Hjælp mod katte
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 29-03-08 12:53

Hej.
Jeg har selv nogle udendørskatte som hjælper med til at holde mus og rotter
fra døren.
Jeg har det problem at de skider inde i vores gammel stald og garage mest
inde ved væggen og i hjørner.
Hvad kan jeg bruge til at holde dem væk fra kanterne af rummet, tidligere
brugte jeg naftalin som hjalp lidt men det kan jeg ikke købe mere.
MVH
Niels Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-03-08 13:26

"Niels Peter Nielsen" <npnfjerndette@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan jeg bruge til at holde dem væk fra kanterne af rummet,
> tidligere brugte jeg naftalin som hjalp lidt men det kan jeg ikke

Det er da altid godt at de er gode muse- og rottefangere.

Du kan evt. prøve med hjortetakolie. Det stinker uudholdeligt, og
der skal ikke så mange dråber til. Det plejer at have en god
virkning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-08 13:52

> Hvad kan jeg bruge til at holde dem væk fra kanterne af rummet, tidligere
> brugte jeg naftalin som hjalp lidt men det kan jeg ikke købe mere.

Vil det nemmeste ikke være, at smide nogen kasser/ kattebakker med grus
eller træpiller de steder, hvor de besørger ?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-03-08 14:03

On Sat, 29 Mar 2008 12:52:36 +0100, Niels Peter Nielsen wrote:

> [...]
> Hvad kan jeg bruge til at holde dem væk fra kanterne af rummet, tidligere
> brugte jeg naftalin som hjalp lidt men det kan jeg ikke købe mere.

Hvad er problemet? Efter mindre end et døgn, lugter efterladenskaberne jo
ikke og du kan feje dem sammen hver 14. dag. Hvad bruger du den gamle stald
til? Hvis den er indrettet som gildesal, er det naturligvis ikke heldigt
med tissende og skidende katte, men hvis den bare ligger hen til senere
udnyttelse, så fred være med det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 29-03-08 14:41

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til? Hvis den er indrettet som gildesal, er det naturligvis ikke heldigt
> med tissende og skidende katte, men hvis den bare ligger hen til senere

Problemet er at jeg ikke er så glad for kattelort under skoene når jeg om
morgenen skal i bilen som holder inde i garagen/stalden.
Jeg bruger stalden til div. så den ligge ikke bare hen.

MVH
Niels Peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-03-08 15:21

Niels Peter Nielsen wrote:
> [...]
> rotter fra døren.
> Jeg har det problem at de skider inde i vores gammel stald og garage

Den oplagte mulighed er at formene kattene adgang til området.

Det er ikke altid lige nemt, så nummer to er at skaffe dem et mere
attraktivt toilet

Alle udendørskatte har en rute de besøger flere gange dagligt. find et sted
på kattenes rute, hvor de kan besørge uden at det generer, og indret et
luksustoilet. ca. 1 m2 dækket med 10 cm grus. gerne under en busk hvor der
er lidt 'privatliv'. Nu skal du bruge ca. 2 uger på at flytte frisk afføring
fra garagen til det nye toilet. dwerefter har kattene ændret vane

Med hensyn til hjortetaksolie, vil jeg mene at kuren er værre end
sygdommen.... Det lugter rigtigt fælt....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : V.H.

Dato : 30-03-08 12:01

Katte strinter op ad alt muligt og det lugter ulidelig i lang tid.

Kom gerne med et virkelig godt råd mod at holde dem væk.

Mvh VH

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-08 13:52

"V.H." <evinkler@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Katte strinter op ad alt muligt og det lugter ulidelig i lang tid.
>
> Kom gerne med et virkelig godt råd mod at holde dem væk.
>

> Mvh VH

Jeg går ud fra at det er omstrejfende/herreløse katte du mener.

Hvis alle ejere af fritløbende hankatte fik deres kat kastreret, så
var problemet hurtigt løst, foruden at der jo ikke blev en
overproduktion af katte, som får en kummerlig tilværelse.

Hvis det er lugten du mener, så har Matas et middel til fjernelse.
Hvis det er indendørs er Rodalon eller eddike også et godt middel.

Et virkeligt godt råd til at holde dem væk, tror jeg ikke findes.
Man kan selvfølgelig sprøjte vand på dem, eller alternativt lave en
slags kattebakke under en busk eller lign. i haven. Man kan fylde et
lag grus eller sand i den og håbe på at den er attraktiv nok til, at
de ikke strinter op ad din husvæg eller buske. Jeg ville gerne have
givet dig et effektivt råd, hvis det da fandtes.

Fra : Kate

Dato : 30-03-08 15:11

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Jeg ville gerne have
> givet dig et effektivt råd, hvis det da fandtes.

Ja, og så ville jeg helt sikkert have taget imod det. Når ens egne er
kastrerede og iøvrigt holdes på egen grund er det dælme irriterende med
naboernes katte der strinter opad mine ting.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-08 15:32

Kate wrote:

> Ja, og så ville jeg helt sikkert have taget imod det. Når ens egne er
> kastrerede og iøvrigt holdes på egen grund er det dælme irriterende
> med naboernes katte der strinter opad mine ting.

Nu gør du mig nysgerrig.... Hvordan hilder du egne på¨egen grund, samtidigt
med at naboens har lejlighed til at strinte overalt ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-03-08 16:49

> Nu gør du mig nysgerrig.... Hvordan hilder du egne på¨egen grund,
> samtidigt med at naboens har lejlighed til at strinte overalt ?

Sådan har vi det også her - når (egne) katte er neutraliserede, så strejfer
de praksis taget ikke. Til gengæld er vi i perioder plaget af vildkatte og
andre naboers ikke-neutraliserede katte, som ofte kommer flere hundrede
meter fra og gennem mange haver for at finde noget "hunkat".

