger malingen på er ens over det hele.
Bruger du en glans 2 loftmaling, ses fejl ikke så nemt.
Skal du genoprette kan det måske være en ide at lige slibe loftet først over
det hele.

--
Malermester
John Vedsegaard