Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spejltele - hvordan bruges den?
Fra : Gert Medom

Dato : 31-03-08 14:54

Hej igen.

Når forårssolen skinner ind ad vinduet opdager man ting der har ligget
gemt i vintermørket. Jeg genopdagede forleden en spejltele på min
fotohylde (Exakta 500 mm F=8).

Jeg synes den er enormt svær at få velfokuserede billeder med. Jeg har
flere gange prøvet at billedet i søgeren ser skarpt ud efter manuel
fokusering, men ikke er det når jeg ser det færdige billede. Jeg ved at
med 500 mm må DOF være ret lille og selv en lille fejl i fokuseringen
kan få betydning..

Jeg har prøvet at montere det på en eos 40D og bruge liveview. Hvis det
sættes på stativ kan det måske sammen med live view give et så stort og
stabilt billede at det er nemt at se, hvornår der er fokuseret på det
rigtige? Hvordan gør i andre?

Gert Medom Madsen
Hjemmeside: http://www.Gertmedom.net
Nyeste Billeder: http://www.gertmedom.net/mine_gallerier.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-08 15:00

Gert Medom wrote:
> [...]
> sættes på stativ kan det måske sammen med live view give et så stort og
> stabilt billede at det er nemt at se, hvornår der er fokuseret på det

Nu er det jo også et objektiv der er lavet til 35mm film... og måske
ikke er specielt velegnet til store forstørrelser/visning i fuld
opløsning fra et digicam.

Husker du at have en fornuftig lukketid? iso800 eller iso1600 kan
godt være nødvendigt selv om der er ganske meget lys.

// Hans

Fra : Gert Medom

Dato : 31-03-08 15:09

Hans Joergensen skrev:

> [...]
>
> Husker du at have en fornuftig lukketid? iso800 eller iso1600 kan
> godt være nødvendigt selv om der er ganske meget lys.

Det er nok rigtigt, at cropfaktoren arbejder imod objektivet. Ved du om
det er nemmere se om fokuseringen er iorden på et FF kamera?

Igår brugte jeg spejltelen med en 10D og stativ. Brugte TV =1/500 og Iso
400.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-08 21:55

Gert Medom wrote:
> Det er nok rigtigt, at cropfaktoren arbejder imod objektivet. Ved du om
> det er nemmere se om fokuseringen er iorden på et FF kamera?

Jeg mente nu, du er sikker på at det ikke bare er uskarpt?

> Igår brugte jeg spejltelen med en 10D og stativ. Brugte TV =1/500 og Iso
> 400.

Jeg ville nok gå efter en lukketid der er hurtigere end 1/500..
umidbart finder jeg det ikke specielt svært at fokusere den
spejltele jeg selv har, men billederne _ER_ grimme når man bruger
dem uden at justere voldsomt på kontrasten, og uden at konvertere
til S/H ser farverne også frygtelige ud, desuden skal de næsten have
en resize til 1024x768 og en god gang sharpning for at være skarpe.

Hvis du ikke har OOF-ringe (der jo er typisk for spejltele, i det du
fokuserer på er du nok ikke så langt væk fra optimal fokus.

Forresten, jeg har brugt mit gamle russiske med et EOS 20D.

// Hans

Fra : Gert Medom

Dato : 02-04-08 07:17

Hans Joergensen skrev:

> [...]
> til S/H ser farverne også frygtelige ud, desuden skal de næsten have
> en resize til 1024x768 og en god gang sharpning for at være skarpe.

Interessant. Kan man forestille sig at objektivet ikke har
"opløsningsevne" nok til 6-10 megapixel men kræver nedskalering. At
kontrasten ikke er optimal ved jeg men det ser jeg kun som en charme ved
obj, jeg er ihvertfald aldrig i tvivl når jeg ser billeder igennem,
hvilke der kommer fra spejltelen.

> Hvis du ikke har OOF-ringe (der jo er typisk for spejltele, i det du
> fokuserer på er du nok ikke så langt væk fra optimal fokus.

Hvad er OOF-ringe?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-08 10:19

Gert Medom wrote:
> [...]
> kontrasten ikke er optimal ved jeg men det ser jeg kun som en charme ved
> obj, jeg er ihvertfald aldrig i tvivl når jeg ser billeder igennem,

Det kan man sagtens forestille sig, spejlteler er typisk lidt noget
gammelt lort ;) (imho)

> Hvad er OOF-ringe?