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-03-08 17:20

> Nu gør du mig nysgerrig.... Hvordan hilder du egne på¨egen
> grund, samtidigt med at naboens har lejlighed til at strinte
> overalt ?

Det er da nemt nok. Selvom ens have er hegnet ind, så er der jo
stadig carport, garage eller redskabsskur, bede foran huset o.s.v.
Og Kates have *er* hegnet ind for hendes egne kattes skyld.

Fra : Kate

Dato : 30-03-08 19:34

> [...]
> stadig carport, garage eller redskabsskur, bede foran huset o.s.v.
> Og Kates have *er* hegnet ind for hendes egne kattes skyld.

Nemlig, Tove
Hele den bittelille baghave er indhegnet fordi jeg ikke vil have mine
katte kørt over, men forhave og carport er ikke med. Her synes
nabolagets katte det er passende at markere. Formentligt for at drille
mine katte, men det er jo mig der er generet af det.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 31-03-08 00:50

Kate wrote:

> [...]
> nabolagets katte det er passende at markere. Formentligt for at drille
> mine katte, men det er jo mig der er generet af det.

nu siger katte (især) mig intet, men det er da synd for dyret at du
begrænser dets naturlige instinkt for at jage ved at holde dem i bur (den
indhegnede have)...
det er da misforstået godhed...

Rasmus

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-03-08 12:57

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:fsp8un$1cju$1@newsbin.cybercity.dk

> nu siger katte (især) mig intet, men det er da synd for dyret at
> du begrænser dets naturlige instinkt for at jage ved at holde dem
> i bur (den indhegnede have)...
> det er da misforstået godhed...

Synes du så også at det er misforstået godhed, hvis den render ud på
vejen og bliver kørt ned, eller hvis den drister sig ind i naboernes
haver og bliver lagt for had ? Og hvad med alle de katte der aldrig
kommer ud, ikke en gang i en indhegnet have. Så vil jeg nok sige at
det er fornuftigt at indhegne. Kattene har frie
udfoldelsesmuligheder til at gå på jagt på den måde.

Fra : Kate

Dato : 31-03-08 16:10

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in

> nu siger katte (især) mig intet, men det er da synd for dyret at
> du begrænser dets naturlige instinkt for at jage ved at holde dem
> i bur (den indhegnede have)...
> det er da misforstået godhed...

Tja, det siger du nok. Oftest hører jeg nærmest i samme sætning at jeg
er dyrplager når jeg holder mine katte på min matrikel, samtidig
beklager samme personaer sig over naboernes katte der sidder på deres
biler og skider i deres ungers sandkasser.

Jeg synes faktisk mine katte virker fint tilfredse med tingene som de
er, men på den anden side så fik de først haveadgang da de var hhv 3 og
5 år gamle, før da var de udelukkende indekatte.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 31-03-08 22:08

Kate wrote:

> Jeg synes faktisk mine katte virker fint tilfredse med tingene som de
> er, men på den anden side så fik de først haveadgang da de var hhv 3
> og 5 år gamle, før da var de udelukkende indekatte.

indekatte... hvem der dog har opfundet det udtryk...
hvormange katte mon var "indekatte" for 100 eller 200 år siden??

Rasmus

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-03-08 22:27

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:fsrjrt$296e$1@newsbin.cybercity.dk

> indekatte... hvem der dog har opfundet det udtryk...
> hvormange katte mon var "indekatte" for 100 eller 200 år siden??

Jeg tror nu heller ikke at vejene var overfyldt med motorkøretøjer
hverken for 100 eller 200 år siden. Da var kattene mere i sikkerhed
når de strejfede rundt, men de besørgede sikkert lige så meget i
naboernes haver som de gør nu.

Hvis man ikke skal kalde en kat der ikke kommer uden for hjemmet for
en indekat, hvad skal man så kalde den ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-08 20:11

On Mon, 31 Mar 2008 01:49:43 +0200, "Rasmus M. Jensen"
> [...]

>nu siger katte (især) mig intet, men det er da synd for dyret at du
>begrænser dets naturlige instinkt for at jage ved at holde dem i bur (den

Min gravhund vil helt sikkert også synes det er midforstået godhed når
jeg ikke giver hende lov at løbe ned i skoven hvor rævegraven er.
Sådan er det nu engang at have kæledyr. Dyrene kan ikke altid få det som
de vil have det, men jeg ved i hvert fald at min hund ikke mangler
noget.

Og det glæder mig at der er nogle her i landet som kan finde ud af at
holde deres kæledyr på egen matrikel. Jeg er selv pænt træt af naboernes
katte som skider på mit loft og ødelægger mine flamingokasser med deres
kløer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kate

Dato : 02-04-08 18:47

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> [...]
> at holde deres kæledyr på egen matrikel. Jeg er selv pænt træt af
> naboernes katte som skider på mit loft og ødelægger mine

Seæv om jeg elsker dyr, især naturligvis mine egne, så er jeg slet ikke
blind for at andre ikke gør. Samtidig har vi allergi i den nærmeste
familie, som gør at de ikke besøger for det kan de ikke, det har nok
gjort mig meget bevidst om at mine katte skal være hos mig.
Jeg havde engang udekatte, den ene af dem troede at han var velkommen
alle steder hvor dør eller vindue var åben og vadede derfor ind. Ikke
alle var lige begejstrede og jeg forstår det udmærket godt.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 31-03-08 15:12

"V.H." <evinkler@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Katte strinter op ad alt muligt og det lugter ulidelig i lang tid.
>
> Kom gerne med et virkelig godt råd mod at holde dem væk.

30 kg Labrador

Mvh
Nygaard

www.nygaard.eu