Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tage billede én gang om dagen
Fra : Ulrik

Dato : 30-03-08 16:42

Hej

Jeg vil tage et billede af træer, buske mv. udenfor mit vindue, så jeg
kan se udviklingen gennem året.

Kan man få et kamera, der kan sættes til automatisk at tage et billede
om dagen? Eller evt. med et lignende interval?

Jeg vil også gerne høre forslag til montering. Jeg forestiller mig,
kameraet skal hænge på væggen eller i loftet, så jeg ikke kommer til at
skubbe til det.

Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.
ser?

Mvh
Ulrik

Fra : Lars Månsson

Dato : 31-03-08 15:12

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kan man få et kamera, der kan sættes til automatisk at tage et billede om
> dagen? Eller evt. med et lignende interval?

Jeg har et Minolta a2
det kan tag et billede med 1/2-60 min op til 240 stik og man kan forskyde
optagelsen med op til 24 timer.

> Jeg vil også gerne høre forslag til montering. Jeg forestiller mig,
> kameraet skal hænge på væggen eller i loftet, så jeg ikke kommer til at
> skubbe til det.

skru det godt fast, evt. på et stativ med mærker i gulv

> Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.
> ser?

hvis det skal være ude så tænk på vejr og vind

Fra : martin

Dato : 31-03-08 15:25

> [...]
> skubbe til det.
>
> Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.

Jeg mener Canon's EOS Capture kan sættes op til det, men så skal du have en
computer til at stå tændt hele tiden...

Vil det egentligt ikke være nemmere bare at sætte et kamera på stativ, og så
manuelt tage billedet hver dag, evt. med en trådudløser?

Skal billederne bruges til at sætte sammen til en lille film, er det meget
vigtigt at billederne er nogenlunde ens belyst hver gang...

Martin Kaltoft

Fra : Ulrik

Dato : 01-04-08 18:13

martin wrote:
> [...]
>
> Vil det egentligt ikke være nemmere bare at sætte et kamera på stativ, og så
> manuelt tage billedet hver dag, evt. med en trådudløser?

Jeg vil helst ikke risikere, at komme til at skubbe til stativet, fx når
jeg gør rent.
Jeg synes ikke, det er en løsning at tage billederne manuelt - jeg
glemmer det bare, og jeg vil da også gerne tage på ferie i løbet af
året. Desuden forestiller jeg mig, det skal være i dagtimerne, hvor jeg
jo som regel er på arbejde...

> Skal billederne bruges til at sætte sammen til en lille film, er det meget
> vigtigt at billederne er nogenlunde ens belyst hver gang...

Ja, det er klart. Det skal man holde sig for øje. Evt. må man justere
billederne efterfølgende.

Mvh
Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 09-04-08 19:29

martin wrote:
> Skal billederne bruges til at sætte sammen til en lille film, er det meget
> vigtigt at billederne er nogenlunde ens belyst hver gang...

Jeg vil gerne høre, om der er nogen, der har input til dette?
Umiddelbart var tanken jo, at billederne skulle tages helt automatisk,
og så må man lave den justering, der skal til bagefter. Findes der nogle
programmer, der mere eller mindre automatisk kan hjælpe med dette, givet
"bunken" af billeder?

Er der andre metoder, man bør overveje? Ville det give et bedre resultat
fx. at optage et billede hvert 5. minut henover en time hver dag, og så
klippe disse 12 billeder pr. dag sammen til en film. Der skal jo stadig
laves justering for hvert 12. billede, men måske bliver den færdige film
mere naturlig at se på?

Jeg aner ikke, hvordan resultatet vil blive, så jeg føler mig meget frem
her :) Forslag er meget velkomne.

Mvh
Ulrik

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 31-03-08 15:25

> [...]
> skubbe til det.
>
> Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.

Jeg ved ikke hvilke nye kameraer der kan men gætter på at Sony afløseren for
KM Dynax 7D kan.
7D kan ihvertfald med intervaller op til 24 timer.
Af problemer er at kameraet vil kræve extern strømforsyning, det har jeg
også til mit og jeg har faktisk også planer om at forsøge mig med nogen
spirende planter. Jeg vil så nok vælge et interval på en time.

Mvh, Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 31-03-08 15:38

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også til mit og jeg har faktisk også planer om at forsøge mig med nogen
> spirende planter. Jeg vil så nok vælge et interval på en time.

Kiggede lige på mit Minolta A2 og det viser sig at det også kan noget
lignende, blot med 2 billeder som minium serie hver 24 timer f.eks.
Det kamera kan købes

Steen.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-03-08 17:50

On Sun, 30 Mar 2008 17:41:39 +0200, Ulrik <you.dont@need.it>
wrote:

> [...]
>skubbe til det.
>
>Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.

Dette er nok ikke meget hjælp, men der var en her i gruppen der
kørte til Spanien, og tog et billede for hver km, med camera
monteret i forruden. Hvis ikke familien har myrdet ham, må han
kende en del til det.
mvh Ebbe
Jeg ved ikke hvad jeg skal søge på

Fra : Kim

Dato : 03-04-08 08:00

> [...]
> skubbe til det.
>
> Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.

Et spejlreflex og dette software:
http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm

Mvh, Kim

Fra : Robert Piil

Dato : 03-04-08 02:28

On 30 Mar., 17:41, Ulrik <you.d...@need.it> wrote:
> [...]
> skubbe til det.
>
> Lad mig høre, hvad I har af forslag, og hvilke problemstillinger, I evt.

Der fåes (uoriginale) batterigreb med indbygget timer, til stort set
alle DSLR-kameraer. Jeg har ikke prøvet nogle af dem, så jeg skal ikke
kunne sige, hvordan de fungerer i praksis. Et eksempel (til mit eget
kamera):

http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?cPath=53&products_id=1082