Out Of Focus.. spejlteler tegner ringe på ting der er ude af fokus..

http://gallery.nathue.dk/photo/2005/04/02/_MG_0819.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/04/02/_MG_0795-1.jpg

// Hans

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-08 15:27

Har du prøvet at tage et billede af f.eks. en murstensvæg fra en skæv
vinkel, hvor du har fokuseret midt i billedet, for på den måde at se om det
er den generelle skarphed der er problemet, eller om den del af billedet der
er skarp ligger et andet sted end du/kameraet "tror".

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Gert Medom

Dato : 02-04-08 07:06

Marten Ølgaard skrev:
> [...]
> er den generelle skarphed der er problemet, eller om den del af billedet der
> er skarp ligger et andet sted end du/kameraet "tror".

Nej men idéen er taget ad notam. Min fornemmelse er at skarpheden ligger
lidt fra det sted hvor det i søgeren ser skapest ud, selvom jeg mener
søgeren burde vise hvad objektivet "ser".

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 31-03-08 16:05

> [...]
> sættes på stativ kan det måske sammen med live view give et så stort og
> stabilt billede at det er nemt at se, hvornår der er fokuseret på det

Med lange teler kan du løbe ind i problemet med, at spejlets bevægelse giver
rystelser, selv på stativ. Har du prøvet at bruge mirrorlockup samtidigt,
det kan være det hjælper. 500mm F/8 giver normalt ikke altid de hurtigste
lukkerhastigheder, så det kan måske være problemet.

MVH
Thomas

Fra : Gert Medom

Dato : 02-04-08 07:08

www.tsp-photo.com skrev:
> [...]
> det kan være det hjælper. 500mm F/8 giver normalt ikke altid de hurtigste
> lukkerhastigheder, så det kan måske være problemet.

Ja, i søndags brugte jeg stativ og Spejllåsning/ selvudløser for at se,
hvor højt op jeg kunne presse billedkvaliteten ved at eliminere
rystelser udefra.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-08 16:28

> [...]

> Når forårssolen skinner ind ad vinduet opdager man ting der har ligget
> gemt i vintermørket. Jeg genopdagede forleden en spejltele på min

Lyder dejligt at opdage sådan en!

> [...]
> fokusering, men ikke er det når jeg ser det færdige billede. Jeg ved at
> med 500 mm må DOF være ret lille og selv en lille fejl i fokuseringen kan

Jeg har oplevet lidt af det samme med manuel optik på mit EOS400D - med
2.8/135, 3.5/200 og 4.0/300. Hvor oplever du uskarpheden? Motiver tæt på
eller langt væk? Mine uskarpe billeder optræder mest ved "uendeligt". Og jeg
taler ikke om bevægelsessløring; kun at fokus ligger nogle meter før eller
efter motivet.
Det bedste råd er måske, at du sætter kameraet på stativ og tager en serie
af billeder, hvor du fokuserer før- på- og efter motivet, og sammenholder
det med billederne på matskiven. Jeg plejer at tage nogle versioner af det
samme, hvor jeg fokuserer forskelligt og/eller vælger højere blændetal
(hjælper kun lidt). Matskiven på sådan et kamera er ikke særlig god til den
slags, synes jeg.

-Joachim

Fra : Gert Medom

Dato : 02-04-08 07:10

J. Larsen skrev:
> [...]
> (hjælper kun lidt). Matskiven på sådan et kamera er ikke særlig god til den

Det lyder som en god idé at undersøge det. Med lidt held er der et
mønster i, hvornår billedet blir skarpt. Jeg kan ved forkusering
indkredse et område indenfor hvilket skarpheden må være optimal men har
svært ved at ramme præcist.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-08 20:44

Gert Medom <Gert.Medom@stofanet.dk> wrote:

> Hvordan gør i andre?

Det ka' godt lade sig gøre, men man skal virkelig være skrap, hvis man
skal focusere på en matskive, kig efter højlyset, det er det første som
tværer ud, når det ikke er i focus.

Jeg kender ikke dit kamera, men du kan jo undersøge om du kan udskifte
matskiven, hvis det er muligt, så er en matskive med snitbillede og en
ring med mikroprismer en rigtig god ting.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-08 21:05

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg kender ikke dit kamera, men du kan jo undersøge om du kan udskifte
> matskiven, hvis det er muligt, så er en matskive med snitbillede og en
> ring med mikroprismer en rigtig god ting.

Jeg lavede lige en Google søgning på split image, og jeg fandt disse to
sider, hvor du kan læse lidt om hvordan det fungerer.

<http://www.dyxum.com/columns/other/HaodaScreen/gubbe.asp>
<http://www.photographyquest.com/Guide2Pictures/Beginners/SelectYour/Cam
eras/Select_Cameras_33.htm>

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-04-08 11:17

I meddelelse: 1ieot8e.1sh61l0505dj6N%info@niels-ebbesen.net
skrev Niels Riis Ebbesen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Jeg lavede lige en Google søgning på split image, og jeg fandt disse
> to sider, hvor du kan læse lidt om hvordan det fungerer.

> [...]

Er du sikker på det virker med en lang brændvide? Jeg havde en matskive med
microprismer over hele skiven til min F2. Den passede ikke ret godt når jeg
kom op på 200mm, som jeg forstår det noget med vinklen prismerne bliver ramt
af det indfaldende lys. Der kunne fås forskellige matskiver til forskellige
brændvider.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-04-08 16:40

Per, Herringe <per.herholdt@mailbox.dk> wrote:

> [...]
> af det indfaldende lys. Der kunne fås forskellige matskiver til forskellige

Jeg kan ikke garantere om en splitbillede matskive vil virke i alle
tilfælde med Canon kameraer, jeg har kun erfaring Nikon kameraer, og jeg
kan med sikkerhed sige, at Nikons splitbillede matskive virker med alle
brændvidder.

Og jeg har også et mellemformat kamera, og dets splitbillede matskive
kan jeg også anvende med alle mine objektiver, og jeg har 6 forskellige
brændvidder fra 40 til 500 mm.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-03-08 21:57

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg kender ikke dit kamera, men du kan jo undersøge om du kan udskifte
> matskiven, hvis det er muligt, så er en matskive med snitbillede og en
> ring med mikroprismer en rigtig god ting.

Det kræver så stadig meget lys for at få en snitbilled matskrive til
at virke ordentligt med et f/8 objektiv. De gange jeg har prøvet
min spejltele på et M42-kamera med snitbilled-søger har den ene
halvdel været sort, hvis der ikke var nok lys.. (eller, det synes
jeg da at jeg kan huske)

// Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-08 23:22

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
> min spejltele på et M42-kamera med snitbilled-søger har den ene
> halvdel været sort, hvis der ikke var nok lys.. (eller, det synes

Jeg erinder, at der er noget med, at der kan være meget stor forskel på
snitbilled matskiver, der er nogle som fungerer rigtig godt, og så er
der andre der er noget møj. Og så vidt jeg husker, så er eller var
Nikon's snitbilled matskiver generelt en tak bedre end dem der sad i
andre kameraer.

Men det har jo altid været sådan, at Leica's målsøger er det eneste
focuseringssystem, som virker under dårlige lysforhold.

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 31-03-08 22:09

On Mon, 31 Mar 2008 15:54:11 +0200, Gert Medom
> [...]

>sættes på stativ kan det måske sammen med live view give et så stort og
>stabilt billede at det er nemt at se, hvornår der er fokuseret på det

Prøv at slutte 40D'eren til en computer (via USB) og vælg liveview fra
EOS Utility'et. Da har du langt bedre kontrol over fokuseringen.

Jeg prøvede noget lignende for nylig med lille, vakkelvornt
rejsestativ og en bærbar på en lille, vindblæst altan i tredje sals
højde - cirka 65 meter over Stillehavet, der "skvulpede" nogle få
hundrede meter "ret forude".

EOS Utility kombineret med liveview gjorde det "muy easy" at få en
række interessante aftenbilleder af byen Valparaíso, inklusive
bygninger, havn og bugt. Det er ren luksus, når kun USB kablet skal
gennem døren til kameraet, så man kan sidde indendørs i varmen med en
kold øl, og... så'n rigtig lade kreativiteten spille (uden raslende
tænder, som normalt i den situation

Det kan være en fordel at benytte spejlforudløsning, men er stativet
stabilt, kan man komme langt uden.

Det er naturligvis betydeligt lettere med et EOS objektiv, hvor man
kan styre fokuseringen og næsten alle øvrige kamera indstillinger
direkte fra computeren, men selv en 12" skærm er jo ren luksus ved
siden af den indbyggede i kameraet, når der skal stilles skarpt.

Prøv...

Venlig hilsen

Fra : MW

Dato : 31-03-08 23:51

> [...]
> sættes på stativ kan det måske sammen med live view give et så stort og
> stabilt billede at det er nemt at se, hvornår der er fokuseret på det

40D har udskiftelig matskive og du kan få en til manuel fokusering (ca.kr.
300,-) Problemet er at de matskiver der anvendes i autofukuskameraer ikke er
egnet til/beregnet til manuel fokusering.

En matskive og eventuelle hjælpemidler i form af mikroraster eller
snitbillede bør være tilpasset både brændvidde og lysstyrke for størst
mulige præcision.

mvh
MW

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-04-08 11:24

"Gert Medom" <Gert.Medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan gør i andre?

Der er en grund til at du fandt den på hylden, du har nok "skrottet" den en
gang

Spejlteler (de små billige) er for korte og giver for dårlig balance til at
man kan optage billeder håndholdt uden rystelser, selv om det er fristende
at gøre det.

Spejlteler har verdens grimmeste "baggrundsuskarphed", små højlys i
baggrunden fremstår som lyse ringe, det ser farligt ud.

Det mest seriøse brug af spejltele jeg har set var Mogens Stryhn, der havde
en Carl zeiss Mirotar.

Zeiss lavede en 1000mm f/5,6, den vejede 16,5 kg, se:

http://www.zeiss.co.za/C12567A8003B8B6F/EmbedTitelIntern/Mirotar5.6_1000mm_e/$File/Mirotar5.6_1000mm_e.pdf

Den ville jeg gerne prøve

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : ab©

Dato : 01-04-08 18:19

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Spejlteler (de små billige) er for korte og giver for dårlig balance til
> at man kan optage billeder håndholdt uden rystelser, selv om det er
> fristende at gøre det.

Bob, bob ... her er et forsøg med 500 mm - 1/100 sek. med ryggen op ad en
mur:

http://www.fotobasen.dk/log/dsc_0003a.jpg

> Spejlteler har verdens grimmeste "baggrundsuskarphed", små højlys i
> baggrunden fremstår som lyse ringe, det ser farligt ud.

Ja, når man hurtig bliver færdig med billled-indholdet, kryber nogen til
"flue-formering" og så bliver boke´en jo virkelig vigtig

ab©

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-04-08 08:53

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Bob, bob ... her er et forsøg med 500 mm - 1/100 sek. med ryggen op ad en
> mur:
>
> http://www.fotobasen.dk/log/dsc_0003a.jpg

Min telefon kan gøre det bedre

> Ja, når man hurtig bliver færdig med billled-indholdet, kryber nogen til
> "flue-formering" og så bliver boke´en jo virkelig vigtig

Nu er der ikke Små højlys uden for fokus i dit billede, vil du ikke lige
prøve at tage og vise et billede med små "højlyspletter" udenfor fokus,
f.eks et aftenfotos, så vi alle kan se hvad der menes med disse grimme
ringe?

Se forøvrigt denne 5200mm Canon på 100kg:

http://www.canonfd.com/mirrorlenses/pages/page10.html

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : ab©

Dato : 02-04-08 18:30

> Min telefon kan gøre det bedre

OK - hvad er det for en telefon, der har indbygget 500 mm - fortæl, fortæl ?

ab©

Fra : MW

Dato : 03-04-08 16:44

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> OK - hvad er det for en telefon, der har indbygget 500 mm - fortæl, fortæl
> ?
>
> ab©

En oversøisk ?

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 03-04-08 18:02

On Wed, 2 Apr 2008 19:30:18 +0200, ab© wrote:

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> OK - hvad er det for en telefon, der har indbygget 500 mm - fortæl, fortæl ?

Du må nok igang med noget hjemmesløj:
http://www.c-h-a-o-s.com/2007/06/01/nokia-6280-with-slr-optics/
(http://hackedgadgets.com/2007/06/04/nokia-6280-phone-zoom-lens-hack/)
/hjj